Gå til innhold

Kristne bordvers i barnehagen.

Anbefalte innlegg

Et lite spørsmål fra meg, er det "lov" å synge kristne sanger i barnehagen når barna ska spise lunsj som: å du som metter liten fugl? eller skal sangene være nøytrale?

Ble sunget denne sangen i barnehagen til min sønn idag, var hans første dag i ny barnehage å reagerte litt på at det ikke ble sunget mere nøytrale sanger.

Ikke et stort problem for meg altså men stusset bare litt på det.

va mener dere andre om dette?

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/506274-kristne-bordvers-i-barnehagen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Et lite spørsmål fra meg, er det "lov" å synge kristne sanger i barnehagen når barna ska spise lunsj som: å du som metter liten fugl? eller skal sangene være nøytrale?

Ble sunget denne sangen i barnehagen til min sønn idag, var hans første dag i ny barnehage å reagerte litt på at det ikke ble sunget mere nøytrale sanger.

Ikke et stort problem for meg altså men stusset bare litt på det.

va mener dere andre om dette?

Det er vel noen som mener at dette ikke skal være tilfellet fordi man i Norge i dag på død og liv må ta hensyn til alle andre religioner og ateister.

Jeg ville ikke hatt noe imot det, for Norge er fremdeles kristent.

Dette skjer i barnehagen til datteren min også, og det er helt greit for meg. Jeg er en ateist på min hals, men det viktigste for meg er at min datter får ha sin egen mening. Derfor er det bare flott at hun blir eksponert for flere meninger enn min, slik at hun kan finne ut hva hun velger å tro på.

Dessuten finnes det vel verre kristen-sanger enn denne.

Synes ikke noe om å synge for maten, uavhengig om det er religiøst eller ikke.

Men hadde egentlig ikke brydd meg om denne sangen. Visste faktisk ikke at den var kristen intil for bare noen år siden og har liten tro på at småbarn vet betydningen av den sangen. For de er det nok bare en sang, akkurat som sangene på radioen.

Barnehagene har fortsatt ein såkalla "kristen formålsparagraf", som vil seie at

barnehagen skal hjelpe til med å gi barna en oppdragelse i samsvar med kristne grunnverdier
(§1 i Barnehagelova)

Ein del barnehager vil dermed kunne bruke denne paragrafen til å begrunne forkynnande aktiviteter som å synge kristne bordvers. Det meiner eg er feil.

Human-Etisk Forbund har ei fin side om dette, med tips til korleis du eventuelt kan ta det opp i barnehagen: Råd om barnehage

Endret av cogito

Annonse

Selv er jeg agnostiker, kjæresten er ateist på sin hals, men ingen av oss synes at det å synge kristne sanger en gang i mellom er så forferdelig. Jeg synes det er flott at det synges jeg da, og om ungene liker det så kan jeg ikke forstå at det er noe problem. Så lenge det ikke brukes til indoktrinering. Synes egentlig bare det er positit at barna får møte alle salgs religioner og kulturer, det være seg kristen eller muslimsk, men barna skjønner nok ikke selv at disse sangene er kristne uansett.

Mvh Yvonne :heiajente:

Da jeg gikk i barnehagen sang vi den, og jeg husker bare at jeg kalte den for fuglesangen og at jeg likte å synge den. At den er kristen forsto jeg først senere. Da jeg jobbet i barnehage for noen år siden ble sangen sunget, men istedenfor å avslutte med 'amen' så avsluttet de med 'værsågod'. Jeg tror ikke barn i barnehagen reflekterer så mye over hva sangene betyr, så jeg tror fint man kan la de synge kristne sanger uten at de blir hjernevasket for det.

Å synge for maten er en fin ting, da får ungene roet seg litt ned og de vet at måltidet begynner når sangen er ferdig. Om de takker Gud eller kua for maten er ikke så viktig for barna, men det er en fin ting å synge før maten.

Jeg tilhører faktisk de som hadde blitt provosert, all den tid jeg tilhører en annen trosretning. Ikke at barna mine har vondt av å lære om Gud og kristendommen (eller andre religioner), men de skal slippe forkynnende elementer.

Med forkynnende elementer mener jeg her bordvers med religiøst innhold, besøk i gudshus, bønn og annen religiøse aktiviteter.

Jeg er imot den kristne formålsparagrafen, både i skole og barnehage. Man kan formidle toleranse og respekt for menneskverdet uten å trekke inn en konkret religion. (Som flertallet av den norske befolkningen ikke tror på en gang).

Jeg syns imidlertid det er greit at det snakkes om religion, og at ungene synger religiøse sanger iblant. Altså at ved jul snakker man om hvorfor man feirer jul, synger julesanger etc., og det samme ved andre anledninger der det er naturlig å trekke inn et religiøst perspektiv.

Jeg er imidlertid skeptisk til å bruke religiøse sanger som en del av barnehagens daglige rutiner. Rutiner som egentlig ikke burde ha noe med religion å gjøre - hverken kristendom eller andre.

Jeg tror heller ikke at mange barnehagebarn reflekterer så mye over at de ber Gud velsigne maten, men jeg syns i prinsippet religiøs innblanding her er unødvendig. Jeg tror så få reagerer fordi O du som metter er en veldig innarbeidet og uskyldig sang vi husker fra egen barndom. For meg er det imidlertid ikke noen prinsippiell forskjell på om man synger denne sangen eller om man ber en mer formell børdbønn. Og er det også greit?

Mvh.

Frøken O

For det første sang min generasjon slike sanger gjennom hele barndommen uten at noen hverken har blitt kristne eller fått varige mén av den grunn.

For det andre skjønte i hvert fall ikke jeg hva jeg sang engang, i min verden sang vi "Å du som etter liten fugl velsingårsmatågud, amen". Det er og var en tradisjon ingen tar skade av. Ser ikke problemet.

Annonse

Det stemmer ikke. Barna tar skade av at foreldrene er i klammeri med institusjonene de befinner seg i.

Jeg tror faktisk foreldre i vår barndom hadde et litt mer avslappet forhold til slikt. Hørte aldri noen som protesterte mot sanger eller undervisningen den gang.

Synes det er hysterisk å reagere på slikt ..

Annonse

Da er vel problemet foreldrene, og ikke sangene.

Hjelper ikke barna.

Dessuten hadde det ikke vært noe problem, om sangene forsvant.

Hvorfor er du så gira på å lage problemer? Tror du på julenissen, kanskje? Eller er du bare generelt et konservativt drittmenneske?

Jeg tror faktisk foreldre i vår barndom hadde et litt mer avslappet forhold til slikt. Hørte aldri noen som protesterte mot sanger eller undervisningen den gang.

Synes det er hysterisk å reagere på slikt ..

Jeg tror faktisk foreldre i din barndom levde i en kultur hvor det var mindre aksept for et nøytralt ståsted, og ikke at de hadde grunnleggende andre personligheter, noe som ville vært et spennende medisinsk fenomen.

Jeg stod på gangen hele barneskolen fordi læreren insisterte på å starte all mat med denne sangen, og fordi dagen ble innledet med en salme. Jeg synes den kristne formålsparagrafen er en uting uten like, men jeg ville ikke laget oppstuss av det i barnehagen der barnet er. Jeg ville heller jobbet for å få vekk kristen formålsparagraf fra loven.

Ex-Jw.

Hjelper ikke barna.

Dessuten hadde det ikke vært noe problem, om sangene forsvant.

Hvorfor er du så gira på å lage problemer? Tror du på julenissen, kanskje? Eller er du bare generelt et konservativt drittmenneske?

Selv om jeg forstår at du bare gjør et latterlig dårlig forsøk på å yppe, lurer jeg på hvordan det er logisk at når jeg sier "ser ikke problemet", vil jeg ha problemer? :klaske: Skal du yppe, så sleng inn bittelitt logikk og sammenheng i det du sier, i det minste ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...