Gå til innhold

naboen er langtidssykmeldt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du bør i hvertfall kjenne all fakta om saken før du melder han inn til NAV.

Og som jeg ser andre har skrevet, så er det ikke umulig at han har fortalt deg alt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør i hvertfall kjenne all fakta om saken før du melder han inn til NAV.

Og som jeg ser andre har skrevet, så er det ikke umulig at han har fortalt deg alt.

Men NAV har vel alle fakta, så om årsaken er noe annet en fysisk, så vet vel de det?
Skrevet

Det er ikke uvanlig at folk som sliter med diverse ting, som f.eks psykisk vil finne på en annen grunn. Det er mye lettere å bare si at man har vondt i ryggen enn å kanskje si at de har diverse psykiske lidelser. Folk spør og graver, alle liker ikke det.

Skrevet (endret)

Til diverse svarere:

Bør man se en annen vei når folk sannsynligvis(nabo forteller at han er ufør pga fysiske lidelser, men pusser opp) stjeler i fra det offentlige/andre innbyggere? Og tar man kontakt med NAV, så vil vel de sitte med alle fakta(kjennskap til eventuelle reelle lidelser)?

Eksempler:

-Mange somaliske familier i Norge utnytter velferdssystemet ved å skille seg etter norsk lov, men fortsetter å være gift etter islamsk lovMurud

-Henriksen

-Barnetrygd i rom-miljøet

-Generell trygdesvindel

Endret av gbnj
Skrevet

Synes TS skal anmelde han - nok av de som svindler staten.

Og litt rart å si han har de lidelsene og samtidig fikse et helt hus.

Skrevet

Jeg prater med naboen min minst en gang pr dag jeg og kjenner de godt! Oppussingen de har gjort er ikke bare litt flikking og liste-maling, men de har faktisk revet ut alt av leiligheten og holdt på intensivt i lang tid og gjerne 12 timer i strekk.

Dette er en tydelig arbeidsfør person som lever på statens ergning og det er sikkert tusenvis av andre også. Dette må da koste samfunnet vårt mye penger? Det må da finnes én jobb er i området som kunne ha hatt? Det undrer meg at NAV ikke har bedre "kontroll"....

Så lenge du faktisk kjenner ham så godt at du VET at han er sykemeldt kun for smerter som ville gjort det umulig å pusse opp egen leilighet, og i tillegg vet med sikkerhet (ikke bare "hørt at) at han har jobbet 12 timer i strekk over en lenger periode (og da snakker vi ikke om at noen "de" har jobbet 12 timer, men han!!)med arbeid som altså er tyngre på de områdene han er sykemeldt for slitasje på, og du kjenner denne personen såpass at du vet at det han driver med er trygdesvindel, så er det greit å ta en telefon til NAV ja.

Men dersom du ikke har sett sykemeldingen hans, ikke vet helt garantert at han selv har jobbet 12 timer i strekk med fysisk meget tungt arbeid, belastende på de områder han hevder til legen å ha problemer med... så ville jeg trådt veldig forsiktig ihvertfall.

Når jeg var sykemeldt, så fortalte jeg ikke nødvendigvis hele sannheten om min sykemelding til naboene mine, ei heller de bekjente jeg hadde som jeg pratet med daglig. De fikk ett innblikk ja, og det var nok flere som reagerte på at jeg kunne ha den sykdommen jeg var sykemeldt for. Det sto som relativt uforståelig for opptil flere. Jeg gjorde også ting i den perioden, som jeg vet ikke matcher hva mennesker mener jeg burde gjøre om jeg faktisk har den "lidelsen" jeg var sykemeldt for. Det tilsa faktisk likevel ikke at det var noen løgn ute og gikk, men at så lenge jeg kunne presse når og slik jeg selv maktet, så fikset jeg mye, til tross for at jeg ikke fungerte i arbeidslivet.

Det er klart det finnes trygdesvindlere!! ingen tviler vel på det, men man skal være rimelig sikker i sin sak, og med litt flere "bevis" en "han sa" før man melder noen, synes jeg.

Fordi DERSOM han nå er syk reellt, på ene eller andre måten, så kan det å bli meldt og hele runden det resulterer i, være totalt ødeleggende for hans jobbing for å bli bedre. Så altså, dersom han faktisk ER syk, så vil din melding av ham gjøre en allerede vanskelig situasjon fryktelig mye vondere og vanskeligere for ham.

Dersom han snylter, ja, da har du spart staten for penger, og det er bra det og, men bare vit hva du gjør. Dersom du ikke kan være 100% sikker på at han snylter, så vit at du det å utsette en syk person for melding av trygdesvindel, kan gjøre kampen ufattelig hard.

Skrevet

Jeg var også sykemeldt en lang tid i våres. I den tiden flyttet jeg (tunge løft og mye fysisk jobbing), gikk jeg på skolen ved siden av. Og enkelte har nok lurt på hvordan det kunne være at jeg kunne dette. Men de visste ikke hele sannheten til at jeg var sykemeldt, det er faktisk et privat anliggende og mellom meg og legen/nav. Hva naboer, kollegaer og resten av samfunnet mener er revnende likegyldig.

Hadde jeg blitt meldt da så tror jeg nok at min tid for tilfriskning hadde tatt mye lenger tid.

Skrevet

Det kan godt være psyken... men armene er en unskyldning.

Jeg går ikke til alle naboene mine og sier at jeg har dårlig psyke, så jeg sier det er pga en fysisk sykdom som jeg har, men som ikke er hovedgrunnen.

Skrevet

Dessuten må legen skrive en erklæring, eller noe, så så lenge fastlegen er enig i sykemelding, og legen som jobber på nav er enig, så er det ingenting du kan gjørra med det.

Skrevet

Uff, håper ikke naboen min er like kjerring som deg og bryr seg om hva jeg gjør til en hver tid.

Pass ditt eget liv og helse.

Min teori er forøvrig at naboen din er sykemeldt av helt andre grunner (gjerne noe tabu som depresjon, kreft) men ikke vil fortelle deg det. For da hadde du vel sladra til hele nabolaget (kvinneguiden) om det også.

Om man er så deprimert at man er sykemeldt i fler mnd.orker man neppe så mye oppussing. Å ikke orke å gjøre noe er jo et typisk symptom på depresjon.Men det kan nok godt være noe annet psykisk. At folk som er sykemeldt pga. smerter i ulike deler av kroppen pusser opp en hel leilighet synes jeg er misbruk av sykepenger. Da burde man godt fungere i en eller annen jobb. Det er da veldig fokus på tilrettelegging om dagen, utrolig hva man kan få til dersom viljen er til stede. Jeg synes godt du kan tipse Nav.

Gjest Ludovie
Skrevet

Om man er så deprimert at man er sykemeldt i fler mnd.orker man neppe så mye oppussing. Å ikke orke å gjøre noe er jo et typisk symptom på depresjon.

Vel. Jeg har ingen som helst bakgrunn innenfor medisin, psykiatri eller lignende fagfelt, men allikevel: Det å pusse opp hjemme er da vesensforskjellig fra arbeidsoppgavene man har på jobb (avhengig av hvilken jobb man har da, selvfølgelig). For ikke å snakke om at det å være hjemme og gjøre ting etter eget forgodtbefinnende i eget tempo, ikke kan sammenlignes med det å gå på jobb og ha krav hengende over seg.

Dessuten finnes det tilfeller hvor folk blir sykemeldt på grunn av eksepsjonelt dårlig arbeidsmiljø.

Jeg synes du bør være atskillig mer ydmyk når det gjelder områder du ikke har peiling på.

Det er da veldig fokus på tilrettelegging om dagen, utrolig hva man kan få til dersom viljen er til stede. Jeg synes godt du kan tipse Nav.

Mulig det er fokus på tilrettelegging, det vet jeg ingenting om. Men det gjør sikkert både legen til naboen, samt NAV, så jeg regner med at ting etterhvert blir tilrettelagt dersom det er ønskelig/mulig her.

Skrevet

Jeg har selv vert langtidssykemeldt pga nakke og armer. Den underliggende årsaken var psykisk mobbing på arbeidsplassen. Gikk på div treningskurs for nakkeskadde og fysio men ble ikke helt frisk før jeg fikk hjelp til å snakke ut og sortere det som hadde skjedd på jobben.

Utad ble det sagt at jeg hadde nakke og skulderplager men både nav og lege visste HELE sykdomsbildet.

Skrevet

Må si meg enig med ts. Jeg har veldig lav toleranse for at et menneske ikke skal klare å jobbe, nesten uansett hva som er galt. Det hjelper ingen å sitte hjemme på ræva og bli mer deprimert og sliten og falle helt ut av jobblivet.

Klart naboen har masse energi til å pusse opp et hus hvis han ikke jobber. Vi alle blir sliten, lei, deprimert osv en gang i blant, men da er det bare å bite sammen og holde ut, eventuelt få en liten pause til å lade opp batteriene.

De som er sykmeldt år etter år skal ha ekstremt god grunn til det i mine øyne. Hjelper ikke å være deprimert og sitte hjemme år etter år.

Skrevet

kanskje naboen har hatt noen skader som gjør at han må pusse opp.men ikke har råd til å eie noen til å gjøre det?

Skrevet

Om man er så deprimert at man er sykemeldt i fler mnd.orker man neppe så mye oppussing. Å ikke orke å gjøre noe er jo et typisk symptom på depresjon.Men det kan nok godt være noe annet psykisk. At folk som er sykemeldt pga. smerter i ulike deler av kroppen pusser opp en hel leilighet synes jeg er misbruk av sykepenger. Da burde man godt fungere i en eller annen jobb. Det er da veldig fokus på tilrettelegging om dagen, utrolig hva man kan få til dersom viljen er til stede. Jeg synes godt du kan tipse Nav.

Vet du hva, det er helt tydelig at du ikke har snøring på depresjon og hvordan det utarter seg. Du bør ikke uttale deg om ting du ikke vet noe om, ISÆR ikke når det gjelder så følsomme tema. Depresjon er ikke som beinbrudd, hvor du MÅ ligge stille så og så lenge. Formen varierer fra dag til dag, time til time, og man MÅ ikke ligge i senga og gråte hele tiden. Fysisk arbeid og å føle at en gjør noe nyttig kan faktisk være VELDIG godt for deprimerte. Bare det å styre dagen sin helt selv, kan være avgjørende for formen. Jeg er overbevist om at denne naboen IKKE akkurat har vondt i armene, men ikke helt føler at naboen har noe med sykemeldingsgrunnen i det hele tatt. Og depresjon kan bare være en av TUSEN sykdommer han ikke vil at nabokjærringa skal sladre om.

Skrevet

Men hvis naboen ikke er depresiv, at det han sier faktisk stemmer, bør TS ringe Nav da?

Jeg hadde en kollega som var sykmeldt i over 6 mnd. Han var døden nær... Iflg han selv. I denne perioden la han sitt hus ut for salg, pusset opp det meste før han solgte, pusset opp det han kjøpte noen dager før han ble sykmeldt, og lagde ny terrasse til nyhuset. Hvis noen kommer her og sier at dette ikke er krevende jobber han gjorde, så må jeg beklagligvis si at da vet dere ikke bedre.

Han var nesten dødssyk iflg. telefonene vi fikk fra han, og han trodde ikke han kom til å komme tilbake til arbeidslivet igjen... Vi som arb.giver har ikke krav på å spørre konkret om hva som feiler han, vi må bare kjøpe hans historier.

Enden på visa... Han fikk sparke så det jomet etter. Og jeg lurer på om det blir noe etterspill med Nav ifht. missbruk. Han regnet aldri med at han kunne bli tatt, men et møte oppklarte et par ting ifht. sykdom og verdistigningene på gamle det og nye huset.

Jeg var med å avslørte han, og jeg er fortsatt glad for at jeg gjorde det. Stolt også, når det viste seg at han gikk sykmeldt i sykluser...

Skrevet

Det kan godt hende at arbeidsforholdene på jobben var ødeleggende for ham, og at han derfor er sykemeldt frem til han finner en annen jobb eller noe lignende.

Vet iallefall at min mor ble psyket/fryst ut så hardt på sin arbeidsplass, at hun knapt klarte å komme seg på jobb. Hun fikk sykemelding, arbeidsmarkedet var tøft, men etter 6 mnd fikk hun endelig en ny jobb som hun i dag trives i.

Man vet ikke hva som ligger bak, ikke alle mennesker er komfortable med å fortelle i detaljer om seg selv til andre.

Skrevet

Til dere som stusser på arbeidet han gjør: jeg kjenner to personer som har hatt kreft. Gjennom hele cellegifta pussa den ene opp huset sitt, og den andre gikk fjellturer hver dag. Om noen faktisk orker å være aktive, så berøm dem for det da, selv om man er aldri så mye døden nær er det da alltid godt å bruke kroppen til noe du får noe igjen for, selv om alt "alle" vet om sykdommen skulle tilsi at de ikke skulle orke.

Om du tror han svindler, ring nav davel. Dersom armer virkelig er grunnen, sjekker de det. Dersom det er psykisk sykdom eller mobbing eller noe, avfeier de deg bare som en overnysgjerrig nabo antar jeg.

Skrevet

Til dere som stusser på arbeidet han gjør: jeg kjenner to personer som har hatt kreft. Gjennom hele cellegifta pussa den ene opp huset sitt, og den andre gikk fjellturer hver dag. Om noen faktisk orker å være aktive, så berøm dem for det da, selv om man er aldri så mye døden nær er det da alltid godt å bruke kroppen til noe du får noe igjen for, selv om alt "alle" vet om sykdommen skulle tilsi at de ikke skulle orke.

Om du tror han svindler, ring nav davel. Dersom armer virkelig er grunnen, sjekker de det. Dersom det er psykisk sykdom eller mobbing eller noe, avfeier de deg bare som en overnysgjerrig nabo antar jeg.

Enig i dette. Mange ser visst ut til å tro at når man er syk skal man sitte hjemme i sofaen "okke som". Men det er jo nettopp det som gjør at enkelte langtidssyke kan bli deprimert.

Å gjøre enkelte ting ettersom hvordan formen er kan forkorte sykdomsforløpet.

Synes TS og noen andre i tråden her viser at de har null peil. NAV følger opp med samtaler med både lege og arbeidstaker. Arbeidsgiver har et ansvar for å legge tilrette, men i enkelte tilfeller går det ikke - og da forblir man sykemeldt.

I stedet for å spekulere om hvor vidt naboen er syk nok til sykemelding eller ei, kan man heller spørre naboen hvordan det står til og spørre om han trenger hjelp til noe. Bry deg om og ikke med!

Skrevet

I stedet for å spekulere om hvor vidt naboen er syk nok til sykemelding eller ei, kan man heller spørre naboen hvordan det står til og spørre om han trenger hjelp til noe. Bry deg om og ikke med!

:jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...