AnonymBruker Skrevet 16. august 2010 #1 Skrevet 16. august 2010 Visste ikke helt hvor jeg skulle plassere innlegget, men endte opp her. Saken er den at jeg for tiden bor på Vestlandet, men ønsker å flytte til Oslo. Der må jeg finne meg ny jobb og ny plass å bo. I slike tilfeller, der man bestemmer seg for å flytte, hvordan gjør man det i praksis? Ordner man jobb først og deretter plass å bo? Litt merkelig spørsmål kanskje, men jeg lurer på hva som er vanlig.... Når jeg ser på stillinger på finn.no tiltrer de fleste i begynnelsen av september. Dersom jeg skal flytte, må jeg si opp jobben min og leiligeheten min her, der begge har 3 mnd. oppsigelse. Hvordan løser jeg det? Er det ingen stillingen som blir utlyst, der man starter om 3 - 4 mnd.? Når jeg har søkt på jobb tidligere, pleier som regel stillingen å tiltre ganske kjapt.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2010 #2 Skrevet 17. august 2010 Finnes nok ikke noe fasitsvar. Det er nok helt klart tryggest å finne jobb først, for så å flytte. Da er en sikret inntekt og vet nøyaktig hvor en skal jobbe (greit å bo i nærheten). De aller fleste arbeidsgivere har forståelse for at nyansatte har oppsigelsestid i nåværende jobb. Man kan alltids avklare dette via en telefonsamtale til kontaktperson. Man kan selvsagt si opp nåværende jobb, flytte og så bruke tiden til å finne drømmejobben. Men da bør en ha oppsparte midler å leve av til man finner denne jobben - usikkert hvor lenge.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2010 #3 Skrevet 17. august 2010 Jeg har alltid funnet jobb først og begynt først etter at jeg har jobbet ut oppsigelsestiden i nåværende jobb. De aller fleste arbeidsgivere regner med en viss tid fram til tiltredelse på grunn av at arbeidstakere har oppsigelsestid. Høres jo supert ut at du har samme oppsigelsestid på jobb og leilighet, da.. Da vil jeg nesten påstå at utfordringen blir å finne nytt sted å bo i Oslo i løpet av de tre månedene. I alle fall om du har et rimelig begrenset budsjett og har tenkt å leie.
Wonders Skrevet 17. august 2010 #4 Skrevet 17. august 2010 Finn jobb først, så du ikke havner på gata uten penger. Begynn å spar til depositum nå. Lett å finne jobb i butikk osv... Få en trygg flod av penger inn hver måned. Meld flytting strax, til posten og til folkeregisteret lyn raskt. Kjøp deg aften aften og let etter bolig, og aftenposten søndagsutgaven å let etter jobb.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå