Gå til innhold

Flytte hjem igjen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Det er slik at jeg har bodd i Storbritannia i mange år. I fjor giftet jeg meg med min egyptiske mann. Han søkte om noe som heter EEA Family Permit og kom til meg i UK. Men nå vil jeg hjem til Norge og lurer derfor på om han can bli med og bo i Norge uten å måtte gå gjennom en lang søknadsprosses?

Jeg vet at det burde vært lurt at jeg spør UDI, men det er veldig lang ventetid på telefon og det blit fort dyrt. Jeg tenker å ta en tur til Norge for å finne ut alt dette, men håper at noen svarer her dersom det er noe som har greie på dette :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis han har britisk pass, så tror jeg at han kan komme til Norge. Ellers blir det lange veien, han kan event. søke turist visum og komme seg til norge.

Men siden du er norsk skal denne delen gå lett... (ut i fra det jeg vet)

Gjest padawan
Skrevet

det er ikek noe i veien for at han søker om norsk turistvisum som varer i tre måneder men hvis han skal flytte hit på permament basis er det nok en lang rekke papirer dere må igjennom.

Skrevet

Hvis han har britisk pass, så tror jeg at han kan komme til Norge. Ellers blir det lange veien, han kan event. søke turist visum og komme seg til norge.

Men siden du er norsk skal denne delen gå lett... (ut i fra det jeg vet)

Han har ikke britisk pass. Det tar ca tre år før han får det, men jeg kan ikke vente så lenge. Jeg er så hjemsyk.

det er ikek noe i veien for at han søker om norsk turistvisum som varer i tre måneder men hvis han skal flytte hit på permament basis er det nok en lang rekke papirer dere må igjennom.

Ser at dere begge nevner turistvisum, men turistvisum varer jo som dere sier bare 3 måneder eller noe. Han vil flytte hit permanent. Hva slags papirer er det snakk om? Klart han må søke om oppholdstillatelse, men kan han gjøre det innenlands, eller må han han søke det fra utlandet?

Må nok komme hjem en tur å finne ut av dette.

Takk for tilbakemelding :)

Skrevet

Hei:)

Jeg har lest denne siden opp ned, men det står ikke noe konkret om vårt tilfelle.

Nå har jeg heldigvis (finally) kommet i gjennom telefonkøen og snakket med en saksbehandler i UDI. Han ga meg gode nyheter om dette.

Mannen min kan søke først om visum (som livsfilosofi og padawan sa) til Norge og så om familieinnvandring i Norge, etter EØS-regelverket og det er mye enklere enn en ordinær familievandring:)

Takk igjen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...