Sarafina Skrevet 15. august 2010 #1 Skrevet 15. august 2010 (endret) Hvor mye forbrenner man egentlig ved å gå turer? De siste 4-5 månedene har jeg gått turer hver dag, etter å ha fått meg hund. Sammenlagt blir det 5-6 timer i uka. Vi går både i raskt tempo og rolig tempo. Mitt spørsmål er bare: hvilken effekt får jeg egentlig av dette? Før jeg fikk hunden, trente jeg lite eller ingen ting. Jeg har nemlig ikke merket noen som helst forskjell på kroppen, nå som jeg går 5 timer i uka istedetfor 0? Kunne nemlig tenke meg å gå ned et par kilo... På meg virker det som om kosthold har mye mer å si for vekta, enn hva mosjon har. For i perioder der jeg spiser litt mindre, går jeg gjerne litt ned. Men mosjonerer jeg mer, merker jeg altså ingen forskjell. Jeg er kvinne, 167 høy og veier 62 kilo. Endret 15. august 2010 av Sarafina
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #2 Skrevet 15. august 2010 Vektnedgang er jo ikke hovedårsaken til at man bør være i bevegelse.. :klø: Kroppen er laget for å bevege seg. For at den skal fungere optimalt, MÅ man bevege på seg! Hvorvidt man går ned i vekt av å gå turer henger selvsagt sammen med så mye mer enn kun turen i seg selv. Hvor mye krefter legger du i disse turene? Går du fort? Spiser du for mye mat? Spiser du for lite mat? Du burde forøvrig trene styrke også, i tillegg til å gå turer. Styrketrening er noe av det aller viktiste og sunneste når det gjelder trening. Uten dette, får verken skjelett, muskler eller ledd den påvirkningen det trenger for å holde seg sterkt og sunt.
Sarafina Skrevet 15. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 15. august 2010 Vektnedgang er jo ikke hovedårsaken til at man bør være i bevegelse.. :klø: Kroppen er laget for å bevege seg. For at den skal fungere optimalt, MÅ man bevege på seg! Hvorvidt man går ned i vekt av å gå turer henger selvsagt sammen med så mye mer enn kun turen i seg selv. Hvor mye krefter legger du i disse turene? Går du fort? Spiser du for mye mat? Spiser du for lite mat? Du burde forøvrig trene styrke også, i tillegg til å gå turer. Styrketrening er noe av det aller viktiste og sunneste når det gjelder trening. Uten dette, får verken skjelett, muskler eller ledd den påvirkningen det trenger for å holde seg sterkt og sunt. Hehe, sorry hvis jeg uttrykte meg litt klønete. Klart jeg vet at vektnedgang ikke er hovedårsaken til å bevege på seg. Men det hadde vært en hyggelig liten bonus Jeg trente endel styrke og aerobic før, men det siste året har jeg vært litt lat på treningsfronten.. klart jeg beveger på meg med litt turer, svømming en gang iblant etc, men likevel gjør jeg mer nå som jeg har hund. Jeg sammenligner egentlig bare med før og nå - jeg er mer aktiv, men merker det ikke på kroppen. På noen av turene bytter jeg på å gå og jogge litt, andre ganger tar vi det mer med ro. Har en ung hund, så må ta det litt pent foreløpig Jeg er glad i mat, og mulig jeg spiser litt for mye karbohydrater. Likevel: kostholdet er det samme, mosjonen er mer -likevel merker jeg ikke forskjell. Synes bare det er litt rart :klø: Jeg er veldig enig med deg, jeg skal og bør begynne med styrke! Enten helsestudio eller aerobic / styrke slik jeg gjorde tidligere. Men tror ikke det vil bli oftere enn 1 gang i uka.. men det er vel ikke så verst, dersom jeg kombinerer det med gåingen (ispedd litt jogging)?
AnonymBruker Skrevet 15. august 2010 #4 Skrevet 15. august 2010 Hehe, sorry hvis jeg uttrykte meg litt klønete. Klart jeg vet at vektnedgang ikke er hovedårsaken til å bevege på seg. Men det hadde vært en hyggelig liten bonus Jeg trente endel styrke og aerobic før, men det siste året har jeg vært litt lat på treningsfronten.. klart jeg beveger på meg med litt turer, svømming en gang iblant etc, men likevel gjør jeg mer nå som jeg har hund. Jeg sammenligner egentlig bare med før og nå - jeg er mer aktiv, men merker det ikke på kroppen. På noen av turene bytter jeg på å gå og jogge litt, andre ganger tar vi det mer med ro. Har en ung hund, så må ta det litt pent foreløpig Jeg er glad i mat, og mulig jeg spiser litt for mye karbohydrater. Likevel: kostholdet er det samme, mosjonen er mer -likevel merker jeg ikke forskjell. Synes bare det er litt rart :klø: Jeg er veldig enig med deg, jeg skal og bør begynne med styrke! Enten helsestudio eller aerobic / styrke slik jeg gjorde tidligere. Men tror ikke det vil bli oftere enn 1 gang i uka.. men det er vel ikke så verst, dersom jeg kombinerer det med gåingen (ispedd litt jogging)? Kjære deg, jeg tror ikke du helt har forstått dette med vektnedgang. "Likevel: kostholdet er det samme, mosjonen er mer -likevel merker jeg ikke forskjell. Synes bare det er litt rart??" Det er ikke noe rart. Mosjon gjør veldig liten forskjell i forhold til kosthold. En rask gåtur (altså du blir andpusten) på en time forbrenner 300 kalorier hvis du er heldig. Du ville forbrent rundt 150 kalorier uansett bare av å eksistere og gjøre vanlige ting (sitte på PC`en, lese avisen osv) så du må trekke fra 150 fra 300 og står igjen med 150. Så den gåturen forbrenner 150 kalorier. Bare ved å eksistere, uten å trene noe i det hele tatt forbrenner en vanlig kvinne rundt 2000 kalorier. Du går da opp fra 2000 til 2150. En bitteliten økning. Du hadde økt like mye av å kutte ut et par bananer eller to skriver brød per dag. Skal du gå ned 1 kilo må du faktisk gå 7000 kalorier i underskudd. Skal du gå ned så mye at du merker at kroppen er blitt slankere må du nok ned 5-6 kilo. Og du vet vel at 150 kalorier må brennes daglig i ganske lang tid før du har mistet 42000 kalorier? Skjønner du da at det ikke er så veldig rart at du har blitt betydelig slankere?
Sarafina Skrevet 15. august 2010 Forfatter #5 Skrevet 15. august 2010 (endret) Kjære deg, jeg tror ikke du helt har forstått dette med vektnedgang. "Likevel: kostholdet er det samme, mosjonen er mer -likevel merker jeg ikke forskjell. Synes bare det er litt rart??" Det er ikke noe rart. Mosjon gjør veldig liten forskjell i forhold til kosthold. En rask gåtur (altså du blir andpusten) på en time forbrenner 300 kalorier hvis du er heldig. Du ville forbrent rundt 150 kalorier uansett bare av å eksistere og gjøre vanlige ting (sitte på PC`en, lese avisen osv) så du må trekke fra 150 fra 300 og står igjen med 150. Så den gåturen forbrenner 150 kalorier. Bare ved å eksistere, uten å trene noe i det hele tatt forbrenner en vanlig kvinne rundt 2000 kalorier. Du går da opp fra 2000 til 2150. En bitteliten økning. Du hadde økt like mye av å kutte ut et par bananer eller to skriver brød per dag. Skal du gå ned 1 kilo må du faktisk gå 7000 kalorier i underskudd. Skal du gå ned så mye at du merker at kroppen er blitt slankere må du nok ned 5-6 kilo. Og du vet vel at 150 kalorier må brennes daglig i ganske lang tid før du har mistet 42000 kalorier? Skjønner du da at det ikke er så veldig rart at du har blitt betydelig slankere? Ok. Jeg burde ha forandret spørsmålet mitt: vektmessig, gjør det i det hele tatt noen forskjell om man går turer 5-6 timer i uka, i forhold til ikke å gå særlig tur i det hele tatt? Det blir jo 20 timer i måneden, så jeg trodde kanskje det ville gjøre litt forskjell, men skjønner poenget ditt :-) Jeg trenger forresten ikke gå ned mer enn 2-3 kilo før jeg merker forskjell på kroppen, 5-6 kilo er mye mener nå jeg... Har ikke noe mål om det heller, målet er vel bare at klærne sitter litt løsere. Endret 15. august 2010 av Sarafina
Gjest brutal_mann Skrevet 15. august 2010 #6 Skrevet 15. august 2010 Jeg er kvinne, 167 høy og veier 62 kilo. Hva skal du ned i vekt for? :klø:
Gjest Anjelika Skrevet 15. august 2010 #7 Skrevet 15. august 2010 Jeg hadde et par kilo på kroppen som jeg ikke hadde mye bruk for en gang, og da skrudde jeg trening veldig opp og kosthold ned for å bli kvitt 1 kg i uka. Det er liksom "sakte men sikkert"-metoden, men den krevde altså en del svetting i studioet. Når jeg har gått fra sittestillende PC-jobb til mer aktivt arbeid (ikke veldig tungt, men mye gåing) så har jeg ikke merket spesielt mye forskjell. Ikke at jeg følger med på vekta med argusøyne heller da, men jeg har jo tenkt som deg at det kan ha en effekt og har ikke merket noe til det. Men jeg har da venner som har blitt kvitt en hel haug med kilo bare de begynner å gå på jobb i stedet for å kjøre. En viss effekt har det nok. Om du vil det skal gå litt raskere så kan du jo intensivere turene litt (gå fortere, jogge), trene litt styrke og være mer nøye på kostholdet.
Sarafina Skrevet 15. august 2010 Forfatter #8 Skrevet 15. august 2010 Hva skal du ned i vekt for? :klø: Har litt ekstra her og der og på magen, skjønner du (hvis jeg skal være helt ærlig her..) Er ellers fornøyd, og helt klar over at jeg er normalvektig :-)
Sarafina Skrevet 15. august 2010 Forfatter #9 Skrevet 15. august 2010 Jeg hadde et par kilo på kroppen som jeg ikke hadde mye bruk for en gang, og da skrudde jeg trening veldig opp og kosthold ned for å bli kvitt 1 kg i uka. Det er liksom "sakte men sikkert"-metoden, men den krevde altså en del svetting i studioet. Når jeg har gått fra sittestillende PC-jobb til mer aktivt arbeid (ikke veldig tungt, men mye gåing) så har jeg ikke merket spesielt mye forskjell. Ikke at jeg følger med på vekta med argusøyne heller da, men jeg har jo tenkt som deg at det kan ha en effekt og har ikke merket noe til det. Men jeg har da venner som har blitt kvitt en hel haug med kilo bare de begynner å gå på jobb i stedet for å kjøre. En viss effekt har det nok. Om du vil det skal gå litt raskere så kan du jo intensivere turene litt (gå fortere, jogge), trene litt styrke og være mer nøye på kostholdet. Takk for godt og konstruktivt svar! Helt enig med deg: med litt styrketrening og mer nøye på kostholdet i tillegg, så vil det nok funke bra Selv har jeg merket at hva jeg spiser har alt å si for vekta. En periode jeg var litt matlei (tenkte overhodet ikke på at jeg ville ned i vekt, men spiste bare litt mindre en kort periode), så raste kiloene av meg. Da trente jeg ingen ting, gikk ikke særlig mye tur en gang. Er ikke ute etter å slanke meg noe særlig, men trives best med å veie rundt 2 kilo mindre enn jeg er nå.
Gjest Nanne70 Skrevet 16. august 2010 #10 Skrevet 16. august 2010 Bare ved å eksistere, uten å trene noe i det hele tatt forbrenner en vanlig kvinne rundt 2000 kalorier. Kan dette stemme,da? Jeg tror muligens det blir feil å se på enkeltaktiviteter på den måten at du trekker hvileforbruk fra forbruk ved fysisk aktivitet. La oss anta at TS er 27 år. Med en vekt på 62 kg og en høyde på 167 cm trenger/forbrenner hun rundt 1700 kcal/dag ved liten eller ingen aktivitet og stillesittende arbeid, som f.eks. å sitte foran PC'en. Ved å øke aktiviteten til rolig mosjon 1-3 ganger i uka, øker hun forbrenningen til ca 1950 kcal/dag. Det er likevel ikke nok til å gå ned i vekt, da man må ligge på et kaloriunderskudd på 500 kcal/dag for å oppnå et vekttap på inntil 0,5 kg/uke, og beste måten å oppnå det på, er selvsagt en kombinasjon av sunt kosthold og aktivitet.
Sarafina Skrevet 16. august 2010 Forfatter #11 Skrevet 16. august 2010 (endret) Kan dette stemme,da? Jeg tror muligens det blir feil å se på enkeltaktiviteter på den måten at du trekker hvileforbruk fra forbruk ved fysisk aktivitet. La oss anta at TS er 27 år. Med en vekt på 62 kg og en høyde på 167 cm trenger/forbrenner hun rundt 1700 kcal/dag ved liten eller ingen aktivitet og stillesittende arbeid, som f.eks. å sitte foran PC'en. Ved å øke aktiviteten til rolig mosjon 1-3 ganger i uka, øker hun forbrenningen til ca 1950 kcal/dag. Det er likevel ikke nok til å gå ned i vekt, da man må ligge på et kaloriunderskudd på 500 kcal/dag for å oppnå et vekttap på inntil 0,5 kg/uke, og beste måten å oppnå det på, er selvsagt en kombinasjon av sunt kosthold og aktivitet. Tusen takk for svar! Jeg tror nok også at dette stemmer litt bedre. Jeg er forresten 29 år Sant som dere sier - flere steder har jeg lest at man må trene ganske så mye for f eks å forbrenne en sjokolade. Kom på det nå. Er fortsatt interessert i folks erfaringer rundt det å gå turer. Har nemlig hørt om folk som begynte å gå masse, og dermed gikk ned mange kilo.. Er det slik at dette ikke stemmer? Jeg er en av dem som går litt opp og ned i vekt, pleier vel å veie mellom 60 og 63. Er veldig glad i mat Også er jeg slik at hvis jeg spiser mer i en periode, så blir jeg på en måte vant til det, og magen krever mer også. (Samme med sjokolade. I perioder der jeg ikke har spist det på en stund, så har jeg sjelden "cravings" på det heller. Vanedannende er det..) Sånn er det sikkert for mange av oss Endret 16. august 2010 av Sarafina
Gjest Nanne70 Skrevet 16. august 2010 #12 Skrevet 16. august 2010 Tusen takk for svar! Jeg tror nok også at dette stemmer litt bedre. Jeg er forresten 29 år Sant som dere sier - flere steder har jeg lest at man må trene ganske så mye for f eks å forbrenne en sjokolade. Kom på det nå. Er fortsatt interessert i folks erfaringer rundt det å gå turer. Har nemlig hørt om folk som begynte å gå masse, og dermed gikk ned mange kilo.. Er det slik at dette ikke stemmer? Jeg er en av dem som går litt opp og ned i vekt, pleier vel å veie mellom 60 og 63. Er veldig glad i mat Også er jeg slik at hvis jeg spiser mer i en periode, så blir jeg på en måte vant til det, og magen krever mer også. (Samme med sjokolade. I perioder der jeg ikke har spist det på en stund, så har jeg sjelden "cravings" på det heller. Vanedannende er det..) Sånn er det sikkert for mange av oss Jeg tror kanskje at det du har hørt/lest om folk som går ned masse i vekt med å begynne å gå tur, stort sett gjelder svært overvektige og/eller utrente personer. Du må uansett gå i et såpass høyt tempo at du blir svett og andpusten og helst i minst 45 min for å få noe særlig effekt av gange som trenings/mosjonsform. Ta lange skritt med godt "fraspark", bruk armene aktivt, evt. gåstaver. Jeg begynte med såkalt "powerwalk", og har nå blitt i tilstrekkelig god form til å jogge 3,5 km 3 ganger i uka. Sjokolade er utrolig kaloririkt - 100 gram melkesjokolade (12 ruter)utgjør ca 550 kcal, altså over en fjerdedel av dagsbehovet ditt! Mat er godt, men det kan være greit at man sparer det meste av kosen til èn dag i uka, og ellers passer på å spise sunt og variert. Jeg har gått ned nesten 6 kg på litt over 3 mnd uten å slanke meg, men ved å passe på kostholdet og trene 4-5 dager i uka. Og jeg har skeiet ut innimellom med både sjokolade, vin og god mat. Det eneste som trengs, er litt bevissthet rundt matinntak og aktivitet.
Sarafina Skrevet 16. august 2010 Forfatter #13 Skrevet 16. august 2010 (endret) Du må uansett gå i et såpass høyt tempo at du blir svett og andpusten og helst i minst 45 min for å få noe særlig effekt av gange som trenings/mosjonsform. Ta lange skritt med godt "fraspark", bruk armene aktivt, evt. gåstaver. Jeg begynte med såkalt "powerwalk", og har nå blitt i tilstrekkelig god form til å jogge 3,5 km 3 ganger i uka. Jeg har gått ned nesten 6 kg på litt over 3 mnd uten å slanke meg, men ved å passe på kostholdet og trene 4-5 dager i uka. Og jeg har skeiet ut innimellom med både sjokolade, vin og god mat. Det eneste som trengs, er litt bevissthet rundt matinntak og aktivitet. Da har du vært flink! Godt gjort! Dessuten er jo det en sunn og fin måte å gå ned litt i vekt på. Jeg skal prøve på det samme. Får nok ikke til trening 4-5 dager i uka som deg, da men... Men planlegger 1-2 timer i uka med styrke / aerobic, i tillegg til gåingen min. Sammen med litt mer bevissthet rundt kosthold, tror dere at dette vil funke..? Skal jo ikke slanke meg, men vil gå ned igjen de 2-3 kiloene som jeg har lagt på meg i løpet av det siste året. Få på meg favorittbuksa igjen Endret 16. august 2010 av Sarafina
AnonymBruker Skrevet 16. august 2010 #14 Skrevet 16. august 2010 Om man ønsker å stramme opp kroppen og gå ned i fettprosent, er det ingenting som slår styrketrening. Men om gåturene gir deg glede, for all del, fortsett med dem også! Gåturer er skånsom og hyggelig trening, som kan være sunt for psyken så vel som fysikken.
Gjest Nanne70 Skrevet 16. august 2010 #15 Skrevet 16. august 2010 Glemte å si at jeg har trent styrke i tillegg, 2-3 ganger i uka. Selv om jeg bare har gjort dette hjemme uten vekter, har jeg merket gode resultater.
AnonymBruker Skrevet 16. august 2010 #16 Skrevet 16. august 2010 Hvorfor er alle så hysteriske ang. styrketrening?? Det er da bare at man bygger muskler som etter 3 år kanskje øker forbrenningen bittelitt, man får da vel f.eks ikke mindre flesk på kroppen av å trene styrke, musklene bygges jo bare under. Har du en fleskete mage kommer jo musklene bare under flesket.
Sarafina Skrevet 16. august 2010 Forfatter #17 Skrevet 16. august 2010 Hvorfor er alle så hysteriske ang. styrketrening?? Det er da bare at man bygger muskler som etter 3 år kanskje øker forbrenningen bittelitt, man får da vel f.eks ikke mindre flesk på kroppen av å trene styrke, musklene bygges jo bare under. Har du en fleskete mage kommer jo musklene bare under flesket. Så hva er best for oss med "fleskete" mage? hehe. Kondisjonstrening, som jogging og aerobic?
AnonymBruker Skrevet 16. august 2010 #18 Skrevet 16. august 2010 Hvorfor er alle så hysteriske ang. styrketrening?? Det er da bare at man bygger muskler som etter 3 år kanskje øker forbrenningen bittelitt, man får da vel f.eks ikke mindre flesk på kroppen av å trene styrke, musklene bygges jo bare under. Har du en fleskete mage kommer jo musklene bare under flesket. Hvis dette er dine erfaringer med styrke, da har du gjort noe alvorlig feil. Med et godt styrkeprogram (og et godt kosthold - selvsagt) kan man se forskjeller i speilet etter få måneder. Styrketrening forbrenner fett, og gir høyere basalforbrenning, på langt kortere tid enn tre år. Derfor får man altså mindre "flesk" av å trene styrke. Dessuten vil ikke en menneskekropp, slank eller ei, se bra og sunn ut med mindre det finnes et visst minimum av muskelmasse der. En kropp med små muskler er en slapp og usunn kropp, og det har aldri vært pent. Styrketrening med kroppsvekt er helt fint, men til de viktigste øvelsene som trener de viktigste og største muskelgruppene i kroppen (knebøy, markløft, pressøvelser osv) vil man ha god nytte av en vektstang og vektskiver. Motstanden man får kun med kroppsvekten vil i disse øvelsene ikke være kraftig nok til å gi fremgang lengre enn til et svært beskjedent nivå. Og nei, man risikerer ikke å plutselig en morgen våkne opp seende ut som en kvinnelig variant av Hulken, bare fordi man gjorde noen ordentlige styrkeøvelser dagen før.
AnonymBruker Skrevet 17. august 2010 #19 Skrevet 17. august 2010 Hvorfor er alle så hysteriske ang. styrketrening?? Det er da bare at man bygger muskler som etter 3 år kanskje øker forbrenningen bittelitt, man får da vel f.eks ikke mindre flesk på kroppen av å trene styrke, musklene bygges jo bare under. Har du en fleskete mage kommer jo musklene bare under flesket. Man strammer opp musklene så man ser mer spretten ut, og man forbrenner masse når man tar i. Også er det faktisk ganske deilig å være sterk i det daglige.
Gjest Anjelika Skrevet 17. august 2010 #20 Skrevet 17. august 2010 Så hva er best for oss med "fleskete" mage? hehe. Kondisjonstrening, som jogging og aerobic? For fettforbrenning får man nok best effekt med kondisjonstrening med litt høy intensitet. Men styrketrening er også bra, muskler forbrenner fett og både estetisk og helsemessig sett er det bedre å beholde muskelmasse enn å spise av den når man slanker seg. Man leser jo så utrolig mange forskjellige treningsfilosofier, men det blir nå iallefall ofte anbefalt å ha ca et 70/30 fordeling mellom cardio/styrketrening når målet kun er å gå ned i vekt. Altså jogge hver dag, styrketrening ca annenhver dag f eks.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå