AnonymBruker Skrevet 16. august 2010 #1 Del Skrevet 16. august 2010 Vi har en jente som er 14,5 år. I går kveld kom hun hjem beruset, det var lett å se. Hun innrømmet at hun hadde drukket, hadde fått alkohol av en venn da en større gjeng var på grilltur. Hun vil ikke fortelle hvor alkoholen kommer fra eller hvem som har kjøpt den. Hvordan ville du reagert hvis dette var din datter? Jeg sitter her, nokså rådløs.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lulle Skrevet 16. august 2010 #2 Del Skrevet 16. august 2010 Tja... dere har vell snakket med henne om alkohol og grenser tidligere antar jeg. Hos meg ville det fått en kraftig reaksjon, kanskje å bli kjørt og hentet alle helger en stund fremover. Meldeplikt hvor hun er, ringt til foreldrene til de hun er sammen med for å høre om deres grenser. Hun var sikkert ikke alene den da hun drakk? Hva gjør de andre foreldrene? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 16. august 2010 #3 Del Skrevet 16. august 2010 Den mest effektive reaksjonen jeg har hørt om, var det ei venninne av meg som fikk. Hun ble vekket tidlig dagen etter og dratt med på en laaaaaang dag i fjellet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 16. august 2010 #4 Del Skrevet 16. august 2010 Da jeg kom hjem full når jeg var 14 fikk jeg ingen konsekvenser, fikk bare beskjed om at de ville vite hvor jeg skulle og når de skulle hente meg fra da av. Fikk ikke noe forbud mot alkohol, ingen som ringte noen foreldre eller lagde rabalder. Ble da folk av meg likevel Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Miss Puddel Skrevet 16. august 2010 #5 Del Skrevet 16. august 2010 hm, jeg hadde nok innført meldeplikt ja, og jeg hadde villet vite HVEM alkholen kom fra. Som det sies her, hun drakk neppe alene, jeg hadde villet snakket med de andre foreldrene. Og det hadde nok ikke vært aktuelt å dra alene på grillfest med det første. Og det noen sier her, med en grytidlig morgen med en andrengende dag etterpå hadde vært en passende straff ja... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Papierschere Skrevet 16. august 2010 #6 Del Skrevet 16. august 2010 (endret) Foreldrene mine oppdaget at jeg hadde begynt å drikke alkohol da jeg var 14. Men hadde drukket et par ganger siden jeg var 12.. Jeg ble hentet, og var så full at jeg ikke en gang kunne stå på beina!! Mine foreldre sa at de var skuffet, og hadde en alvorsprat med meg. De ga meg ikke noe forbud mot alkohol, for de visste at jeg ikke kom til å slutte å drikke alkohol, siden jeg hadde mange eldre venner. Fikk heller beskjed om hva de syntes om det, altså at de mislikte det veldig sterkt. Men at de ville at jeg skulle stole på dem. At jeg skulle si hvis jeg skulle på fest, og hvor jeg skulle slik at de var klar over dette. Jeg skulle ringe dem en gang i løpet av kvelden, slik at de visste at alt gikk greit. Og de ville at jeg skulle komme hjem å sove. De sa også at hvis jeg noen gang ble så dårlig igjen skulle jeg ikke være red for å ringe hjem, slik at de kunne hente meg. Dette ble en veldig grei løsning for begge parter Men du får ha lykke til, og jeg håper dere finner en løsning som passer for dere Endret 16. august 2010 av Papierschere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lady Stardust Skrevet 16. august 2010 #7 Del Skrevet 16. august 2010 Jeg ble tatt i å drikke selv når jeg var 13, en to-tre ganger, og det som tilslutt fikk meg til å slutte helt var at foreldrene mine satte VELDIG strenge grenser. Fikk husarrest, og de skulle vite alt om hvem jeg var med og hvor jeg var, alltid. Slik hadde jeg det i kanskje et år (ble mildere etterhvert selvsagt), før tilliten var helt tilbake. (Var ikke bare alkohol, ble tatt i å røyke også, så straffen ble nok litt strengere). MEN, det hjalp iallefall for meg, drakk ikke etter det. Høres kanskje strengt ut, men det funka fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2010 #8 Del Skrevet 16. august 2010 Den mest effektive reaksjonen jeg har hørt om, var det ei venninne av meg som fikk. Hun ble vekket tidlig dagen etter og dratt med på en laaaaaang dag i fjellet. Og hva lærte hun av det? Jo, at man holder seg unna fjellturer dagen derpå... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leanne Skrevet 16. august 2010 #9 Del Skrevet 16. august 2010 En kammerat av meg kom hjem full da han var 15, det ble vel ikke sagt så mye den kvelden. Men dagen etter når han våknet kom faren inn med et stort glass juice, kameraten min tok en stor slurk og ble med et veldig kvalm.. Det viste seg at faren hadde blandet en god del vodka inn i juicen... Kameraten min drakk ikke på flere år etter dette Til ts: Jeg aner ikke hva jeg hadde gjort jeg. Hadde vel snakket med jenta, tatt kontakt med foreldre til vennene hennes. Satt noen strenge regler i en periode fremover, meldeplikt osv.. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. august 2010 #10 Del Skrevet 16. august 2010 Mamma satte meg ned og sa hun var veldig skuffa. For hun hadde sendt meg avsted på denne festen vel vitende om at det kom til å bli servert alkohol men trodde faktisk at jeg kom til å sette mine egne grenser. "Jeg regnet med at du ville smake, men ikke at du skulle drikke deg fra sans og samling." Hun sa det var et veldig stort tillitsbrudd og at jeg fra nå hadde meldeplikt til hun stolte på meg igjen. Jeg meldte flittig i fra og gikk hjem kl. 22:00 som ble den nye innetiden i helger. Sur som ei potte, men aldri full igjen. Litt etter litt løsnet hun på reimene og jeg drakk ikke før jeg var 17 igjen. Da MED tillatelse fra mor da alle vennene mine var blit 18. Mulig det bare var meg, men jeg skammet meg sånn for at jeg hadde utnyttet mammas tillit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2010 #11 Del Skrevet 17. august 2010 En kammerat av meg kom hjem full da han var 15, det ble vel ikke sagt så mye den kvelden. Men dagen etter når han våknet kom faren inn med et stort glass juice, kameraten min tok en stor slurk og ble med et veldig kvalm.. Det viste seg at faren hadde blandet en god del vodka inn i juicen... Kameraten min drakk ikke på flere år etter dette Heh, den der kunne det vært interessant å sett om mine foreldre hadde tatt på meg Ikke at jeg hadde store tilliten til de før, men det hadde vært effekivt for å fjerne de siste restene som fortsatt var igen av gammel vane. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Holar Skrevet 17. august 2010 #12 Del Skrevet 17. august 2010 Vi har en jente som er 14,5 år. I går kveld kom hun hjem beruset, det var lett å se. Hun innrømmet at hun hadde drukket, hadde fått alkohol av en venn da en større gjeng var på grilltur. Hun vil ikke fortelle hvor alkoholen kommer fra eller hvem som har kjøpt den. Hvordan ville du reagert hvis dette var din datter? Jeg sitter her, nokså rådløs.... Jeg ville tatt det relativt med ro. At ungdommen prøver ut alkohol, det vet vi. Jeg ville satt meg ned og tatt en prat med jenta mi, uten å være hysterisk på noen måte. Snakke sammen om alkohol og virkninger, gruppepress eca. Forsøkt å være positiv, men gitt eksempler fra mitt eget liv på hvor fort det er å drikke for mye. Jeg ville gått ut fra at dette var for å prøve, og at det ikke skulle bli noe som fast skjer. Og jeg ville fortalt at jeg forstår at det er normalt å ville smake, men at jeg ikke vil godta at ho kommer hjem påvirket. Jeg ville ikke tvunget ho til å tyste på sine venner. Det er alltid noen som får tak i noe å drikke. Det vet vi jo fra vi selv var på den alderen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2010 #13 Del Skrevet 17. august 2010 Jeg ville tatt det relativt med ro. At ungdommen prøver ut alkohol, det vet vi.Jeg ville satt meg ned og tatt en prat med jenta mi, uten å være hysterisk på noen måte. Snakke sammen om alkohol og virkninger, gruppepress eca.Forsøkt å være positiv, men gitt eksempler fra mitt eget liv på hvor fort det er å drikke for mye.Jeg ville gått ut fra at dette var for å prøve, og at det ikke skulle bli noe som fast skjer.Og jeg ville fortalt at jeg forstår at det er normalt å ville smake, men at jeg ikke vil godta at ho kommer hjem påvirket.Jeg ville ikke tvunget ho til å tyste på sine venner. Det er alltid noen som får tak i noe å drikke. Det vet vi jo fra vi selv var på den alderen. Jeg er enig. De fleste kommer før eller siden til å prøve ut (blant annet) alkohol uansett. Tror også det er viktig å være rolig og behersket og å snakke åpent om ting. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. august 2010 #14 Del Skrevet 17. august 2010 [...] Godt innlegg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 18. august 2010 #15 Del Skrevet 18. august 2010 Det kommer veldig ann på hvor full hun var, og om det har skjedd flere ganger. Litt brisen tror jeg du bare skal overse, evt. be om at du alltid får vite hvor hun skal. Er hun veldig full (og særlig hvis det skjer flere ganger) bør det være strengere konsekvenser, som f.eks henting ved alle fester og tidelig innetid. De mest effektive straffen er å vise at du er skuffet, og å ikke ta hensyn til fyllesyken (ref. fjellturen). Personlig har jeg ingen tro på totalnekt av alkohol og å fly i taket bare de smaker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2010 #16 Del Skrevet 19. august 2010 Du må nesten akseptere at hun drikker alkohol, og i stedet for å kjefte og stenge henne inne på rommet sitt, må du heller snakke med henne slik at hun i hvertfall drikker med måte. Det er stor forskjell på å fks. drikke ren vodka og veldig vanlig i den alderen: en miks av alle drikkevarene i ungdommenes foreldre sine barskap, og å kose seg med vin med gode venner. Min erfaring er at ungdommer som får et mer sunt forhold til alkohol igjennom foreldrene sine FØR de begynner å drikke, vet konsekvenser og slike ting, ikke går på den samme smellen som ungdommene som ikke vet noen ting om alkohol og på sin første fest putter i seg alt de blir servert. Miljø er et klart stikkord her. Ta en prat om hva slags fester og mennesker man holder seg unna, samt at du forklarer at du er skuffet over at hun begynte å feste så tidlig, men at du respekterer det, og at du ikke skal gi henne husarrest e.l. IKKE begynn å grav etter hvem som kjøpte/ring foreldrene til venninnene hennes. Det har du jo strengt talt ikke noe med, samtidig som det viser tillitsbrudd mellom deg og din datter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beauté Skrevet 19. august 2010 #17 Del Skrevet 19. august 2010 Den mest effektive reaksjonen jeg har hørt om, var det ei venninne av meg som fikk. Hun ble vekket tidlig dagen etter og dratt med på en laaaaaang dag i fjellet. Den var råbra. Jeg har ingen planer enda for hva jeg vil evt gjøre om det skjer. Datteren min er veldig imot alkohol og rusmidler så jeg hadde nok fått litt sjokk for det første, for det andre så hadde jeg nok klekket ut en bra konsenkvens.Jeg hadde ALDRI godtatt eller akseptert en 14 åring ha måteholden alkoholforbruk. En forelder har alltid noe med om andre barn drikker og bør så klart si ifra/ringe/møte foreldrene. Å drite i hva barnet ditt gjør og hvem hun henger sammen med, er uansvarlig og forsømmelse. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest SmallTalk Skrevet 19. august 2010 #18 Del Skrevet 19. august 2010 Vi har en jente som er 14,5 år. I går kveld kom hun hjem beruset, det var lett å se. Hun innrømmet at hun hadde drukket, hadde fått alkohol av en venn da en større gjeng var på grilltur. Hun vil ikke fortelle hvor alkoholen kommer fra eller hvem som har kjøpt den. Hvordan ville du reagert hvis dette var din datter? Jeg sitter her, nokså rådløs.... Tja... Når jeg kom dritings hjem som 15-åring, så kan jeg ikke akkurat påstå av mamma og pappa var spesielt fornøyde, men det var i bunn og grunn ikke så veldig mye de kunne få gjort der og da. Eneste var at jeg ble vekket kl 8 morgenen etterpå, fikk servert en stor bolle med havregryn og melk og resultatet den dag i dag er at jeg ikke klarer havregryn og melk lenger. For å være helt ærlig, så hadde jeg ikke gjort så mye ut av det. Jeg hadde ikke applaudert det, men heller ikke kommet med noen sanksjoner. Jeg ville nok krevd å få vite litt mer nøye hvor hun skal, hvem hun skal være sammen med og når jeg eventuelt skulle kommet og hentet henne, men ikke noe mer enn det. Dersom dere henter henne på fest, så har dere også mulighet til å få et overblikk over tilstandene der. Ser dere at ting ikke er helt som de skal (narkobruk osv), så er det derimot grunn til å bli vesentlig strengere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. august 2010 #19 Del Skrevet 19. august 2010 TS her Mange synspunkter her, kjenner jeg er enig med mange. Hun var ikke "dritings", syklet hjem og gikk noe ustødig, men ikke dårlig form neste morgen. Jeg fikk snakket med det ene foreldreparet, og de var bortreist, deres 15-årige gutt var alene hjemme...... Jenta vår innrømte at det hadde vært eldre ungdommer sammen med dem, noen over 18 år, og det var dem som hadde stått for innkjøpene. Vi har snakket sammen om at vi foreldre er skuffet, men jeg tror innerst inne hun mener at dette er en del av det å være ung og prøve ut grenser. Og jeg har ikke glemt at jeg også har vært ung Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Monica1968 Skrevet 20. august 2010 #20 Del Skrevet 20. august 2010 Mange synspunkter her, kjenner jeg er enig med mange. Hun var ikke "dritings", syklet hjem og gikk noe ustødig, men ikke dårlig form neste morgen. Men alle blir ikke fyllesyke dagen derpå, uavhengig av hvor mye en har drukket. Jeg er en av dem selv: Jeg kan feste hele natten(og morgenen/formiddagen med), og ha drukket såpass mye at jeg ikke husker noe som helst fra de siste 3-4 timene av festen, men likevel være i helt fin form når jeg våkner igjen(og jeg er 42, men har hatt det slik siden jeg var tenåring). Dersom hun gikk ustødig, vil jeg anta at hun faktisk var langt mer beruset enn hva du nu tror. Det skal mye til før man gjør det(igrunnen er det gjevngodt med snøvling: Noen blir ustødige, andre snøvler, og begge deler utviser akkurat det samme). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå