Gå til innhold

For sant til å være godt

Vera Vinge

Anbefalte innlegg

Jeg er så nysgjerrig på deg og familien din!

I hodet mitt ser dere ut som Don og Betty Draper (bare at du er mørk i håret), han med sleik og dress, du med vakre gule kjoler, og lillegutt med nikkers og sixpence. Bildet i hodet mitt av dere har til og med et filter over seg, et sånt gyllent et, som forsterker gule kjoler og brune ben :ler:

Rart å se såpass tydelig for seg noens utseende kun basert på tekst. :)

Haha, nå måtte jeg le! Er det pga den kommentaren uka etter forrige fødsel, da jeg tasset rundt i undertøyet mens mannen raket i skjorte, eller hva det var?

Men du er ikke helt på jordet når det gjelder at jeg har en relativt "pen" stil med mye kjoler og assesoirer og at mannen går mye i dress. Men brune ben må jeg dessverre se langt etter. Hvertfall nå som selvbruningen på leggene begynner å blekne...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, enig med kisskissbangbang! Ikke i hvordan dere ser ut, men at måten du skriver på gjør at jeg har et bilde av dere - som sikkert ikke stemmer. Det er ikke alle som skriver så visuelt.

Men ja, du har som regel kjole eller skjørt på deg, gjerne i rødt eller annen knall farge. Tror du har krøllete mørkt hår. Mannen din har jeg alltid tenkt er ganske blond og litt linskjortetypen nå om sommeren. Og småguttene dine er selvfølgelig søte og upåklagelig antrukket i mors hjemmestrikkede klær, også i en del kvikke farger.

Jeg kjenner meg forresten igjen i dette med å lengte etter at en periode er over. Jeg tar meg i det ofte, at jeg lengter både framover og bakover i tid - til og med samtidig. For eksempel hadde min yngste på knappe to noen dager i sommer hvor frustrasjonsnivået var høyt generelt og han også var plaget av varmen. Én del av meg tenkte: "Å, jeg gleder meg til du blir litt større!" En annen del av meg tenkte: "Å, ikke voks. Du har allerede vokst for mye. Tenk at du ikke lenger er den harmoniske lille babyen min!" Og så den tredje stemmen: "For en tosk du er, Ciara! Tenk at dette er sommeren med praktfullt vær og det meste er på stell, og så klarer du ikke nyte det som du bør."

Det skal ikke være lett!

Jeg vil også gjerne lese om jobbsituasjonen din. Jeg skjønte jo du var misfornøyd (i hvert fall tidvis) før permisjonen, og når man er borte fra jobben tenker man gjerne en del på den likevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må si jeg koser meg litt over bildene dere har av meg. :fnise: Bortsett fra at jeg ikke helt vil vedkjenne meg mørkt hår (jeg tror jo fortsatt at jeg er en ganske lyshåret krølltopp, men graviditeter har gjort meg mørkere og med mindre vilt hår enn jeg ofte tror selv), stemmer det ganske godt. Jeg er særdeles troende til å møte overpynta i diverse anledninger. Inkludert i barselgrupper, noe som på en måte gir meg litt dårlig samvittighet, fordi jeg selvsagt syns det er et sted hvor man godt kan møte med hestehalen på snei og gulp på skulderen. Men jeg er så glad i å pynte meg at jeg ikke klarer å la det være. Men jeg måtte le da jeg kom hjem med en lys olabukse en dag, og brukte den sammen med en t-skorte/bluse og tøysko. "Oj, nå så du jo ut som en vanlig dame! Jeg liker det!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg fikk min første skikkelige "hjelp, stopp, ikke voks så fort" vedr storebror for noen dager siden. Jeg ser at han har vokst veldig mye i sommer. Som klart eldst på sin avdeling i barnehagen er han også et hode høyere enn alle de andre, så han virker jo veldig stor av det også, når 2011-barna har flyttet opp på storbarnsavdelinger. Han som alltid har vært i ganske godt hold, dvs ikke egentlig tykk, men veldig "god", kompakt, har strukket seg voldsomt. Beina har liksom skutt ut av shortsene, og han har blitt mye mindre rund i ansiktet. Og han prater og spør og har kompliserte følelser og mer nyanserte meninger enn før. Og nå som jeg øyner bleieslutt også, og vi til og med prøver oss fram med å kutte ut dagsoving, innser jeg at han begynner å bli stor.

Nå tror jeg at vi har mye fint i vente også, men det er noe med å innse at tiden som har gått - eller her og nå - kommer aldri igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Mye assecoi..............eh...irer? Ja, du skjønner hva jeg skulle skrive.

Jeg så mer for meg faktisk en sånn blå jeans og egenstrikket halvvlang cardigan i myk strikk(angora) med brunt hår og lett sminke - og veldig fin hage. Og tapet fra Ferm i ganga, og sikkert de derre "dots" som sånn hengegreier i gangen også.

Litt sterke farger, men i retropalett. Mannen din sykler hver dag til jobb.

Er det virkelig ikke slik altså? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nesevisa

I hodet mitt ser jo alle ut som profilbildene sine, mer eller mindre. Ciara, Vera Vinge og Small-Talk er superflotte, classy damer på hver sin måte,ens Mafalda er en...fisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I hodet mitt ser jo alle ut som profilbildene sine, mer eller mindre. Ciara, Vera Vinge og Small-Talk er superflotte, classy damer på hver sin måte,ens Mafalda er en...fisk?

Stakkars deg, Nesevisa, ser du virkelig ut som en sko!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, ikke dumt med litt drahjelp mtp imagebygging her inne. Så kan man også gi inntrykk av glamour de dagene man har tilbragt med jobbing i hagen og husvask og gjør noe så sjeldent som å gå i samme genser som jeg sov i hele dagen. Som i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye assecoi..............eh...irer? Ja, du skjønner hva jeg skulle skrive.

Jeg så mer for meg faktisk en sånn blå jeans og egenstrikket halvvlang cardigan i myk strikk(angora) med brunt hår og lett sminke - og veldig fin hage. Og tapet fra Ferm i ganga, og sikkert de derre "dots" som sånn hengegreier i gangen også.

Litt sterke farger, men i retropalett. Mannen din sykler hver dag til jobb.

Er det virkelig ikke slik altså? ;)

Ai, skulle ønske jeg kunne si jeg ikke har sånne dots i gangen, men det har jeg. :sjenert: Men bare en! Og Ferm living-tapeten befinner seg på gjestetoalettet! Hjelper det på forutsigbarheten..? :sexy:
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nesevisa

Måtte google både Dots og Ferm-tapet. Men ja! Fiiiint!

Bor i treroms nå, typ for det meste hvit (unntatt én j****g stygg vegg på soverommet). Men snart, snart blir det hus! Sparer penger til litt sånn ekstraluksus allerede. Gleder meg til å lage barnerom!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ønsker meg dots som "gelender" i trappeveggen :)

Det var en morsom ide. :) De er jo veldig artige og skjønner godt at de har blitt populære. Vi har en gråblå sammen med en av disse: https://www.google.no/search?q=normann%20copenhagen%20stick&bav=on.2,or.&bvm=bv.73231344,d.bGQ,pv.xjs.s.nn.xJhmY0R0QMY.O&biw=1024&bih=672&um=1&ie=UTF-8&hl=nn&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=FWDuU-i6DoTuyQPglYK4Ag#facrc=_&imgrc=fkm8yguZ7tImyM%253A%3Bl0s2TxAZbrbeqM%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.designers-avenue.com%252F4807-thickbox_default%252Fstick-2-wooden-hooks-nature-normann-copenhagen.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fwww.designers-avenue.com%252Fen%252Fcoat-hooks-and-coat-racks%252F1878-stick-2-wooden-hooks-nature-normann-copenhagen-5707434054481.html%3B1000%3B1000

Den siste er for øvrig utrolig praktisk, og jeg la beslag på den andre i pakken, til å ha på soverommet. Begge knaggene i gangen er forresten i barnehøyde, til barnejakker.

I morgen skal dessuten min far komme på besøk og hjelpe til med å sette inn den gule døra vår rett ved siden av knaggene. Den har stått i garasjen i et helt år! Det blir helt fantastisk. Og spennende med en så fargerik dør. Tror det gjør seg godt i (ytter)gangen, som har lysegrå vegger. Og så mener mannen at vi også bør male mursteinen akkurat i innhukket døra står i i samme farge. Mursteinen er nå malt mellomgrå, som resten av grunnmuren. Huset er mørkegrått med svarte vinduer. Apropos det, så irriterer det meg fortsatt at mannen valgte å fravike planen om satansvart hus. Hadde jeg visst det, hadde jeg bestilt mørkegrå vinduer også.

Blabla.

Måtte google både Dots og Ferm-tapet. Men ja! Fiiiint!

Bor i treroms nå, typ for det meste hvit (unntatt én j****g stygg vegg på soverommet). Men snart, snart blir det hus! Sparer penger til litt sånn ekstraluksus allerede. Gleder meg til å lage barnerom!

Hus er gøy! Har dere kjøpt eller er dere kjøpeklare? Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I dag har jeg hatt en sånn supereffektiv dag, at det nesten høres ut som løgn, når jeg oppsummerer alt jeg har gjort. Som sikkert mange andre har vi hatt to planleggingsdager i barnehagen, og i dag har vi tilbragt nesten hele dagen hjemme. De to små er litt slitsomme å hanskes med om dagen, siden begge er sånn småsyke og dermed tidvis sutrete, særlig lillebror. Dum som jeg er tester jeg også ut å droppe dagsoving for eldstemann, siden han da viser seg å være mye enklere å legge om kvelden. På tross av det, har jeg altså klart å støvsuge og vaske hele huset, inkl. to bad og et toalett (minus vask av soverom - det gjør jeg sjelden). Pluss halvannen times iherdig luking, hvorav noe i bratt skråning og storhandling og kjøp av vinduslister med småttisene på slep. Og alt før mannen kom hjem! Etter det luket jeg jammen en time til. Og det er som en treningsøkt med all den klatringen og halingen i gjenstridige røtter. Det vokser nemlig så sykt i denne hagen. Noe som også vises på gresskarplanten vi satte ned tidligere i sommer. Den er jo som en kjøttetende plante som truer med å ta over hele hagen. Men dessverre også på ugresset, som har vært vanskelig å holde full kontroll på i nyanlagt hage med baby som sover dårlig på dagtid og mannen som jobber med andre ting.

Vel, jeg får takke "bakkemannskapet" (ref for de som leste DN-artikkelen om småbarnsmødre for et par uker siden). Lillebror for at han sov halvannen time i strekk for en gangs skyld. Og fantastiske storebror, som på tross av uenighet vedr om vi skulle være inne eller ute ("nei, gider jeg ikke å jobbe mer"), gikk inn selv, hentet leker og lekte rollelek med dukker og biler på verandaen nesten hele den tiden lillebror sov. Senere fant han en klut og vasket lekedelen av peisestua. Med litt mye vann, men det er gummigulv, så det går bra. Ingen store uhell heller, ettersom jeg oppdaget at aprikosene jeg kokte, hadde svidd seg ganske grundig, i tide før brann oppstod...

Nå har jeg lagt beina på bordet, og venter på italiensk is. :)

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg pønsker også på hva vi skal gjøre med kjøkkenet. Det er ikke gjort noe der siden 1990, men det er ingen som tror det. Det har ganske stygge fliser over kjøkkenbenken, men selve kjøkkenet har holdt seg utrolig fint. Det er kvalitetskjøkken fra Poggenpohl, og har veldig tidløs design med glatte, hvite fronter og retro-inspirerte metallhåndtak som passer huset godt. Kjøkkenet ser nesten ikke slitt ut, og det synes ikke at det ble oppført like etter 80-tallet. Det er ikke så stort, men har praktiske, moderne løsninger med mest store skuffer og ovn i arbeidshøyde bl.a.

Så, vi gjør ingenting med skapene. Det blir dermed for et koseprosjekt å regne, ettersom oppgradering av kjøkkenet vil si bytte av benkeplate, fliser over benken, vask og koketopp. Ovn, mikro, oppvaskmaskin og vifte har vi allerede byttet ut. Koketoppen snappet vi på et Miele-tilbud, så den står klar i kjelleren.

Jeg vil helt klart ha benkeplate i granitt eller kompositt. Og jeg tror vi har konkludert med en lysegrå/hvitvaktig variant. Jeg tenkte egentlig svart, men syns det blir for hardt til de hvite skapene og stilen for øvrig. Men det store spørsmålet er fliser over benken. For jeg tror vi vil ha fliser. Små fliser, 5x5. Egentlig så jeg for meg smaragdgrønne mosaikkfliser, men etter at vi bestemte oss for lys benk, tror jeg det blir litt rart med mørke eller veldig fargesterke fliser. Og så lånte vi med oss noen lysegrågrønne fliser, og det tror jeg kan bli veldig fint!

Og historien om flisevalg kunne endt der, men så har vi en skjenk i forlengelsen av kjøkkenet, mot spisestua. Og der har vi en gul hylle og en lyseblå skuff. Og jeg er ofte skeptisk til grønt i kombinasjon med gult, og det samme med grønt og blått. Så hva gjør man når man har funnet topp fliser, men det kræsjer med skjenk nesten rett ved siden av (det er en søyle med ovn og mikro bl.a. mellom fliser og skjenk). Skuffen kan byttes, da, men ikke hylla sånn uten videre.

De virkelig store problemene, mao.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Granitt anbefales virkelig, som sagt! :)

Flisene hørtes nydelige ut. Er kjøkkenet ditt slik at du kan ha to forskjellige farger (men samme størrelse) på forskjellige steder, eller blir det rotete? Da kunne du hatt hvitt eller en mer nøytral farge nærmest skjenken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nesevisa

Hus er gøy! Har dere kjøpt eller er dere kjøpeklare?

Eh, litt komplisert. Vi skal overta huset til svigers om noen år, men før den tid skal vi flytte til et annet hus i hjemkommunen (gutten vår kan like gjerne begynne i barnehage der, man får større plass for pengene der enn her i bor nå osv.). Så nå er vi etter hvert på jakt etter et "midlertidig" hus å kjøpe (regner med å skulle bo der i tre-fire år, så en stund er det jo). Ikke så gøy å skulle legge sjela si i innredningen når det bare er for noen år, så i første omgang må jeg nok la kontoen for Ferm-tapet og stilige bokhylleløsninger stå urørt.

Til gjengjeld overtar vi et veldig fint hus neste gang! Og da skal jeg ha bibliotek :hjerte: (farge- og høydesortert, selvsagt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Ai, skulle ønske jeg kunne si jeg ikke har sånne dots i gangen, men det har jeg. :sjenert: Men bare en! Og Ferm living-tapeten befinner seg på gjestetoalettet! Hjelper det på forutsigbarheten..? :sexy:

Jeg ønsker meg dots som "gelender" i trappeveggen :)

Oh, jeg og - altså; dvs, jeg må overtale mannen til å lage gigahuller i en vegg, hvilket han allerede har nektet meg når jeg viste de dotsa i butikken.

"Sånne skal jeg ha i sort" - og han "haha, nei"......... :jolie:

Men, jeg har og sett de til bruk på soveromskap/skap i gang når man liksom bare skal bytte ut knotter der - de bruke ulik størrelse(type 70talls skap), og det var kjempefint. DET kan jeg ikke bli nektet.

Ferm har en veldig kul wallsticker(er egentlig imot de bortsett fra ferm sine) som jeg kunne tenke meg på barnerom:

http://www.fermliving.com/webshop/shop/wallstickers/world-map-wallsticker.aspx

Eller denne, men den virket egentlig skummel: http://www.fermliving.com/webshop/shop/wallstickers/castle-wallsticker.aspx

Og så tipper jeg du kunne skaffet deg det her sengetøyet til unger: http://www.sprell.no/produkt/sebra-sengetoy-juniorgutt

Det gjorde iallefall jeg, og det var litt teit iom at det bare kan vaskes på 40 grader.........dustete idè spør du meg. Ikke noe for nyfødte iallefall ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Jeg ønsker meg huset ditt, og jeg har ikke engang sett det.

M, takk, eller noe? :ler: Men det må jeg nesten si, at jeg kan bli litt flau når jeg innser at jeg har skrevet masse positivt om huset vårt. Jeg snakker ikke sånn i virkeligheten, altså. I virkeligheten er jeg nemlig veldig redd for å bli oppfattet som skrytete eller noe som ligner. Vi hadde skikkelig flaks med huskjøpet vårt, da det ikke er noe vi ville hatt råd til i en standard budrunde antakeligvis. Det er et ganske kompakt hus med bratt tomt, og det er bare så typisk meg å trekke fram det overfor venninner, når jeg skal si noe om huset. Og så ender jeg sikkert opp med å høres misfornøyd ut, når saken egentlig er at jeg ikke vil virke ovenpå. Jeg nevner ikke hvor fornøyd jeg er med utsikt, solforhold, størrelse på hage og at huset er arkitekttegnet (fra 50-tallet).

Mens saken er at jeg som person stort sett er veldig fornøyd med det jeg har og er opptatt av å sette pris på det, om det så er boligen jeg bor i, barna eller mannens gode sider. Jeg glemmer alle krangler og tenker sjelden på ting jeg kunne ønske annerledes i hverdagen. Sånn var jeg da vi bodde på 60 kvadrat og så rett inn i en murvegg også. I ettertid kan jeg jo innse hva jeg savnet, men jeg var lite opptatt av det da.

Så det mannen mener er en av mine beste (og av og til mest irrigerende) egenskaper, blir noe jeg ofte ikke viser så godt blant venner, hvertfall blant et par som gjerne ønsker seg hus, men ikke har råd. Men her inne senker jeg filteret og skriver om hvor glad jeg er for hagen og hvor herlig det er med blide barn som sover om natta (dvs nå gjør jo ikke minstemann det, da...). Og så kommer angsten for å virke "skrytete" igjen, når jeg har skrevet om hus og hjem...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...