Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er på boligjakt og lurer på hvor høy rente dere har tatt høyde for i deres boliglån/lånesituasjon ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ganske mye. 8-10% vil gå uten problemer.

Gjest Spinell
Skrevet

Vi kan også fint klare 10%, trolig mer.

Da vi tok opp boliglån brukte banken en tommelfingerregel om at låntakerne måtte klare dagens rente + ca 3% (på den tiden betydde dette at vi måtte klare ca 7,5 % rente). Vet ikke om de bruker samme regel i dag.

Skrevet

Da vi tok opp lånet for noen år siden, tok vi høyde for 10%. Etter det har vi hatt bra lønnsøkning, så vi klarer nok mye mer enn det nå.

Skrevet

Med det lånet vi har i dag kunne vi tålt iallefall 15%. Vi burde hatt mer lån, strengt tatt...

Skrevet

Da jeg tok opp lån så var renta på 8,3% så det klarer jeg i allfall og selv da hadde jeg OK margin så jeg tipper at jeg ville klart 10-12% uten store problemer på det tidspunkt jeg lånte. Hadde nok klart mer også, men da måtte jeg vært litt mer gnien på andre ting.

Pr. i dag er nesten halve lånet nedbetalt så nå tenker jeg ikke sånn over renteoppgang lenger. (Selv om jeg naturligvis foretrekker lavest mulig rente.)

Skrevet

Vi er på boligjakt og lurer på hvor høy rente dere har tatt høyde for i deres boliglån/lånesituasjon ?

2,5%

Skrevet

2,5%

Dere sliter godt allerede forstår jeg!

Siden det i dagens lånemarked skal godt gjøres å komme noe særlig under 3.5%.

Jeg burde fint tåle en rente på 8%. Høyere en det så må nok andre utgifter senkes eller inntekten økes.

Gjest annemor30
Skrevet

Dere sliter godt allerede forstår jeg!

Siden det i dagens lånemarked skal godt gjøres å komme noe særlig under 3.5%.

Jeg burde fint tåle en rente på 8%. Høyere en det så må nok andre utgifter senkes eller inntekten økes.

12.75% for 3 år siden... nå tjener vi bedre så vi kommer ihvertfall til å klare oss en stund...

Skrevet

Vi kjøpte leilighet for 3 år siden, husker ikke hvor høy renta var da, men det gikk i alle fall kjempefint! Tåler nok litt mer enn det renta var på den tiden, uten at det blir krise.

Men vi har satt ned nedbetalingstiden siden renta er så lav nå, så mulig vi må sette den opp igjen om renta skulle gå veldig mye opp.

Skrevet

Jeg lot banken ta seg av det da de valgte å gi oss lån. Renta har steget litt siden vi fikk det, noe som tilsvarer et par hundrelapper mer i måneden. Jeg klarer nok rente på rundt 5% med dagens lønn, men håper jo selvfølgelig at når renta stiger til 5% så har jeg gått litt opp i lønn... Stiger den til 6-7% med dagens lønn klarer jeg det antagelig, men det blir trangt. Noe særlig mer enn 7-8% vil jeg ikke klare å betjene.

Nå må jeg legge til at jeg har fleksilån som jeg når som helst kan velge å kutte ut avdragene og bare betale rente, men jeg betaler lånet ned som annuitetslån uansett (i alle fall så lenge jeg kan). Jeg har også en god slump egenkapital knyttet inn i annen eiendom, så dersom alt skulle skjære seg, vil jeg fortsatt sitte ganske godt i det.

Jeg satser allikevel på at når renta først stiger til kritiske nivåer, har jeg både gått opp i lønn og at lånet er mindre slik at det allikevel ikke blir noe problem. Stiger renta til åttitallsnivåer (+/-15%) blir det vel tvangssalg. Jeg trøster meg med at jeg antagelig ikke vil være alene om det...

Gjest Melina*
Skrevet (endret)

Hvis den stiger til 9-10 prosent vil det bli trangt økonomisk (må da kun betale renter, ikke avdrag. Det gjør meg uansett ingenting, for det er like mye som jeg hadde betalt for å leie en mindre og dårligere leilighet. Tvangssalg blir nok aldri aktuelt, ettersom foreldrene mine har lovet å hjelpe meg. Har fått innvilget avdragsfrihet på grunn av at jeg er student, men jeg har en veldig godt betalt deltidsjobb, så jeg betaler ned en del på lånet likevel.

Hadde aldri i livet turt å ta opp lån om jeg ikke hadde klart ganske høy rentestigning.

Endret av Melina*
Gjest Mahareth
Skrevet

Vi kan fint klare 7-8 % med dagens lønn, men om den stiger over 8 % blir det trangt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...