Gå til innhold

Kristne bordvers i barnehagen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

I min barnehage så får barna bytte på å velge sang til maten, så noen ganger synger vi å du som metter liten fugl, men vi synger også kua mi jeg takker deg, gutter og jenter, ole brum osv.

Skrevet

Hvor åpenlyst forkynnende må et bordvers (eller andre sanger som rutinemessig synges i barnehager og skoler) bli før det ikke er greit lenger?

Hva om barnehagen bestemte seg for å ha morgenandakt hver morgen for å roe ungene? Er det også OK? Ungene skjønner jo ikke noe av det likevel, eller? Da kan vel for eksempel bordvers hylle Allah eller Shiva, så lenge det har en fengende melodi, og ungene sitter stille.

Jeg ser ikke på synging av religiøse bordvers som en så viktig tradisjon at den er verdt å opprettholde.

Gjest Wolfmoon
Skrevet

Jeg er faktisk mest opptatt av at jeg synes det skal være oppriktig når man takker en gud for noe. Selv er jeg ikke kristen, men siden jeg kommer fra en familie med kristne tradisjoner hender det at jeg må bevege meg inn i en kirke. Og hver eneste gang ender jeg med å si trosbekjennelsen og synge sanger som jeg har blitt innprenta (altså, jeg kan de utenatt fordi vi har sagt/sunget dem) fra jeg var liten. Og hver eneste gang ender jeg opp med å føle meg ordentlig hyklersk fordi jeg framsier en trosbekjennelse som overhodet ikke er oppriktig.

Og er det da egentlig noe bedre å takke en gud man ikke tror på for maten :klø:

Ikke vet jeg, men jeg tror nok jeg helst ville ha valgt et annet alternativ hvis jeg hadde hatt barn.

Skrevet

Jeg er faktisk mest opptatt av at jeg synes det skal være oppriktig når man takker en gud for noe. [...]

Og er det da egentlig noe bedre å takke en gud man ikke tror på for maten :klø:

Ikke vet jeg, men jeg tror nok jeg helst ville ha valgt et annet alternativ hvis jeg hadde hatt barn.

Veldig enig i alt du skriver. Kommer ikke fra noen kristen familie, men sang kristne sanger og bordvers på barneskolen, og husker jeg følte meg hyklersk og tullete som sang til og takket en gud jeg aldri har trodd er der. Som andre skriver er visst dette helt greit i forhold til loven. (Selv tenker jeg at det enten burde være fokus på å lære barna om mange religioner og kulturer eller fokus på at det skal være nøytralt, men jeg er nå ikke loven.)

Skrevet

I barnehagen der gutta mine gikk byttet de på hvilke sanger de sang, alt ettersom, det var du som metter liten fulg, det var "Når skippern skal ta seg litt mat", det var en masse forskjelige sanger. Jeg ser ikke noen grunn til å reagere på det, så lenge det ikke BARE er forkynnende sanger, og direkte forkynnende atferd fra de ansatte som andakter i tillegg.

Jeg har stor forståelse for at en sang før maten kan fungere som en måte å markere at "nå spiser vi og skal være stille" ovenfor ungene.

Skrevet

Jeg synes det er trist at de antikristne strømningene har blitt så sterke at man må bytte ut "amen" med værsågod... Jeg er glad jeg ikke skal ha noen barn i offentlige skoler eller barnehager som ting har blitt nå. Var jo til og med folk fra Humanetisk forbund som oppfordret folk til å holde seg for ørene i kirken. Du snakker om å ha toleranse for andres livssyn.

Gjest Kristine
Skrevet

I barnehagen jeg jobber i så synger barna denne sangen blandt mange andre bordsanger som de kan velge mellom. Vi har også en frukt sang, den er slik: Frukt halleluja, amen. Aldri har vi opplevd at foreldre har reagert eller stusset over denne bordsangen. For barna handler sangen om en liten fugl, og om Mette......

Å du som metter liten fugl var også en sang barna mine i sin tid sang i barnehage og skole på 90-tallet. Og jeg sang den i min skoletid på 70-tallet.

Ja, det er lov å synge kristne sanger i barnehagen. Helt ok for meg selv om jeg ikke er kristen.

Skrevet (endret)

Jeg er vokst opp i en kristen sekt, og har vært utsatt for ganske kraftig hjernevasking. Jeg trodde aldri på gud og ble ikke kristen. Så jeg ser ikke hva som kan være så farlig med å nevne gud i en liten sang. Barna blir ikke automatisk kristne av den grunn?

Synes ekstrem motstand mot religion (ala Humanetisk Forbund), er minst like ille som å være ekstremt religiøs. Det går an å bruke sunn fornuft.

Endret av gompen
Skrevet

Det finnes andre måter å markere spisetid på, og båndet mellom kirke og stat som medfører kristen formålsparagraf burde forlengst vært kuttet. Forøvrig er jeg tilhenger av at barnehage og skole skal gi barna kunnskap om alle typer livssyn.

Synes ekstrem motstand mot religion (ala Humanetisk Forbund), er minst like ille som å være ekstremt religiøs. Det går an å bruke sunn fornuft.

Human-Etisk Forbund står ikke for en ekstrem linje. Enkelte av medlemmene gjør naturligvis, sånn er det jo i enhver gruppering.

Skrevet

Er det noe galt i at barn kjenner igjen sanger som har vært en del av den norske kulturarven i mange år?

Skulle tro at folk var mindre skeptiske til å beholde norske kulturelle trekk i barnehagen når så mange går åpent ut og kritiserer muslimske innvandreres kultur...

Men for all del: Sett igang å fjerne alt som kan minne om norske tradisjoner fra barnehagen og se hva som skjer i framtida: Den eneste religionen som er igjen i Norge blir islam, den raskest voksende religionen.Gratulerer: dere har da suksessfullt utryddet kristendommen og åpnet opp for den religionen dere har mest paranoia i forhold til.

Kanskje smart at ungene deres også vet at det finnes noen religiøse sanger i Norge som ikke har med islam å gjøre?...

Dessuten er dere vel så oppegående at dere greier å forklare deres egne barn hvorfor dere synes kristendom er tull den dagen ungen spør hvorfor det synges om Gud, Mette og en liten fugl når det er mat i barnehagen? Eller?

Her jeg bor synger de forresten forskjellige sanger hver dag. De kaster en terning og synger den sangen terningen lander på. Det handler om å lære flere typer norske, tradisjonelle sanger.

Å lære barna sine norsk kultur, så de vet hvilke tradisjoner landet de kommer fra har, er forresten ikke det samme som å drive med kristen hjernevasking.

Skrevet

Jeg er ikke kristen selv, men åndelig. Det jeg synes er litt rart er alle som feirer jul med brask og bram, skal ha påskeferie og jubler over alle fridagene på våren som feks kristihimmelfarts dag...men en skarve "gud som metter liten fugl" en gang i blandt i barnehagen det kan de ikke ha noe av.

• Liker 1
Skrevet

Det finnes andre måter å markere spisetid på, og båndet mellom kirke og stat som medfører kristen formålsparagraf burde forlengst vært kuttet. Forøvrig er jeg tilhenger av at barnehage og skole skal gi barna kunnskap om alle typer livssyn.

Human-Etisk Forbund står ikke for en ekstrem linje. Enkelte av medlemmene gjør naturligvis, sånn er det jo i enhver gruppering.

Jeg er klar over det. Jeg har møtt en del Humanetikere som er mer ANTI kristne/religiøse enn noe annet. Som er så redde for at barna deres skal bli kristelig påvirket og lager støy for et lite bordvers blant annet.

Skrevet

Jeg er ikke kristen selv, men åndelig. Det jeg synes er litt rart er alle som feirer jul med brask og bram, skal ha påskeferie og jubler over alle fridagene på våren som feks kristihimmelfarts dag...men en skarve "gud som metter liten fugl" en gang i blandt i barnehagen det kan de ikke ha noe av.

:klappe: Veldig bra innlegg :enig:

Akkurat som barnahagebarna automatisk blir personlig kristne av å synge om fugler før maten... Men det er klart, når ordet Gud nevnes blir mange helt fra seg av skrekk. De vet ikke hva de skal gjøre med noe de ikke tror på at finnes en gang. Hvorfor kan de ikke bare overse det og si til barna at Gud er like virkelig som Nissen som sitter på låven og spiser grøt?

Nissen, Jon Blund og Mannen i Månen er det helt greit å synge om... Men Gud, huff nei. Det er ikke bra for barna...

Skrevet

Jeg syns løsningen med å ha mange ulike sanger, deriblant O du som metter virker som en fin ordning.

Jeg ville imidlertid reagert på om de brukte utelukkende O du som metter eller en annen kristen sang til å starte måltidet.

Skrevet

Eg syns det er positivt med litt religiøst innhald :)

Annonse
Skrevet

Hentet fra Barnehageloven:

Kapittel I. Barnehagens formål og innhold

§ 1. Formål

Barnehagen skal i samarbeid og forståelse med hjemmet ivareta barnas behov for omsorg og lek, og fremme læring og danning som grunnlag for allsidig utvikling. Barnehagen skal bygge på grunnleggende verdier i kristen og humanistisk arv og tradisjon, slik som respekt for menneskeverdet og naturen, på åndsfrihet, nestekjærlighet, tilgivelse, likeverd og solidaritet, verdier som kommer til uttrykk i ulike religioner og livssyn og som er forankret i menneskerettighetene.

Hentet fra Rammeplanen for barnehager. Det er styringsverktøyet for den pedagogiske driften av barnehagen:

3.5 Etikk, religion og filosofi

Etikk, religion og filosofi er med på å forme måter å oppfatte verden og mennesker på og preger verdier og holdninger. Religion og livssyn legger grunnlaget for etiske normer. Kristen tro og tradisjon har sammen med humanistiske verdier gjennom århundrer preget norsk og europeisk kultur. Norge er i dag et multireligiøst og flerkulturelt samfunn. Barnehagen skal reflektere og respektere det mangfoldet som er representert i barnegruppen, samtidig som den skal ta med seg verdier og tradisjoner i den kristne kulturarven. Den etiske veiledning barnehagen gir barn, må ta hensyn til barnets forutsetninger og det enkelte hjems kulturelle og religiøse eller verdimessige tilknytning.

Gjennom arbeidet med etikk, religion og filosofi skal barnehagen bidra til at barna

* erfarer at grunnleggende spørsmål er vesentlige, ved at det gis anledning og ro til

undring og tenkning, samtaler og fortellinger

* tilegner seg samfunnets grunnleggende normer og verdier

* utvikler toleranse og interesse for hverandre og respekt for hverandres bakgrunn,

uansett kulturell og religiøs eller livssynsmessig tilhørighet

* får innsikt i kristne grunnverdier og deres plass i kulturen

* får kjennskap til kristne høytider og tradisjoner

* får kjennskap til tradisjoner knyttet til høytider i religioner og livssyn som er

representert i barnegruppen

* blir kjent med religion, etikk og filosofi som del av kultur og samfunn.

For å arbeide i retning av disse målene må personalet

* være seg sitt yrkesetiske ansvar for praktisering av barnehagens verdigrunnlag

bevisst

* møte barnas tro, spørsmål og undring med alvor og respekt

* skape rom for opplevelser, undring, ettertanke og gode samtaler

* skape interesse for og bidra til forståelse og toleranse for forskjellige kulturer

og ulike måter å leve på

* hjelpe barn i konfliktsituasjoner til å finne konstruktive løsninger

* være seg bevisst den betydning personalet har som forbilder og opptre slik at barna

kan få støtte i egen identitet og respekt for hverandre

* la den kristne kulturarven komme til uttrykk blant annet gjennom høytidsmarkeringer

* markere andre religiøse, livssynsmessige og kulturelle tradisjoner som er

representert i barnehagen.

Som foreldre i barnehagen har du full anledning til å komme med forslag til andre måter å gjøre ting på, du kan komme med både ros og kritikk og forvente å bli hørt. Foreldrene har igjennom foreldrerådet og samarbeidsutvalget et organ som kan bidra til styring av den pedagogiske virksomheten. Det er samarbeidsutvalget som godkjenner årsplanen. Dette medfører at det er foreldre som engasjerer seg, og som ønsker å sitte i disse utvalgene. Det foreldrerådet eller samarbeidsutvalget ikke kan gjøre er å vedta ting som går på tvers av styringsdokumentene Rammeplan for barnehagen eller Lov om barnehager.

Innled en dialog med barnehagen istedetfor å gå rundt å lure på hva som skjer. Det avholdes 1-2 foreldremøter i løpet av et barnehageår, og det gjennomføres 1-2 foreldresamtaler pr barnehageår. Det er også mulig å få samtaler utenom om det er behov.

Ønsker du å klage på at barnehagen synger kristne sanger bør du tenke igjennom argumentasjonen din på forhånd og hvorfor du reagerer. Det er kanskje mulighet å tilrettelegge slik at ditt barn blir tatt ut av barnegruppa hver gang det skal synges en slik sang, men det vil nok bli vanskelig å forklare for barnet hvorfor. Når det gjelder religiøse kristne markeringer som besøk i kirka, adventstunder, og andre markeringer er det mulighet å reservere seg mot det om man ikke ønsker det, og barnehagen bør ha alternative valgmuligheter for de som ikke vil delta på dette.

Alt dette betinger at du oppretter en dialog med barnehagen.

Hilsen Silje

Skrevet

Ingen tar skade av "o du som metter", og ingen har vondt av å lære om ulike trosretninger. Finner det snodig at de fleste trosretninger er opptatt av sin tro og samarbeid med andre, mens humanetisk forbind er mest opptatt av å rakke ned på andres tro (uansett hva det er) i stede for å forklare sitt eget ståsted. Kan av den grunn aldri melde meg inn i hef, selv om statskirken ikke er et alternativ. Å synge for maten har vært gjort i årtier, og ingen har tatt skade av det. Det er en del av norsk barnekulturarv, og jeg syns den kan opprettholdes uten problem. Dessuten har den støtte i barnehageloven.

Skrevet

Dette skjer i barnehagen til datteren min også, og det er helt greit for meg. Jeg er en ateist på min hals, men det viktigste for meg er at min datter får ha sin egen mening. Derfor er det bare flott at hun blir eksponert for flere meninger enn min, slik at hun kan finne ut hva hun velger å tro på.

Dessuten finnes det vel verre kristen-sanger enn denne.

Dette var som jeg skulle sagt det selv.

Jeg var også tilstede ved frukostbordet en dag i tilvenningen, og fikk frysninger da dem begynte å synge 'å du som metter...', men, syns det blei greit da jeg såg hvor godt datra mi likte syngingen og bevegelsene de gjorde sammens med. Så derfor er det greit.

MEN jeg håper ikke samlingsstundene er fulle av gud og jesus, maria og amen. Fins vel forhåpentligvis nok av andre kjekke barnesanger.

Skrevet

Dette var som jeg skulle sagt det selv.

Jeg var også tilstede ved frukostbordet en dag i tilvenningen, og fikk frysninger da dem begynte å synge 'å du som metter...', men, syns det blei greit da jeg såg hvor godt datra mi likte syngingen og bevegelsene de gjorde sammens med. Så derfor er det greit.

MEN jeg håper ikke samlingsstundene er fulle av gud og jesus, maria og amen. Fins vel forhåpentligvis nok av andre kjekke barnesanger.

Jeg kan love det at barnehagen ikke bruker samlingsstundene til å forkynne. Kommunale barnehager har ikke lov til å være forkynnende. Private barnehager KAN gjøre det, men da er det også spesifisert i presentasjonen av bhg at de formidler et kristent livssyn og legger vekt på det, på samme måte som om det skulle vert en muslimsk barnehage. Om du har barnet i en slik barnehage så VET du det når du søker plass.

Barnehagene bruker bordvers utelukkende som et pedagogisk middel for å marker starten og skape ro rundt måltidet. Noen barn klarer å sitte ved bordet uten disse sangene og men enkelte, som feks mitt, trenger rutiner og forberedelser i forkant. For han er en sang før maten forskjellen på om han sitter fint og spiser eller går fullstendig av skaftet og ødelegger for alle.

Skrevet

Jeg syns løsningen med å ha mange ulike sanger, deriblant O du som metter virker som en fin ordning.

Jeg ville imidlertid reagert på om de brukte utelukkende O du som metter eller en annen kristen sang til å starte måltidet.

Men det gjør dem ikke . Det er like ofte "Når Skipper'n skal ta seg mat! Tut-tut." Og hvem som er skipper er vel like intresangt som Mette,liten fugl og Gud kan jeg tenke meg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...