Gå til innhold

Olje

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg en Toyota Yaris og så skal jeg kjøpe olje, men er usikker på hvilken type jeg skal ha og hvor jeg skal kjøpe det. Noen som vet det?

Kan si at jeg er helt håpløs når det gjelder bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har kjøpt meg en Toyota Yaris og så skal jeg kjøpe olje, men er usikker på hvilken type jeg skal ha og hvor jeg skal kjøpe det. Noen som vet det?

Kan si at jeg er helt håpløs når det gjelder bil.

du får hjelp fra de fleste personale som jobber på bensinstasjon.

spør pent så får du nok hjelp...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du får hjelp fra de fleste personale som jobber på bensinstasjon.

spør pent så får du nok hjelp...

Jeg har hatt en Toyota Yaris i fire år, og har til dags dato ikke fylt olje selv en eneste gang. Den årlige servicen der de skifter oljen holder i massevis. I begynnelsen peilet jeg oljen ofte, for jeg var vant til gamle biler som drakk olje raskere enn jeg drakk pepsi max. Men oljenivået rørte seg knapt, selv etter mange måneder med mange kilometers kjøring daglig. Så jeg ville ikke kjøpt olje bare for sikkerhets skyld før du vet om du faktisk trenger det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står i instruksjonsboka hvilken olje du skal ha. Enkleste er vel å dra til Toyota forhandler, får riktig der.

Ja, men når det gjelder selve oljekjøpet antar jeg det er store summer å spare på å kjøpe på Biltema istedenfor hos merkeforhandler. Oljen skal tilfredsstille de samme kvalitetskravene for å havne i butikken uansett.

Mulig det er fordi jeg har vært "Audiot" selv noen tiår og derfor har begrenset erfaring med vedlikehold på andre merker, men er det egentlig noen kurante motorer i dag som det ikke er ok å bruke 5W40 på i vårt klima?

Selv kjører jeg konstant med ekstra oljekanne i bagasjen, men har knapt fått bruk for den i noen Audi. Vanene fra da jeg kjørte engelsk sitter fortsatt i :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig i det, sålenge olja fra biltema tilfredsstiller kravene til Toyota er det bare å kjøre på.

5w40 og 5w30 funker gull i norge året rundt. Brukt det på alle bilene mine. Blir aldri for varmt her til at olja blir for tynn.

Eneste man bør være obs på er at man ikke bør blande oljemerker.. Da vil de begynne å skille seg fra hverandre, og motoren vil begynne å bruke litt olje.

Hvis du ikke er vandt til å etterfylle olje på Audi har du aldri hatt gammal Audi V8 eller 2.0l bensin, hehe. De bruker lett 1l pr 100mil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke er vandt til å etterfylle olje på Audi har du aldri hatt gammal Audi V8 eller 2.0l bensin, hehe. De bruker lett 1l pr 100mil

Holdt meg lenge til den berømte bensinfemmeren i ulike versjoner, deretter ble det V6 TDI (brukte null olje, lite diesel, men masse deler...) og så tilbake til bensin.

Valget mellom V8 og turbofemmer var ikke vanskelig for meg, og 2.0 prøvde jeg én gang og fant ut at det var ganske så unødvendig å prøve den igjen, jeg kunne kjenne neglene gro mens jeg ventet på at den skulle komme opp i 100.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en Toyota Yaris i fire år, og har til dags dato ikke fylt olje selv en eneste gang. Den årlige servicen der de skifter oljen holder i massevis. I begynnelsen peilet jeg oljen ofte, for jeg var vant til gamle biler som drakk olje raskere enn jeg drakk pepsi max. Men oljenivået rørte seg knapt, selv etter mange måneder med mange kilometers kjøring daglig. Så jeg ville ikke kjøpt olje bare for sikkerhets skyld før du vet om du faktisk trenger det.

Ts her.

Hadde en Mitsubishi Galant 92 modell føre jeg kjøpte meg Yarisen og på den så måtte jeg sjekke oljen ofte. Er litt rart å ha en såpass ny bil og ikke tenke så ofte på å sjekke oljen.

Takk for svar:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk for all del å få fullsyntetisk olje, og ikke mineral. Jeg så en som sto og fylte mineralolje på en klinkende ny bil en gang, og tenkte i mitt stille sinn at den bilen ikke kom det til å få noe bra fremover...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...