Gå til innhold

Naboens irriterende barn

Fremhevede innlegg

Skrevet

Server ungene (svine)pøler og lumpe.

hehehehehehe - den var faktisk litt morsom :)

Videoannonse
Annonse
Gjest SmallTalk
Skrevet

stemmer, i år er det ramadan fra 10 august til ca 9 september. Dermed er det seine måltider i de fleste muslimske hjem denne måneden, etter som de ikke skal spise fra soloppgang til solnedgang. Men ramadan forsvarer jo ikke manglende folkeskikk da, det gjør for den saks skyld ikke islam heller. Så om jeg ikke hadde nådd fram til foreldre, og det fortsatt var unger ute seint ETTER ramadan, unger som kaster stein etc, så hadde jeg tatt kontakt med barnevern eller politi.

Man kan ta kontakt med barnevernet nå. Barn faster ikke under ramadan, kun de voksne.

Skrevet

Man kan ta kontakt med barnevernet nå. Barn faster ikke under ramadan, kun de voksne.

Mange barn faster også under ramadan fakktisk.

Skrevet

Hvis man har mensen faster man ikke.

Skrevet

Ta ungene inn. Server dem noe boller og brus. eller andre ting unger liker. Sett deg ned og prat med dem. Forklar dem hvorfor ting må få lov å være i fred. Det er jo tydelig at de ikke har voksne forbilder hjemme, da må noen andre ta å vise ungene hva god skikk og bruk er.

Kudos til deg og smekk på fingrene til barnevernspedagog Liv, som ønsker at barnevernet skal få flere liv å ødelegge..,. Man ringer da for pokker ikke barnevernet om noen unger kaster snøball og peller på motorsykler!

Skrevet

vel, for en muslim i tromsø, så betyr det at barnet må gå uten mat fra soloppgang kl 04 til solnedgang kl 03, for å sette det på spissen. I sørnorge vil det være fra 06 til kl 22 at man må være uten vått og tørt. det er barnemishandling. Og alle dere muslimforkjempere, vil dere bli operrt av en kirurg som ikke har spist på 14 timer? HVOR opplag og fokusert kan en slik lege egentlig være? Men bare fortsett å stemme sv og AP...

Skrevet

vel, for en muslim i tromsø, så betyr det at barnet må gå uten mat fra soloppgang kl 04 til solnedgang kl 03, for å sette det på spissen. I sørnorge vil det være fra 06 til kl 22 at man må være uten vått og tørt. det er barnemishandling. Og alle dere muslimforkjempere, vil dere bli operrt av en kirurg som ikke har spist på 14 timer? HVOR opplag og fokusert kan en slik lege egentlig være? Men bare fortsett å stemme sv og AP...

Hvem har sagt at jeg er muslim??Jeg har muslimske venner og de tvinger ikke barna til å faste,det er noe de velger selv seffølgelig.Og barn over 12 år faster ikke de under.

Kvinner som har mens kan ikke faste,heller ta det igjen etter at mensen er ferdig.

Gravide kvinner faster heller ikke og syke mennesker som tar medisiner.

Skrevet

Jeg er barnevernspedagog og tenkte at barnevernet burde meldes...

Kan du gi en begrunnelse for hvorfor barnevernet burde meldes? Er det fordi de driver rampestreker? Er det fordi foreldrene ikke lytter? Er det fordi barna er frekk? Har virkelig ikke barnevernet mer enn nok å gjøre, om man ikke skal melde inn barn som driver rampestreker?

Skal vi melde nabobarna til barnevernet, fordi de smeller postkassen vår? Skal vi melde naboene til barnevernet, fordi barna deres driver med "ring på spring"? Skal vi melde naboene våre til barnevernet, fordi barna deres er frekke i munnen?

Lurer virkelig på hvor grensen din går, for at man skal ringe barnevernet? Er det bedre å få mange slike telefoner, der dere får utrolig mye mer å gjøre, for å ta tiden deres vekk fra de som virkelig behøver hjelp?

Jeg trodde virkelig det skulle mere til, men så feil kan man ta. Og jeg syns utrolig synd påd e soma rbeider i barnevernet, om du virkelig mener at alle de som har pøbelbarn bør meldes til barnevernet. Ikke rart barnevernet ikke klarer å følge opp de viktige sakene, når de tydeligvis, i følge deg, skal brue tiden sin på "guttestreker".

Skrevet

Fordi foreldrene ikke makter å kontrollere barna. Kanskje foreldrene trenger veiledning i hvordan de skal veilede barna. (MST, PTO etc.) Bedre å ta det tidlig enn når politiet ringer når barna har slått ned noen, stjålet noe eller lignende...

En telefon er aldri en for lite...

Skrevet

Kan du gi en begrunnelse for hvorfor barnevernet burde meldes? Er det fordi de driver rampestreker? Er det fordi foreldrene ikke lytter? Er det fordi barna er frekk? Har virkelig ikke barnevernet mer enn nok å gjøre, om man ikke skal melde inn barn som driver rampestreker?

Skal vi melde nabobarna til barnevernet, fordi de smeller postkassen vår? Skal vi melde naboene til barnevernet, fordi barna deres driver med "ring på spring"? Skal vi melde naboene våre til barnevernet, fordi barna deres er frekke i munnen?

Lurer virkelig på hvor grensen din går, for at man skal ringe barnevernet? Er det bedre å få mange slike telefoner, der dere får utrolig mye mer å gjøre, for å ta tiden deres vekk fra de som virkelig behøver hjelp?

Jeg trodde virkelig det skulle mere til, men så feil kan man ta. Og jeg syns utrolig synd påd e soma rbeider i barnevernet, om du virkelig mener at alle de som har pøbelbarn bør meldes til barnevernet. Ikke rart barnevernet ikke klarer å følge opp de viktige sakene, når de tydeligvis, i følge deg, skal brue tiden sin på "guttestreker".

Hvis barn gjør enkelte rampestreker innenfor det "normale" ville det vært latterlig å ta kontakt med barnevernet, men hvis barn mangler helt forståelse for sosiale regler er det grunn til bekymring :)

• Liker 1
Skrevet

jeg er ikke muslim, men jeg føler for en liten oppklaring når det gjelder ramadan her.

Ja, det er enkelte barn som faster, det er gjerne sånn at barn kan prøve å faste om de vil, men det ses da gjerne mellom fingrene om de blir sultne og trenger mat i løpet av dagen.

Det er ikke slik at man ikke faster når man har mensen, men man kan la være om man vil. Det er det samme med gravide.

I områder der solens bane er litt rar, lange eller korte dager, så følger man gjerne middeltid fra for eks Mekka.

Og for øvrig selv om barna ikke faster, så følger de jo gjerne døgnrytmen til resten av familien, og er oppe til dagens store måltid serveres.

Forøvrig skjønner jeg godt at folk vurderer barnevern, skjønt jeg hadde vel heller meldt det til politiet jeg, om jeg hadde naboer som hadde barn som nærmest terroriserte nabolaget uten av foreldrene var mottagelige for kritikk...

Skrevet

jeg er ikke muslim, men jeg føler for en liten oppklaring når det gjelder ramadan her.

Ja, det er enkelte barn som faster, det er gjerne sånn at barn kan prøve å faste om de vil, men det ses da gjerne mellom fingrene om de blir sultne og trenger mat i løpet av dagen.

Det er ikke slik at man ikke faster når man har mensen, men man kan la være om man vil. Det er det samme med gravide.

I områder der solens bane er litt rar, lange eller korte dager, så følger man gjerne middeltid fra for eks Mekka.

Og for øvrig selv om barna ikke faster, så følger de jo gjerne døgnrytmen til resten av familien, og er oppe til dagens store måltid serveres.

Forøvrig skjønner jeg godt at folk vurderer barnevern, skjønt jeg hadde vel heller meldt det til politiet jeg, om jeg hadde naboer som hadde barn som nærmest terroriserte nabolaget uten av foreldrene var mottagelige for kritikk...

Hva er det du snakker om???Du er helt feil informert.

Kvinner som har mensen skal ikke faste nei,da man ikke er helt ren og man skal be i tillegg til fasten og når man ber så skal man være ren.

Gravide kvinner faster heller ikke og de samme gjelder syke mennesker.Du er helt på jordet ta å les litt dør du kommer og informerer folk her.

Hilsen muslim

Skrevet

Du ser vel det ut ifra TS sine beskrivelser at dette dreier seg trolig om noe litt mer enn vanlige "guttestreker". Men lev i din naive verden du.....

Jeg er nå av den oppfatning at en telefon til barnevernet for mye er bedre enn en for lite. Men det er visst livsfarlig å melde folk til barnevernet i disse dager. Ikke rart barn blir drept av sine egne foreldre og det som værre er. Ingen som tør å gjøre en dritt.

• Liker 1
Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

I utgangspunktet er jeg enig med forslaget til brutal mann. Men her har jo TS allerede vist seg fra "slemmesiden" og da blir det vanskelig å få barna til å slappe av og faktisk høre på hva som blir sagt.

Men det er jo verdt et forsøk likevel.

TS: om du er redd for å ta dem inn i huset, kan du ikke heller dra på besøk til dem eller snakke med dem i gata?

Jeg vet ikke om barnevern/politi er riktig vei å gå. Men det er tydelig at du må gå en vei.

Jeg hadde ikke akseptert sånn oppførsel fra mine naboer, uansett hvilken religion naboene tilhører. (og forøvrig mener jeg også det er helt irrelevant for saken at barna er muslimske - en rampunge er en rampunge!)

Skrevet

Ta det opp i borettslag møte !

Det gjorde vi når vi opplevde noe lignende, det hjalp.

Skrevet

Hva er det du snakker om???Du er helt feil informert.

Kvinner som har mensen skal ikke faste nei,da man ikke er helt ren og man skal be i tillegg til fasten og når man ber så skal man være ren.

Gravide kvinner faster heller ikke og de samme gjelder syke mennesker.Du er helt på jordet ta å les litt dør du kommer og informerer folk her.

Hilsen muslim

De muslimene vi har kontakt med har gjort det på den måten jeg beskrev, mulig det er ulik praksis innen ulike miljøer?

Skrevet

Er det kommunen som eier boligene? I såfall kan det høres ut som om dette er flyktningefamilier, dvs at de ikke har bodd lenge i landet. Mange kulturer har en oppdragerstil som er svært forskjellig fra vår. Det betyr ikke at de ikke oppdrar barna. Ofte har de en annen døgnrytme, og det er vanlig å ha lite grenser når barna er små, for å bli strengere når de nærmer seg pubertet. De er også ofte vant til at barna blir irettesatt av storfamilie og naboer, og at det ikke bare er foreldrenes ansvar å refse ungene. For nyankomne flyktninger er det mye som skal læres, på mange områder, og man kan forstå at de ikke klarer å sosialisere ungene sine slik naboene gjør. Disse familiene lever ofte i en mental krise, etter hva de har opplevd. Jeg sier ikke at det er ok at ungene oppfører seg slik, men synes barnevernet er total "overkill". Hvis det er flyktninger, ville jeg tatt kontakt med Flyktningetjenesten i kommunen (noen steder NAV). De har i oppgave å veilede og å hjelpe flyktninger, og kjenner familiene best. Hvis ikke dette er flyktninger, men noen som leier kommunale boliger, ville jeg tatt kontakt med boligkontoret i kommunen.

Skrevet

De muslimene vi har kontakt med har gjort det på den måten jeg beskrev, mulig det er ulik praksis innen ulike miljøer?

Dette er helt feil mange afrikanske land holder på sånn,men det er feil i koranen vet ikke om du har mulighet for å lese den der står det akkuratt det jeg sa.Det eneste de har rett i er det med barna,det er ikke såå farlig om de ikke klarer å faste.Ingen tvang.

Men kvinner som har mens er da "urene" og skal ikkke faste,kan taq det igjen etter at mensen er over.

Gravide faster ikke pga barnet trenger mat.

Syke mennesker skal ikke faste.

Hilsen muslim

Ps:lurer veldig på hvor de er fra:)

Skrevet

Tror løsningen kan være at flere naboer går sammen og hvis dette er kommunale boliger kan man vel ta kontakt med boligkontoret der?

Har en mistanke om at barna ikke respekterer ts ganske enkelt fordi hun er kvinne og dermed "uren" og vantro.

Et helvete er det med slike drittunger uansett.

Gjest Nutella_bella
Skrevet

Hvordan vet dere at ungene er muslimer i det hele tatt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...