Gjest Gjest Skrevet 25. august 2010 #21 Skrevet 25. august 2010 Dette "ting vi liker og ting vi ikke liker" er bare sludder. Sorry, mac, men du vrøvler. Du har du jo nettopp brukt masse tekst på å argumentere for at motivet bak drapet er viktig for så å konkludere i siste setning med at det ikke har noe å si alikevel! Her er det du som motsier deg selv! Jeg påstår at bruken av ordene "mord" og "henrettelse" ikke bare er en beskrivelse av hvordan drapet ble gjennomført, forbredelse og offerets mulighet for å slippe unna men også motivasjonen bak drapet og om man sympatiserer med motivet for drapet eller ikke. Det er ikke noe av det du har skrevet som jeg har oppfattet som en motsigelse av dette. Derimot ser det ut for meg som om du støtter opp om mitt syn av at "mord" og "henrettelse" kun brukes om drap vi opplever som ikke akseptable.
Mann 42 Skrevet 25. august 2010 #22 Skrevet 25. august 2010 Du har du jo nettopp brukt masse tekst på å argumentere for at motivet bak drapet er viktig for så å konkludere i siste setning med at det ikke har noe å si alikevel! Her er det du som motsier deg selv! Jeg påstår at bruken av ordene "mord" og "henrettelse" ikke bare er en beskrivelse av hvordan drapet ble gjennomført, forbredelse og offerets mulighet for å slippe unna men også motivasjonen bak drapet og om man sympatiserer med motivet for drapet eller ikke. Det er ikke noe av det du har skrevet som jeg har oppfattet som en motsigelse av dette. Derimot ser det ut for meg som om du støtter opp om mitt syn av at "mord" og "henrettelse" kun brukes om drap vi opplever som ikke akseptable. Jeg har først og fremst poengtert at graden av overlegg er viktig. Hvis vi skal skille mellom drap som er utført med overlegg, blir motivet viktig, f.eks i fht politiaksjoner mot gisseltakere eller andre som er en fare for almenheten. Og da kaller jeg det nødverge, fordi situasjonen og det overordnede hensynet til folks sikkerhet fremtvinger drapet. Det er altså ikke snakk om at det er motivert ut fra personlig vinning e.l. Jeg har veldig vondt for å se hvorfor det er tvingende nødvendig for deg å innføre "sympati" som en viktig faktor her. Hvorfor mener du at det er et stort poeng? Jeg er omtrent like lite sympatisk innstilt både til kinesiske turister og fillipinske politifolk, i den forstand at jeg ikke har noen følelser for noen av dem. Men jeg erkjenner at å med fullt overlegg skyte den gisseltakende politimannen i neseroten ved første anledning, hadde vært rettferdiggjort og akseptabelt som nødverge, av hensyn til de gislene han på det tidspkt truet med å drepe, og faktisk også senere tok livet av. Det ville vært en klar nødvergesituasjon, fullt ut betinget av situasjonens elementer og aktører, og mine emosjoner har ikke noe med saken å gjøre i det hele tatt. Skytteren, eller rettere sagt den av hans overordnede som ville tatt beslutningen, ville ha gjort det i hht en overordnet verdi, og handlingen ville vært begrunnet i dette og i situasjonen. En beslutning som en lommekalkulator kunne tatt, uten problemer. Det pussige var at man valgte å vente.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå