Gå til innhold

Sibirsk husky

Fremhevede innlegg

Skrevet

Planlegningsfase deluxe:

Meg og samboeren (vi er 22 og 23) min skal flytte til ny leilighet om et års tid (byggeprosjekt på begynt), den kommer til å være i lavblokk, i 2 etg, 53 m2 + ca 6 m2 balkong med glassrekkverk rundt. Beliggenhet: perfekt --> rett ved sjøen, med 10 minutters gange opp til Sørmarka (kilometervis med turløype inni skogen), godt med turterreng generelt i området, 2 min kjøretur til nærmeste hundepasser (som er min tante og onkel som selv har hund), 5 min kjøretur til hundepasser nr 2 (pappa, som også har hund og plass til flere), gåavstand til universitetet (skal studere 3 år fra imorgen av!), 10 min til min samboers jobb og 15 min til min jobb, + 10 min kjøretur til hundeparken i Stavanger.

Altså veldig landlig, men likevel sentralt.

Vi tenker altså å skaffe oss en nydelig huskyvalp sommeren 2012, som skal bo med oss i denne leiligheten. Har lest litt rundt ang dette med plass, noen sier at hundene trenger mye plass mens andre sier det går helt fint, alt etter hva hunden er vant til.

Er selv vant til å ha luftegård slik som i mitt barndomshjem men det går ikke nå, så jeg tenker:

Om vi setter et stort og romslig bur på balkongen, så har den tak over hodet fordi det er en etasje til over oss + den kan ligge og se utover sjøen pga rekkverk i klart glass. Den vil heller aldri være timevis alene fordi jeg har som regel aldri full dag på skolen, og min samboer kommer ikke så sent hjem heller, de dagene vi er på jobb samtidig (1 dag annenhver uke) har vi hundepasser et steinkast unna som mer enn gjerne vil passe hen/henne. Hunden skal jo få mosjonen sin et annet sted enn hjemme uansett, her skal den bare hvile og kose seg, så jeg ser ikke helt problemet.

Litt i tvil om å velge tispe eller hann, er vant med tispe (irsk setter og labrador) så vil vel helst ha det, men gubben er uenig :P

Noen som har erfaring med rasen, og generelt middels store hunder på så liten plass?

Noen fordeler med å velge tispe framfor hannhund?

Og sist men ikke minst: er det lurest å skaffe seg hund før barn eller omvendt?

:hund:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husky er jeg ikke så kjent med, men alaskan malamut kjenner jeg godt, og det er jo polarhunder begge to.

Som du sier så er det ikke inne i leiligheten den skal mosjonere, så plassen er nok ikke til noen hindring. Det kan derimot lukte ganske stramt av slike pelser, og lukten blir jo mer intens jo mindre leiligheten er. Det ville jeg tenkt litt på!

Å ha den på verandaen når dere ikke er hjemme ville jeg også tenkt litt på. Mange hunder blir veldig på vakt når de er alene (da må de selv forsvare seg ved evnt angrep), og hvis de da ser alle som går forbi så kan det være veldig stressende. Bedre å ha så lite område som mulig å passe på, da slapper de bedre av.

Så flott at dere planlegger så lang tid i forveien!! Det er langt fra alle som gjør det! :)

Skrevet

Husk på naboene deres da, siden dere bor i andre etasje mener jeg.

Ja, huskyen er helt nydelig å se på, men tenk over at dere skaffer dere en trekkhund! Og et skikkelig flokkdyr. Her tenker jeg på at det blir mye savn og uling når dere er borte på dagtid for å studere eller jobbe.

Huskyen ligger ikke rolig i kurven hele dagen og venter på at dere skal komme hjem. Regn med opptygde sko, ødelagte vinduskarmer, oppskrapt gulv og potteplanter på gulvet :fnise: '

Snakker av erfaring her.

Skrevet

Husk på naboene deres da, siden dere bor i andre etasje mener jeg.

Ja, huskyen er helt nydelig å se på, men tenk over at dere skaffer dere en trekkhund! Og et skikkelig flokkdyr. Her tenker jeg på at det blir mye savn og uling når dere er borte på dagtid for å studere eller jobbe.

Huskyen ligger ikke rolig i kurven hele dagen og venter på at dere skal komme hjem. Regn med opptygde sko, ødelagte vinduskarmer, oppskrapt gulv og potteplanter på gulvet :fnise: '

Snakker av erfaring her.

Sibirsk huskey er nydelige ja! Helt klart. Vi har hatt det i oppveksten, men hadde aldri bare en av gangen, alltid to.

Det er flokkdyr, trekkhunder,arbeidshunder.

Vi hadde våre i egen hundegård, med både ute og inneområde, og det var stadig tygget på både det ene og det andre ja, så jeg har heller ikke erfaring med at dette er en type hund som ligger pent og slapper av til eiere kommer hjem... ;)

Polarhund krever mye, og vil aldri være en labrador sånn i væremåte. Det er ikke en "gå pent"-hund, og ja den har mye pels... kjære min.

Våre likte å ligge foran peisen når de var inne, til tross for den digre pelsen... det resulterte i en evig misting av pels. Tror ikke det gikk en dag uten at det måtte støvsuges, og det var på en mye større leilighet. :ler:

Skrevet

Pelsstell er ikke no problem, elsker å gre og stelle, gjerne hver dag ^^

Hvis hunden blir "opplært" til å være alene et par timer av av gangen vil den vel venne seg til det etterhvert? Vil helst ikke at hunden skal stå og ule og sjenere naboene nei..

Hmm..kunne evt dekket over deler av buret men jeg ser for meg at det bare gjør det kjedeligere for hunden..?

Skrevet

jeg ville ikke ha hatt en en slik rase i leilighet nei.Den trenger som du sikkert vet mye aktivisiering.Den er ikke din normale sofahund,de må ut og løpe.

Synes nesten det blir litt på grensa å ha en slik type jobbehund inne,når pelsen kun er designet for å være ute.Men det er meg da.

Ingen annen rase dere kunne tenke dere da ? En som faktisk kan bo inne hele året?

Skrevet

Ang pledd over buret og det å kjede seg: Min hund er i bur når hun er alene, og hun bare sover. Nå kan vi ha henne løs når hun er alene, hun bare sover allikevel, men i starten klarte hun ikke å finne roen dersom hun var løs, og da ble det tygging og gnaging og tissing. I buret ble det litt mindre å finne på (hun hadde alltid noen gnageleker der som hun kunne stille tannkløen på da), og da la hun seg for å sove. Jeg tror hun har det bedre i bur enn når hun er løs, nettopp pga dette. Men det skal sies at hun er en liten hund, og har stort bur. Hun kan dermed bytte stilling hvordan hun enn vil ligge, og hun kan også legge seg på forskjellige steder i buret hvis hun vil.

Jeg ville nok ikke valgt den rasen jeg heller, selv om jeg liker store hunder så gikk jeg for en liten nettopp pga at jeg bor i leilighet.

Men alt går an. Min søster hadde en malamut, og den hatet å stå ute. Da ulte den på alt som rørte seg, og trivdes ikke. Når den var inne la den seg alltid i saccosekken, og den blir jo kjempevarm! Det var perfekt, tydeligvis, den elsket varme. Selvfølgelig røytet den mye mer, men det må man regne med!

Skrevet

Da jeg var liten hadde vi huskyer i familien, vi hadde stort hus og likevel tok bikkjene vanvittig mye plass. Jeg kunne aldri i livet tenkt meg å dele noe mindre enn et hus med en slik hund. Tenker da på støv, lukt, røyting.. For ikke å snakke om at de er veldig, VELDIG flokkavhengige og dere kan lære dem opp til hva dere vil, savner de dere så uler de vel så hele dagen om de vil. Slike hunder trenger kanskje ikke stor plass fysisk sett, men å puste i samme luft som dem kan fort bli anstrengt på et lite sted, de lukter stramt. Ikke rart, de er designet for å holde ut -20, og ikke +20 bak sofaen liksom.

Skrevet

Pelsstell er ikke no problem, elsker å gre og stelle, gjerne hver dag ^^

Hvis hunden blir "opplært" til å være alene et par timer av av gangen vil den vel venne seg til det etterhvert? Vil helst ikke at hunden skal stå og ule og sjenere naboene nei..

Hmm..kunne evt dekket over deler av buret men jeg ser for meg at det bare gjør det kjedeligere for hunden..?

elsker å støvsuge og slikt hver dag og regner meg med. ;) For det blir hår overalt.

Våre ulte svært lite og klarte seg lydmessig relativt fint alene, men de var for det første alltid to, og de hadde både ute og inneplass der de kunne tumle rundt. Så sånn sett sjenerte di ikke naboene.

Sibirsk huskey er en nydelig rase, og den er veldig snill og fin, men den trenger mer aktivisering en f.eks labradoren. Gå turer holdt ikke for våre ihvertfall, de måtte få være med å trekke i spann, trakk oss på ski, løpe skikkelig og med motstand (trekkhunder liker ikke bare å løpe, men å jobbe når de løper).

Jeg elsker rasen, men ville aldri hatt den i en liten leilighet om jeg ikke hadde tenkt å la den være en del av en flokk store deler av tiden. Jeg ser mange som har det, men slik jeg kjenner rasen, ville jeg altså ikke valgt det. Rett og slett fordi jeg tror hunden ikke har det like bra om den behandles som en typisk "familiehund".

De er ikke like lette å lære til å gå pent, fot etc, våre gjorde ikke det, uansett hvor lydige de var. De lærte seg "høyre", "venstre" "stopp" og slike ting, som ble brukt aktivt i trekk-situasjoner, men "gå pent" var aldri en ting jeg har sett fungere på dem.

Men regner med du har lest masse om rasen og vet at du vil gi den den aktiviteten den trenger for å ha det bra. :)

Skrevet

Om dere er aktive turmennesker som bruker mye tid ute med hunden så passer sikkert rasen bra,men det jeg stusser på er at dere allerede 2 år i forveien har planlagt å bruke bur,hvorfor i alle dager har dere det? VET dere at dere kommer til å få et mentalt vrak av en hund som ikke takler et liv uten "den trygge hulen sin",eller er det bare fordi "det er så kjekt å slippe tiss,bæsj og ødelagte ting"? Det er helt ufattelig tragisk hvordan denne burtrenden har tatt av i dagens samfunn...

Gjest Pucifer
Skrevet

I Sverige er det ikke lov til å bruke bur, bare under transport og spesielle situasjoner (ikke helt sikker, men tror kanskje det er max 4 timer innomhus). Denne loven kommer helt sikkert til Norge også.

En husky skal ikke ligge i bur heller. I mine øyne, så burde huskyen BRUKES daglig, i tillegg til å evnt ha en utegård eller lignende. Huskyer er utehunder rett og slett.

Selvom mange sier at det går greit å ha bikkjene inne, så syns jeg ikke det at det gir dem rett til å ha bikkjene som familiehunder - her snakker man om at hunden er innendørs når den ikke får sine daglige turer.

Gjest BabyBlue
Skrevet

Vakre, vakre hunder: men det er vel problemet. Mange kjøper de ofte kun pga. det ulveaktige og flotte utseende. Dette er hunder som krever masse pelsstell og masse mosjon. Skaff deg heller en hund som er bedre tilpasset din livssituasjon og plassen i huset ditt.

Skrevet

Jeg ville ikke hatt en slik hund i en leilighet. Med mindre dere virkelig basserer dere på flere timers turer hver dag hvor hunden får jobbe med trekk o.l.

Jeg har derimot kun opplevd huskyer ute. Hvor de bodde konstant i innhegningene sine både sommer og vinter. Disse ble brukt til trekk og nektet rett og slett å gå inn, tilogmed dyrlegen måtte tilkalles til gården (men gikk jo greit, var snakk om 15-25 hunder).

Skrevet

Hei :)

Er selv eier av en nydelig malamute tispe på 1 år. Jeg og samboeren min bor sammen med hunden i en liten leilighet på 40 kvm uten store problemer. Hunden vår går løst i hele leiligheten samt verandaen på ca 5 kvm.

Som du selv sier, så er det ute hunden skal få mosjon, inne skal den få slappe av. Vi brukte en god stund på å bestemme oss for denne rasen, nettopp fordi det ikke annbefales å ha polarhunder i små leiligheter, men hunden vår viser ingen tegn på at den misstrives.

Selvfølgelig trenger slike hunder mye mosjon, å det er viktig at hunden får slite seg ut på noe annet enn gåturer. Hvis dere har muligheter for turer i skog og mark hvor hunden kan få løpe fritt, og kan få trene på trekking og/eller kløv noen ganger i uken, ser jeg ingen problemer med huskey i liten leilighet.

Husk at alle hunder er forskjellige uavhengige av rase. Selv opplevde jeg at flere nettsteder og "erfarne" hundeeiere prøvde å skremme oss med at hunden blir ødelagt av å bo i en liten leilighet. Jeg er sjeleglad for at vi bestemme oss for å prøve uansett, og kunne ikke bedt om en bedre hund; hun ligger like gjerne i senga som ute på verandaen.

Beklager for rotete innlegg, skylder på hodepine ;p

Skrevet

Jeg har også "alltid" hatt lyst på en Sibisk Husky eller Alaskan Malamute, fra jeg var rundt 14 / 15 år, og jeg er nå 42. Blir fremdeles helt syk, vil ha, vil ha, når jeg ser en. MEN Jeg har aldri vurdert å kjøpe en engang grunnet at jeg har ikke livsstilen til å ha en slik hun, og mangler også sne (bor i Stavanger) til å kunne ha den livsstilen som hunden har behov for. Det er en Polarhund. Arbeidshund. Utpreget flokkdyr. Det er en hund som aldri kan være løs. Den vil aldri kunne gå pent. De må være 2 eller fler, få trekke og arbeide for å kunne trives. 1 til 2 timers hverdagstur i Sørmarka er ikke godt nok for en Husky. Det går jeg med min Westie!

Finn en annen rase som passer til deres livstil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...