Gå til innhold

I permisjon - får sparken. Arbeidsgiver diskriminerer.

Amber

Anbefalte innlegg

Jeg skal tilbake i jobb i januar, etter fødselspermisjon. Ble kalt inn på jobben, og får beskjed om at det kan hende er behov for å kutte et årsverk, og derfor er det ikke sikkert at jeg kan komme tilbake. Det virket ikke som om de var klar over at jeg vet at de ikke kan si meg opp før jeg er tilbake. Men jeg nevnte det, og "joda, alt skal gjøres riktig". Men de ville gi beskjed i god tid.

Det er ansatt en etter meg, men hun hadde mer erfaring enn meg, og derfor vil de heller beholde henne enn meg. "Hun er så flink". Vi har flere kontorer, og de skysser folk imellom hele tiden for å få kabalen sin til å gå opp. Se tråden her

http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...4082&highlight=

Jeg føler meg skviset ut, og tanker som "jeg har gjort en dårlig jobb siden de vil bli kvitt meg" kommer snikende.

Jeg vet jeg ikke kan tenke sånn, men sjefen vår (som selv får andre til å gjøre dritt jobben - han var ikke engang til stedet på møtet) Har alltid favorisert ansatte, og gir tydelig uttrykk for hvem han liker og ikke. Her er det trynefaktor som teller. Jeg er ikke den første som er blitt "diskriminert".

Jeg vet at det er tøft på arbeidsmarkedet fo arbeidstakere - og givere, spesielt i min bransje.

Men når det er en privat bedrift og vi ikke er organisert, hva gjør men med sånt?

Er det noen vits i å organisere seg nå?

Vil gjerne ha råd og erfaringer fra andre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis det står mellom deg og hun som de ansatte etter deg så kan jeg da skjønne hvis de vil beholde hun andre da hun har mer erfaring. Jeg synes ikke ansiennitet skal telle så mye. Det som bør telle er erfaringen og faktisk hvordan man utfører jobben.

De vil jo ikke si opp noen men er de skviset økonomisk så MÅ de si opp noen. Betyr jo ikke at de er misfornøyd med deg - men kanskje at de er MEST fornøyd med hun andre.

Selvsagt lønner det seg å være organisert - nå trenger du det selv - men jeg synes også det er viktig å bidra (med min kontingent) til at andre som kommer opp i tilsvarende situasjoner kan få hjelp også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsigelstiden må isåfall tre i kraft først når du er tilbake fra permisjon.

Men, sjekk her: www.likestillingsombudet.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

punkyB skrev:

Hvis det står mellom deg og hun som de ansatte etter deg så kan jeg da skjønne hvis de vil beholde hun andre da hun har mer erfaring. Jeg synes ikke ansiennitet skal telle så mye. Det som bør telle er erfaringen og faktisk hvordan man utfører jobben.

Det er ikke snakk om "synsing" i en sak som dette! I Arbeidsmiljøloven står det klart og tydelig at dersom man skal si opp ansatte, skal dette først og fremst baseres på ansiennitet... sånn er det bare! Man skal selvfølgelig også legge sosiale forhold til grunn. Dersom f.eks. to personer som har vært ansatt omtrent like lenge står i faresonen for å bli oppsagt, den ene er alenemor med stram økonomi, og den andre er gift med en rik mann (dette er selvfølgelig satt på spissen), da skal man ikke si opp alenemoren...

Dina

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arbeidsmiljøloven står det klart og tydelig at dersom man skal si opp ansatte' date=' skal dette først og fremst baseres på ansiennitet... sånn er det bare! [/quote']

Ja, men dette er snakk om lang ansenitet.

Vi har for ikke så lenge siden hatt en slik sak på jobb hos oss der en med samme jobb som meg (gravid var hun også fikk vi vite...det var litt trist), men hadde jobbet der lengere ble sagt opp.

Vi sjekket nøye med arbeidrettsadvokat (heter det det?) for å finne ut hva vi kunne gjøre. Det vi fikk vite var at ansennitet ble tolket som laaang tids ansettelse. Vi snakker opp mot 10 år tror jeg.

Det var ihvertfall ikke noe problem rettslig sett å si opp hun som hadde jobbet der i 2,5 år foran meg som hadde jobbet der 0,5.

Det er aldri forseint å organisere seg! Men jeg vil ogaå anbefale deg å ta kontakt med jussbuss e.l. de kan hjelpe deg med slike saker for å finne ut hva som er dine rettigheter.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her finner du informasjon om hvilke hensyn bedriften skal ta når den må nedbemanne. Denne informasjonen er litt enklere å forstå enn å tolke en lovtekst.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar!

Felicia, det overrasker meg det du sier om hun som var gravid. Det er da ikke lov å si opp en som er gravid?

Egentlig burde jeg vel ikke bli overrasket... horribelt hvordan det er enkelte plasser, ang. oppsigelser osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Felicia' date=' det overrasker meg det du sier om hun som var gravid. Det er da ikke lov å si opp en som er gravid?[/quote']

Det finnes ingen regel som sier at du ikke har lovt til å si opp noen som er gravide. Du har ikke lovt til å si opp noen fordi de er gravide.

I vårt tilfelle så var dette en person som ikke var faglig sterk og sto derfor lagelig til da vi var tvunget til å skjære ned. Vi visste ikke at hun var gravid da det ble bestemt, men det kom frem før hun fikk oppsigelsen.

Hun fikk da lovt til å jobbe litt lengere enn planlagt, slik at hun hadde rett til lønn/trygd i permisjonstiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med ansiennitet ved oppsigelser står ikke i AML, men i hovedavtalen mellom NHO og LO. Den gjelder bare der bedrifter og arbeidstakere er organiserte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...