Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så en tråd her inne om bostøtte, og må nesten spørre selv...

Jeg går på AAP, og nav har spurt om jeg trenger bostøtte. Da har jeg sagt nei. Vet ikke hvorfor jeg sa nei, men jeg syns det er så fælt i utgangsunktet å ha kommet i denne situasjonen...

Jeg bor forresten hjemme, siden jeg ikke klarer å bo alene.

Har jeg krav på bostøtte om jeg bor hjemme?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg så en tråd her inne om bostøtte, og må nesten spørre selv...

Jeg går på AAP, og nav har spurt om jeg trenger bostøtte. Da har jeg sagt nei. Vet ikke hvorfor jeg sa nei, men jeg syns det er så fælt i utgangsunktet å ha kommet i denne situasjonen...

Jeg bor forresten hjemme, siden jeg ikke klarer å bo alene.

Har jeg krav på bostøtte om jeg bor hjemme?

Man har ikke krav på bostøtte hvis man bor gratis hjemme, men er litt usikker på hvordan reglene er hvis du betaler husleie.

Ta kontakt med boligkontoret i kommunen din og hør med de.

Gjest Kakker Lakk
Skrevet

Det kommer ann på hvor mye boutgifter du har i forhold til inntekt.

Skrevet

Det kommer ann på hvor mye boutgifter du har i forhold til inntekt.

Går man på AAP og bor for seg selv, altså at man har utgifter ift. boforhold, har man krav på bostøtte da AAP-satsene er såpass lave.

Skrevet

Er det noen her som går f.eks på AAP og får bostøtte?

Har dere lyst til å oppgi hva dere får?

Jeg får litt over 9000 i mnd etter skatt, tror jeg.

Egentlig skal jeg betale litt husleie hjemme, men har ikke gjort det siden jeg trenger de pengene selv. Jeg tenkte på om jeg fikk bostøtte, så kunne de hjemme få de pengene.

Har ikke fått meg til å spørre, om moren min klarer seg fint, men jeg blir jo en ekstra utgift for henne likevel, og de pengene hun bruker på meg vil hun heller bruke på seg selv, liksom.

Gjest Eurodice
Skrevet

Egentlig skal jeg betale litt husleie hjemme, men har ikke gjort det siden jeg trenger de pengene selv. Jeg tenkte på om jeg fikk bostøtte, så kunne de hjemme få de pengene.

Har ikke fått meg til å spørre, om moren min klarer seg fint, men jeg blir jo en ekstra utgift for henne likevel, og de pengene hun bruker på meg vil hun heller bruke på seg selv, liksom.

Jeg kan ikke tenke meg at du vil få innvilget bostøtte, slik din situasjon er. Du bor hjemme gratis, spiser gratis også kanskje, har fri adgang i boligen? Din mor er muligens berettiget til bostøtte. Vet du noe om hennes inntekt og utgifter?

Skrevet

Når man bor gratis hjemme og får alt servert gratis kan du se langt etter bostøtte, hva skal du med hjelp til å betale husleie om du ikke betaler husleie en gang?

Skrevet

Går man på AAP og bor for seg selv, altså at man har utgifter ift. boforhold, har man krav på bostøtte da AAP-satsene er såpass lave.

Ikke nødvendigvis slik. Jeg er på AAP, men har allikevel for høy inntekt til å få bostøtte.

Bostøttekalkulator/beregning fra Husbanken her

Skrevet

Oj, jeg har vist faktisk rettighet til dette. Trodde man ikke hadde det når man gikk på AAP, men vistnok skal jeg ha en tusenlapp eller noe fikk jeg ut av kalkulatoren.

Gjest Consensio
Skrevet

Ikke nødvendigvis slik. Jeg er på AAP, men har allikevel for høy inntekt til å få bostøtte.

Bostøttekalkulator/beregning fra Husbanken her

Det er sant. Som jeg skrev tidligere, det kommer Ann på boutgiftene i forhold til inntekt. Det sies at alle som tjener under en viss sum kan søke dersom forholdene tilsier at man trenger den støtten

Skrevet

Jeg kan ikke tenke meg at du vil få innvilget bostøtte, slik din situasjon er. Du bor hjemme gratis, spiser gratis også kanskje, har fri adgang i boligen? Din mor er muligens berettiget til bostøtte. Vet du noe om hennes inntekt og utgifter?

Nei, hun tjener nok for bra til å få bostøtte, dessuten så bor hun sammen med samboeren sin. Det er bare jeg som har dårlig samvittighet for at jeg ikke har råd til å betale husleie.

Ordner min egen mat, men i helgene spiser jeg sammen med de.

Skrevet

Når man bor gratis hjemme og får alt servert gratis kan du se langt etter bostøtte, hva skal du med hjelp til å betale husleie om du ikke betaler husleie en gang?

Hadde jeg fått bostøtte så hadde jeg hatt råd til husleie...

Skrevet

Hadde jeg fått bostøtte så hadde jeg hatt råd til husleie...

Har du 9000,- i måneden å bruke på deg selv? I så fall har du vel råd til å betale husleie til moren din!

Gjest Eurodice
Skrevet

Nei, hun tjener nok for bra til å få bostøtte, dessuten så bor hun sammen med samboeren sin. Det er bare jeg som har dårlig samvittighet for at jeg ikke har råd til å betale husleie.

Ordner min egen mat, men i helgene spiser jeg sammen med de.

Du skriver i et innlegg at du har utbetalt i overkant av 9000 kr. i måneden. Hvilke utgifter har du, eller rettere hva slags utgifter? Du fyller ikke kriterier i noe fall for å få bostøtte, men kanskje noen annen type stønad.

Skrevet

Du skriver i et innlegg at du har utbetalt i overkant av 9000 kr. i måneden. Hvilke utgifter har du, eller rettere hva slags utgifter? Du fyller ikke kriterier i noe fall for å få bostøtte, men kanskje noen annen type stønad.

Jeg kjøper min egen mat(må spise melke og glutenfritt), betaler mobilen, klær, skoleting, lånekassen, kommer ikke på mer nå.

Skrevet

Så betaler jeg på noen fritidsaktiviterer jeg er med på.

Skrevet

Oj, jeg har vist faktisk rettighet til dette. Trodde man ikke hadde det når man gikk på AAP, men vistnok skal jeg ha en tusenlapp eller noe fikk jeg ut av kalkulatoren.

Får du bare 1000 kr itillegg til AAP penger?

Gjest Consensio
Skrevet

De 9000kronene burde absolutt rekke til litt husleie til moren din også. Her har du bare deg selv å takke, og jeg håper ikke du får mer stønader.

9000kr er MER ENN NOK til mat, fritid og skole.

Sier ikke at du trenger å betale 5000kr til moren din, men iallefall en tusenlapp.

Du har mer penger å bruke på deg selv enn veldig mange andre har og de klarer seg helt fint.

Skrevet

Jeg får også ca.1800 kr i stønad pga jeg har cøliaki, dette er noe som alle cøliakere får. så da får jeg vel tilsammen 11 000 kr i mnd.

Hvor mye er det egnetlig vanlig å ha igjen å bruke på seg selv hver mnd?

Ja, jeg tror jeg skal prate med moren min om jeg skal betale litt likevel.

Hilsen TS

Skrevet (endret)

Får du bare 1000 kr itillegg til AAP penger?

Jeg har ikke søkt enda, jeg gikk kun gjennom kalkulatoren, og der sto det at jeg skulle ha en tusenlapp derfra og.

Jeg får også ca.1800 kr i stønad pga jeg har cøliaki, dette er noe som alle cøliakere får. så da får jeg vel tilsammen 11 000 kr i mnd.

Hvor mye er det egnetlig vanlig å ha igjen å bruke på seg selv hver mnd?

Ja, jeg tror jeg skal prate med moren min om jeg skal betale litt likevel.

Hilsen TS

Ifølge SIFO sin kalkulator skal en person på 20-50 år ha dette budsjettet:

Utgifter til mat og drikke: 2020

Utgifter til klær og sko: 840

Utgifter til helse og hygiene: 610

Utgifter til lek og fritid: 930

Utgifter til reise (kollektivt): 570

Utgifter til telefon, mediebruk, diverse fritidsartikler: 1450

Jeg får også utbetalt ca 9000 kr mnd, og jeg har da i tillegg utgifter til forsikring, husleie, strøm og mobil/internett, dette kommer på omtrent 6000 og jeg har da 3000 kr for resten av måneden som er til bensin, mat og diverse annet

Endret av Gjest

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...