Rabadamtimtim Skrevet 20. august 2010 #81 Skrevet 20. august 2010 Naboen vår er langtidssykmeldt med "ødelagte armer og skuldre" etter noen år med hardt fysisk arbeid. Likevel har han nå egenhendig pusset opp hele leiligheten(bortsett fra badet) og han "styrer på" fra morgen til kveld med fysisk arbeid. Jeg skjønner ikke hvorfor han ikke kan arbeide.... Bør jeg si noe? Til han? til NAV? Om dette er hardt arbeid, så si i fra til NAV så de er klar over det. Om han er sykemeldt for noe annet får det ingen konsekvenser, om han svindler får det konsekvenser. Heller at du sier i fra enn at han skal snylte noen hundrede tusener fra staten fordi en ikke skal reagere. Som andre også sa, samfunnet er et spleiselag. Om han svindler, må andre jobbe dobbelt så hardt!
Rabadamtimtim Skrevet 20. august 2010 #82 Skrevet 20. august 2010 Naboen vår er langtidssykmeldt med "ødelagte armer og skuldre" etter noen år med hardt fysisk arbeid. Likevel har han nå egenhendig pusset opp hele leiligheten(bortsett fra badet) og han "styrer på" fra morgen til kveld med fysisk arbeid. Jeg skjønner ikke hvorfor han ikke kan arbeide.... Bør jeg si noe? Til han? til NAV? Om dette er hardt arbeid, så si i fra til NAV så de er klar over det. Om han er sykemeldt for noe annet får det ingen konsekvenser, om han svindler får det konsekvenser. Heller at du sier i fra enn at han skal snylte noen hundrede tusener fra staten fordi en ikke skal reagere. Som andre også sa, samfunnet er et spleiselag. Om han svindler, må andre jobbe dobbelt så hardt!
Larsern Skrevet 20. august 2010 #83 Skrevet 20. august 2010 Du svarte i grunnen deg selv her. Det er opp til NAV. Ikke opp til deg. NAV kommuniser med legen. Det gjør ikke du eller TS. Istedet for å mistenkliggjøre alle, så er det kanskje en årsak til at personen er sykemeldt, og at den personen ikke har lyst til å dele dette med den nysgjerrige trådstarteren. Men som en kar på jobben min sa for noen år siden, misunnelse er sterkere enn kjønnsdriften. Noen leger er lettere å bløffe enn andre, og dette er slett ikke uvanlig. Det er ikke verre enn å opplyse NAV om at vedkommende tydeligvis er i stand til å gjøre fysisk arbeid, og dersom dette bryter med diagnosen som legen har satt og som berettiger vedkommende til å heve trygd uten å lette på rævva så anmeldes han for svindel, hvis ikke så får han fortsette å leve på trygd. NAV har ikke ressurser til å gå folk etter i sømmene, og det er beløp i hundremillionersklassen (enkelte mener milliarder årlig) som svindles av staten og skattebetalerne.
Gjest Glad i reiser Skrevet 20. august 2010 #84 Skrevet 20. august 2010 Ihvertfall ikke arbeidsgivere eller skattebetalerne. Jeg er sikkert en kynisk drittsekk, men jeg mener at slike ting kan løses dersom folk tar mer ansvar for seg selv. Dersom man ikke takler jobben eller oppgavene, ta ansvar og ta det opp med sjefen, bytt jobb eller stilling. Det å ikke ta slike enkle grep er helt uforståelig for meg, har det blitt slik at vi forventer at andre skal gjøre slikt for oss? De tilfellene jeg kjenner til er personer som tar på seg mye ansvar i håp om å stige raskt i gradene, jobber mye og tjener mye, helt til de går på veggen og trygdekassa soper opp fillene mens de tar et halvår fri. Det er omtrent like innbringende som det er tåpelig. Hvorfor tar du det for gitt at det er pga jobben man kan få psykiske problemer? Det kan også være andre grunner! Jeg har selv hatt psykiske problemer, og man føler seg så totalt, komplett alene om å ha det jævelig. Man føler alle andre er så glade, og får til alt og alt er bare topp for dem! Man går rundt i sin egen lille boble, og lurer på hvorfor akkurat jeg skal måtte ha det så vondt. Jeg var såpass nedfor at jeg hadde også store problemer med å få i meg mat, og jeg holdt på å bli lagt inn for dette! Det som var best da jeg var i den perioden var å sove, for da følte jeg ingenting og tenkte ingenting, så det jeg ville var å sove, for å slippe å ha det så jævelig! Du skal være glad du aldri har hatt en skikkelig depresjon. Hadde du hatt det så hadde du ikke tatt så lett på det. Jeg unner egentlig ingen å gå inn i en dyp depresjon, men kanskje jeg kunne tenkt meg at du fikk en liten depresjon slik at du kunne fått sett litt av hvordan det faktisk er.
Larsern Skrevet 20. august 2010 #85 Skrevet 20. august 2010 Hvorfor tar du det for gitt at det er pga jobben man kan få psykiske problemer? Det kan også være andre grunner! Jeg har selv hatt psykiske problemer, og man føler seg så totalt, komplett alene om å ha det jævelig. Man føler alle andre er så glade, og får til alt og alt er bare topp for dem! Man går rundt i sin egen lille boble, og lurer på hvorfor akkurat jeg skal måtte ha det så vondt. Jeg var såpass nedfor at jeg hadde også store problemer med å få i meg mat, og jeg holdt på å bli lagt inn for dette! Det som var best da jeg var i den perioden var å sove, for da følte jeg ingenting og tenkte ingenting, så det jeg ville var å sove, for å slippe å ha det så jævelig! Du skal være glad du aldri har hatt en skikkelig depresjon. Hadde du hatt det så hadde du ikke tatt så lett på det. Jeg unner egentlig ingen å gå inn i en dyp depresjon, men kanskje jeg kunne tenkt meg at du fikk en liten depresjon slik at du kunne fått sett litt av hvordan det faktisk er. Hva vet du om jeg har hatt depresjoner eller ikke?
Gjest Glad i reiser Skrevet 20. august 2010 #86 Skrevet 20. august 2010 Hva vet du om jeg har hatt depresjoner eller ikke? Jeg antok det pga måten du mener folk skal takle det. Man reagerer forskjellige på forskjellige ting. Mulig du har hatt depresjon, og at du klarte å gå på jobb. Jeg har også hatt depresjon, og hadde overhodet ikke mulighet til å slepe meg på jobb. Jeg beklager hvis du har hatt depresjon. Men jeg skulle ønske at du (og andre) kunne respektert at for en del som for depresjon, så er det å gå på jobb et 3000 meter høyt fjell, som man må bestige.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #87 Skrevet 20. august 2010 Jeg prater med naboen min minst en gang pr dag jeg og kjenner de godt! Oppussingen de har gjort er ikke bare litt flikking og liste-maling, men de har faktisk revet ut alt av leiligheten og holdt på intensivt i lang tid og gjerne 12 timer i strekk. Dette er en tydelig arbeidsfør person som lever på statens ergning og det er sikkert tusenvis av andre også. Dette må da koste samfunnet vårt mye penger? Det må da finnes én jobb er i området som kunne ha hatt? Det undrer meg at NAV ikke har bedre "kontroll".... Jeg har bare så innmari lyst til å be deg og bedrevitenheten din og nysgjerrigheten din og innstillingen din og hele ditt vesen om å dra direkte til helvete.... Også kan man jo spørre seg hvilken grunn du har til å være hjemme og glo ut gardinene siden du vet hva naboen foretar seg til enhver tid? Hilsen langtidssykemeldt som blir forundret over at tilsynelatende oppegående folk faktisk har guts til å spørre andre voksne HVORFOR de er sykemeldte. Det har man da vitterlig ikke noe med!!!
gbnj Skrevet 20. august 2010 #88 Skrevet 20. august 2010 Jeg har bare så innmari lyst til å be deg og bedrevitenheten din og nysgjerrigheten din og innstillingen din og hele ditt vesen om å dra direkte til helvete.... Også kan man jo spørre seg hvilken grunn du har til å være hjemme og glo ut gardinene siden du vet hva naboen foretar seg til enhver tid? Hilsen langtidssykemeldt som blir forundret over at tilsynelatende oppegående folk faktisk har guts til å spørre andre voksne HVORFOR de er sykemeldte. Det har man da vitterlig ikke noe med!!! Vi lever i et kollektiv hvor vi tvinges til å forsørge andre(u-/rettmessig), ergo man har all grunn til å blande seg borti hva andre gjør. Og myndighetene ønsker hjelp av tystere, mtp de lett tilgjenglige skattelistene ol.
