Gjest gjest Skrevet 17. august 2010 #1 Skrevet 17. august 2010 har henta jenta mi med lus i bhg.... har slengt alt på vask av sengetøy og kosedyr... men hva med de klærne hun hadde på..? slang det på vask også :-S hun har vaska håret vanlig og gredd med lusekam etterpå... og så skal de middelet taes i tørt hår... for et styr!! men lusekammen må vøl fryses ned imens..?? og hva jeg gjør jeg med hårting.. kaster det vi bruker etterhvert? aldri vært borti dette før jeg.. så trenger alle GODE RÅD!!??? hva med klærne hun har på?? føle meg helt grønn jeg.. og klør.. selvfølgelig ... :-P
Antoinette Skrevet 17. august 2010 #2 Skrevet 17. august 2010 ALT må i frysen, klær (alt hun har hatt på inkl undetøy) sengetøy, dyner, puter mm.
Gjest ts Skrevet 17. august 2010 #3 Skrevet 17. august 2010 nå har vi tatt i lusemiddelet... hva nå da? skal skylles ut om 12 timer. dør de i håret da eller, burde jeg kamme håret nå, lusekammen ligger jo i fryseren.. :-s hva m de klærne hun tar på nå?? uff føler meg hysterisk...
Antoinette Skrevet 17. august 2010 #4 Skrevet 17. august 2010 Lusene dør i håret ja så du må skylle og sjamponere grundig i kveld. Klærne hun har på nå bør legges i frysen, så vaskes,
Sugerøret Skrevet 17. august 2010 #5 Skrevet 17. august 2010 (endret) lus tåler vamer dårlig om du først vasker på 60C og bruker tørketrommel. Husk at puter og dyner kan enten fryses eller vaskes + trommeltørkes. skift ofte på seng osv slik at lusene ikke får næring. http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/article324349.ece Folkehelseinstituttet om lus Endret 17. august 2010 av Kårky
Furstina Skrevet 17. august 2010 #6 Skrevet 17. august 2010 Lus är inte så levnadsduglig utanför håret. De förlorar sin fortplatningsförmåga på bara några timmar, och dör själva inom ett dygn. "Det är sällan nödvändigt att byta eller tvätta sängkläder och mössor oftare än vanligt. Lusen överlever bara något dygn utanför hårbotten." http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Huvudloss/ http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/sidor/Hudohar_Huvudloss_Huvudloss_Upptackochbehandlahuvudloss.aspx När vår dotter fick lus i vintras köpte vi ett väldigt bra medel som är gift- och kemikaliefritt. Det är en olja med anis i som blockerar lössens andning. Det är snällt mor hårbotten och smörjer också hårbotten samtidigt som det inte finns någon risk att lössen blir resistenta mot medlet. Medlet köptes i Sverige och hette Paranix men jag tror du har liknande medel i Norge, fråga efter det i alla fall. Kom ihåg att luskamma nu, och om en vecka igen, för att bli av med alla eggen. "Användes i torrt hår. Steg 1: Undersök och kamma igenom torrt hår ordentligt med en vanlig kam. Slinga för slinga. Steg 2: Håret skall vara torrt. Spraya hela håret ,det är viktigt att även hårbotten fuktas. Undvik att få Paranix i ögonen. Massera in ordentligt. Produkten får verka i 15 minuter. Steg 3: Tvätta håret med vanligt schampo och balsam. Steg 4: Ta bort ägg och löss med Paranix-kammen i det fuktiga håret Steg 5: Upprepa behandlingen efter ca 9 dagar. Detta för att löss som kläckts sedan första behandlingen ska dödas, vilket garanterar att lössens livscykel bryts." (tyvärr bara svenska länkar då jag har ont om tid...)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå