Gå til innhold

Er fagbrev i kontorfag et "must" om en skal jobbe på kontor?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jeg er under yrkesrettet attføring og lurer på og begynne å jobbe på kontor. Jeg har valget mellom og komme i jobb med arbeid med bistand eller ta fagbrev som voksenopplæring. Fagbrev tar 3 år og da er en lærling i bedrift og en dag på skolen i uka, men jeg må nok bruke flere år for kan kun jobbe 50 %. Nav støtter vissnok kun offentlig skole fra høsten av så kan ikke ta noe privat skole.

Men er et fagbrev i kontorfag et must eller kan man læres opp av bedriften istedet for?

Er det mye forskjell i lønn med og uten fagbrev?

Hilsen Hanne

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fagbrev over 3 år? Hva slags kontorjobb er det snakk om?

Jeg er også under attføring og tar generell kontorutdannelse over bare 1 år.

Skrevet

Det er kontor og administrasjon fagbrev (samme som en tar på videregående 2 år og to å i lære). Dette er på et ressursenter for voksenopplæring. De to første årene er det teori en dag i uka og 4 dager på praksis/læreplass. Det siste året er kun på praksis/læreplass.

Det du tar er vel ikke fagbrevet?

Hanne

Skrevet

fgbrev kontorfag er 2 år skole og 2 år lære. men det finnes en annen løsning.

er det denne? eller er dette enda en, men for for voksne, ???

det er jo 5 år som lærling el ha jobba 5 år på kontor for få ta fagbrev om en har teorien da.

ja det er nok et must

da ARBEID ME BISTAND SIER AT ENDA TIL DE HAR VANSKER ME FINNE JOBB INNEN KONTOR TIL MEG UTEN SKOLE ELLER RETNINGA MED FAGBREV.

Skrevet

Ikke vet jeg men det er dette jeg fikk tilbud om i min kommune.

Har bare ikke så lyst å bruke mange nye år på et nytt fagbrev, men hvis det er vanskelig å komme inn på arbeidsmarkedet gjennom arbeid med bistand uten fagbrev så må jeg nok det. Har bare hørt at det er mange som jobber innen kontor som ikke har fagbrev.

Hanne

Skrevet

Har jobbet på kontor i mange år og aldri hørt om noen som har fagbrev. Hadde selv minimal og totalt irrelevant utdannelse da jeg begynte, og det var på en tid da folk flest ikke var vant til verken tastatur eller data "fra før av". Det må være en grov overvurdering av kravene for generelt kontorarbeid om noen mener man må gå flere år på skole/praksis før man får kontorjobb, det er ikke akkurat rakettforskning :roll:

Det som er relevant, lærer man i jobben. Og temmelig raskt. Etter min erfaring er det arbeidserfaring og ansvar, og ikke utdannelse, som gir utslag på lønna.

Skrevet

Det må være en grov overvurdering av kravene for generelt kontorarbeid om noen mener man må gå flere år på skole/praksis før man får kontorjobb, det er ikke akkurat rakettforskning :roll:

Det som er relevant, lærer man i jobben. Og temmelig raskt. Etter min erfaring er det arbeidserfaring og ansvar, og ikke utdannelse, som gir utslag på lønna.

Kan være tildels enig med deg, men det er forskjell på kontor og kontor også. Her er 3 utlyste stillinger. Det er ikke så enkelt å få kontorjobb nå uten særlig utdannelse som det var før. Nå er jo tilogmed rengjøringsmedarbeider en fagbrev utdannelse.

Kontormedarbeider (50% stilling)

Arbeidsoppgaver

Hjelpe til med månedlige faktureringer og oppfølging av innbetalinger

Dokumentasjonsbehandling mot oppdragsgiver

HMS

Økonomi

Månedsrapportering

Oppfølging av våre underentreprenører

Generelt kontorarbeid

Kvalifikasjoner

Relevant utdanning og erfaring.

Økonomiforståelse

Gode norskkunnskaper muntlig og skriftlig

Gode datakunnskaper

Egenskaper

Serviceinnstilt

Strukturert og ryddig

Utadvent og omgjengelig

Selvstendig og initiativrik

______________________________________________________________________________________________________

Resepsjons- og sentralbordansvarlig

Arbeidsoppgaver:

-betjening av resepsjon og sentralbord

-ta imot gjester, klargjøring av møterom

-oppdatere intranett

-bistå ved oppdatering av hjemmesiden

-distribusjon av nytt it-utstyr

-postbehandling

-diverse forefallende kontoroppgaver

Kvalifikasjoner:

-erfaring fra resepsjon og sentralbord

-generelt gode it-kunnskaper

-gode norsk- og engelskkunnskaper, både muntlig og skriftlig da selskapet jobber internasjonalt

-trives med forskjellige arbeidsoppgaver

Egenskaper:

-serviceminded, blid og utadvendt

-hyggelig og imøtekommende

________________________________________________________________________________________________________

Kontormedarbeider

Oppgavene vil være enkle sekretæroppgaver, registrering av besøkende, utlevering av nøkler og andre forefallende oppgaver.

Vi søker deg som har:

Normalt gode it kunnskaper, fordel med Excel

Positiv, engasjert og fleksibel

Gode kommunikasjonsevner

Skrevet

Ok godt og høre at det er er en person her som mener at en ikke må ha fagbrev.

Ble litt skuffet da jeg snakket med NAV i dag da de sa at jeg ikke kunne få privatskole gjennom de. Jeg kunne gjerne tenkt meg og ta feks regnskapsskolen eller lignende nettkurs gjennom NKI som ikke varer over flere år. Har kikket litt på fagplanen til kontor og administrasjonsfag og syns ikke det virker skikkelig innviklet. Ellers har jeg datakortet så kan office programmene og har grunnleggende it forståelse.

Men har og hørt at det ikke er lett og få kontorjobb for tiden..

Hanne

Skrevet

jeg har da fått dekket 2 kurs på NÆRINGSAKADEMIET av NAV

det er jo privat skole. 30 000 kr ca per halvår. og vet om folk som fått NKI eller NKS kurs av NAV

Skrevet

Ok. Hmmf saksbehandleren min sa at fra høsten av strammer de inn og at en derfor ikke kan få privatskole men kun offentlige skoler som ikke koster dem noe. Men syns dette er veldig urettferdig at de plutselig nå skal si stopp. Kanskje det bare var min saksbehandler som skulle være vanskelig...?

Hanne

Skrevet

Hmmm, de får statlige overføringer hvert år, og det fungerer slik at om de ikke bruker opp potten (pengene) de fikk ett år, så får etaten mindre neste år. Så de må bruke opp potten, og ofte er det slik at NAV setter igang masse kurs på høstparten, og nærmere jul for nettopp å bruke opp midlene de fikk for inneværende år.

Skrevet

Men får du 3 år utdannelse på AAP, så gjør det. Utdannelse er en investering i din egen fremtid.

Skrevet

Får du tilbud om utdanning så du får tatt fagbrev så anbefaler jeg det!

Jeg har selv fagbrev i kontorfag og har flere ganger blitt valgt over andre som har mer erfaring men som ikke har fagbrev ved tilsettinger.

Jeg er helt enig i at det ikke er rakettforskning som ble nevnt her tidligere, men du sitter heller ikke på ræva å tar telefonen hele dagen. Det merkes raskt om sekretæren/kontormedarbeideren har fagbrev!

Lønna blir også bedre med fagbrev.

Skrevet

ok. men denne potten er den for hele landet eller er det slik at det bare er min kommune som ikke har flere penger igjen.

Takk for alle svar forresten :)

Hanne

Skrevet

Litt av grunnen til at jeg ikke har så lyst til å ta fagbrevet er at jeg regner med at jeg må ta læretiden over flere år enn andre pga at jeg kun kan jobbe 50 % . Kommer aldri til å bli ferdig da føler jeg. Er også gravid oppi alt dette ;) Så jeg så liksom for meg no nettkurs eller lignende men fagbrevet er nok det beste.

Hanne

Skrevet

ok. men denne potten er den for hele landet eller er det slik at det bare er min kommune som ikke har flere penger igjen.

Takk for alle svar forresten :)

Hanne

Hver kommune har egne pott (statlige øremerkede overføringer hvert år)

Skrevet

Litt av grunnen til at jeg ikke har så lyst til å ta fagbrevet er at jeg regner med at jeg må ta læretiden over flere år enn andre pga at jeg kun kan jobbe 50 % . Kommer aldri til å bli ferdig da føler jeg. Er også gravid oppi alt dette ;) Så jeg så liksom for meg no nettkurs eller lignende men fagbrevet er nok det beste.

Hanne

Fagbrev er det beste alternativet her ja. Om du må ta læretiden over en lengre periode, så hva så? Da har du tryggheten med at du har fagbrev. Investering i den egen fremtid, ingenting som er viktigere enn det, hverken for deg eller barnet, som du skal trygge økonomisk etterhvert.

Skrevet

lurer på hvor lang tid jeg skal bruk da. . . .

om arbeid med bistand. finner ut at ok vi finn kontorpraksis til deg. har teori for kontor og butikk, men eksamen for butikk. så evnt må ta en eksamen rettet til kontor. så er det 5 års jobbing før en prøve.

om du er redd for lengda du treng med 50 %

så får du tenk på lengda jeg vil trenge , for har truli ikje restevne til jobbe mere en ca 20-30 % .

Skrevet

Noen som vet om jeg får noe annet enn arbeidsavklaringspenger under disse 3++ årene?

Får vel mere lønn om en jobber vanlig 5 år og så tar fagbrevet.. Jeg vurderte og ta nettbasert eksamen til teorikravet til fagbrevet, og så jobbe 5 år og gå opp til fagprøven. De på ressurssenteret sa at det er vanskelig og ta denne teorien uten praksis først. Noen andre som har gjort det?

Hanne

Skrevet

er litt usikker på hva du får for penger.

men er det gjennom nav, så er det mye mulig at d blir fortsatt på AAP, men får noe tilleggspenger som er merket til skolebøker. får nok også dekket reis.

hvertfall slik det har vært for min del

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...