AnonymBruker Skrevet 17. august 2010 #1 Skrevet 17. august 2010 Jeg skal lage middag til noen venner til helgen, men jeg er litt tom for ideer. De eneste kriteriene jeg har er at forretten bør bestå av noe annet enn kongekrabbe og hovedretten av noe annet enn lam (serverte dette forrige gang). Det kan godt være både avansert, ta tid og koste litt penger. Den kombinasjonen anser jeg egentlig som en drømmesituasjon, men nå står jeg fast! Noen som har tips?
Supraspinatus Skrevet 18. august 2010 #2 Skrevet 18. august 2010 Har ikke komplett meny til deg. Det hadde blitt for enkelt for deg (Du skal trossalt stresse litt ) Forrett: Bruschetta. nam
Gjest Consensio Skrevet 18. august 2010 #3 Skrevet 18. august 2010 Pilgrimsmusslor til forrett er som regel alltid en hit. Hovedrett kan du ha helstekt hjortefilet med rosmarinmarinerte grönnsaker og til dessert en creme brulè eller sjokoladefondant. De er begge ganske vanlige desserter nå til dags, men sistnevnte kan väre litt vanskelig å få til så der kan du jo brilljere litt.
AnonymBruker Skrevet 19. august 2010 #4 Skrevet 19. august 2010 Sjokoladefondant er jeg litt lei av.. Er det ikke litt tidlig med hjort? Vil helst ha ferske råvarer. Ja, jeg vet jeg er vanskelig.
Gjest Spinell Skrevet 19. august 2010 #5 Skrevet 19. august 2010 (endret) Bruscetta er kjempegodt som forrett, og særlig hvis resten av måltidet er litt heavy. Jeg har aldri smakt det selv, men biff Wellington ser jo både godt og litt imponerende og avansert ut til hovedrett. Til dessert foreslår jeg tiramisu. Nam Endret 19. august 2010 av Spinell
Antoinette Skrevet 20. august 2010 #6 Skrevet 20. august 2010 Tenk sesong når du skal sette opp en meny. Hva er det som er godt og ferskt nå?! Forøvrig støtter jeg forslaget om Beef Wellington til hovedrett men husk det klassiske engelske tilbehøret som ristede poteter og de rette grønnsakene og en riktig god sjysaus må til.
:-) anna Skrevet 20. august 2010 #7 Skrevet 20. august 2010 Så spennende da!!! :-) Jeg hadde valgt en en eller annen høstlig variant av kjøtt. Helstekt indrefilet eller noe slikt, med gode grønnsaker (gjerne tradisjonelle ettersom det er sesong for diverse rotgrønnsaker nå) Om du har grill kan du jo steke den der. Til dessert hadde jeg kanskje lagd en god dessertkake og servert med bær. Gjerne en litt tung sjokoladekake, eller enda bedre: pavlova med mengder av nyplukkede bær på toppen. Forrett er jeg ikke noe god på. Men med en såpass tung forrett hadde jeg kanskje valgt noe vegetarisk.
Independent_ Skrevet 20. august 2010 #8 Skrevet 20. august 2010 Forrett: chilimarinerte scampi på ruccola Hovedrett: biff Wellington med urtepoteter og bakte grønnsaker Dessert: hjemmelaget karamellpudding med saus Dette lagde jeg sist gang jeg hadde gjester og det ble en stor hit
AnonymBruker Skrevet 21. august 2010 #9 Skrevet 21. august 2010 Har et forslag til deg, er en hovedrett jeg har lagd masse. Den er ikke veldig vanskelig, men jeg syns den somregel alltid ender opp veldig god. Jeg bruker da en kyllingfilèt, som regel 1 pr. gjest. Så tar jeg Soyasaus og soyaolje i en ildfast form og legger kjøttet nedi, og krydrer kjøttet på begge sider. Jeg bruker som regel litt krydder som er litt mindre vanlig også, så det får litt mer spennede smak:) Så lar jeg kjøttet marinere i 15-20 minutter mens jeg skjærer opp grønnsaker. Jeg har som regel brokkoli som jeg kutter opp i små bukketter, og stilkene i skiver. Så koker jeg opp vann til ris/couscos og brokkolien. Jeg finner ikke helt ut hvor lenge jeg steker kjøttet i ovnen, oppi den ilfaste formen. Men jeg steker det på 200 grader til det er ca ferdig, og da setter jeg på grillen, og da bli kjøttet litt saftigere og bedre. Før det er helt ferdig legger jeg oppi brokkolien noen minutter, og en miks at fryste grønnsaker som man får kjøpt i butikken. Da med erter og litt andre saker og ting som gulerøtter. Når alt er ferdig tar jeg Couscosen i en liten fjelltopp og kutter kjøttet i skiver, så legger jeg det pent som solstråler oppå. Så "drysser" jeg grønsakene oppå og pynter med noen tynne skiver paprika. Retten ble kalt "orientalsk kylling" i kokeboka jeg fant den i for lenge siden. Og den er veldig god, høstet mye ros for den gitt. (ooops, der ble det litt skrytete.)
AnonymBruker Skrevet 21. august 2010 #10 Skrevet 21. august 2010 Ps. Man kan selfølgelig bruke helt ferske grønnsaker i stedet for de fryste
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå