Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest smoothie22
Skrevet

hei

hjelper samboer med søknad på stilling som butikksjef, han har ikke opparbeidet seg mange referanser men har 2 stykker fra der han jobber nå hvor han har jobbet noen år. hvem andre kan være naturlig og ta med som referanse? hørte om noen som brukte treningsinstruktøren sin engang, vet ikke hvor vanlig slikt er men..

Gjest Anjelika
Skrevet

Jeg er veldig for 1siders-CVen og har derfor bare to nøye utvalgte referanser siden det akkurat er plass til dem!

Synes det er litt vel mye når folk ramser opp referanser helt ned til lederen for ungdomsklubben de solgte godteri på, det holder med de som er mest relevante for akkurat den jobben du søker.

Å ha med treningsinstruktøren som et eller annet karaktervitne er ikke naturlig.

Gjest smoothie22
Skrevet

ja.. er det jeg også syns at blir litt teit.

men nå har vi 2 stykker fra der han arbeider nå, og jeg føler at det er naturlig med 3. sliter litt med og finne en som kan være nummer 3.

og, hvor vanlig er det at man tar med cv fra videregående? han finner ikke cven fra det 3 året på påbygg. han er mye mer somlete enn meg når det gjelder slike ting, jeg har mine ting på ett sted slik at jeg alltid kan finne viktige papirer mens han slenger rundt forbi! stressa!

Skrevet

Jeg har to referanser jeg bruker. Jeg oppgir de imidlertid ikke på CV, men skriver i søknad at referanser oppgis på forespørsel. Jeg vil nemlig ha snakket med referansene mine før de blir oppringt out of the blue. Og søker man flere jobber, er det greit å kunne minske slitasjen på referansene mest mulig.

Gjest smoothie22
Skrevet

han har gitt beskjed til sine 2 referanser, og søker for øyeblikket kun denne ene jobben.

Gjest Blondie65
Skrevet (endret)

Har han to gode referanser så holder det.

1 sides CV'en varer til du har jobbet en stund, tatt noen utdannelser og blitt litt eldre. Da blir målet 2 sider. Jeg har vært oppe i 3 men fikk en proff til å hjelpe meg å komme ned i 2. Mindre enn 2 er ikke fysisk mulig.

Endret av Blondie65
Gjest smoothie22
Skrevet

disse 2 er fra nåværende arbeidssted, som vil være de 2 mest aktuelle også, siden han har vært der noen år.. jeg har alltid fått beskjed omm at det er lurt og ha 3, men ikke sikkert beskjedene jeg har fått har vært riktige:)

Gjest Blondie65
Skrevet

disse 2 er fra nåværende arbeidssted, som vil være de 2 mest aktuelle også, siden han har vært der noen år.. jeg har alltid fått beskjed omm at det er lurt og ha 3, men ikke sikkert beskjedene jeg har fått har vært riktige:)

Det er ikke lurt å ha 3 hvis man ikke har 3 gode. Da er det bedre med 2 gode. Hvis du er nødt å grave i treningsinstruktører, ungdomsskolelærere eller lignende for å få 3 referanser ville jeg gitt meg på 2.

Gjest smoothie22
Skrevet

nei det var bare et eksempel, men er det vits at han ringer eldgamle arbeidsgivere for og spørre om referanse?

Gjest Blondie65
Skrevet

nei det var bare et eksempel, men er det vits at han ringer eldgamle arbeidsgivere for og spørre om referanse?

Nei. Denne typen referanser er grei å ta med den dagen man slutter. Men referanser er ferskvare. Ingen vet om han greie arbeidstakeren for 5 år siden er like grei i dag.

Gjest Anjelika
Skrevet

Har han to gode referanser så holder det.

1 sides CV'en varer til du har jobbet en stund, tatt noen utdannelser og blitt litt eldre. Da blir målet 2 sider. Jeg har vært oppe i 3 men fikk en proff til å hjelpe meg å komme ned i 2. Mindre enn 2 er ikke fysisk mulig.

Litt off topic, men ser den altså.

Jeg er nyutdanna og har likevel måttet kutte ut noen ubetydelige jobber jeg har hatt for å klemme alt inn på 1 side. Det blir nok veldig fort 2 sider når jeg får mer arbeidserfaring og kurs.

Men jeg har kompiser som kommer rett ut fra BI og skriver 3 sider, hvor de har med alt fra vervet i russestyret til den gangen de solgte kjeks for speidern og har referanser på alt. Det er nok bedre å korte litt ned så langt man kan, det er ikke om å gjøre å ha mest mulig på CVen.

Gjest Blondie65
Skrevet

Litt off topic, men ser den altså.

Jeg er nyutdanna og har likevel måttet kutte ut noen ubetydelige jobber jeg har hatt for å klemme alt inn på 1 side. Det blir nok veldig fort 2 sider når jeg får mer arbeidserfaring og kurs.

Men jeg har kompiser som kommer rett ut fra BI og skriver 3 sider, hvor de har med alt fra vervet i russestyret til den gangen de solgte kjeks for speidern og har referanser på alt. Det er nok bedre å korte litt ned så langt man kan, det er ikke om å gjøre å ha mest mulig på CVen.

Det proffe tipset jeg fikk var å ta med en grov oversikt over en gruppe år - f.eks. 1990-1995 diverse stillinger innen ... bla. bla. bla. ... med hovedvekt på ... bla. bla. bla.

Og det samme kan gjøres med verv. Men når man er 40 så blir det litt kleint å ta med vervet i russestyret hvis man tror det skal vitne om fantastiske lederegenskaper og erfaring fra styrearbeid senere i livet.

Skrevet

Det vanligste er at de ønsker 2 referanser, helst fra to ulike (og relevante) arbeidssteder. Har man to fra samme arbeidssted kan det hende de ber om en ytterligere referanse fra et annet arbeidssted. Da får man evt. prøve å finne noen hvis de insisterer, men det har jeg aldri opplevd og jeg har vært på en del intervjuer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...