MonThe Skrevet 15. august 2010 #1 Skrevet 15. august 2010 Hei! Kanskje rart spørmål, men lurer på; Kan man gå for lenge på Folat? Har tatt Folat siden vi startet med prøvingen august i fjor, uten stopp, vil jo at det skal være best mulig for den lille spira som etterhvert må komme Men, kan det være skadelig på noen måte? Kan jeg få "for mye"?
Gjest Alabama Skrevet 16. august 2010 #2 Skrevet 16. august 2010 Jeg spurte om dette for et par mnd siden her inne, og da fikk jeg til svar at kroppen kvitter seg med overskuddet, slik at det ikke er farlig å bruker over lang tid. Skal prøve å lete opp tråden..
Gjest Alabama Skrevet 16. august 2010 #3 Skrevet 16. august 2010 Det skal nok noe til å ta overdose med folat om du bare tar en tablett hver dag. Folat er et B-vitamin, og siden B-vitaminer er vannløselige vil kroppen lett kvitte seg med overskuddet. Mange er jo prøvere i årevis, og tar folat hver dag Forrige svar er helt korrekt. I og med at B vitamin er vannløselig er hverken overdose eller langvarig bruk uten reelt behov skadelig. Man skal derfor ta folsyre så lenge man er prøver eller gravid. Det er anbefalt å begynne tre måneder før prøvestart, slik at folsyrelagerne er fulle ved eventuell befruktning, det er derfor heller ikke anbefalt at du tar pause nå. Helt rett det de over sier. Jeg har tatt folat i 3 år nå
Coriander Skrevet 16. august 2010 #4 Skrevet 16. august 2010 Jeg har tatt folat i snart 6 år og er så vidt jeg vet ikke skadet av det
missLynch Skrevet 16. august 2010 #5 Skrevet 16. august 2010 Dette lurte jeg også veldig på. Spiser folat så det står etter...i tilfelle den lille spiren skulle finne på å komme. Fint å se svarene over; mange takk til Alabama Hvilken type folat spiser dere egentlig? Jeg tar folat+ omega-kapsler. Håper det duger. Spiste slike "Gravid" 4 tabletter-om-dagen (sølv/gul eske) men orket ikke de hvite kveldstablettene... MÅ de tygges??
MonThe Skrevet 16. august 2010 Forfatter #6 Skrevet 16. august 2010 Hei igjen Takk for svar! Alabama, du er super! (orker sjelden å lete i gamle tråder, er jo en "jungel" der ute;) Da fortsetter jeg å tygge folat;) Jeg tar kun folatkapsler - nycoplus sine folsyrekapsler. Tok Lifelines "GRAVID", de ukene jeg var gravid, men sluttet med det etter SA`en, blir dyrt i lengden om det tar lang tid før spira sitter igjen. Men har tenkt å begynne med de når jeg blir gravid igjen (ja, når, ikke hvis Jeg svelgte de hvite unna med en hel masse vann, klarte ikke tygge de Ønsker dere lykkelykke til alle, håper vi alle har noen som trenger folaten om litt!
Gjest Savannah- Skrevet 17. august 2010 #7 Skrevet 17. august 2010 Kan legge til at jeg så på den amerikanske serien "The Doctors" forleden dag, og da sa den kvinnelige gynekologen (tror hun er det) at De anbefalte alle kvinner som er seksuelt aktive å ta folat, i og med at mange blir uplanlagt gravid. "Alle kvinner som har en mulighet for å bli gravide burde ta folat" sa hun. Så da skulle man ikke tro at det var skadelig.. Bare en liten "info"-bit; )
AnonymBruker Skrevet 17. august 2010 #8 Skrevet 17. august 2010 Bare ikke ta for høy dose. Folsyre kan øke kreftrisiko
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå