AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #1 Skrevet 15. august 2010 Hei! I går var jeg vitne til et barn på cirka 2 år som satt igjen i en bil alene, med vinduet så vidt oppe og med solen steikende over bilen. En dame hadde sett moren tidligere, og stusset over om hun ikke skulle ta med barnet inn, men tenket ikke mer over det. 40 minutter senere kom hun tilbake og barnet var fortsatt alene i bilen, nå dyvåt av svette. Jeg og faren min kom, og en Securitasvakt. Faren min og Securitasen fikk heldigvis ned vinduet uten å måtte knuse noe, og vi fikk gitt henne noe vann. En SÅ svett unge har jeg aldri sett i mitt liv, det så ut som om hun hadde badet med klær på. Jeg ble ikke lenge nok til å få med meg hva som skjedde videre, men i følge Securitasvakten og damen i informasjonen på dette senteret er dette noe som skjer relativt ofte der. HVORFOR lar folk ungene sine bli igjen i bilen, spesielt så små barn? Jeg hadde ikke gjort det om det så hadde vært overskyet og grei temperatur ute, noen kan jo komme og kidnappe barnet! Hvilken straff synes dere er passe i en slik sak? Hadde ikke damen vært oppmerksom på barnet i bilen kunne jo barnet dødd! Det er jo helt tragisk. Da vi dro hadde moren til barnet vært inne på senteret i 50 minutter! Jeg personlig HÅPER de kontaktet både barnevern og politi, slike personer fortjener ikke å ha barn.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #3 Skrevet 15. august 2010 50 minutter er jo også utrolig lenge for et så lite barn å sitte i ro, selvom temperaturen hadde vært ok også... Nei, forstår ikke hva enkelte tenker med...
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #4 Skrevet 15. august 2010 Så forferdelig! Gråt barnet? Nei, hun gjorde ikke det. Kan godt hende at hun gråt før vi kom, men hun virket relativt rolig, og ganske sløv. Hun kvikna litt til da vi fikk henne ut, men det eneste hun sa var "hvor er pappa?".
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #5 Skrevet 15. august 2010 Hei! I går var jeg vitne til et barn på cirka 2 år som satt igjen i en bil alene, med vinduet så vidt oppe og med solen steikende over bilen. En dame hadde sett moren tidligere, og stusset over om hun ikke skulle ta med barnet inn, men tenket ikke mer over det. 40 minutter senere kom hun tilbake og barnet var fortsatt alene i bilen, nå dyvåt av svette. Jeg og faren min kom, og en Securitasvakt. Faren min og Securitasen fikk heldigvis ned vinduet uten å måtte knuse noe, og vi fikk gitt henne noe vann. En SÅ svett unge har jeg aldri sett i mitt liv, det så ut som om hun hadde badet med klær på. Jeg ble ikke lenge nok til å få med meg hva som skjedde videre, men i følge Securitasvakten og damen i informasjonen på dette senteret er dette noe som skjer relativt ofte der. HVORFOR lar folk ungene sine bli igjen i bilen, spesielt så små barn? Jeg hadde ikke gjort det om det så hadde vært overskyet og grei temperatur ute, noen kan jo komme og kidnappe barnet! Hvilken straff synes dere er passe i en slik sak? Hadde ikke damen vært oppmerksom på barnet i bilen kunne jo barnet dødd! Det er jo helt tragisk. Da vi dro hadde moren til barnet vært inne på senteret i 50 minutter! Jeg personlig HÅPER de kontaktet både barnevern og politi, slike personer fortjener ikke å ha barn. Bedre at ungen hadde blitt kidnappet enn dødd av heteslag pga ein hjernedød idiot av ei mor. Kjerringa burde blitt fratatt ungen, tvangssterilisert og fått noen år i fengsel pluss ein klekkelig bot.
fruBeist Skrevet 15. august 2010 #6 Skrevet 15. august 2010 Har jo hørt flere tragiske saker der barn som blir forlatt slik i biler dør Forstår ikke at foreldre tør forlate barna i bilen. Ikke bare pga temperatur, men og som noen snakka om, kidnapping. Mener og å huske en sak fra en god del år tilbake, en bil ble stjålet med et barn i baksetet. Lurer på om dette var på en bensinstasjon, og moren bare skulle inn for å betale bensin.
epsilon Skrevet 15. august 2010 #7 Skrevet 15. august 2010 Jeg synes dere overdriver litt. Spesielt at 50 minutter er lenge for en unge å sitte i ro. Ingen dør av en time i en varm bil, selv om det ikke akkurat kvalifiserer til parent of the year. Dersom det blir fare for liv og helse, som det blir etter lengre tid, da er det straffbart etter norsk lov. Uansett enig i at securitas skal gripe inn ja, men å begynne å snakke om straff blir veldig svart/hvitt. Jeg tror det er farligere for et barn å bli oppdratt av fjernsynet, enn å bli etterlatt i en bil, av og til. Jeg synes det er beskrivende for saken at du spør om barnet gråt, for det er helt irrelevant, men du lar følelsene styre din vurdering av situasjonen, noe som er en utfordring for rettssikkerheten. For ordens skyld, nei jeg har ikke barn selv, og kan vel dermed regnes som objektiv.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #8 Skrevet 15. august 2010 Mener og å huske en sak fra en god del år tilbake, en bil ble stjålet med et barn i baksetet. Lurer på om dette var på en bensinstasjon, og moren bare skulle inn for å betale bensin. Mener selv å hørt om en slik sak der en bil ble stjålet med et barn i (usikker på om det er samme). Og det var ikke en gang en kidnapping, men rett og slett en vanlig biltyv (som jeg vil tro er større sansynlighet enn kidnapping).
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #9 Skrevet 15. august 2010 Jeg synes dere overdriver litt. Spesielt at 50 minutter er lenge for en unge å sitte i ro. Ingen dør av en time i en varm bil, selv om det ikke akkurat kvalifiserer til parent of the year. Dersom det blir fare for liv og helse, som det blir etter lengre tid, da er det straffbart etter norsk lov. Uansett enig i at securitas skal gripe inn ja, men å begynne å snakke om straff blir veldig svart/hvitt. Jeg tror det er farligere for et barn å bli oppdratt av fjernsynet, enn å bli etterlatt i en bil, av og til. Jeg synes det er beskrivende for saken at du spør om barnet gråt, for det er helt irrelevant, men du lar følelsene styre din vurdering av situasjonen, noe som er en utfordring for rettssikkerheten. For ordens skyld, nei jeg har ikke barn selv, og kan vel dermed regnes som objektiv. Det var jo sykt varmt i bilen, og barnet var klissvåt av svette. Det hadde gått utover barnets liv og helse hadde ingen oppdaget dette. Det er grenser på hvor lenge et så lite barn tåler varme uten noe å drikke.
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #10 Skrevet 15. august 2010 Jeg synes dere overdriver litt. Spesielt at 50 minutter er lenge for en unge å sitte i ro. Ingen dør av en time i en varm bil, selv om det ikke akkurat kvalifiserer til parent of the year. Dersom det blir fare for liv og helse, som det blir etter lengre tid, da er det straffbart etter norsk lov. Uansett enig i at securitas skal gripe inn ja, men å begynne å snakke om straff blir veldig svart/hvitt. Jeg tror det er farligere for et barn å bli oppdratt av fjernsynet, enn å bli etterlatt i en bil, av og til. Jeg synes det er beskrivende for saken at du spør om barnet gråt, for det er helt irrelevant, men du lar følelsene styre din vurdering av situasjonen, noe som er en utfordring for rettssikkerheten. For ordens skyld, nei jeg har ikke barn selv, og kan vel dermed regnes som objektiv. At du ikke har barn selv, nei det er temmelig tydelig ut ifra svaret ditt. Du syns ikke 50 minutt er lenge for en 2 åring og sitte dønn i ro?? Syns du selv det er stas å sitte i ro i en bil i 50 minutt? Og hva om barnet plutselig blir redd og begynner å gråte..? Ser noe utenfor vinduet f.eks... Og at barnet gråt..... det var jeg som spurte om det. Og grunnen til det var at jeg lurte på hvor langt det hadde gått.. Altså, om barnet IKKE gråt tyder jo det på en enda værre situasjon, at barnet har rukket og bli døsig av varmen, er det som er farlig skjønner du. De blir overopphetet, sovner og DØR. Og det skjer raskt. Like raskt som en hund blir overopphetet. Er det virkelig noen foreldre eller andre, som tror de sitter med en fasit på akkurat hvor lenge de kan være i butikken før ting går galt? Poenget er at slikt gjør man bare ikke, man etterlater ikke så små barn alene i en bil!
mousepad Skrevet 15. august 2010 #11 Skrevet 15. august 2010 Helt merkelig hvor tanketomme foreldre kan være av og til . Det er nok ikke sikkert at denne moren forstod hvilken farlig situasjon hun satte barnet sitt i . Ikke alle forstår hvor farlig det er for både dyr og mennesker å være innestengt i en blikkboks uten drikke , mens sola steker .
Djungelvrål Skrevet 15. august 2010 #12 Skrevet 15. august 2010 Jeg synes dere overdriver litt. Spesielt at 50 minutter er lenge for en unge å sitte i ro. Ingen dør av en time i en varm bil, selv om det ikke akkurat kvalifiserer til parent of the year. Dersom det blir fare for liv og helse, som det blir etter lengre tid, da er det straffbart etter norsk lov. Uansett enig i at securitas skal gripe inn ja, men å begynne å snakke om straff blir veldig svart/hvitt. Jeg tror det er farligere for et barn å bli oppdratt av fjernsynet, enn å bli etterlatt i en bil, av og til. Jeg synes det er beskrivende for saken at du spør om barnet gråt, for det er helt irrelevant, men du lar følelsene styre din vurdering av situasjonen, noe som er en utfordring for rettssikkerheten. For ordens skyld, nei jeg har ikke barn selv, og kan vel dermed regnes som objektiv. Sett deg i bilen selv i 50 minutter med bare en liten glipe av vinduet oppe! Selvfølgelig ar det en STOR sak! Det kalles neglisjering av barn og kan i aller høyeste grad straffeforfølges. Det er å overse barnets behov. Er på lik linje med å la barnet sitt fryse eller sulte. Et lite barn tåler mindre varme enn voksne og blir lettere dehydrert, noe sløvheten til denne jenta var tegn på. Dette er en ond handling og kvinnen skulle aldri hatt omsorgen for barn!
Independent_ Skrevet 15. august 2010 #13 Skrevet 15. august 2010 Irriterer meg over dette til stadighet, da jeg ser tilfeller av dette ganske ofte. Det er så utrolig mange som også tror det er greit å ha hunder i bilen i flere timer når det er 30 grader ute! De tenker tydeligvis ikke med hodet.
Gjest Farrah Skrevet 15. august 2010 #14 Skrevet 15. august 2010 Jeg synes dere overdriver litt. Spesielt at 50 minutter er lenge for en unge å sitte i ro. Ingen dør av en time i en varm bil, selv om det ikke akkurat kvalifiserer til parent of the year. Dersom det blir fare for liv og helse, som det blir etter lengre tid, da er det straffbart etter norsk lov. Uansett enig i at securitas skal gripe inn ja, men å begynne å snakke om straff blir veldig svart/hvitt. Jeg tror det er farligere for et barn å bli oppdratt av fjernsynet, enn å bli etterlatt i en bil, av og til. Jeg synes det er beskrivende for saken at du spør om barnet gråt, for det er helt irrelevant, men du lar følelsene styre din vurdering av situasjonen, noe som er en utfordring for rettssikkerheten. For ordens skyld, nei jeg har ikke barn selv, og kan vel dermed regnes som objektiv. Det ER lenge for en 2-åring å sitte ALENE i en varm bil i 50 min. Jeg synes det er hårreisende at ikke flere har fått med seg at biler blir ubehagelig varme selv om det er overskyet,og selv om ungen ikke døde av å sitte der(noe som fort kan skje,jeg gjentar;biler blir varme!),så er det pining,rett å slett. Du kan jo prøve å sette deg inn i en solvarm bil selv i 5o min å se hvor fin i formen du blir. Det burde nesten vært hengt opp plakater om dette her,for det er tydelig at ikke alle har fått utdelt logisk tankegang.
Gjest Helene_Mari Skrevet 16. august 2010 #15 Skrevet 16. august 2010 (endret) Kanskje ungen var en av dem som er helt rabiat så fort de entrer en butikk og hun hadde ingen til å passe på barnet imens? Enkelte unger går fra søte til reinspikka troll når de går forbi sjokoladen. Ikke veit jeg, men uansvarlig var det ihvertfall. Stakkars liten.. Endret 16. august 2010 av Helene_Mari
la_luz Skrevet 16. august 2010 #16 Skrevet 16. august 2010 Galskap... og hvis noen tror det ikke er så varmt i bil. Kreditkortet mitt bøyde seg slik at jeg ikke kan bruke det lenger, etter jeg glemte det i bilen i solsteika.
Plommetreet Skrevet 16. august 2010 #17 Skrevet 16. august 2010 Bedre at ungen hadde blitt kidnappet enn dødd av heteslag pga ein hjernedød idiot av ei mor. Kjerringa burde blitt fratatt ungen, tvangssterilisert og fått noen år i fengsel pluss ein klekkelig bot. Nå spurte faktisk ungen etter pappa. Ikke får å dra inn feminisme men det er ikke ALLTID mor som tar seg av ungene.
Gjest tja Skrevet 16. august 2010 #18 Skrevet 16. august 2010 Jeg synes dere overdriver litt. Spesielt at 50 minutter er lenge for en unge å sitte i ro. Ingen dør av en time i en varm bil, selv om det ikke akkurat kvalifiserer til parent of the year. Dersom det blir fare for liv og helse, som det blir etter lengre tid, da er det straffbart etter norsk lov. Uansett enig i at securitas skal gripe inn ja, men å begynne å snakke om straff blir veldig svart/hvitt. Jeg tror det er farligere for et barn å bli oppdratt av fjernsynet, enn å bli etterlatt i en bil, av og til. Jeg synes det er beskrivende for saken at du spør om barnet gråt, for det er helt irrelevant, men du lar følelsene styre din vurdering av situasjonen, noe som er en utfordring for rettssikkerheten. For ordens skyld, nei jeg har ikke barn selv, og kan vel dermed regnes som objektiv. Hadde du reagert hvis det hadde vært en hund som var innestengt i en bil i varmen, helt alene?
Troilltøva Skrevet 16. august 2010 #19 Skrevet 16. august 2010 så forferdelig!! synes det er urovekkende at ungen var så rolig egentlig (også fordi hun var opphetet), men det er kanskje tegn på at det ikke er første gang og er sikkert vant med og sitte alene i bilen lenge stakkars
AnonymBruker Skrevet 16. august 2010 #20 Skrevet 16. august 2010 For noen dager siden gikk jeg forbi en bil der det satt et lite barn på kanskje 1,5 år eller noe rundt der. Ute var det minst 28 grader og vinduet var åpent så lite at jeg knapt fikk fingeren gjennom. Jeg smelte og ropte til barnet, men til min store skrekk så reagerte det knapt! Jeg begynte virkelig å få angst og panikk og brølte etter hjelp og mennesker kom bort for å se, samtidig kom en securitasvakt og skulle til å få førervinduet knust for å komme inn til barnet. Da kom moren løpende og avverget det hele. Barnet var sløvt, varmt, men i live. Jeg måtte bare sette meg ned på bakken, ble helt svimmel og kvalm av skrekk. Securitasen tok noen telefoner før han fulgte meg til en benk og tilbød meg litt vann, jeg kunne ikke en gang stå på bena neste, så skjelven ble jeg. Jeg kan ikke forstå at folk tar slike sjanser!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå