AnonymBruker Skrevet 16. august 2010 #1 Skrevet 16. august 2010 Håper noen kan svare. Jeg har en kompis som opplevde en del tull i forbindelse med utbetaling av penger fra NAV, noe som gjorde at han havnet på etterskudd med husleien. Han har vært i kontakt med huseier og forklart situasjonen underveis, men dessverre, innen pengene kom lå han 3 mnd`er på etterskudd med husleie. Samtidig med pengene kom et brev fra politiet med varsel om utkastelse. I brevet står det at han kan unngå utkastelse ved å betale de 3 mnd`ene som er utestående + omkostinger, eller flytte frivillig, innen 2 uker. Han hadde råd til å dekke 2 husleier på dagen, men den tredje hadde han ikke penger til før i slutten av måneden, og da ville i tillegg neste månedes husleie forfalle. Selv om han ikke er skyld i situasjonen selv, så forstår han også huseier, og bestemte seg derfor for ikke å "kjempe" for å beholde leiligheten. Han bestemte seg derfor for å betale de 2 mnd`ene og flytte ut innen de 2 ukene. Han har derfor flyttet ut, vasket og dro i dag for å levere nøkkelen. 2 dager før fristen for utkastelse. Han ga også beskjed om at han vil betale den siste husleia om ca en uke. Da sa huseier at om han ikke fikk leid ut leiligheten, så må kompisen min betale 3 mnd`er husleie fordi han har 3 mnd`ers oppsigelse på leiligheten. Kan dette være riktig? Han flytter jo ikke fordi han VIL flytte, men fordi han har fått varsel om utkastelse og ikke har mulighet til å gjøre opp alt innen fristen. Han kan jo ikke akkurat si opp leiligheten 3 mnd`er i forveien når han får en oppsigelse med 2 ukers frist. Er dette lov?
Litjpusi Skrevet 16. august 2010 #2 Skrevet 16. august 2010 Hei! Nå er jeg ikke helt sikker, men jeg tror neppe at din kompis må betale 3 mnd husleie i "oppsigelsestiden" når han allerede er kastet ut. Huseier har gitt han et valg i brevet om å ENTEN betale alt han skylder ELLER flytte innen 2 uker. Når din kompis da velger å flytte innen 2 uker er det veldig usannsynlig at huseier kan kreve at han i tillegg betaler 3 mnd husleie HVIS han ikke får leid ut leiligheten. Dette er huseiers problem, ikke din kompis. Han har overholdt sin del av avtalen. Det lureste din kompis gjør er å kontakte en advokat straks. Evt kontakte NAV for å få rettshjelp. Lykke til, håper det ordner seg
Gjest Blondie65 Skrevet 16. august 2010 #3 Skrevet 16. august 2010 (endret) Her er hevingsbestemmelsene i husleieloven Husleielovens §9.9 § 9-9. Utleierens hevingsrett Utleieren kan heve leieavtalen på grunn av vesentlig mislighold fra leierens side. Vesentlig mislighold foreligger dersom: a) leieren vesentlig misligholder sin plikt til å betale leie eller oppfylle andre krav som reiser seg av leieavtalen, (...) En erklæring om at utleieren hever leieavtalen, skal være skriftlig. Den kan pålegge leieren straks å flytte og levere husrommet tilbake. I erklæringen skal grunnen til å heve leieavtalen oppgis. Blir leieavtalen hevet, er leieren ansvarlig for utlegg, tapt leie o.l. etter bestemmelsene i § 5-8. Husleieloven §5.8 Det er formkrav til oppsigelsen/hevingen - det skal blant annet begrunnes. Jeg tror også jeg ville hevdet at fremtidig krav om husleie i kontraktens oppsigelsestid måtte stått i hevingsbrevet - heving av kontrakt betyr jo at kontrakten settes ut av spill. Dermed må det fra leiers side kunne antas at oppsigelsestid med leieplikt heller ikke gjelder lenger. Endret 16. august 2010 av Blondie65
Meridian Skrevet 17. august 2010 #4 Skrevet 17. august 2010 For å si det slik, hvis kompisen din må betale 3 mnd husleie pga oppsigelsestid, så kan ikke huseieren leie ut til andre. Da kan jo kompisen din likesågodt bo der i 3 mnd til. Jeg tror at når man blir kastet ut, så gjelder vel ikke oppsigelsestid akkuratt. Huseieren har iallfall ikke lov til å leie ut til andre om kompisen din må betale på leiligheten i 3 mnd til. Da kan han likesågodt flytte inn igjen.
Meridian Skrevet 17. august 2010 #5 Skrevet 17. august 2010 (endret) Dobbelpost Endret 17. august 2010 av meridian
Meridian Skrevet 17. august 2010 #6 Skrevet 17. august 2010 (endret) Trippelpost Endret 17. august 2010 av meridian
Kamikatze Skrevet 17. august 2010 #7 Skrevet 17. august 2010 Hei. Nei, når du blir kastet ut av namsmyndigheten, skylder du skyldig husleie pluss eventuelle omkostninger (renter). Det forutsettes at grunnlaget for oppsigelsen er at det ikke er kommet inn husleie, noe som er oppsigelsesgrunn. Når verten sier deg opp, kan denne ikke forlange mer oppsigelsestid enn vedkommende selv gir i forbindelse med oppsigelsen. Altså skylder du husleie frem til den dagen namsmannen forlanger at du flytter ut. Pluss eventuelle renter. Etter utkastelsesdatoen kan ikke huseier forlange noe. Depositumet bør dekke restbeløpet med god margin.
Sæzzy Skrevet 17. august 2010 #8 Skrevet 17. august 2010 Følg i hvertfall godt med om det flytter inn folk der, for gjør det det, så skal du selvsagt ikke betale hvis det bor noen der. Noen huseiere gir blaffen i det, og mottar derfor dobbelt i husleie, hvis man ikke er observant. Brøyt selv ut av en leiekontrakt for mange år siden, og oppdaget at utleier tok betalt fra meg og fra ny leietager. Ringte da henne, og ba om å få refundert dette, da hun ikke har lov å ta dobbelt. Dama ble drit sur, men satte i hvertfall inn pengene på min konto. Jeg vet ikke om du må dekke 3 mnd som kommer, ville ringt husleienemda eller hva det nå heter, eller en advokat som har med slikt å gjøre, de kan raskt svare på slikt over telefon. Jeg vet ikke hvor du bor, men hvis du bor i en storby, kan jeg aldri tro at en leilighet står tom i tre måneder.
Meridian Skrevet 17. august 2010 #9 Skrevet 17. august 2010 Hvis det er sånn at du må betale 3 mnd husleie pga oppsigelsestid, så har du jo lov å bo der. Vet noen sier opp leieavtalen, og betaler så på leiligheten i 3 mnd, men flytter kanskje ut 1 mnd før tiden fordi de må f.eks, så den siste mnd man betaler på leiligheten har ingen lov til å bo der. Så da kan man fylle opp leiligheten med saker og ting til fristne går ut.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå