Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et kredittkort som blir brukt til bestilling av reise og netthandel. Pleier alltid å betale inn hele beløpet før forfall, slik at jeg ikke betaler renter og gebyrer.

Denne måneden har jeg derimot ikke råd til å betale inn hele beløpet, som er på 7000 kr. Minstebeløpet på 250 kr. betaler jeg såklart. Hvor mye betaler jeg i renter og gebyrer i måneden, når det på hjemmesiden til banken står: "Nominell rente: p.t. 1,81 % pr. mnd./effektiv rente pr. år ved benyttet kreditt kr. 1.000/10.000/20.000 = 24,02"?

Saldo etter at jeg har betalt minstebeløpet er på 6750 kr.

Blir det 6750 kr. * 1,81% = 122,17 kr.?

Takker for svar. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor betaler du ikke så mye som du har råd til denne mnd og resten neste måned? Da blir det mindre rente å betale neste mnd.

Å betale minstebeløpet er nesten som å pisse i buksa for at det skal bli varmt

Skrevet

Det du driver med er skummelt. Du har pådratt deg et svært dyrt lån ved hjelp av kredittkortet ditt. Heldigvis er det ikke så høy beløp ennå, men det blir det hvis du ikke skynder deg å betale ned gjelden.

24 prosent rente årlig er rådyrt. Beløpet du skylder dobles på under 4 år.

Skrevet

Hei! Betal det du har råd til denne mnd g resten neste mnd. Det er ikke enten 7000 eller minstebeløpet. Høres j ut sm du har et helt uprblematisk forhold til kredittkortet til vanlig. Jeg har og et kort jeg bruker på samme måte, g noen ganger kan det være vanskelig å betale alt den mnd. Da har jeg regelen at jeg betaler alt jeg greier og resten så fort jeg har råd. Du trenger heller ikke vente til regningen kommer, men betale inn med en gang du får lønn. Selv lar jeg i slike tilfeller være å bruke kortet før alt er ajour. Lykke til!

Skrevet

Jeg har et kredittkort som blir brukt til bestilling av reise og netthandel. Pleier alltid å betale inn hele beløpet før forfall, slik at jeg ikke betaler renter og gebyrer.

Denne måneden har jeg derimot ikke råd til å betale inn hele beløpet, som er på 7000 kr. Minstebeløpet på 250 kr. betaler jeg såklart. Hvor mye betaler jeg i renter og gebyrer i måneden, når det på hjemmesiden til banken står: "Nominell rente: p.t. 1,81 % pr. mnd./effektiv rente pr. år ved benyttet kreditt kr. 1.000/10.000/20.000 = 24,02"?

Saldo etter at jeg har betalt minstebeløpet er på 6750 kr.

Blir det 6750 kr. * 1,81% = 122,17 kr.?

Takker for svar. :)

Det stemmer det, plus gebyrer. Prøv å betale så mye du kan denne måneden allikevel :) .

Skrevet

Det du driver med er skummelt. Du har pådratt deg et svært dyrt lån ved hjelp av kredittkortet ditt. Heldigvis er det ikke så høy beløp ennå, men det blir det hvis du ikke skynder deg å betale ned gjelden.

24 prosent rente årlig er rådyrt. Beløpet du skylder dobles på under 4 år.

???

Ut fra det TS skriver, så vil jeg ikke kalle dette skummelt. Hvis hun vanligvis betaler inn alt før minstebeløpsforfall, så har hun jo full kontroll. At hun denne ene gangen må vente med å betale en del av beløpet, betyr ikke at hun kommer til å ende opp med kreditkortgjeld til langt oppover ørene og bli en aktuell kandidat til luksusfellen.

Skrevet

???

Ut fra det TS skriver, så vil jeg ikke kalle dette skummelt. Hvis hun vanligvis betaler inn alt før minstebeløpsforfall, så har hun jo full kontroll. At hun denne ene gangen må vente med å betale en del av beløpet, betyr ikke at hun kommer til å ende opp med kreditkortgjeld til langt oppover ørene og bli en aktuell kandidat til luksusfellen.

Helt riktig. :)

Takk for svar!

Denne måneden har jeg som sagt ikke penger til å betale hele beløpet på 7000 kr., men casher alt ut neste måned. Ikke på vei til å bli et "farlig" eksempel.

Skrevet

Vedkommende har lånt penger til unødig luksusforbruk uten å ha en plan for å betale det tilbake. De aller fleste gjeldsofre starter på den måten.

At beløpet i starten er lite spiller ingen rolle. Igjen, alle gjeldsofre har begynt med å skylde små beløp. De store kommer senere.

Folk som sier de har full kontroll på kredittkortet sitt høres ofte ut som folk som sier de bare røyker på fest og kan slutte når de vil :)

Skrevet

Helt riktig. :)

Takk for svar!

Denne måneden har jeg som sagt ikke penger til å betale hele beløpet på 7000 kr., men casher alt ut neste måned. Ikke på vei til å bli et "farlig" eksempel.

Dersom du har råd til å "cashe ut alt neste måned", hvorfor bekymrer du deg for om du skal betale 250 kroner eller ikke denne måneden da ?

Skrevet

Dersom du har råd til å "cashe ut alt neste måned", hvorfor bekymrer du deg for om du skal betale 250 kroner eller ikke denne måneden da ?

Jeg må vel ha lov til å spørre om hvor mye renter og gebyrer som vil påløpe.... eller?

Skrevet

Vedkommende har lånt penger til unødig luksusforbruk uten å ha en plan for å betale det tilbake. De aller fleste gjeldsofre starter på den måten.

At beløpet i starten er lite spiller ingen rolle. Igjen, alle gjeldsofre har begynt med å skylde små beløp. De store kommer senere.

Folk som sier de har full kontroll på kredittkortet sitt høres ofte ut som folk som sier de bare røyker på fest og kan slutte når de vil :)

Hva vet vel du om reisen TS har bestilt er unødig luksusforbruk eller ikke? Ikke alle reiser er unødig luksus.

Og hvorfor skriver du "uten å ha en plan for å betale det tilbake"? Er ikke "å betale minstebeløpet nå og resten neste måned" en plan for å betale det tilbake?

Jeg må vel ha lov til å spørre om hvor mye renter og gebyrer som vil påløpe.... eller?

Klart det er lov. Jeg tror ikke beregningen din på 122kr i første innlegg skal være så langt fra virkeligheten. Effektiv rente på 24 % vil det jo først bli hvis du betaler kun minstebeløpet gjennom et helt år.

Skrevet

Takk for nyttig svar. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...