AnonymBruker Skrevet 19. august 2010 #61 Skrevet 19. august 2010 Vet du hva, det er helt tydelig at du ikke har snøring på depresjon og hvordan det utarter seg. Du bør ikke uttale deg om ting du ikke vet noe om, ISÆR ikke når det gjelder så følsomme tema. Depresjon er ikke som beinbrudd, hvor du MÅ ligge stille så og så lenge. Formen varierer fra dag til dag, time til time, og man MÅ ikke ligge i senga og gråte hele tiden. Fysisk arbeid og å føle at en gjør noe nyttig kan faktisk være VELDIG godt for deprimerte. Bare det å styre dagen sin helt selv, kan være avgjørende for formen. Jeg er overbevist om at denne naboen IKKE akkurat har vondt i armene, men ikke helt føler at naboen har noe med sykemeldingsgrunnen i det hele tatt. Og depresjon kan bare være en av TUSEN sykdommer han ikke vil at nabokjærringa skal sladre om. Joda, har god greie på depresjon, har faktisk hatt det selv.Jeg har også pusset opp et hus(mens jeg var i jobb) og vet hvor mye arbeid det er. Kanskje du bør oppsøke litt kunnskap selv. Klarer du å pusse opp et helt hus har du ikke en skikkelig depresjon. Kanskje litt nedfor? Men selvfølgelig er det praktisk å være sykemeldt og ha tid til å pusse opp huset sitt, det er jo forferdelig slitsomt samtidig som man er i jobb.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2010 #62 Skrevet 19. august 2010 Joda, har god greie på depresjon, har faktisk hatt det selv.Jeg har også pusset opp et hus(mens jeg var i jobb) og vet hvor mye arbeid det er. Kanskje du bør oppsøke litt kunnskap selv. Klarer du å pusse opp et helt hus har du ikke en skikkelig depresjon. Kanskje litt nedfor? Men selvfølgelig er det praktisk å være sykemeldt og ha tid til å pusse opp huset sitt, det er jo forferdelig slitsomt samtidig som man er i jobb. Feil. Depresjon er ikke nøyaktig det samme for alle som har hatt det. Selvom du har hatt depresjon, så kan du ikke uttale deg som en ekspert på området. Jeg har også hatt depresjon, og det eneste jeg klarte å gjøre var å kaste alt ut av leiligheten, pusse opp, vaske ned, ommøblere. Jeg holdt på med dette i 3 måneder. Og jeg var hos psykologer 3 ganger i uken, de sa at jeg definitivt hadde en sterk grad av depresjon. Det var faktisk så ille at de ville gjerne ha meg innlagt. Så jeg tror nok at depresjon kan oppleves forskjellig fra menneske til menneske.
Gjest Kim Skrevet 19. august 2010 #63 Skrevet 19. august 2010 Naboen vår er langtidssykmeldt med "ødelagte armer og skuldre" etter noen år med hardt fysisk arbeid. Likevel har han nå egenhendig pusset opp hele leiligheten(bortsett fra badet) og han "styrer på" fra morgen til kveld med fysisk arbeid. Jeg skjønner ikke hvorfor han ikke kan arbeide.... Bør jeg si noe? Til han? til NAV? Du hadde passet fint i gamle DDR, hadde sikkert fått en eller annen lifetime achievement award fra Stasi.
aline Skrevet 19. august 2010 #64 Skrevet 19. august 2010 JEg tror at mange som er sykemeldte pga. psykiske problemer hadde hatt det bedre i jobb. og du tror virkelig at både de selv og legen kjenner dem og deres situasjon så mye dårligere en hva du gjør? Jeg har ingen problemer med å forstå og tro på at du og noen andre blir raskere friske ved å jobbe, selv om jeg ikke var slik selv. Jeg forsøkte å være slik, og ble fryktelig mye sykere av å tvinge meg på jobb hver dag, og jeg vet flere som har det slik og. Det betød IKKE at ved å være sykemeldt så tillot jeg meg å sitte hjemme å ikke gjøre noenting!!! Jeg skrev to-do-list hver kveld før jeg gikk å la meg, og fulgte den så godt jeg var i stand til. I starten var det få punkter på lista, jo mer jeg klarte, jo flere punkter ble det på lista. Og lista bestod i glad-ting OG nødvendige ting,s om behandling og trening. Det er individuellt hva som hjelper, og hver og en må finne det som fungerer for den. At NOEN synes de bør bli fortere friske ved å gjøre det som funket for dem selv, hjelper liksom ikke.
Ego Skrevet 20. august 2010 #66 Skrevet 20. august 2010 Ihvertfall ikke arbeidsgivere eller skattebetalerne. Jeg er sikkert en kynisk drittsekk, men jeg mener at slike ting kan løses dersom folk tar mer ansvar for seg selv. Dersom man ikke takler jobben eller oppgavene, ta ansvar og ta det opp med sjefen, bytt jobb eller stilling. Det å ikke ta slike enkle grep er helt uforståelig for meg, har det blitt slik at vi forventer at andre skal gjøre slikt for oss? De tilfellene jeg kjenner til er personer som tar på seg mye ansvar i håp om å stige raskt i gradene, jobber mye og tjener mye, helt til de går på veggen og trygdekassa soper opp fillene mens de tar et halvår fri. Det er omtrent like innbringende som det er tåpelig. For min egen del tok jeg ansvar nettopp ved å sykemelde meg. Ved en depresjon er det ikke alltid så enkelt som at man ikke takler den jobben man er i - man takler faktisk ingen jobb. Selv måtte jeg avslutte treningen jeg holdt på med også fordi "kravet" om faste tidspunkt - to ganger i uken - var nok til å lenke meg til sengen. Jeg klarte en periode å være aktiv - gikk på kino, turer på biblioteket, caféturer... Men å jobbe, være bundet til faste arbeidstider, gjorde meg fysisk dårlig. Jeg støtter meg til det en annen skrev tidligere: den som ikke klarer å fatte hvor ille en depresjon kan være, burde egentlig bare prise seg lykkelig over å aldri ha opplevd å være så langt nede.
Larsern Skrevet 20. august 2010 #67 Skrevet 20. august 2010 TS pass dine egne saker! Svindel er noe man i høyeste grad burde bry seg med, om det er trygdesvindel er opp til NAV å bedømme. Du vet kanskje at det er skattepengene som driver NAV, og at NAV har budsjetter å forholde seg til?
cypress Skrevet 20. august 2010 #68 Skrevet 20. august 2010 Jeg syns det er merkelig at det er så vanskelig for enkelte å forestille seg at TS' antagelser kan være korrekte. Det KAN jo faktisk tenkes at denne naboen IKKE har depresjon eller en annen skjult sykdom - men tvert i mot er en trygdemisbruker. Det er ikke til å komme fra at det finnes en god del av disse. Har man ikke da en borgerplikt til å si fra?? Dersom naboens forklaring på årsaken til at han er hjemme virkelig er oppkonstruert for å skjule den virkelige årsaken, hadde det ikke vært lurere å finne på noe annet enn muskel og leddplager? Det er klart naboene da begynner å lure, når alt han gjør er å pusse opp? Han kunne vel ha funnet på noe annet, som lukter mindre trygdesvindel?? La oss for moro skyld ANTA at han faktisk er en svindler; mener dere som ber TS passe sine egne saker fortsatt at hun bare skal lukke øynene og late som ingenting?? Ville dere gjort det samme om dere så noen stjele noe i en butikk?? For dere skjønner at det er å stjele???? For min egen del er jeg i hvert fall ikke spesielt interessert i å finansiere andres ferie med mine skatteinnbetalinger...
Gjest scorpius Skrevet 20. august 2010 #69 Skrevet 20. august 2010 (endret) Synes egentlig at du ikke skal bry deg om det... Det er hans liv, la han leve det slik han vil. Selv ville jeg iallfall aldri meldt om noe slikt til NAV etc. Tanken ville heller ALDRI slått meg engang! Endret 20. august 2010 av scorpius
Larsern Skrevet 20. august 2010 #70 Skrevet 20. august 2010 Synes egentlig at du ikke skal bry deg om det... Det er hans liv, la han leve det slik han vil. Selv ville jeg iallfall aldri meldt om noe slikt til NAV etc. Tanken ville heller ALDRI slått meg engang! Hvorfor ikke? Det er hans liv, men ikke hans penger. Kanskje det er litt vanskelig å begripe, men det er nettopp slike holdninger og aksept for slikt som bidrar til å undergrave den velferden vi har tilgang på dersom vi trenger det.
AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #71 Skrevet 20. august 2010 Trådstarter må gjerne melde dette til NAV, det er ikke der problemet ligger for meg. Jeg tror nemlig at selv om NAV ikke foretar seg noe, så vil trådstarter fremdeles være "skeptisk" og i framtiden "tenke sitt" om folk som er i vanskelige situasjoner. I sitt startinnlegg viser trådstarter nemlig liten vilje/evne til å forestille seg at det kan være omstendigheter hun ikke vet noe om, fordi naboen ikke har lyst til å brette ut privalivet sitt. En ting er å enkelt og greit melde fra, en annen ting er å sitte og spekulere og finne opp årsakssammenhenger og "sannheter" om denne naboen som hun strengt tatt ikke kjenner.
cyanid Skrevet 20. august 2010 #72 Skrevet 20. august 2010 Er ikke rart mennesker er så sprø for tida, når de heller bruker energi og tid på å bry seg med andre framfor å konsentrere seg om seg selv! Hmmm gjorde jeg det samme nå egentlig?
AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #73 Skrevet 20. august 2010 Er ikke rart mennesker er så sprø for tida, når de heller bruker energi og tid på å bry seg med andre framfor å konsentrere seg om seg selv! Hmmm gjorde jeg det samme nå egentlig? Ja, noen ganger synes jeg det er rart at det er krig i verden, det virker jo som folk er så opptatte med andre ting
Gjest moe999 Skrevet 20. august 2010 #74 Skrevet 20. august 2010 (endret) - Endret 13. januar 2017 av moe999
cyanid Skrevet 20. august 2010 #75 Skrevet 20. august 2010 Selvinnsikt er jo noe av det viktigste! Kan innrømme jeg glemmer det lett selv, litt ofte også, men hva om alle stoppet opp og tenkte "Hvorfor reagerer jeg sånn på at de gjør sånn.. er det fordi jeg kobler det med noe i meg selv jeg "sliter" med, og foretrekker heller å legge min energi i andres personlige saker så jeg slipper å face min egen dritt?" sånn tror nå jeg det er iallfall *filosof i dag*
AnonymBruker Skrevet 20. august 2010 #76 Skrevet 20. august 2010 Jeg har pusset opp 2 leiligheter, og noe tyngre kroppsarbeid skal du lete lenge etter. Jeg har selv vonde skuldre og nakke, og måtte legge inn årene sist gang, fordi jeg ikke klarte å løfte penselen over brysthøyde på slutten. Å male tak og vegger er en drittung jobb, og malere sliter selv med skulderplager, som somregel opereres. Hvis denne naboen er sykemeldt på det grunnlaget TS skriver, så er dette trygdemissbruk. Er det derimot noe annet, som han selvfølgelig ikke vil dele med naboer, så er oppussing muligen terapi. Å male et par hus er ikke en dritt tung jobb. De aller fleste klarer det uten nevneverdige problemer. Å male som yrke dag ut og dag inn kan ta på.
cyanid Skrevet 20. august 2010 #77 Skrevet 20. august 2010 Huff, nabo-sladderprat... kan like greit farge håret hvitt og gå til innkjøp av hårruller og hvite blondegardiner, skal man holde på sånn. Gjerne invitere Gerd, Dagny og Hjørdis over på kaffe og fyrstekake i samme slengen!
loffen Skrevet 20. august 2010 #78 Skrevet 20. august 2010 Huff, nabo-sladderprat... kan like greit farge håret hvitt og gå til innkjøp av hårruller og hvite blondegardiner, skal man holde på sånn. Gjerne invitere Gerd, Dagny og Hjørdis over på kaffe og fyrstekake i samme slengen! Mormoren min het Dagny, hadde blått hår og elsket fyrstekake.
cyanid Skrevet 20. august 2010 #79 Skrevet 20. august 2010 Søde gamle dama (det var absolutt ikke for å støte, bare for å tulle rundt med stereotypen, men jøss jeg traff jo ganske greit da ;D ) Men likte hun åtitte ut gardinene? I så fall så er det jo bare i deres natur og ikke vår plass å dømme
Rabadamtimtim Skrevet 20. august 2010 #80 Skrevet 20. august 2010 Naboen vår er langtidssykmeldt med "ødelagte armer og skuldre" etter noen år med hardt fysisk arbeid. Likevel har han nå egenhendig pusset opp hele leiligheten(bortsett fra badet) og han "styrer på" fra morgen til kveld med fysisk arbeid. Jeg skjønner ikke hvorfor han ikke kan arbeide.... Bør jeg si noe? Til han? til NAV? Om dette er hardt arbeid, så si i fra til NAV så de er klar over det. Om han er sykemeldt for noe annet får det ingen konsekvenser, om han svindler får det konsekvenser. Heller at du sier i fra enn at han skal snylte noen hundrede tusener fra staten fordi en ikke skal reagere. Som andre også sa, samfunnet er et spleiselag. Om han svindler, må andre jobbe dobbelt så hardt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå