Dolly-Betty Skrevet 18. august 2010 #1 Skrevet 18. august 2010 Vi skal nå kjøpe hus, og etter litt oppussingsarbeid skal vi bli samboere. Han har ikke egenkapital i huset, så det var jeg som må bruke 200 000 for at vi skal få dette lånet. Inntil vi flytter sammen har vi ikke noen papirer på samboer eller noe sånt. Hva bør jeg juridisk foreslå å gjøre slik at jeg ikke skulle miste mine 200 000 dersom det skulle ta slutt (mot all formodning) eller om han dør før vi får skrevet noen papirer om slikt? Kan man ha samboerkontrakt om man ikke har flyttet i sammen enda? Mye dill å først skulle lage en kontrakt for hva jeg eier i huset først, for deretter å skrive samboerkontrakt.
ejoty Skrevet 18. august 2010 #2 Skrevet 18. august 2010 Har dere skrevet under på kjøpekontrakt, evt. skjøte eller lignende enda? At du skal eie mer enn han kan komme fram i disse papirene.
Titti72 Skrevet 18. august 2010 #3 Skrevet 18. august 2010 Når dere fyller ut skjøtet, så skal du skrive hvor mange prosent hver av dere eier av huset. Hvis huset koster 1 million, og du betaler 200, og dere har felles lån på de resterende 800, så har du 60 % og han % prosent. Det er uhyre viktig at det er på denne måten dere løser det. Ved brudd blir mange av oss hevngjerrige.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2010 #4 Skrevet 18. august 2010 Vi skal nå kjøpe hus, og etter litt oppussingsarbeid skal vi bli samboere. Han har ikke egenkapital i huset, så det var jeg som må bruke 200 000 for at vi skal få dette lånet. Inntil vi flytter sammen har vi ikke noen papirer på samboer eller noe sånt. Hva bør jeg juridisk foreslå å gjøre slik at jeg ikke skulle miste mine 200 000 dersom det skulle ta slutt (mot all formodning) eller om han dør før vi får skrevet noen papirer om slikt? Kan man ha samboerkontrakt om man ikke har flyttet i sammen enda? Mye dill å først skulle lage en kontrakt for hva jeg eier i huset først, for deretter å skrive samboerkontrakt. Det må jo ikke være slik at du står som eier av så så mange % mer enn ham, (større eierdel tilsvarende 200.000,-), om det ikke er slik dere vil gjøre det. Jeg og samboer eier huset vårt like mye, altså halvparten hver, men han gikk inn med 300.000 i egenandel - huslånet deler vi på. Om det skulle bli brudd skal selvfølgelig han ha igjen det han gikk inn med, altså de 300.000, men prosentvis eier vi huset like mye. Det heter vel "normalt" sett at det man tar med seg inn i et samboerskap, tar man også med seg ut?
Dolly-Betty Skrevet 19. august 2010 Forfatter #5 Skrevet 19. august 2010 Jeg tenker at vi kan ha en samboerkontrakt som sier at jeg eier 200 000 i huset ved kjøpsdato, og at dette er penger jeg har ved et eventuelt brudd. Vi har også tenkt å ordne med gjensidig testament slik at ikke en av oss "sitter i saksa" dersom den andre skulle dø..
Titti72 Skrevet 19. august 2010 #6 Skrevet 19. august 2010 Da eier du kun 200.000 av huset, og får ikke med en evnt. verdistigning: Og i verste fall, hva hvis huset synker i verdi, kommer din samboer til å kreve at dine 200.000,- reduseres tilsvarende? Dvs mister du økningen og "får" et tap ved senkning av husets verdi? Hvorfor ikke tinglyse riktig, når dere alikevel må tinglyse prosentvis? Er en samboerkontrakt mere verdt en en tinglysningsprosent? Det tror jeg at jeg ville ha sjekket opp før jeg bestemte meg for en løsning. Mulig noen her inne kan svaret.
Dolly-Betty Skrevet 19. august 2010 Forfatter #7 Skrevet 19. august 2010 Da eier du kun 200.000 av huset, og får ikke med en evnt. verdistigning: Og i verste fall, hva hvis huset synker i verdi, kommer din samboer til å kreve at dine 200.000,- reduseres tilsvarende? Dvs mister du økningen og "får" et tap ved senkning av husets verdi? Hvorfor ikke tinglyse riktig, når dere alikevel må tinglyse prosentvis? Er en samboerkontrakt mere verdt en en tinglysningsprosent? Det tror jeg at jeg ville ha sjekket opp før jeg bestemte meg for en løsning. Mulig noen her inne kan svaret. Tar gjerne i mot noen tips på det siste du nevnte!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå