AnonymBruker Skrevet 17. august 2010 #1 Skrevet 17. august 2010 Jeg har en gutt på 9 måneder nå og er 4 måneder på vei med nestemann. Etter flere samtaler med NAV får jeg forskjellige svar ettersom hvem jeg prater med. Er det noen her som vet hva som er riktig? Jeg har nå 80 prosent lønn med lengste permisjon. Ved neste permisjon ønsker jeg 100 prosent lønn. Ene dama fra NAV mente at jeg måtte jobbe opp den lønna i 6 mnd før jeg fikk den noe jeg ikke rekker før termin (fødselspengene vil selvfølgelig regne med men det er bare 80 prosent). Andre dama mente at jeg ville få utregnet ny permisjon ut i fra siste lønnslipp før jeg gikk ut i permisjon. Jeg vil jo bare nå å jobbe i ca 4 mnd hvis jeg er heldig med svangerskapet. Hva er riktig?
Blowers daughter Skrevet 17. august 2010 #2 Skrevet 17. august 2010 Jeg har en gutt på 9 måneder nå og er 4 måneder på vei med nestemann. Etter flere samtaler med NAV får jeg forskjellige svar ettersom hvem jeg prater med. Er det noen her som vet hva som er riktig? Jeg har nå 80 prosent lønn med lengste permisjon. Ved neste permisjon ønsker jeg 100 prosent lønn. Ene dama fra NAV mente at jeg måtte jobbe opp den lønna i 6 mnd før jeg fikk den noe jeg ikke rekker før termin (fødselspengene vil selvfølgelig regne med men det er bare 80 prosent). Andre dama mente at jeg ville få utregnet ny permisjon ut i fra siste lønnslipp før jeg gikk ut i permisjon. Jeg vil jo bare nå å jobbe i ca 4 mnd hvis jeg er heldig med svangerskapet. Hva er riktig? Andre dama har rett. For å ha rett på foreldrepenger må du ha hatt pensjonsgivende inntekt i 6 av 10 mnd før permisjonsstart. Foreldrepenger regnes som pensjonsgivende inntekt, så den saken er grei. Når det gjelder betalingsgrunnlaget er det sånn at når du har "normal" lønn hver mnd så skal de bruke siste lønnslipp før permisjonen. Hvis du f eks hadde fått en lønnsøkning rett før, er det den nye høyere lønnen som skal brukes. Det er kun de som har varierende inntekt som skal regne snitt av et representativt ant mnd for å finne lønna, og de som er arb. ledig har krav på å få lønn etter de "beste" 6 mnd av de siste 10. Siden du altså har normal lønn i mnd før permisjon er det den de skal bruke. Reglene er helt klare på dette, og hvis du får et vedtak som sier noe annet må du klage.
AnonymBruker Skrevet 18. august 2010 #3 Skrevet 18. august 2010 Andre dama har rett. For å ha rett på foreldrepenger må du ha hatt pensjonsgivende inntekt i 6 av 10 mnd før permisjonsstart. Foreldrepenger regnes som pensjonsgivende inntekt, så den saken er grei. Når det gjelder betalingsgrunnlaget er det sånn at når du har "normal" lønn hver mnd så skal de bruke siste lønnslipp før permisjonen. Hvis du f eks hadde fått en lønnsøkning rett før, er det den nye høyere lønnen som skal brukes. Det er kun de som har varierende inntekt som skal regne snitt av et representativt ant mnd for å finne lønna, og de som er arb. ledig har krav på å få lønn etter de "beste" 6 mnd av de siste 10. Siden du altså har normal lønn i mnd før permisjon er det den de skal bruke. Reglene er helt klare på dette, og hvis du får et vedtak som sier noe annet må du klage. Takk for svar, nå ble jeg veldig lettet
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå