Mio Skrevet 17. august 2010 #1 Skrevet 17. august 2010 Hvordan gjør jeg det? Jeg vil altså være folkeregistrert der jeg har bodd, eller der moren min bor. Nå har jeg flyttet for å studere. Vil ikke flytte i folkeregisteret blant annet pga. Nav, valg etc. Samtidig er det greit å få posten sin der jeg bor nå. Som ikke er for evig og alltid. Det går vel an? Melde til posten, men ikke noe mer? (Og hvordan gjør jeg det i så fall? Helt konkret.) Eller skal jeg f.eks. bruke C/O til hun jeg bor med, som også er student... eller? F.eks. når det gjelder høgskolen. Kan jeg sette opp "semesteradresse" bare som C/O "meg selv", adressen ? Altså at akkurat bare skolen sender de brevene de har til meg hit, mens alt annet som er registrert på min folkeregistrerte kommer til folkeregistrert? I praksis trenger jeg kun å ha studierelatert post der jeg bor, mens alt annet er brev jeg kan hente av og til. Regninger kommer automatisk i nettbanken uansett. Kan jeg bare gå på posten og be om midlertidig adresse da eller? Omtrent som at jeg er på ferie, bare at jeg skal bo her i et år - eller mer. (Det er viktig å ikke flytte Nav og slikt. Derfor det blir litt kronglete.) Ja, jeg er nok litt dum... men blir så forvirra i jungelen av papirer...
AnonymBruker Skrevet 17. august 2010 #2 Skrevet 17. august 2010 Jeg har bodd på midlertidig omadressering i 2 hele år, så alt går faktisk an.. Grunnen til at jeg ikke byttet i folkeregisteret kan være det samme. Du kan også oppgi "kari nordmann CO/ blabla" også om du vil, det kommer frem da også. Det enkleste er vel å stikke innom posten en tur, og snakke med dem.
juliane Skrevet 17. august 2010 #3 Skrevet 17. august 2010 Jeg satte da bare opp navnet mitt på postkassa og oppga hybeladressa mi til skolen og alle andre jeg ville ha posten min fra uten at mamma måtte omadressere hver gang.
Solbærsaft Skrevet 17. august 2010 #4 Skrevet 17. august 2010 vil du ha posten fra banken og diverse offentlige etater til der hvor du bor (og ikke folkeregistrert adresse) så går du inn der hvor du endrer folkereg. adresse og endrer KUN postadresse. Da vil all post til deg (fra offentlige etater) bli sendt til deg, men du vil fremdeles være folkeregistrert der du er folkeregistrert per nå. Normalt er det ikke lovlig å bo et annet sted enn der man er folkeregistrert, men reglene er anderledes når man er student. Alternativt gjør du som nevnt over; skriv navnet ditt på postkassa og fortell om din nye adresse til de du vil skal sende posten til deg dit. merk at flere banker kun sender til postadresse registrert i folkeregisteret (som nevnt over). Posten som da fremdeles kommer til din folkeregistrerte adresse regner jeg da med at moren din kan hjelpe deg med.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2010 #5 Skrevet 17. august 2010 Dersom du er ung student er det ikke meningen at du skal melde flytting til folkeregisteret. Dette pga. støtte fra Lånekassen. Du trenger ikke gjøre noe, men om du vil kan du endre postadresse som Lema nevner. Lykke til med studiene
AnonymBruker Skrevet 17. august 2010 #6 Skrevet 17. august 2010 Hvorfor er det viktig at du skjuler det for NAV? Du har da de samme rettighetene uansett hvor i landet du bor
AnonymBruker Skrevet 17. august 2010 #7 Skrevet 17. august 2010 Flyttet i fjor høst og fikk brev sendt til meg til studieadressen. Etter en ukes tid kom brev fra Posten med spm om det var riktig at jeg skulle motta post der. Bare å fylle ut og sende inn og påvirket ikke folkeregisteradressen. Har for tiden to adresser registrert hos Posten, den folkeregistrerte og studieadressen. Videre har jeg flyttet på nytt og forandret studieadressen på Postens nettsider som en melding om varig adresseendring, uten at det påvirker den folkeregistrerte adressen. Alt fra offentlige etater kommer naturligvis til folkeregistrert adresse, men det meste annet kan omadresseres til studieadressen. Har fått papirer fra bank, arbeidsgiver, studiested, lånekasse osv. Det eneste problemet jeg har hatt er med PUM-sendinger(personlig utlevering mottakerbevis), som mitt lokale postkontor ikke visste hvordan de skulle få videresendt, så det måtte jeg hjem og hente. Lykke til med studiene! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå