Gjest Infidel Skrevet 1. oktober 2003 #1 Skrevet 1. oktober 2003 Et nytt, tragisk æresdrap har skjedd i Europa: http://www.faithfreedom.org/forum/viewtopic.php?t=7073 Jenta var bare 16 år og ble drept fordi faren syns hun var blitt "for vestlig". I Pakistan skjer det hundrevis av æresdrap hvert år, ofte med politiets stilltiende "aksept". Denne kvinnen overlevde et grusomt angrep fra sin mann, men før hun fikk hjelp skulle hun kanskje ønske hun ikke hadde gjort det: http://www.faithfreedom.org/forum/viewtopic.php?t=6490
manji Skrevet 1. oktober 2003 #2 Skrevet 1. oktober 2003 Kanskje jeg skal påpeke at i Jordan er æredsdrap lovlig, til en viss grad. Hvis mannen finner kona i senge med en annen man, og ender opp med å ta livet av henne. Så er ikke han straffeskyldig. Samt. Hvis mannen finner det ut i ettertid, at kona har vært utro, og dreper henne da, så får mannen en symbolsk fengselsstraff. Andre former for æredsdrap i Jordan kommer også unna med symbolske fengselsstraffer. F.eks, hvis du som bror av sin søster, finner ut at søsteren din er "løsaktig/lett på tråden/easy", så kan du drepe henne og komme unna med en kort fengselsstraff. Men nå skal det riktig nok sies at det blir bare bedre og bedre der nede. De har kommer et stykke på veien, og det blir bare mindre og mindre tollerert.
Gjest sexysadie Skrevet 1. oktober 2003 #3 Skrevet 1. oktober 2003 d er forferdelig d som skjer. beklageligvis har muslimene brakt denne fandenskapen hit opp.
Gjest lurven Skrevet 1. oktober 2003 #4 Skrevet 1. oktober 2003 vel æresdrap er faktisk ike lov i pakistan lenger men blir fortsatt praktisert i en viss grad på landsbygda.. har de dratt dritten hit opp da? det har vel ike vært så mange æresdrap i norge vel
manji Skrevet 1. oktober 2003 #5 Skrevet 1. oktober 2003 "Under Jordanian law, a man who kills a female relative walks free if he has "discovered her committing adultery" and receives a reduced penalty if he kills her after finding her in an "adulterous situation"." BBC <--------------------------------
VesleBråka Skrevet 1. oktober 2003 #6 Skrevet 1. oktober 2003 Jeg synes det er interessant at faren rømte fra "saddams brutalitet" til vesten, for så la sin datter/familie leve under sin egen brutalitet. Altså er brutalitet en fin og nødvendig ting, sålenge det ikke rammer ham selv. Snakk om dobbeltmoral..
Gjest Atacand Skrevet 1. oktober 2003 #7 Skrevet 1. oktober 2003 jeg vil kalle dette SKAM DRAP æresdraper for mildt.
mellom Skrevet 1. oktober 2003 #8 Skrevet 1. oktober 2003 og så lenge vi oversetter det til å bety det samme her som i enkelte land i Midt-østen, så kan ære koblet med drap, om en virkelig vil, fortsatt forbindes med noe som ikke utelukkende er negativt. Begreper har makt. Det er ingenting ærefult ved det å drepe et annet menneske.
VesleBråka Skrevet 1. oktober 2003 #9 Skrevet 1. oktober 2003 Jeg synes begrepet æresdrap er utelukkende negativt og en passende beskrivelse. Å sette sin egen ære foran andres liv og velferd, sier ganske mye for meg om komplett egoistisk prioritering. Helt uakseptabelt.
mellom Skrevet 1. oktober 2003 #10 Skrevet 1. oktober 2003 ære handler ikke utelukkende om heder - men også om verdighet -
Gjest Poirot Skrevet 1. oktober 2003 #11 Skrevet 1. oktober 2003 Mange kvinner blir drept av sine menn. Mange av disse drapene handler om ære, selv om paret er norske. Mange menn dreper sin kone/ex pga sjalusi, utroskap, misliker oppførselen hennes. Æresdrap som fenomen finnes ikke bare i Midt Østen...
VesleBråka Skrevet 1. oktober 2003 #12 Skrevet 1. oktober 2003 Skjønner hva du mener DP og er enig i poenget, men det er da også forskjell på crime of passion og en veloverveid handling om at person X må vekk før slekta skjemmes ut? Ikke at alle "norske" konedrap er crime of passion og alle æresdrap er overlagt drap altså, begge deler er jo begge steder.
Gjest Poirot Skrevet 1. oktober 2003 #13 Skrevet 1. oktober 2003 Tror nok mange æresdrap "av utlendinger" også er utført i affekt, eks han idioten som drepte svigerinnen sin fordi hun styrte for mye med fjernkontrollen. Handlet innerst inne om at hun ikke tilpsset seg sin rolle som kvinne (slik de burde være der de kom fra), men var ikke planlagt i forveien (overlagt). Egentlig er det forholdsvis sjelden man blir dømt for overlagt drap. Familiedrap blir ofte dømt som forsettlige, dvs at man ønsker å drepe personen, men det er noe man finner på der og da, ikke dagesvis i forveien.
mellom Skrevet 1. oktober 2003 #14 Skrevet 1. oktober 2003 Ja, det finnes selvsagt bortenfor og utenfor Mid-Østen. Men vi har vel aldri kalt fenomenet æresdrap tidligere, selv om motivet og bakgrunnen ligner? Kan hende har vi det? Eller har vi adoptert eller skapt det nå i moderne tid? Tror at min motvilje mot begrepet handler mye om at det ligger en forklaring i det - han (som oftest en *han*) gjorde det for å *forsvare* sin, eller sin familes ære. Liker det ikke. Et drap er et drap. Og termene forsettelig, uaktsomt osv. bør holde. Blodskam er et begrep som har feil fokus også - på skammen - ikke overgrepet. Det har jo heldigvis blitt erstattet med noe annet.
Gjest Poirot Skrevet 1. oktober 2003 #15 Skrevet 1. oktober 2003 Ja, det finnes selvsagt bortenfor og utenfor Mid-Østen. Men vi har vel aldri kalt fenomenet æresdrap tidligere, selv om motivet og bakgrunnen ligner? Kan hende har vi det? Eller har vi adoptert eller skapt det nå i moderne tid? Har nok adoptert det fra innvnadrerkulturen hvor ære er noe man snakker høyt om. Derimot har man ikke tenkt at det samme kan gjelde for "oss". Så en dokumentar om ære i Norge. Der ble det sagt at nordmenn ikke mente slike kodekser gjalt for oss. Men hva er da denne fasaden det er så viktig å opprettholde...? ble det påpekt. Vi har æreskodekser her også, men det heter noe annet. Fasade er ektremt viktig for en del. (Ikke dermed sagt at det e rlike drøyt som mye vi leser om fra andre kulturer, men dog ikke så fjernt at vi ikke skulle kunne relatere oss til det.)
Linemor Skrevet 1. oktober 2003 #16 Skrevet 1. oktober 2003 Drap er ille uannsett. og de blir ikke bedre av og kalles æresdrap. men hva med de drapene norske menn gjør da, egne barn og samboere? er det noe bedre? vi kaller det ikke æresdrap, men de som har drept synes sikkert de hadde en god grunn. de fleste drap begås jo av en som er offeret nært og det er egentlig mer skremmede enn navnet æredrap. det er klart, mord blir ikke no mer eller mindre riktig av at de som utfører de skjuler seg bak en religion eller sosial aksept.
manji Skrevet 1. oktober 2003 #18 Skrevet 1. oktober 2003 Senario: En mann kommer hjem. Han finner kona i sengen med en annen. Han freaker. Dreper henne og rasserer leiligheten. Det ovenfor er ikke et æredsdrap. Senario 2: En av slektens kvinner har sex men en man uten å være gift. Mennene i slekten finner dette ut, og bestemmer seg for å reagere. Broren og søskenbarnet dreper henne for å rengjøre slektens ære. Det ovenfor er et æredsdrap. ~*~ Mulig dette var presisert ovenfor, i noen av de andre innleggene, men jeg fikk inntrykk av at det var forvirring rundt dette.
Linemor Skrevet 1. oktober 2003 #19 Skrevet 1. oktober 2003 neida, men jeg ser ikke hvorfor det ene er beder enn det andre. det er uannsett det at andre bestemmer at noen andre har gjordt noe så galt mot de at de dreper den andre. hva de bruker som motiv er likegyldig. tror den norske mannen også føler at han vil ta tilbake litt av den æren den utro kvinnen tok fra han. men vi kaller det ikke æresdrap, men det er like feil. ikke misforstå meg, men jeg forsvarer ikke æresdrap på noen måte, men jeg synes det blir litt for dumt og gjøre det så mye værre enn andre drap.
manji Skrevet 1. oktober 2003 #20 Skrevet 1. oktober 2003 tror den norske mannen også føler at han vil ta tilbake litt av den æren den utro kvinnen tok fra han. men vi kaller det ikke æresdrap, men det er like feil. Nå er utroskap noe av det værste som går ann å oppleve. Så at noen reagerer ekstremt har jeg ingen problemer med å forstå. Det må være det største sviket som finnes. Hvor det med ære kommer inn her vet jeg ikke. Jeg kan ikke se det selv. Men det er mulig at andre mennesker klarer å se det aspektet bedre enn meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå