Gjest Belle Gunnes Skrevet 18. august 2010 #1 Skrevet 18. august 2010 Alle har vi meninger om dyr og dyrehold. Noen elsker alt av dyr og andre kan ikke fordra noen typer dyr. Slik er det bare. Mennesker er forskjellige. Men man er ingen dyremisshandler om man ikke liker dyr. Det må respekteres. Men den dagen de misshandler dyr, ja da stiller saken seg helt annerledes. Så hva anser du som dyremisshandling? Hvor går grensa? Og hva gjør du for at dette ikke skal skje? Har du noen gang meldt inn om misshandling? Har du snakket med dyre-eiere du mener har et dårlig dyrehold? Snakker du med folk om hvordan dyr bør behandles?
Purple Basil Skrevet 18. august 2010 #2 Skrevet 18. august 2010 For meg går dyremishandling ut på det samme som at et menneske blir mishandlet: vold, lite mat og vann, stadig roping og skriking og kjefting (psykisk), sperre dyret inne i et bur eller rom (spørs hva slags dyr det er). Mishandling kan forekomme på mange måter. Nå har jeg ikke sett dyremishandling selv, utenom hunder som er med narkomane, et veldig trist syn, både dyret og mennesket:( Ser jeg ellers noe, vil jeg anmelde. Jeg har både kjeftet og snakket med dyreeiere som åpenbart ikke vet hva de driver med, jeg har også frarådet noen av mine venner mot å ha dyr, ikke fordi de er dårlige mennesker, men fordi de rett og slett er veldig uvitende når det gjelder dyr.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 18. august 2010 #3 Skrevet 18. august 2010 Ja misshandling kommmer i mange former. Men det som gjøres med overlegg mot dyrene, som ikke er til dyrenes fordel, kan fort bli misshandling. Det er vanskelig å sette en standard for hva som er feil og ikke feil. I noen tilfeller kan en ting være feil, men i andre tilfeller riktig. Men lider dyret, er det misshandling. Ofte går det på det psykiske og desverre ser ikke folk slikt... Jeg har meldt en hest en gang. En lang prosess men nå har ihvertfall hesten det bra. Det var IKKE noe moro. Hverken å se denne hesten, eller ikke få respons hos eier. Så da måtte man gå til mer drastiske skritt. Jeg meldte eier og smugforet blant annet denne hesten. Eier fikk kun advarsler fra Mattilsynet. Flere stykk (ikke bare jeg som meldte gitt) men eier mente at alle andre var teite og at h*n hadde rett... Heldigvis har hesten fått et nytt liv nå. Et fantastisk hesteliv. Jeg liker og å fraråde folk å skaffe seg dyr. Sier hvor MYE jobb det er og hvor krevende det egentlig er å ha dyr.
Capricorn Skrevet 18. august 2010 #4 Skrevet 18. august 2010 (endret) Det er like mange former for misshandling av dyr som av mennesker. Det er dyremisshandling så fort dyret ikke får behovet sitt dekket. Man hopper ikke over å gi katten mat eller skifte på buret til undulaten bare fordi man har en dårlig dag. Har man skaffet seg dyr så må man ta ansvar. Enig med deg at det å ikke like dyr ikke er dyremisshandling. Jeg har venner som ikke liker noen dyr og venner som ikke liker katter. Helt greit for meg fordi jeg vet at dette er oppegående mennesker som aldri ville finne på å skade et dyr eller la et dyr ligge i veikanten å lide. Man har et hjerte for det levende selv om man ikke liker akkurat den rasen. Det handler om å være human og ikke godta at et levende vesen lider. Selv kan jeg ikke fordra slanger, men er opptatt av at de skal ha det godt. Heldigvis har jeg aldri hatt noen grunn til å anmelde noen. Jeg hadde heller ikke hatt noen betenkeligheter med å gjøre det hvis jeg hadde oppdaget noe. Jeg har ved noen få anledninger fortalt venner som har fått seg katt hva som burde gjøres. F.eks. kastrering og id-merking, vaksinering. Det burde absolutt gjøres mer for å forebygge misshandling av dyr. Her jeg bor har dyrleger gått i samarbeid med barnehager for å lære de minste om dyr. Ikke alle barn har tilgang til noen dyr å bli kjent med. At de lærer at dyr er en positiv ting fra de er små tror jeg kan være en god ide. Da kanskje de vil eie et dyr når de blir større istedet for å skyte på dem med sprettert. Endret 18. august 2010 av capricorn74
Gjest Belle Gunnes Skrevet 18. august 2010 #5 Skrevet 18. august 2010 Så bra tiltak Capricorn :-) Slikt liker jeg å høre. Jeg skulle så gjerne ønsket at dyrehold/atferd ble tatt inn i timeplanen på barneskolen jeg da. At det fantes en instans, som reiste rundt på skolene og holdt foredrag om hvordan man skal behandle dyr etc. Barn må lære, så får vi kanskje en mer oppegående neste generasjon. Alle mennesker kommer i kontakt med dyr. Om de vil eller ei. Så da er det jo bare rett og rimelig at de lærer seg litt mer om hva et dyr egentlig er og hvordan de skal behandles.
Gjest Feline. Skrevet 22. august 2010 #6 Skrevet 22. august 2010 (endret) Nå kan jeg lite om store hunder, men igår så jeg en mann som var ute med hunden sin... Hunden tok ett skritt i feil retning, og mannen reagerer med å ta hardt tak i kinnet/munnviken til hunden og trykke hunden ned i liggende stilling på bakken, før han satte kneet på brystkassen til hunden og presser hunden ned. Mens hunden lå slik sa mannen ting inni øret på hunden som jeg ikke hørte.. Jeg ble helt forferdet! Dette skjer to ganger i løpet av ca et minutt. Det var tydelig at mannen drev med en form for disiplintrening, men for meg så det mest ut som dyremishandling! Ikke turte jeg å si noe heller, fordi mannen var skummel og hunden var stor! (var redd han skulle sende hunden etter meg) Men gud, det så virkelig ikke bra ut, og nå angrer jeg på at jeg ikke spurte hva i alle dager han drev på med... andre som har sett noe lignende? Endret 22. august 2010 av Feline.
AnonymBruker Skrevet 22. august 2010 #7 Skrevet 22. august 2010 Nå kan jeg lite om store hunder, men igår så jeg en mann som var ute med hunden sin... Hunden tok ett skritt i feil retning, og mannen reagerer med å ta hardt tak i kinnet/munnviken til hunden og trykke hunden ned i liggende stilling på bakken, før han satte kneet på brystkassen til hunden og presser hunden ned. Mens hunden lå slik sa mannen ting inni øret på hunden som jeg ikke hørte.. Jeg ble helt forferdet! Dette skjer to ganger i løpet av ca et minutt. Det var tydelig at mannen drev med en form for disiplintrening, men for meg så det mest ut som dyremishandling! Ikke turte jeg å si noe heller, fordi mannen var skummel og hunden var stor! (var redd han skulle sende hunden etter meg) Men gud, det så virkelig ikke bra ut, og nå angrer jeg på at jeg ikke spurte hva i alle dager han drev på med... andre som har sett noe lignende? Ikke sett det selv, men hørt om noe lignende. En venns foreldre har en diger hund på ca 50kg. Og når denne hunden har gjort noe galt når min venn er tilstede så er det brying(vise styrke) for at hunden -skal- underkaste seg. Da ender det vist med at han til slutt ligger oppå hunden for å holde han nede. Må si jeg reagerte litt da han fortalte det. Forstår tanken med å være flokkleder, men på denne måten? Vanlig eller misshandling?
Aurora M. Skrevet 23. august 2010 #8 Skrevet 23. august 2010 Jeg har også sett noe lignende. En som var ute og gikk med hunden (mener det var en Golden retriver), i veldig stramt bånd. Hunden fikk ikke snuse på noe eller stoppe i 2 sekunder. Så møtte de en annen hund, da snudde den på hodet i og såg på den andre hunden og tok et lite skritt mot den. Ikke noe gjøing eller noe som helst, bare sånn forsiktig nysgjerrighet. Og fyren kastet seg over hunden med full tyngde, ropte og skrek, presset hodet dens ned i bakken. Hunden klynket og bar seg. Jeg klikket fullstendig! Jeg husker ikke alt jeg hadde ut av meg en gang, for jeg var så sint at det svartnet. Nå er ikke jeg noe hundemenneske og vet lite om alle oppdragelsesmetoder, men jeg forsto jo såpass at hunden både var livredd og hadde smerter. De ble borte før jeg fikk sukk for meg, men hadde jeg visst hvem han var, hadde jeg definitivt tatt saken videre, for etter alt jeg kan forstå så hadde ikke den hunden det noe godt.
Sasha Sasha Skrevet 23. august 2010 #9 Skrevet 23. august 2010 Dyremisshandling er og aktivt gå inn for å plage dyret, eller skaffe seg et dyr uten kunnskap/ vilje / og eller evne til å gi det dyret trenger.. Om en for eksempel skaffer seg en hund uten økonomi / eller tid til å gi det hunden kan en kanskje si at dyret blir misshandlet selv om dyreeier kanskje egentlig er glad i sin hund. Nå kan jo dette være litt i grenseland alt ettersom hvor mye tid og økonomi som mangler. Så er en del i grenseland mellom bare å være litt forsvømt eller dyremisshandlig. Jeg synes en god regel bør være ikke ta på deg ansvaret for et dyr uten at du vet at du vil ta ta godt vare på det. Det hjelper lite at en ønsker seg et kjeldyr over alt på hele jorda om en ikke klarer og ta godt vare på det.
Gjest BabyBlue Skrevet 24. august 2010 #10 Skrevet 24. august 2010 Når dyr ikke får dekket behovene sine skikkelig. Til og med folk som dropper dyrlegetimer og lar katten/hunden gå uten vaksiner begynner å nærme seg mishandling, for hva om katten er syk på en eller annen måte? Hva om hunden lider i stillhet med dårlige tenner på sine gamle dager? Dyr kan ikke snakke, så da er det viktig at både eier og dyrlege sjekker dyret sitt jevnlig for feil. Det å ikke kastrere katten sin er også drøyt etter min mening, ettersom løpetiden er krevende psykisk og fysisk for kattene. Vet om mange hunder som blir behandlet veldig dårlig. Eiere som ikke vet hvordan de skal tolke hunden sin oppførsel, og tror at dressering går ut på å skrike og kjefte mest mulig. Også har vi småunger som maser seg til dyr selv om foreldrene ikke har peiling på dyrehold. Det er skammelig hvordan noen småbarnsfamilier driter i sitt eget kjæledyr! Å skylde på uvitenhet er bare for dumt. Man har selv valgt å droppe valpekurs/dyrlegebesøk, og innkjøp av riktig utstyr. Husker der jeg bodde før... var en hund som bare vandret rundt på terrasen dag ut og dag inn å bjeffet. Noen naboer ringte politiet (faktisk) og det endte med at folkene bare avlivet hunden fordi de ikke gadd mer. Hvorfor skaffe seg en hund man ikke vil ha i utgangspunktet, sier dere? Nei, det var ungene som syntes det ville være kjekt med en bissevov. Makan til idioti skal man lete lenge etter. Nei, det er etter min mening altfor lett å skaffe seg dyr nå til dags. Og det er for milde straffer for de som plager uskyldige dyr...
Most Skrevet 24. august 2010 #11 Skrevet 24. august 2010 Nå kan jeg lite om store hunder, men igår så jeg en mann som var ute med hunden sin... Hunden tok ett skritt i feil retning, og mannen reagerer med å ta hardt tak i kinnet/munnviken til hunden og trykke hunden ned i liggende stilling på bakken, før han satte kneet på brystkassen til hunden og presser hunden ned. Mens hunden lå slik sa mannen ting inni øret på hunden som jeg ikke hørte.. Jeg ble helt forferdet! Dette skjer to ganger i løpet av ca et minutt. Det var tydelig at mannen drev med en form for disiplintrening, men for meg så det mest ut som dyremishandling! Ikke turte jeg å si noe heller, fordi mannen var skummel og hunden var stor! (var redd han skulle sende hunden etter meg) Men gud, det så virkelig ikke bra ut, og nå angrer jeg på at jeg ikke spurte hva i alle dager han drev på med... andre som har sett noe lignende? Tja, hmm, hva skal man si. Ikke nødvendigvis dyremishandling. Men på ingen måte den metoden jeg bruker for å disiplinere min hund. Hunder er jo veldig forskjellig. Noen kan man nærmest kaste i veggen (ikke bokstavelig) uten at de bryr seg, mens hos andre holder det med bare et blikk. Flinke eiere kjenner hunden sin godt nok til å vite hva den krever. Ikke sikkert denne hunden fikk fysisk vondt, selv om det hørte ganske brutalt ut, men min personlige mening er at dette ikke er det optimale for psyken. Det finnes bedre måter å skaffe seg respekt som eier. Det kan også se mer brutalt ut enn det egentlig er. Hvis hunden min ikke hører så tar jeg gjerne tak i skinnet hans. Ikke hardt, men bare legger en hånd oppå han. Dette er en myk hund (i hodet, ikke pelsen ) så i vårt tilfelle er dette mer enn nok. Men noen ganger hvis han skvetter eller hvis han allerede er litt stressa så kan han skrike til. Dette er det mange forbipassende som reagerer på, men jeg kjenner min hund og vet at han ikke skriker fordi han har vondt, og jeg vet at dette er en god metode for oss for å roe han ned, få oppmerksomheten hans sånn at han skjønner at jeg har kontroll og at han kan være trygg. Ble litt off topic, men vil bare sette ting i litt perspektiv her. At det noen ganger kan se verre ut enn det er. Men å brekke bikkja ned i bakken gjør bare vondt verre.
Gjest Feline. Skrevet 24. august 2010 #12 Skrevet 24. august 2010 Tja, hmm, hva skal man si. Ikke nødvendigvis dyremishandling. Men på ingen måte den metoden jeg bruker for å disiplinere min hund. Hunder er jo veldig forskjellig. Noen kan man nærmest kaste i veggen (ikke bokstavelig) uten at de bryr seg, mens hos andre holder det med bare et blikk. Flinke eiere kjenner hunden sin godt nok til å vite hva den krever. Ikke sikkert denne hunden fikk fysisk vondt, selv om det hørte ganske brutalt ut, men min personlige mening er at dette ikke er det optimale for psyken. Det finnes bedre måter å skaffe seg respekt som eier. Det kan også se mer brutalt ut enn det egentlig er. Hvis hunden min ikke hører så tar jeg gjerne tak i skinnet hans. Ikke hardt, men bare legger en hånd oppå han. Dette er en myk hund (i hodet, ikke pelsen ) så i vårt tilfelle er dette mer enn nok. Men noen ganger hvis han skvetter eller hvis han allerede er litt stressa så kan han skrike til. Dette er det mange forbipassende som reagerer på, men jeg kjenner min hund og vet at han ikke skriker fordi han har vondt, og jeg vet at dette er en god metode for oss for å roe han ned, få oppmerksomheten hans sånn at han skjønner at jeg har kontroll og at han kan være trygg. Ble litt off topic, men vil bare sette ting i litt perspektiv her. At det noen ganger kan se verre ut enn det er. Men å brekke bikkja ned i bakken gjør bare vondt verre. Hunden så ihvertfall ikke ut som den visste hva som skjedde, så den kan jo ikke lære hva den gjorde galt da akkurat... Jeg som menneske så ikke en gang hva hunden gjorde som var galt, bortsett fra at den tok et skritt med den ene labben... brutalt
Sasha Sasha Skrevet 24. august 2010 #13 Skrevet 24. august 2010 Hunden så ihvertfall ikke ut som den visste hva som skjedde, så den kan jo ikke lære hva den gjorde galt da akkurat... Jeg som menneske så ikke en gang hva hunden gjorde som var galt, bortsett fra at den tok et skritt med den ene labben... brutalt Jeg ville kalt dette for dyremishandling. Det handler jo ikke om hva eieren tenker med det men hva han oppnår. En redd og skremt hund som ikke har det bra vil ejg tro..
PlommentilPus Skrevet 24. august 2010 #14 Skrevet 24. august 2010 Har oppdratt mange hunder, store raser slik som schäfer, doberman og Malinois. Å utøve fysisk makt er for meg utenkelig. Konsekvent behandling, klare grenser, tydelighet, rettferdighet, vennlighet, mental og fysisk utfoldelse, kjærlighet og en stor dose kunnskap er det som trengs for å få en lydig, lykkelig og TRYGG hund. Makt og vold kommer på grunn av uvitenhet, uvitenhet er respektløst. Skaffer man seg et dyr som er avhengig av deg for å få et godt liv, er det ditt ansvar å skaffe deg den kunnskapen som skal til for å kunne oppdra dyret og gi det et godt fullverdig liv. Jeg setter grensen for dyremishandling ved uvitenhet som hindrer dyret i å ha et godt liv. Dyr som ikke får dekket sine behov, både psykisk og fysisk, blir vanskjøtt. Vanskjødsel er dyremishandling. For meg iallefall. Jeg har brukt mine hunder som besøkshunder på gamlehjem, har hatt hundekurs og deltatt på flere arrangement for å snakke om hvordan man skal opptre sammen med dyr, skape forståelse og kunnskap for at dyr skal få det bedre i samfunnet.
Gjest BabyBlue Skrevet 25. august 2010 #15 Skrevet 25. august 2010 Hvis man ikke er i stand til å dressere en svær hund uten fysisk makt kan man heller bare droppe det å skaffe seg hund. Ser det hele tiden. Svære, hjernedøde muskelmenn som skaffer seg kamphunder uten å ha peiling på at mange av de rasene er krevende. Resultatet er jo at bikkja blir skadet for livet.
suzie Skrevet 25. august 2010 #16 Skrevet 25. august 2010 Kaller dere å legge hunden på ryggen for fysisk makt? Altså = dyremishandling? Det er jo den korreksjonen de kjenner til fra valpekassa og som de forstår... Fikk se hvordan moren oppdro valpene sine - og ble anbefalt å følge hennes måte, alstå legge valpen over på rygg og holde den der til den er rolig.
PlommentilPus Skrevet 25. august 2010 #17 Skrevet 25. august 2010 Nei vil ikke si at det å legge hunden på rygg er dyremishandling. Men i mange tilfeller virker det mot sin hensikt da mennesket ikke klarer å lese hunden og slipper den før "underkastelse". (Det som da er målet med denne formen for "oppdragelse") Hunden sitter igjen med at vi tok opp kampen- og hunden gikk seirende ut. Det er og stor forskjell mellom å "fostre" en liten valp og det å kreve underkastelse av en voksen hund...
suzie Skrevet 26. august 2010 #18 Skrevet 26. august 2010 Nei vil ikke si at det å legge hunden på rygg er dyremishandling. Men i mange tilfeller virker det mot sin hensikt da mennesket ikke klarer å lese hunden og slipper den før "underkastelse". (Det som da er målet med denne formen for "oppdragelse") Hunden sitter igjen med at vi tok opp kampen- og hunden gikk seirende ut. Det er og stor forskjell mellom å "fostre" en liten valp og det å kreve underkastelse av en voksen hund... Mener du det er feil at hunden skal underkaste seg eieren? At det ikke skal være noe klart hierarki i forholdet mellom hund og eier? Men at de skal være på likefot?
frk.Sjovn Skrevet 26. august 2010 #19 Skrevet 26. august 2010 Hunden skal respektere eieren, men eieren skal også respektere hunden! Eier og hund skal være på likfot! Det er ihvertfall det jeg mener om saken.. Jeg er helforbannet når jeg ser foreldre gå i dyrebutikken med barna sine for å kjøpe dyr fordi: de vil ha! Et barn har ingen anelse om hvor mye tid og stell, og omsorg et dyr trenger, og det ender som regel opp med avliving, dumping eller vond neglesjering. Det er selvsagt noe annet når foreldrene trår til og kan dyrehold! Og så forholdene dyrene i sirkus lever under da, helt forferdelig! Med tanke på alt fra plass, friareale, all vold som blir brukt mot de og alle disse timene de må stå stille i lasten
suzie Skrevet 26. august 2010 #20 Skrevet 26. august 2010 Hunden skal respektere eieren, men eieren skal også respektere hunden! Eier og hund skal være på likfot! Det er ihvertfall det jeg mener om saken.. Så du mener at det ikke skal være en klar leder mellom hund og eier - men at hunden skal respektere sin eier på grunnlag av fornuft og rasjonell tankegang?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå