Snehvit Skrevet 1. oktober 2003 #1 Del Skrevet 1. oktober 2003 Vi har planer om å kjøpe ny sofa, og har i grunnen litt lyst på en ganske lys sofa (noe i likhet med denne eller denne). Jeg er imidlertid litt betenkt med å kjøpe sofa som er såpass lys. Vil den lett bli skitten? Er det enkelt å få bort flekker av kaffe, sjokolade o.l? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fauna Svecica Skrevet 1. oktober 2003 #2 Del Skrevet 1. oktober 2003 Har man unger, anbefales ikke den sofatypen i det hele tatt. Har hatt en slik sofa, og har hatt uhell med kaffe/sjokolade/vin o.l. Gikk ikke av fra trekket. Mirian Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 1. oktober 2003 #3 Del Skrevet 1. oktober 2003 Helt lyse, og forsåvidt også helt mørke, sofaer er ikke det mest praktiske. Det kan være lurt å velge en som er en tanke melert i stoffet, da viser ihverfall ikke flekker så godt. Velger du en helt lys sofa, kan det være lurt å velge vaskbart trekk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snehvit Skrevet 1. oktober 2003 Forfatter #4 Del Skrevet 1. oktober 2003 Har ikke barn foreløbig, men det kommer kanskje med årene. Ellers klarer jeg fint å søle litt selv også, jeg! :oops: Vi har også fundert litt på andre farger som grått eller rødt, men personlig har jeg aller mest lyst på en lys sofa. Synes det er så lekkert og delikat. (Men en flekkete og skitten sofa er en annen sak...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 1. oktober 2003 #5 Del Skrevet 1. oktober 2003 Det er ikke så mye som skal til før sofaen blir litt mer praktisk, sandfarget f.eks, gjerne litt melert. Selv har jeg rød stoff sofa og er kjempefornøyd, jeg har også en naturhvit toseter. To seteren brukes mye mindre, så den har faktisk holdt seg rimelig bra. Men ingen med mørk dongeribukse får lov å sitte i den Akkurat det kunne jo blitt litt problematisk hvis dette var hovedsofaen, og jeg fikk gjester med mørke dongeribukser. *ile til med pledd under rumpa* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snehvit Skrevet 1. oktober 2003 Forfatter #6 Del Skrevet 1. oktober 2003 Selv har jeg rød stoff sofa og er kjempefornøyd Jeg liker veldig godt interiørdetaljer i rødt, og for at helhetsinntrykket ikke skal bli for dominert av rødt er det kanskje derfor lurt å velge en mer nøytral farge på sofaen. Så kan jeg heller slå meg løs med røde fargeinnslag i pynteputer, bilder o.l. Jeg synes det er kjempefint med rød sofa, men er litt redd for at den skal bli en anelse for dominerende og dermed sette begrensninger på mulighetene i det øvrige interiøret. En grå sofa er derimot ganske nøytral, men jeg er redd for at det skal bli for "tungt" og dystert. Føler meg skikkelig usikker på hvilken sofafarge jeg skal satse på... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 1. oktober 2003 #7 Del Skrevet 1. oktober 2003 Vi har lys sofa. Går kjempebra. Du KAN jo legge noe over, pledd f.eks hvis du skal spise kjøttsaus der da. Synes sofaene var kjempefine. Jeg vil også ha sånn!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snehvit Skrevet 1. oktober 2003 Forfatter #8 Del Skrevet 1. oktober 2003 Synes sofaene var kjempefine. Jeg vil også ha sånn!! Ja, ikke sant de er stilige? Sofaene lages av Slettvoll og heter Comma, men det finnes også mye annet liknende i samme stil. Pledd i en lekker farge er jo både praktisk og dekorativt (sånn "tilfeldig" slengt over armlenet), men jeg tror nok at vi kommer til å unngå å spise kjøttsaus i sofaen! Sjokolade tror jeg dessverre ikke at jeg klarer å holde meg unna, så det er vel kanskje den største risikoen for å grise til sofaen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Midnattsol Skrevet 1. oktober 2003 #9 Del Skrevet 1. oktober 2003 Ja,jeg vet. Det er jo en risk. Er det noen av de som har vaskbart trekk da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ivanka Skrevet 1. oktober 2003 #10 Del Skrevet 1. oktober 2003 har naturhvit sofa - med løst, vaskbart trekk! ellers ville det aldri gått. anbefales ikke som investeringsobjekt akkurat. den gamle sofaen min var sølefarget, perfekt kamuflasje. men ikke like glamorøst! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arwen Skrevet 1. oktober 2003 #11 Del Skrevet 1. oktober 2003 vi har fått med impregnering til vår beige sofa. har hatt den i snart et halvt år, og det ser ut som om det går veldig fint. (har ikke sølt noe enda) Nå er det en stund til vi skal ha barn, og ikke var den dyr heller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppa Skrevet 1. oktober 2003 #12 Del Skrevet 1. oktober 2003 Vi har en lys og en rød sofa og nå en baby på 4 måneder. Sofaen har perfekt "gulpe"-farge og flekkene synes ikke på den i det hele tatt (tørker av med en våt klut for å få bort lukten....), mens det er vanskelig å få den røde sofaen helt flekkfri......... Vi kjøpte forholdsvis billige hvite sofaer med tanke på at vi planla barn og at en uansett gjerne vil bytte ut sofaer fulle av gulpe-, melke-, brus-, sjokolade- og pizza-flekker når ungene er litt eldre:-) Det mest "flekke"-vennlige er visst skinnsofaer, men hvis dere ikke kunne tenke dere det, så er kanskje en litt rimelig lys sofa tingen???? Husk også at det er stor forskjell på noe som er kritthvitt og sandfarget.......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snehvit Skrevet 1. oktober 2003 Forfatter #13 Del Skrevet 1. oktober 2003 Er det noen av de som har vaskbart trekk da? Nei, det tror jeg egentlig ikke. Disse Slettvoll-sofaene er jo også ganske dyre, så det er heller ingen bruk og kast-møbler. vi har fått med impregnering til vår beige sofa. Hva er hensikten med den impregneringen - skal den motvirke flekker på en eller annen måte? Snuppa: Jeg mener ikke kritthvit sofa (som høres skrekkelig upraktisk ut), men en som er mer i retning av kremfarget/beige. Skinnsofa er forresten ikke aktuelt, jeg synes det er mye hyggeligere med stoffsofa. Så får det heller våge seg at den må skiftes ut litt tidligere i forhold til en "udødelig" skinnsofa... Så betryggende å høre at det faktisk er noen som har gode erfaringer med lys sofa også! Jeg hadde egentlig forventet å bare høre om negative opplevelser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 1. oktober 2003 #14 Del Skrevet 1. oktober 2003 Impregnering gjør stoffet mer smussavstøtende. Når vi kjøpte vår sofa sa selgeren i butikken at det var lurt å vaske armlener og evt. nakkestøtter jevnlig med Zalo. Dette fordi det er her bar hud kommer i berøring med sofaen, og dermed kommer det fett på disse stedene. Fettet vil igjen få støv og skitt til å henge fast. Etter rengjøring sprayes sofaen med impregnering, denne kan også fåes med solbeskyttelse. Når sofaen er skikkelig impregnert vil det du søler "prelle" av mens du løper som en gal til kjøkkenet for å hente klut og Zalo Kjøp lys sofa hvis det er det du aller helst vil ha, det er kjedelig å være superfornuftig hele tiden! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snehvit Skrevet 1. oktober 2003 Forfatter #15 Del Skrevet 1. oktober 2003 Kjøp lys sofa hvis det er det du aller helst vil ha' date=' det er kjedelig å være superfornuftig hele tiden![/quote'] Så sant, så sant! (Men når det er snakk om et kjøp til 20-30 000 kroner, så har fornuften gjerne noe den vil ha sagt også...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. oktober 2003 #16 Del Skrevet 2. oktober 2003 Vi har den commasofaen i grått (siste bildet), og er strålende fornøyd. Det er en lys grå farge som ikke virker tung og dyster i det hele tatt. HAr en lys stue forøvrig. Og når det gjelder interiørdetaljer, så kan en "boltre" seg virkelig til grått. Det er en farge nesten alt går til!! Ville valgt lys grå comma-sofa en gang til jeg . Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snehvit Skrevet 2. oktober 2003 Forfatter #17 Del Skrevet 2. oktober 2003 Vi har den commasofaen i grått (siste bildet)' date=' og er strålende fornøyd. Det er en lys grå farge som ikke virker tung og dyster i det hele tatt.[/quote'] Det kunne sikkert være noe for oss også! Jeg skal dra og kikke på sofaer i dag, slik at jeg får vurdert de ulike fargene. Har foreløbig bare sett Slettvoll-sofaene på bilde og derfor ikke fått prøvesittet i dem, men jeg regner med at de er komfortable ettersom de tross alt koster endel. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
:-) anna Skrevet 2. oktober 2003 #18 Del Skrevet 2. oktober 2003 Jeg har planer om å kjøpe lys IKEA-sofa... en blanding av naturfarget og sandfarget. Har en toåring i huset, og det er sikkert skikkelig upraktisk... men jeg har så lyst på!!!!! (det er vaskbart trekk da.) (Så får jeg heller kjøpe et ekstra trekk slik at vi kan bytte litt på.. :D ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. oktober 2003 #19 Del Skrevet 2. oktober 2003 jeg og hadde kjempelyst på beige eller creme sofa, men fornuften seiret,. Jeg har kjøpt mørkbrun hudsofa fra Bohus, lekker den og, litt stram i stilen. Det blir lekkert til never vegger, ask parkett og hvitoljet furuhimling tror eg... litt rødt og kelimer i puter, tepper og pledd... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
brum Skrevet 2. oktober 2003 #20 Del Skrevet 2. oktober 2003 Vi hadde en lis sofa og den var veldig fin å se på og sitte i. Problemet var at den ble også veldig møkkete og det var veldig vanskelig å få av i vask/rens. Tilslutt var der nesten grå så vi solgte den for en billig penge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå