Emmplix Skrevet 16. august 2010 #1 Skrevet 16. august 2010 Jeg har nettopp flyttet (leier sokkel leilighet) og de som jeg leier av har to katter. Den ene (yngste) bodde nede, der jeg bor nå, siden deres datter bodde der før meg. Defor hender det at jeg får kattebesøk innimellom, noe jeg egentlig syns er litt koslig. Men etterhvert som jeg har blitt litt mer kjent med kattepusen så har jeg lagt merke til at den biter. Det er ikke så hardt, men nok til at jeg blir usikker på den. Første gangen satt jeg i sofaen. Den kom bort til meg og jeg "klødde" den på hodet som jeg har gjordt de andre gangene tidligere. Plutselig biter den meg på handa og løper ut. Den andre gangen stod jeg og la klær innn i klesskapet. Den kom og strøk seg inntil beina mine og malte. Jeg strakk meg ned innimellom og koste litt med den før jeg fortsatte. Pluselig uten grunn biter den meg i leggen. Hvorfor biter den? Er det noen som har noen forslag? Den er veldig kosete og følger etter meg hele tiden, så det virker ikke som om at den er redd eller nervøs. Kan den være pga at alt er så nytt i "hjemmet" hennes? Med tanke på at forje eier har flyttet ut og at jeg har overtatt. Jeg er egentlig vant med dyr og spesielt katter i og med at jeg har alltid hatt katter, men jeg har aldri opplevd at en katt biter uten grunn.
Berentsens Skrevet 16. august 2010 #2 Skrevet 16. august 2010 Mine katter biter lett av og til, spesielt ved lek. Kanskje katten vil leke med deg?
Emmplix Skrevet 16. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 16. august 2010 Men det ligner ikke lek i det hele tatt. Jeg syns det er kjempe merkelig den måten den gjør det på og har aldri sett en katt oppføre seg sånn. Enda jeg har hatt over 20 katter! Jeg har sett hvordan katter pleier å reagere når de er lekne. Dette er ikke sånn oppførsel. Første gangen den bet tenkte jeg at den kanskje var fornermet fordi den ikke fikk mat. Huseiere har bedt meg om å ikke fore katten, noe som er like greit for meg. Tanken har slått meg at den kanskje kan ha blitt gitt bort for tidlig eller at forje eier lot katten bite og klore ved lek. Men jeg får bare ikke noe logisk ut av det. Jeg aner ikke hvor gammel den er heller.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2010 #4 Skrevet 17. august 2010 Jeg overtok en katt som hadde blitt oppvokst med at biting var greit og del av kosen. Tok en stund å avvenne den.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2010 #5 Skrevet 17. august 2010 Min katt var slik før vi kastrerte han. Jeg var rett og slett trist over bitingen, men etter ballene er borte forsvant problemet.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2010 #6 Skrevet 17. august 2010 Jeg tror også det er lek. Kan du ikke spørre de som eier den da? De vet vel om den pleier å gjøre det.
Emmplix Skrevet 18. august 2010 Forfatter #8 Skrevet 18. august 2010 Jeg har ikke fått mulighet til å snakke med eierene enda, men har hatt planer om det. Jeg har søkt litt om det og har funnet ut at det er et slags syndrom som heter klapping og biting syndrom: http://www.manimal.no/Artikler/Artikler-om-katt/Aggresjon-hos-katter Men takk for alle forslag
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå