Gå til innhold

Uvanlig å være sammen i mange år uten å få barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg og min kjæreste har vært samboere i snart 5 år, har egen bolig og er rundt 30 år begge to, han litt over og jeg litt under. Han har fast jobb og jeg er snart ferdig studert, har tenkt å gifte oss rundt juletider. Vi får ofte spørsmål om når vi skal ha barn, de fleste i vår omgangskrets har både 1 og 2 småtroll allerede.. Er det så uvanlig å ville vente selv om man har vært sammen i mange år og ting er "stabilt" rundt oss?

Er det pga alderen de spør kanskje?

Hvor lenge var dere sammen før dere ble gravide/fikk barn? :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Kakker Lakk
Skrevet

Det er nok pga en blanding av alder og at dere har vært sammen en stund.

Hele slekta maser om når vi skal få barn, men vi vil ikke ha barn. Ganske slitsomt å måtte forklare seg hele tiden, fordi de enten er veldig glemsomme eller ikke klarer å forstå.

Skrevet (endret)

Vi var sammen ca 5 år før vi følte at tiden var inne for å "reprodusere" oss selv ;) Å jo, vi fikk også kommentarer etter ca 2-3 år om "nåå...skal det ikke skje noe snart??" Svarte at vi skulle få barn når vi følte tiden var inne, ikke venner/familie.

Grunnen til at vi venta var at når jeg ble ilag bodde vi i en leid liten leilighet. Bøttekott er vel kanskje mer beskrivende. Min bedre halvdel hadde fast jobb, men ikke jeg (vikariat) og jeg ønska å ha en fast jobb for å ha mer stabilitet både mht økonomi, permisjon etc etc... Så først flytta vi til større bopel, fikk meg fast jobb i etter 3 år sammen, og etter 5 år ilag fikk vi altså første barnet :)

Endret av Scorpina
Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Som Kakker Lakk er også vi frivillig barnløse, med de konsekvenser det medfører når det gjelder folks "rett" til å kritisere vårt valg. Uansett; vi er i slutten av 30-årene +/-. I vår vennekrets er det vanlig å få barn sent, og de fleste av våre vennepar hadde vært sammen i 7-10 år, og var 30-35 år gamle før første barn meldte sin ankomst. Tror nok enkelte besteforeldre syntes det var i overkant lang ventetid ;)

Endret av Spinell
Skrevet

Vi er unge, men har vært sammen i 3,5 år og har hørt spørsmålet innimellom, hvor seriøs spørsmålene er, det vet jeg ikke :) Vi(Eller iallefall jeg) ønsker å vente til jeg iallefall er feridgstudert, og kanskje ett år etter iallefall. Så da blir det enda 3 år til tidligst. men igjen, jeg kommer til å være rundt 24 og han 27 når det er aktuelt, så vi er jo en del yngre vi da, selv om vi da har vært sammen 6-7 år.

Skrevet

Tror det ikke er så lurt å få barn om man studerer, slik som du. Syns det er rart folk maser om at dere skal få barn, når de vet du studerer?

Syns også det er rart at folk maser om dette med barn når de ikke har noe med det.

Huff, ja, jeg blir sliten av det jeg også. Folk kan finne på å spørre om jeg skal ha barn snart, men jeg studerer jo og er singel ... tror det kan bli litt vanskelig med mindre de ønsker at jeg skal ha en ONS og bli gravid, og utsette studiet mitt 1 år og ha eneansvar for et barn som ikke har en far. så de som maser skal bli fornøyde.

Jeg er selv 29, og jeg har en venninne som fikk barn i vår(hun og typen har fast jobb og hus og bil og alt), og en annen venninne av meg skal få barn til jul(hun og typen har også fast jobb og leilighet og bil og alt). Begge disse venninnene min har vært sammen med sin nåværende type siden de var 18/19 begge to, så når de har hatt fast følge i 10 år så var vel tiden inne for de, tenker jeg :)

Ellers har de andre venninnene mine hatt fast følge de siste 3-4-5-6-7 årene og har etablert seg ganske godt. Noen av de ble nettopp ferdig å studere i vår også. Kanskje noen vil få barn de neste 2 - 3 årene. De som nettopp har blitt ferdig å studere vil nok jobbe noen år før det blir aktuelt.

Så har jeg 3 single venninner der 2 av de har kjøpt seg leilighet nå, de er feridg å studere og fått seg god jobb. Og hun 3.leier fortsatt, hun tjener ikke godt nok til å kjøpe seg noe. Disse 3 er 28/29 år, og må nok finne seg en mann først før de kan reprodusere seg.

Syns du, TS skal få barn når det passer deg, ikke når det passer masehønene.

Skrevet

Vi hadde vært sammen i syv år og gift i fire år da vi fikk barn. Og spørsmålene om når det kom barn begynte lenge før vi giftet oss.

Skrevet

Vi flyttet sammen da jeg var 23, giftet oss da jeg var 24, og alle var overbevist om at da kommer vel ungene neste år da?

det gjorde de ikke, vi ventet til jeg var 27, det syntes nok mange var rart. Hvorfor gifte seg om det ikke var for at man skulle ha barn liksom?...

Skrevet

Vi hadde vært sammen i litt over 5 år da vi startet prøvingen. Spørsmål om barn startet når vi flyttet sammen, dvs. ganske tidlig altså....

Skrevet

Jeg ble sammen med typen da jeg var 23, og etter 6 år tenkte vi på å gifte oss og få barn. Opp gjennom de 6 årene var det mye mass om barn. Men så ble det slutt for ikke så lenge siden, og da er jeg glad for at vi ikke endte opp med barn likevel.

Så ikke gi etter fordi andre vil at dere skal ha barn.

Skrevet

Det er opp til dere når dere får barn. Syns det en uting å spørre sånne personlige spørsmål utav nyskjerrighet. Barn er en avgjørelse å ta ut ifra deres ønsker, det er tross alt dere som ha ansvar for de i 18 år, ikke nabokjerringa.

Skrevet

Det er nok pga en blanding av alder og at dere har vært sammen en stund.

Hele slekta maser om når vi skal få barn, men vi vil ikke ha barn. Ganske slitsomt å måtte forklare seg hele tiden, fordi de enten er veldig glemsomme eller ikke klarer å forstå.

Slik har vi det også. Og vi har passert 40 med godt margin, begge to, men eftersom alderen på førstegangsfødende hele tiden stiger, har visst familien min stadig et håp om at vi en dag skal "omvendes" og likevel velge å få barn...Dette til tross for at jeg bestemte meg for å forbli frivillig barnløs allerede i slutten av tenårene, og alltid har gitt klart uttrykk for å stå fast på det.

Skrevet

Vi har vært sammen i over 6 år (jeg er 24, og han er 25) og vi er ikke prøvere engang! :)

Gjest Badabing
Skrevet

Vi er på samme alder som dere, og har vært samboere i ca. 6 år (ikke gift). Begge er ferdig med studier (for nå), og er i faste jobber og har godt betalt. Hus, hund og stasjonsvogn. Men det er ikke så lenge siden vi ble ferdig med studiene, så vi nyter det å bare være sammen og endelig ha god råd så vi kan gjøre det vi vil. Reise sammen, kjøpe det vi har lyst på, kose oss til de grader.

For min del synes jeg aldri livet har vært bedre! :)

Skrevet

Vi har vært sammen i 10 år.

28 og 32 år.. startet prøving før sommern :-)

Er vel ikke noe "vanlig" eller "uvanlig" , man kjenner selv når man er klar.

Skrevet

Vi har vært sammen i 7 år og gift i over ett år. Men vi er fortsatt unge (24 og 26). Vi begynner senest å prøve i august neste år, men man vet jo aldri hvor lang tid ting tar... Men sannsynligvis har vi vært sammen i 8-9 år når vi får vårt første barn. Det samme var tilfellet med foreldrene til kjære, og vil også være tilfelle med noen av venneparene våre... Så uvanlig vil jeg ikke si det er, men er kanskje mer vanlig dersom man var veldig ung når man ble sammen...

Skrevet

Vi har vært sammen i 7 år og det er først nå vi har begynt å prøve på barn, ikke så mye pga mas fra omgivelsene men heller det at vi er i midten av 30årene (går snart ut på dato ;) ) Vi har heller ikke hatt noe sterkt ønske om barn tidligere.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Vi hadde vært sammen i 9 år og gift i 4 år da vi ble foreldre. Vi ville riktignok fått barn et par år tidligere om vi fikk klaff med en gang, men vi hadde jo vært sammen en stund den gang også.

For oss var det viktig å bli ferdigutdannet og få oss jobb før vi begynte prøvingen.

Skrevet

Hei!

Jeg og min kjæreste har vært samboere i snart 5 år, har egen bolig og er rundt 30 år begge to, han litt over og jeg litt under. Han har fast jobb og jeg er snart ferdig studert, har tenkt å gifte oss rundt juletider. Vi får ofte spørsmål om når vi skal ha barn, de fleste i vår omgangskrets har både 1 og 2 småtroll allerede.. Er det så uvanlig å ville vente selv om man har vært sammen i mange år og ting er "stabilt" rundt oss?

Er det pga alderen de spør kanskje?

Hvor lenge var dere sammen før dere ble gravide/fikk barn? :)

En venninne og hennes mann var sammen i ett år da mannen fridde i toppen av Eiffeltårnet og sa han ønsket seg flere barn, så de burde starte "i dag". De var i slutten av 30-årene og i dag har de 3 barn :)

Skrevet

Jeg og kjæresten har kjent hverandre i fire år, vært sammen i tre år. Vi er 28/29 år, har god lønn og høy utdannelse, jobb, hus, bil og alt sånt (dog, det har vi først etablert det siste året). Vi hadde tenkt å starte prøvingen nå etter sommeren, men på grunn av ymse prosjekter både sportslig og med bryllup (jej!) så tror jeg vi venter til litt nærmere bryllupet neste sommer. Veldig mange av vennene våre har allerede fått barn, så det føles naturlig både i forhold til omgivelsene og oss selv å begynne å prøve snart. Men vet jo aldri om det kommer noe, eller hvor lang tid det tar, så vi får se :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...