Gå til innhold

treng hjelp med motivasjon

Anbefalte innlegg

Skrevet

er noe overvektig. ser ikke slik ut sier folk. trur meg ikke når jeg forteller hvilke størrelse jeg må ha i klærne.

og så prøver å prøver å prøver jeg på å få til nye matvaner . prøver å bevege meg det lille jeg har helse til. men klarer det ikke.

så fort ting går litt imot (føles som alt e ond sirkel) så er brusen og godisen grei venn.

ilag med en godbok da

trøstespis siden barneskoleåran. og er 30 år ...........

hva kan dere anbefale meg å gjøre?

har lest at en kan gå seg slank . da er det ca 30 minutter gåing daglig. en å aen dag imellom er noe lengre.

dette kan jo være ok, da har stavene. og jeg klarer nok gå i 30 minutt.

men dette funker vel ikke om ikke klarer å la vær å kjøp godisen?

hvordan få tru på at jeg kan klare?

det gikk bra uten godter å søtt i ukene i noen måneder i våres, men så kom mai, samt endel ting gikk imot........da sprakk igjen. har også endel vanskli nå. samt tru selvbilde og selvtilliten er lik null.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må finne ut om det er viktigere for deg å spise godis enn det er å ha trivselsvekt.

Trivselsvekten er da kanskje hovedmålet, men når du hele tiden har småting som dukker opp og ødelegger (snop) så når du ikke dit.

Er det verdt å spise snopet ditt? Etter at du har spist det, føler du at du trengte det? Eller var det bare for at smaksløkene dine skulle stilne søtsuget litt?

Ut på tur. Jo mer man er i bevegelse, jo morsommere synes man etterhvert at det er. Ikke tenk at ingenting er nok, men du må bevege deg og du må kutte ned på snopet!

Om du går i 30 min så har du ikke brent allverdens, og hvis du da i tillegg "koser deg" (les: gjør det vanskeligere for deg selv) ved å etterpå gafle i deg snop så gjør du deg selv lite godt.

Skrevet

Jeg har det litt sånn jeg også.

Jeg ER overvektig, og synes det er vanskelig å være streng med meg selv. Jeg har klart det før og kuttet ut alt av sukker og søtt i 3-4 mndr og jeg gikk ned 20kg!!! Men så fikk jeg ny samboer og noen kg kom på igjen ;) Men nå er jeg fast bestemt å gå ned igjen.. Men det er vanskelig, og det er vanskelig å kutte ut absolutt alt også. Derfor har jeg det slik at jeg prøver mitt aller beste å være streng med meg selv gjennom hele uken,... Så har vi kosedag på lørdag hvor jeg kan spise hva enn jeg måtte ha lyst på. Da har man noe å se frem til ;) ;) Sniker man til seg litt sukker og søtt hver eneste dag, så kommer man ikke så veldig langt... har jeg erfart ;)

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

Finn en aktivitet som du synes er morsommere enn å ligge og spise godteri.

Ikke ha godteri i hus.

Gjest Nanne70
Skrevet

Da jeg begynte med kostholds- og livsstilsomleggingen min for noen måneder siden (skulle ned 9-10 kg og er allerede drøyt halvveis), startet jeg med kostholdet. Jeg var overhodet ikke motivert til å trene, men jeg gikk litt tur nå og da. Etterhvert som jeg så at vekta begynte å krype nedover, fikk jeg faktisk motivasjon til å øke treningsmengden, men jeg begynte i det små med 45 min powerwalk 3 ganger i uka. Etterhvert plusset jeg på med 50-60 min styrketrening etpar ganger i uka, men alt har skjedd over tid.

Det jeg vil fram til, er at man kan begynne å gjøre en innsats på enten kosthold eller aktivitet, og så vil det ene før eller siden dra det andre med seg. TS, hvis du begynner å gå turer med gåstavene dine i raskt tempo 30-45 min 3 ganger i uka, og kutter gradvis ned på snop slik at du til slutt bare har èn snopdag i uka, så er du godt i gang!

TS - tenk på at når ting går deg i mot at du istedetfor å ty til sjokoladen og brusflaska, så går du ut en tur i frisk luft med favorittmusikken på øret - det hjelper mye bedre!

Skrevet

takker mye for svar. :)

ja helsa er som den er, så må prøve å klare å gå de 30 minuttene med staver.

ergelig at jeg også nå må på medisiner som gir vektøkning- (truli d igjen)

er så lett å trøste seg når en føler seg alene.

men skal prøve hardt fremover nå. entenn gå, eller ta noen øvelser hjemme. de 6 basisøvelsene, med egen kroppsvekt.

Skrevet

Jeg tror det blir altfor hardt for deg å klare dette nå. Tror du har for mange andre ting å tenke på. Jobb med selvfølelsen og selvtillitten i stedet. Mange som er litt overvektig(elr lubne) som har det helt herlig!

Hvis du har en fiks tanke om at du vil bli lykkelig bare du klarer gå litt ned i vekt, tror jeg du tar feil.

Hvis du hele tiden tenker at: Å nei, nå har jeg dårlig samvittighet fordi jeg spiste godteri IGJEN, og du gjentatte ganger gjør det. Så vil du hele tiden skuffe deg selv, og det er ikke bra for noe.

Gjør også som folk tipser deg om, begynn i det små.

Tenk at jeg fortjener å spise dette godteriet en gang..

Skrevet

takk cleopatrah.

ja jeg må jobbe med det først .

og så gjør som de andre sier, begynner smått. så gjør litt øvelser hjemme annenhver kveld.

Skrevet

Jeg er rundt 40 og har vært på jojo slankeren siden jeg var 15. Har alltid prøvd å spise sundt, aldri vært glad i gotteri. Lyttet til hva ernæringsrådet anbefalte. Men i min såkalte sunne livsstil savnet jeg aldri snop, men smør og fløte, noe jeg holdt meg langt unna fordi dette har vært ansett som fy-fy.

I sommer gikk jeg opp en del kg (som alltid etter ferier), i tillegg til de kiloene jeg prøver å bli kvitt fra før. Totalt snakker jeg om ca 8-10 kg. Jeg var veldig umotivert til å starte på ny runde med såkalt "sunn kost" med kaloritelling og lav-GI. Er bare så lei. Jeg har tidligere vært både på Grete Roede kurs og Fedon kurs. GR kurset var for meg helt meningsløst (kunne mer enn kursveilederen), Fedonkurset var veldig interessant men jeg savnet fortsatt smøret og fløtekremen. I tillegg syntes jeg matoppskriftene ble for kompliserte.

Har hørt litt om lavkarbomat tidligere. Jeg syntes det var interessant, samtidig som jeg syntes teorien hørtes helt sprø ut. Kunne man virkelig gå ned i vekt med å spise nærmest bare "fy-mat" + at man kunne spise seg skikkelig mett. Jeg bestemte meg for å gi opplegget en sjanse og jeg har nå i løpet av 3 uker har jeg gått ned 4 kg. I tillegg til vektreduksjon merker jeg andre positive bivirkninger bla bedring i nattesøvn, ikke vondt i muskler, ikke støl i kroppen, mindre tørr hud, normal avføring (har bestandig hatt hard avføring).

Jeg er veldig motivert til å prøve å følge dette opplegget videre. Det blir spennende å se hva dette fører til. Jeg leser alt jeg kommer over på nett, og har satt meg på venteliste på bøker på biblioteket.

Kanskje dette kan være noe for deg?

Søk på lavkarbo og/eller LCHF så finner du mye interessant stoff. Anbefaler også at du går inn på bloggen www.lenabeatrice.no.

Skrevet

Jeg trodde det ville hjelpe bare å melde meg på SATS og trene og trene. Jo, det er sunt å trene. Men hvis man fortsetter med samme kostholdet som før (spise for mye middag fordi det er jo så godt, og så sjelden man har akkurat DEN middagen, spise snop, chips, tortillas, kjeks, småspise hele dagen, spise fløteis, osv), så må man nesten si opp jobben for å få tid til å trene så mye at man skal gå ned i vekt!

Men ikke før jeg begynte å føre inn kalorier (for en periode for å få oversikten) og var kjempestreng på at ALT skulle inn i skjemaet, selv snop, SÅ skjønte jeg hvor mye jeg faktisk stappet i meg! Så sluttet jeg med snop/snacks, spiste normale porsjoner med middag, begrenset kalorisynderne, og spiste mer sunt slik at jeg skulle få i meg det jeg trengte. DA ble jeg mett hver dag, OG jeg gikk ned i vekt!

Skrevet

For å gå ned så må man forbrenne flere kalorier enn hva man har i seg. Og den største feilen mange gjør er å spise for lite! Spis ofte men lite. Få noen til å lage en kostholdsplan til deg. Jeg har gjort det og det funker selv om det er hardt. Men kroppen min har det så myye bedre nå enn før.

Og bevegelse er viktig! Begynn i det små å så øk etter hvert. Man ser ikke resultater med en gang, men det kommer ;)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...