Gå til innhold

Irland

Jærbu

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen tips om hvor vi bør dra (utenom de store byene) Kan dere anbefale spesielle overnattingssteder (billige og koselige), landsbyer, pubber (hvor man kan høre live music)

Selv kan jeg anbefale vestkysten av Irland til alle som skal reise dit. Cliffs of Moher er fantastiske

icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Cliffs of Moher er bra som du sier, Jærbu, men dessverre fikk jeg det i regnvær og vind. Trodde sykkelen skulle blåse til havs.

Siden du tydeligvis har erfaring fra vestkysten, så har jeg vel ikke så mye å bidra med. Jeg var i den lille landsbyen Doolin (også kalt Fisherstreet) og likte meg veldig bra der. trivelige puber og restauranter. Der kan man reise ut til Aran øyene.

Galway var du sikkert i, og der likte jeg meg. Litt lenger vest finnes en liten hyggelig by kalt Spiddal, hvor blant annet The Waterboys har spilt inn sine folkrock-plater. Der var jeg inne på en koselig pub. Jeg bodde da i Galway på B&B, som det selvfølgelig myldrer av1

Litt lenger nord langs kysten har vi det flotte naturområdet Connemara, med Clifden som en hyggelig by. Her var det flere Hostels.

Sør for Galway Bay har man det spennende og golde landsskapet The Burren.

Nede ved Elva Shannon var jeg innom en liten koselig by ved navn Kilrush. bare spiste her før vi syklet nordover.

Vel dette var stort sett på vestkysten, og sikkert lite nytt.

mvh

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg anbefaler deg en tur til Dingle-halvøya og da spesielt til Blasket-øyene. De er europas vestligste og ble fraflyttet på 50-tallet. Man kan enten ta en dagstur eller overnatte på herberget på hovedøya ('Great Blasket'), sistnevnte var et absolutt høydepunkt på vår tur.

Det er normalt en del dagsturister da øya har fine stier for gåturer og en nydelig strand, det beste er derfor å overnatte og oppleve roen når dagsturistene drar og man bare er 10-12 personer (men tusenvis av kaniner) igjen på øya. Vi fikk servert en utrolig bra middag i kafeen, men man kan også tilberede egen mat på felleskjøkken.

Om dere vil overnatte er det sikkert lurt å ringe og bestille senger,jeg tror ikke de har flere enn max 15.

Blasket Islands var forøvrig bostedet til noen av irlands mest kjente gæliske forfattere og det ligger et Blasket-senter på Dingle (i Dún Chaoin) er verdt et forsøk før man reiser ut til øya. Selve overnattingen på øya skjer forøvrig i Peig Sayers hus, hun har skrevet flere bøker de fleste irer leser som skolelitterartur.

http://www.dingle-peninsula.ie/ kan du lese mer om Dingle, de har også en egen Blasket-seksjon. http://www.dingle-insight.com/ har en fyldig oversikt over overnatting på Dingle.

Nå ble jeg misunnelig, håper dere uansett får en god tur! icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...