Gå til innhold

Presskannekaffe

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er kjent som ingenting mer enn en newbie på kjøkkenet, og nå når jeg har flyttet for meg selv har jeg kjøpt presskanne. Mamma får alltid presskannekaffen sååå god, men min smaker vann med dårlig pulverkaffe? :kjefte:

Jeg tar i et par skjeer med presskannekaffe, koker opp vann og heller det i presskannen. Lar dette stå et par minutter og så trykker jeg ned stemplet. Er dette helt feil? :snurt: Har jeg i for lite kaffe i forhold til vann kanskje? Hvordan lager du kaffen din? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er forholdet mellom kaffe og vann? Når du har helt oppi vannet så flyter kaffen til toppen. Rør rundt i den etter et par minutter, gi den ett minutt til og så setter du ned stempelet.

Skrevet

Jeg bruker å ta ca to spiseskjeer kaffe (kanskje litt mindre), og måler varmt vann opp i en kaffekopp slik at jeg vet det blir akkurat nok til en. :sjenert: Rører ingenting og bare presser ned stempelet etter jeg synes den har stått en stund..

Skrevet

Prøv å røre litt rundt etter en stund. Når kaffen ligger i toppen så kommer den ikke i kontakt med vannet slik den skal. Når du har rørt litt så skal den begynne å synke til bunns og kaffen skal se ut som skikkelig kaffe og ikke tynt skvip. Hvis det ikke funker, så prøv med litt mer kaffe neste gang.

Gjest lolita___
Skrevet

Jep viktig at du rører kaffen og vannet,dablir den sikkert god la den stå i 3 min før du presser ned.

Skrevet

Du lager kaffen for tynn.

Ting som er essensielle for god presskannekaffe:

- Ren kanne (vask grundig etter bruk hver gang)

- Skikkelig kaffe (er ikke kaffebønnene gode i utgangspunktet, blir heller ikke den ferdigbryggede kaffen det)

- Riktig forhold mellom kaffemengde og vannmengde.

Ta oppi mer kaffe neste gang, så mye at det blir for sterkt. Og reduser mengden litt for hver gang du lager helt til det smaker perfekt.

Evt spør moren din om mengdeforholdene i hennes perfekte presskannekaffe. :lur:

Skrevet

Hvor mye kaffe og vann bruker dere for en kopp da? :)

Skrevet

Hvor mye kaffe og vann bruker dere for en kopp da? :)

Jeg lager bare presskanne kaffe, og har en kaffeskje pr kaffe kopp.

Skrevet

Skjønner jo jeg burde investert i kaffeskje, en slik en vi har hjemme nemlig ;) Men da prøver jeg å ha i mer kaffe og røre etter en stund neste gang, og da "burde" den bli bedre altså?

Skrevet

Sjekk etter måleskje i dagligvarebutikken, det hender det ligger gratis skjeer ved kaffen. Siden du er student (antar jeg) så er alt som er gratis en god ting. :)

Skrevet

Sjekk etter måleskje i dagligvarebutikken, det hender det ligger gratis skjeer ved kaffen. Siden du er student (antar jeg) så er alt som er gratis en god ting. :)

Ja! Takk for tipset :)

Skrevet

Jeg har kaffeskje (som jeg fikk gratis på kiwi eller spar), og målte nå for deg! ;)

Til 1 liter vann skal du ha 60-70 gram kaffe, hvilket tilsvarer ca 3 cm kaffe i bunnen av en standard presskanne! ;) Har selv lært meg å ta minst en halv gang mer enn hva jeg i utgangspunktet trodde var nædvendig.. :sjenert:

Skrevet

Tusen takk dere :klemmer:

Er det nødvendig å vaske presskannen etter hver gang man har laget kaffe?

Skrevet

Er det nødvendig å vaske presskannen etter hver gang man har laget kaffe?

Ja, absolutt!

Det har veldig mye å si for smaken - vasker du ikke kannen skikkelig, får du sur kaffe.

Skrevet

Ja, absolutt!

Det har veldig mye å si for smaken - vasker du ikke kannen skikkelig, får du sur kaffe.

Da slenger jeg den i oppvaskmaskinen da, og håper det går fint ;)

Skrevet

Pssst, varm opp kannen med varmt vann før du lager kaffe da. Skikkelig varm kaffe smaker bedre enn nesten-varm kaffe :)

Skrevet

Du glemmer å skumme den av. Det gjør MYE for smaken.

Sånn gjør jeg det:

- Mål opp kaffe og ha i oppvarmet presskanne

- Tilsett nykokt vann (kokt av kaldt nytappet vann)

- dekk med et lokk

- Vent noen minutter

- ta en skje og "knekk" kaffeskorpa som ligger på toppen, dytt forsiktig ned til hele skorpa synker og du får et oransje skum på toppen

-fjern skummet med skjea

- sett på toppen på kanna og press ned.

Viktig å IKKE røre, da rører du det bitre skummet ned i kaffen og får et mye dårligere resultat.

Skrevet

Du glemmer å skumme den av. Det gjør MYE for smaken.

Viktig å IKKE røre, da rører du det bitre skummet ned i kaffen og får et mye dårligere resultat.

Tenker du på cremaen? Og du er klar over at god kaffe kjennetegnes av en tett og tykk crema? :lete:

Skrevet

Tenker du på cremaen? Og du er klar over at god kaffe kjennetegnes av en tett og tykk crema? :lete:

Enig - å skumme av cremaen syntes jeg også hørtes veldig rart ut! :forvirret:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...