Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal leie ut en liten hybel (20 kvm) i sentrum av Oslo. Egen inngang, bad og t-kjøkken. Nytt bygg. Regner å ha strøm inkl i prisen.

Jeg prøver å finne ut hva jeg skal sette som pris, og har derfor sjekka finn.no og hybel.no. for å se hva som er vanlig pris.

Dessverre ble jeg ikke klokere!

Fikk helt sjokk da jeg så at 12 kvms "hull i veggen" går for opp mot 10 000! Samtidig så kan man finne OK hybler til 6000-8000 kr.

Trenger noen innspill på hva jeg skal ta. Vil ikke være "huseieren fra Helv.." og flå folk. Da får man vel større gjennomtrekk også. Samtidig så er kjipt å ta alt for lite...

*Stakkars studenter nå til dags...*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville ikke tatt mer enn max 5000. Da er sannsynligheten større for at leietakeren blir en stund, og ikke snarest ser seg om etter noe bedre og billigere når markedet har roet seg.

Forøvrig bør du ikke ha strøm inkludert, om du har mulighet for å sette opp egen måler evt. seriemåler. Vet om flere som sliter med at strømutgiftene spiser opp mye av leieinntektene, for leietakerne gir faen..

Skrevet

Ja du bør ikke ha strøm inkludert. jeg leier hybel og har egen måler. huseiern får strømregninga og vi regner ut hvor mye jeg skylder ved å se på min måler. hadde strøm vært inkludert hadde jeg brukt mye mer varme altså. huseiern blir alltid sjokkert over at jeg har brukt så lite, men jeg fryser ihjel når det ikke er sommer ja! :(

spare spare....

Skrevet

Som andre sier: hadde ikke tatt mer enn 5000, med mindre du er helt samvittighetsløs og er villig til å la studentene bruke hele stipendet sitt på husleia.

Skrevet

Ta det du får? Hvorfor ikke, ikke blodpris dvs ikke sett den så høyt at du såvidt kan finne en leietaker nå veldig het tid pga studenter. men 80-90% av maks pris. Hvorfor skal du gi bort penger til de som leier fra deg? Om du skal være snill kan du gi pengene til noen som trenger dem mer, da kan du få skattefradrag for gaven også :)

Skrevet

Ta det du får? Hvorfor ikke, ikke blodpris dvs ikke sett den så høyt at du såvidt kan finne en leietaker nå veldig het tid pga studenter. men 80-90% av maks pris. Hvorfor skal du gi bort penger til de som leier fra deg? Om du skal være snill kan du gi pengene til noen som trenger dem mer, da kan du få skattefradrag for gaven også :)

Fordi det er noe herk å bytte leietakere støtt. Kan fort bli penger tapt på overgangsperiodene og.

Skrevet

Som andre sier: hadde ikke tatt mer enn 5000, med mindre du er helt samvittighetsløs og er villig til å la studentene bruke hele stipendet sitt på husleia.

Man er jo ikke samvittighetsløs, selv om man velger å leie ut hybelen sin for mer enn 5000 kr. Det er dyrt og bo i Oslo, og om hybelen er verdt 6-7000 i måneden, i det området med tanke på beliggenhet, standard osv, så bør hun jo ta det i leie også.

Det er jo ikke snakk om å være samvittighetsløs og la studentene bruke opp hele stipendet på husleia, men prisene er høye for tiden, men man kan jo heller ikke være dumsnill, og tenke "stakkars student som sikkert har dårlig råd", har man ikke råd til hybel i den prisklassen, så neivel, men da finnes det kanskje noen med litt bedre råd...

Men må vi meg enig om det ang. strømmen. Hvis strømmen er inkludert, så kan det være at de varmer opp hybelen, "oi, ble visst litt varmt, får sette opp vinduet da" - istedet for å skru ned på varmen. Evt. å reise hjem i helger/ferier, uten å slå av varme etc...

Ei venninne av meg leide ei lita leilighet, og hun brukte varmekablene på gulvet til å varme opp leiligheten. Slikt blir dyrt for huseier!

Nå er det vel begrenset hvor mye strøm man får brukt på ett rom, men uansett...

Skrevet

TS her

Takk for innspill. Jeg får strømmen "gratis", pga borettslaget. Den blir innbakt i fellesutgiftene.

Har snakket med venner som sier jeg bør ta ca 7000, men synes nå det er litt i overkant.

En identisk hybel ble utleid forrige uke for 8000,-.

Hmm..

Skrevet

TS her

Takk for innspill. Jeg får strømmen "gratis", pga borettslaget. Den blir innbakt i fellesutgiftene.

Har snakket med venner som sier jeg bør ta ca 7000, men synes nå det er litt i overkant.

En identisk hybel ble utleid forrige uke for 8000,-.

Hmm..

All strøm innbakt i fellesutgifter? Hørt om oppvarming i fellesutgifter, men ikke all strømmen. Heldiggrisen deg da, nå som det er så vanvittig dyrt...

Jeg leier ut og tar en høy, men meget rettferdig pris i markedet (separat enhet, så de betaler egen strøm). Dvs, nå er den jo veldig lav (fordi jeg leide den ut i fjor), men den gangen valgte jeg å heller velge leieboere fra øverste hylle fremfor å sette en skyhøy pris og kanskje ende opp med noen useriøse. Flere kan jo ikke betale for seg og leieboernes vern er sterkt, så jeg tenkte at det beste var å være sikker på at jeg fikk inn noen skikkelige folk. Akkurat nå (når jeg sikkert kunne fått 3000 mer i måneden) angrer jeg litt på det, men samtidig er jeg kjempefornøyd med dem jeg har og det er jo kjekt å ha noen som bor der en stund også.

Jeg ville lagt ut hybelen til litt under markedspris og sett hva som kom på visning, for så å velge ut de(n) du liker best. Det er jo litt tullete å ta hensyn til andres økonomi tenker nå jeg da. Man følger markedet, men man trenger ikke å skvise markedet om du skjønner hva jeg mener.

Skrevet

Jeg skal leie ut en liten hybel (20 kvm) i sentrum av Oslo. Egen inngang, bad og t-kjøkken. Nytt bygg. Regner å ha strøm inkl i prisen.

Jeg prøver å finne ut hva jeg skal sette som pris, og har derfor sjekka finn.no og hybel.no. for å se hva som er vanlig pris.

Dessverre ble jeg ikke klokere!

Fikk helt sjokk da jeg så at 12 kvms "hull i veggen" går for opp mot 10 000! Samtidig så kan man finne OK hybler til 6000-8000 kr.

Trenger noen innspill på hva jeg skal ta. Vil ikke være "huseieren fra Helv.." og flå folk. Da får man vel større gjennomtrekk også. Samtidig så er kjipt å ta alt for lite...

*Stakkars studenter nå til dags...*

Om du leier ut en 20 kvm enroms midt i oslo så bør du ta deg betalt! Om ikke får du bare festglade raringer som bruker det som base for festing...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...