Larsern Skrevet 20. august 2010 #89 Skrevet 20. august 2010 Jeg har bare så innmari lyst til å be deg og bedrevitenheten din og nysgjerrigheten din og innstillingen din og hele ditt vesen om å dra direkte til helvete.... Også kan man jo spørre seg hvilken grunn du har til å være hjemme og glo ut gardinene siden du vet hva naboen foretar seg til enhver tid? Hilsen langtidssykemeldt som blir forundret over at tilsynelatende oppegående folk faktisk har guts til å spørre andre voksne HVORFOR de er sykemeldte. Det har man da vitterlig ikke noe med!!! Det er jo kun snakk om at de som ikke har rett til penger, heller ikke skal spise av det budsjettet som er tiltenkt de som virkelig har behov for trygd.
Kattugla Skrevet 20. august 2010 #90 Skrevet 20. august 2010 Jeg syns det er merkelig at det er så vanskelig for enkelte å forestille seg at TS' antagelser kan være korrekte. Det KAN jo faktisk tenkes at denne naboen IKKE har depresjon eller en annen skjult sykdom - men tvert i mot er en trygdemisbruker. Det er ikke til å komme fra at det finnes en god del av disse. Har man ikke da en borgerplikt til å si fra?? Dersom naboens forklaring på årsaken til at han er hjemme virkelig er oppkonstruert for å skjule den virkelige årsaken, hadde det ikke vært lurere å finne på noe annet enn muskel og leddplager? Det er klart naboene da begynner å lure, når alt han gjør er å pusse opp? Han kunne vel ha funnet på noe annet, som lukter mindre trygdesvindel?? La oss for moro skyld ANTA at han faktisk er en svindler; mener dere som ber TS passe sine egne saker fortsatt at hun bare skal lukke øynene og late som ingenting?? Ville dere gjort det samme om dere så noen stjele noe i en butikk?? For dere skjønner at det er å stjele???? For min egen del er jeg i hvert fall ikke spesielt interessert i å finansiere andres ferie med mine skatteinnbetalinger... Poenget er jo -hvis vi bruker din sammenligning med butikktyverier- at i dette tilfellet har TS ikke sett naboen stjele i butikken og hun har ingen bevis på det heller, hun mener bare at det MÅ han ha gjort "fordi han kan da umulig ha hatt råd til dette"...Synes du at det er god nok grunn til å kontakte butikken/politiet og anklage han for å være tyv?
AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #91 Skrevet 20. august 2010 og du tror virkelig at både de selv og legen kjenner dem og deres situasjon så mye dårligere en hva du gjør? Jeg har ingen problemer med å forstå og tro på at du og noen andre blir raskere friske ved å jobbe, selv om jeg ikke var slik selv. Jeg forsøkte å være slik, og ble fryktelig mye sykere av å tvinge meg på jobb hver dag, og jeg vet flere som har det slik og. Det betød IKKE at ved å være sykemeldt så tillot jeg meg å sitte hjemme å ikke gjøre noenting!!! Jeg skrev to-do-list hver kveld før jeg gikk å la meg, og fulgte den så godt jeg var i stand til. I starten var det få punkter på lista, jo mer jeg klarte, jo flere punkter ble det på lista. Og lista bestod i glad-ting OG nødvendige ting,s om behandling og trening. Det er individuellt hva som hjelper, og hver og en må finne det som fungerer for den. At NOEN synes de bør bli fortere friske ved å gjøre det som funket for dem selv, hjelper liksom ikke. Om du leser hva jeg skriver så står det at mange hadde hatt godt av å jobbe. Det står IKKE at alle blir bedre av å jobbe.
Larsern Skrevet 20. august 2010 #92 Skrevet 20. august 2010 (endret) Poenget er jo -hvis vi bruker din sammenligning med butikktyverier- at i dette tilfellet har TS ikke sett naboen stjele i butikken og hun har ingen bevis på det heller, hun mener bare at det MÅ han ha gjort "fordi han kan da umulig ha hatt råd til dette"...Synes du at det er god nok grunn til å kontakte butikken/politiet og anklage han for å være tyv? Dårlig sammenligning, men ja; Dersom man var tvunget til å handle på butikken, og svinn måtte dekkes av andre kunder. Vi kan ikke velge å betale skatt, eller hva skatten skal gå til, derfor bryr jeg meg om hvorvidt trygd (som forøvrig er den største utgiftsposten), går til de som virkelig trenger det. Én ting er å betale folk for å sitte på rævva når de er syke, en annen ting er å betale penger folk som er arbeidsdyktige for å ha ferie mens andre som trenger hjelp står i kø uten å få det. Endret 20. august 2010 av Larsern
Kattugla Skrevet 20. august 2010 #93 Skrevet 20. august 2010 Dårlig sammenligning, men ja; Dersom man var tvunget til å handle på butikken, og svinn måtte dekkes av andre kunder. Vi kan ikke velge å betale skatt, eller hva skatten skal gå til, derfor bryr jeg meg om hvorvidt trygd (som forøvrig er den største utgiftsposten), går til de som virkelig trenger det. Én ting er å betale folk for å sitte på rævva når de er syke, en annen ting er å betale penger folk som er arbeidsdyktige for å ha ferie mens andre som trenger hjelp står i kø uten å få det. Joda, jeg er helt enig i at trygdesnusk er en uting og det er ikke noe jeg støtter! Og kanskje denne karen driver med det, men jeg kan rett og slett ikke se at TS har så gode "bevis" at det er uten tvil snakk om trygdesvindel i denne saken og at det eneste riktige er å ringe sporenstreks til NAV.. DA bør man ha konkrete bevis og ikke bare "meninger". Dessuten, slik flere har påpekt, det finnes også den muligheten at han bruker "ødelagte armer og skuldre" som skalkeskjul for en annen sykdom han ikke ønsker å snakke om. Det er uansett lite sannsynlig at TS kjenner til hele sykdomshistorien, så å stole 100% på henne som (vår eneste) kilde for hvordan denne karen egentlig har det, blir feil slik jeg ser det. Hun kan selvfølgelig ha sine meninger om naboen, men det betyr ikke at hun har rett.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #94 Skrevet 20. august 2010 Enig i dette. Mange ser visst ut til å tro at når man er syk skal man sitte hjemme i sofaen "okke som". Men det er jo nettopp det som gjør at enkelte langtidssyke kan bli deprimert. Å gjøre enkelte ting ettersom hvordan formen er kan forkorte sykdomsforløpet. Synes TS og noen andre i tråden her viser at de har null peil. NAV følger opp med samtaler med både lege og arbeidstaker. Arbeidsgiver har et ansvar for å legge tilrette, men i enkelte tilfeller går det ikke - og da forblir man sykemeldt. I stedet for å spekulere om hvor vidt naboen er syk nok til sykemelding eller ei, kan man heller spørre naboen hvordan det står til og spørre om han trenger hjelp til noe. Bry deg om og ikke med! Og uthevet er grunnen til at NAV har sendt mange langtidssykemeldte på livsstilskurs. Gikk på et slikt selv, det var veiledning på treningsstudio, turer i skogen og samtaler i grupper med temaer som arbeidsmiljø, kosthold osv. Jeg hadde enkeltdager hvor jeg hadde fravær, men det var dager da jeg var sengeliggende.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #95 Skrevet 20. august 2010 haha skulle tro dette var naboen til en venn av meg. Hu var så nysgjerrig og spurte om hvorfor han var hjemme hele tiden, han hadde ( samme som TS nevner)faktiske plager i armer og nakke. Pusset opp deler av huset. Enden på visa var at hu meldte han til Nav og det ble en lang mølle for fyren stakar, heldigvis hadde han ikke psykiske problemer for det hadde nok tatt knekken på ham. Legen støttet han for legen hadde gitt ham råd om å gjøre enkle oppgaver i huset for å trene opp musklaturen som han slet med kombinert med fysioterapi. Vennen min spurte om maling, riving kunne være bra og det var det. De tyngste jobbene hjalp jeg og noen venner til med ( løfting av mur o.l) slik at han fikk pusset opp så det ble mer beboelig. Det ble etterhvert ganske ille for nabokona i og med at hun hadde driti sånn på draget, alle naboene skyr henne som pesten. Det kan være mer enn du tror TS, er du så sikker på at naboen gjør alt selv? Vet du om han får venner eller noen faglærte til å hjelpe for seg? Eller at legen har faktisk har rådet ham til å gjøre oppgaver, riving etc for å holde seg sysselsatt om han f.eks har depresjon eller annen lidelse som du TS faktisk ikke vet om. Det er ikke alle som vil fortelle deg alts elv om du er " såå god nabo" som du selv påstår. Jeg forsvarer ikke trygdesvindel, men man skal jaggu meg være ganske sikker på at det man "tror" er rett før man driter på laget som det denne nabokjerringa gjorde! Godt at det ikke var depresjon vennen min hadde!!!
Titti72 Skrevet 20. august 2010 #96 Skrevet 20. august 2010 Å male et par hus er ikke en dritt tung jobb. De aller fleste klarer det uten nevneverdige problemer. Å male som yrke dag ut og dag inn kan ta på. Da kan jeg fortelle deg at du tar feil. Jeg har gjort dette 2 ganger, og det er hardt. Hvis det er snakk om å male noen lister, så er ikke det en jobb, men denne naboen har holdt på i mnd. vis. Det er litt mer en å flikke lister. Klart man gjør det uten nevneverdige problemer, men har du betennelser og vonde skuldre, (som jeg fikk sist gang), så er det så tungt at det bare er å gi opp.
Titti72 Skrevet 20. august 2010 #97 Skrevet 20. august 2010 Jeg har bare så innmari lyst til å be deg og bedrevitenheten din og nysgjerrigheten din og innstillingen din og hele ditt vesen om å dra direkte til helvete.... Også kan man jo spørre seg hvilken grunn du har til å være hjemme og glo ut gardinene siden du vet hva naboen foretar seg til enhver tid? Hilsen langtidssykemeldt som blir forundret over at tilsynelatende oppegående folk faktisk har guts til å spørre andre voksne HVORFOR de er sykemeldte. Det har man da vitterlig ikke noe med!!! Da kan jeg snu det og be deg til helvete å forsørge deg selv. Ikke gjør det for andres regning. Vet du ikke at trygdesvindel er et stort problem i Norge. Litt rart at vi har størst andel i verden, med sykmeldte, og uføretrygdede... Kan det ha noe med alle godene vi har tro. Som henger som perler på en snor, og kan tilpasse alle svindlere som hånd i hanske. Hva med min kollega som vi fikk oppklart at svindlet min jobb, og NAV. Skulle vi bare lukket øynene for at han fikk 35.000,- rett i lomma hver måned. Og får det i snitt gratis 5 av 12 mnd. hvert år. Er det greit?
aline Skrevet 20. august 2010 #98 Skrevet 20. august 2010 Da kan jeg fortelle deg at du tar feil. Jeg har gjort dette 2 ganger, og det er hardt. Hvis det er snakk om å male noen lister, så er ikke det en jobb, men denne naboen har holdt på i mnd. vis. Det er litt mer en å flikke lister. Klart man gjør det uten nevneverdige problemer, men har du betennelser og vonde skuldre, (som jeg fikk sist gang), så er det så tungt at det bare er å gi opp. det at han har holdt på i flere måneder, kan jo like gjerne bety at pga hans smerter så brukte han lenger tid på noe som vanligvis ville gått fort som en plett. Det som vel er viktig, er at dersom du skal melde ham, så bør du vite at du har en sak. Ikke fordi man skal la snyltere snylte i vei, men fordi det kan gjøre vondt værre dersom du tar feil og han faktisk ER rettmessig sykemeldt. Det å bli undersøkt ekstra og mistrodd av NAV i en sykemeldingsperiode gjør ikke helbredelsen lettere vil jeg tro. Det er vel derfor så mange svarer som vi gjør, fordi mange av oss ser på skaden ved å feil-melde en som faktisk sliter, som større. Og at dersom du faktisk ikke kjenner ham veldig godt, og VET at han snylter, så KAN du ta feil, selv om han gjør ting du ikke forstår han kan gjøre. det er bra å ta snyltere, men jeg vet ikke om jeg synes det er bedre å ta en snylter en å gjøre en allerede vond og vanskelig situasjon for en langtidssykemeldt, værre for en som faktisk er syk.
Hoppetaujenta Skrevet 20. august 2010 #99 Skrevet 20. august 2010 Huff og huff som folk blander seg i ting de ikke har noe med. Ts: finn deg en hobby å legge all din tid og energi i.
Larsern Skrevet 20. august 2010 #100 Skrevet 20. august 2010 Huff og huff som folk blander seg i ting de ikke har noe med. Ts: finn deg en hobby å legge all din tid og energi i. Vet vi at det er snakk om trygdesnylting her? Nei, men det skader ikke å finne ut vel? Du kan vel ikke være uenig i at trygdesnylting er en uting?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå