Vera Vinge Skrevet 25. april 2014 Forfatter #1581 Del Skrevet 25. april 2014 (endret) Jeg tror det beste med livet med baby må være late morgener. Det hadde jeg faktisk med storebror også. Han sov jo fryktelig usammenhengende om natta, og jeg glemmer ikke den 3-følelsen. Det var for meg skillet mellom natt og begynnende morgen, for da var det bare tre timer til vi hadde avtale om at mannen skulle ta babyen fram til halv åtte, så jeg fikk litt sammenhengende søvn. Jeg følte meg alltid så bra når jeg da ble vekket når mannen dro på jobb og baby skulle ha mer mat. Da hadde jeg fått noe god søvn, og alt annet føltes som en bonus. Og da lå vi inntil hverandre og sov og ammet litt om hverandre de neste par timene. Sånn er det ofte nå også, hvis vi ikke har planer eller det er helg. Jeg og lillebror samsover ikke, slik jeg gjorde med storebror, så det er ekstra koselig med disse late morgenene av den grunn. I dag ble det ammet og sovet om hverandre fra halv åtte til ti. Perfekt. Dette tidspunktet av døgnet er, foruten ettermiddag/kveld, da det ammes hyppigst, så kan like gjerne sove mellom slagene som å se på God morgen-Norge. Men nå blir det straks party her. Fredag er foreløpig min faste husarbeidsdag og da skrus anlegget på full guffe. Jeg gjorde jo nesten ikke noe husarbeid på dette tidspunktet i forrige permisjon, men når ammemarathonet er overstått, har jeg all verdens tid til alt mulig, som oftest. Enten har han en laang blund eller så er han fornøyd bare han får se på noe lys eller meg. Jeg er absolutt like latterlig betatt av ham som av storebror, men det virker jammen som han er litt forelska i meg også. Han lyser opp når han ser meg, og foretrekker tydelig meg framfor andre, selv om alle får holde ham. Med storebror var det ikke så tydelig, syns jeg. Som liten baby var han mer opptatt av å bli gynget på riktig måte enn hvem som gjorde det, virket det som. Sånt er ikke noe jeg er opptatt av, i den forstand at jeg ønsker å bli foretrukket. Med storebror har sånt gått litt i perioder, selv om det som sagt aldri har vært uttalt senere heller, og det er jo naturlig. Endret 25. april 2014 av Vera Vinge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bustetroll Skrevet 25. april 2014 #1582 Del Skrevet 25. april 2014 Dåp i helga? Eller misforsto jeg nå? Høres ut som fine (og innimellom utfordrende) dager som 2barnsmor. Jeg gleder meg! Hvis lillesøster kommer på termin blir storesøster hjemme med oss hele den første tiden pga stengt bhg. Da er jo far ogaå hjemme i to uker, så de siste to ukene før termin blir da evt mer utfordrende, med stengt bhg og høygravid mamma, men det skal nok gå fint uansett. For storesøsters del ville nok noen korte bhg-dager i begynnelsen vært bare stas, men sommerstenging får vi jo ikke gjort noe med! Håper på fint vær! Hva slags vogn kjøpte du? Lykke til i helga, hvis dåp Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 29. april 2014 Forfatter #1583 Del Skrevet 29. april 2014 Jeg får ikke sitert deg på mobilen, Bustetroll, men hm, hva kan jeg ha sagt som antydet snarlig dåp. Ingen dåp i helga, men det blir i juni. Jeg må nesten le, for jeg mistenker lillebror for å passe inn i storebrors dåpsklær allerede, selv om storebror ble døp da han var fem mnd og lillebror nå er åtte uker. Må nok handle nye dåpsklær og det er nok like greit, for var egentlig ikke helt fornøyd med antrekket viendte opp med (hadde ikke lang kjole og skal ikke ha nå heller). Ellers kjøpte vi en Urban jungle mountain buggy. Overraskende nett og veldig grei å svinge. Hver del er jo smalere enn en enkeltvogn, men for oss er ikke det noe problem. Dvs lillebror kommer nok til å vokse ut av bagen ganske tidlig, så vi får se hvordan det blir. Men de selger altså en del av denne typen på finn, har jeg sett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 29. april 2014 Forfatter #1584 Del Skrevet 29. april 2014 Ligger og tanker opp lillebror så han forhåpentligvis sover seg gjennom formiddagen. Vi tror nemlig storebror kan ha fått pollenallergi, stakkars, så skal til legen med ham. I går kveld virket det nesten som det var tungt å puste da han våknet. Naboen har også en stor bjørk like utenfor soveromsvinduet hans, så i tilfelle allergi, er jo ikke det ideelt. Det er jo ganske tidlig å få det, men begge vi foreldrene har det, så ikke utenkelig. Pappaen la seg med ham i kjelleren i natt og det hadde gått veldig fint. Og jeg gruer meg til blodprøvene vi må ta allerede. Skal også be dem sjekke cøliaki når de først sikkert tar prøver, ettersom han er disponert for det og har noen mindre plager som også kan være uttrykk for cøliaki. Jeg prøver å ikke vise at jeg gruer for sprøytene, så tror ikke han merker det. Har ikke sprøyteskrekk selv, bare på vegne av barna... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 8. mai 2014 Forfatter #1585 Del Skrevet 8. mai 2014 Uten å bli heelt fotballfrue, så må jeg begynne å planlegge dåp. Mannen driver med grus, og selv om dåp strengt tatt i høyeste grad er hans greie, ser jeg at planleggingen blir min sak. Vi fikk i dag tilkjørt et lastebillass med grus til å gruse gårdsplass og gangvei til huset, så gjett om noen fikk vann i munnen... Hehe, og de eneste som fikk bevitne selve grus-dumpingen var de to i husholdningen som har null interesse av slike begivenheter, mens mann og storebror måtte gjøre sine daglige plikter på jobb/bhg. Vel, mannen har nå sin måte å planlegge dåp på. Glemmer ikke all den vanvittige trehuggingen som fant sted i forkant av forrige dåp. I det øyeblikket vi fastsatte dato for dåp denne gang, satte mannen i gang med graving langs gangveien til huset, slik at han kan få støpt en mur innen dåpen. Jaja, ham om akkurat det. Vi må også har mat. Og klær. Planen er noe tapas-greier som vi lager dagen før og varmer. Og så tenker jeg å lage noe kakerelatert som jeg fryser ned nå til uka. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 8. mai 2014 Forfatter #1586 Del Skrevet 8. mai 2014 Kakeplanen er som følger: * marsipankake a la Lise Finckenhagen, med pistasjnøtt/marengsbunn, sitronkrem og bringebærfyll * saftig sjokoladekake av et eller annet slag - gjerne en skikkelig tung en med kirsebærfyll * vannbakkels med melisglasur og jordbær på toppen * pavlova med masse bær og pasjonsfrukt * sitronterte? hm, den er standard på vårt kakebord, men blir kanskje for likt marsipankaka med sitronkrem? kanskje gulrotkake i stedet? Føler jeg burde ha noe mer, men hvor mange er vi da? La meg se, vi blir 17 voksne og fire barn, hvis alle kommer (tviler på at min bestemor orker). Fire kaker og et stort fat vannbakkels bør holde? Jeg vet allerede at et familiemedlem kommer til å spørre om vi ikke skal lage en sjokolade-langpannekake til barna, men jeg er så sær at jeg syns det er litt stusselig å alltid skulle servere pølser og tørr sjokoladekake hver gang det er barn til stede, da vi har besøk eller er på besøk hos familie og venner med barn ganske ofte. Vi får se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 8. mai 2014 Forfatter #1587 Del Skrevet 8. mai 2014 (endret) Jeg har sett etter dåpsantrekk til lillebror. Storebror skal bruke bunaden fra min fars hjemsted, og jeg og mannen bruker trolig våre bunader. Jeg sier trolig fordi den jeg bruker mest er et herk å amme i, siden hele stakken må av og lillebror spiser MYE. Men jeg glemmer nesten at jeg har flere bunader, så jeg skal vurdere dem, selv om de er mindre staselige. Eller jeg bytter ut av bunaden rett etter kirka. Til lillebror skal vi ikke ha lang kjole, men finklær til guttebabyer er ikke bare enkelt. Nå har jeg kjøpt inn garn til en sånn gammeldags kortbukse-drakt/seleshorts. Hadde egentlig avskrevet strikket antrekk siden det er sommer, men har funnet garn med halvparten bomull, så det kan funke. Det er denne, forresten, i ca samme farge, bare i mindre pusete garn: https://www.google.no/search?q=guttestrikkboka%20romper&bav=on.2,or.&bvm=bv.66330100,d.bGQ,pv.xjs.s.en_US.TDS-Kmkg_qg.O&biw=1024&bih=672&dpr=1&um=1&ie=UTF-8&hl=nn&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=guprU8XMManhywPJ2IGQAw#facrc=_&imgrc=9vMpZaUV0hKpkM%253A%3BEwpKC52PVg6TgM%3Bhttp%253A%252F%252F4.bp.blogspot.com%252F-M0E6B43a_Gc%252FUgqG1uzxvnI%252FAAAAAAAADTo%252FUa2O8EdcV18%252Fs640%252F682891-12-1376406985188.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Fmusmei.blogspot.com%252F2013%252F08%252Fhstens-must-for-alle-strikkere.html%3B600%3B559 Har funnet en hvit body med sånn gammeldags babykrage, og så blir det hvit strømpebukse til. Vurderer å strikke en hvit kyse og hvite sokker til. Men dette kan jo bli vel hett om det blir kjempesommer, så jeg vet ikke. Endret 8. mai 2014 av Vera Vinge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 8. mai 2014 Forfatter #1588 Del Skrevet 8. mai 2014 (endret) Min nye strikkedille er forresten sånne drakter med korte bein. Strikket en marineblå til lillebror til 17. mai og storebror har nå fått en annen variant med turkisgrønne og blekblå striper. Den til høyre her, bare med kortere bein og den sitter videre på min gutt siden jeg strikket den litt stor: https://www.google.no/search?um=1&biw=1024&bih=672&hl=nn&tbm=isch&sa=1&ei=heprU7-MDa-HyAPU4IDgAQ&q=strikk+til+smårollinger+romper&oq=strikk+til+smårollinger+romper&gs_l=tablet-gws.3...396139.403223.0.403805.0.0.0.0.0.0.0.0..0.0....0...1c.1.43.tablet-gws..0.0.0.4JTj7C--eZ8#facrc=_&imgrc=SZ7gg7srjnOdRM%253A%3B4Z5tqsQw2V2QWM%3Bhttp%253A%252F%252Fpuff.gyldendal.no%252Fwp-content%252Fuploads%252F2014%252F03%252Fstrikk-608x400.jpg%3Bhttp%253A%252F%252Ffruboger.blogspot.com%252F2014%252F03%252Fvinn-boken-strikk-til-smarollinger-via.html%3B608%3B400 Han ble superglad da han fikk prøve den på i dag, da han har fulgt nøye med på framgangen de siste dagene, ettersom jeg strikker under legging. Og da han skulle legge seg, hadde han mye moro med å sette seg der jeg pleier å sitte og late som han strikket en bukse til meg. Endret 8. mai 2014 av Vera Vinge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bustetroll Skrevet 9. mai 2014 #1589 Del Skrevet 9. mai 2014 Jeg husker ikke hvorfor jeg lurte på om det var dåp sist helg Fine dåpsplaner. Vi døper ikke, men skal ha navnefest. Kan ikke velge så veldig når man vil, så jeg er usikker på om vi skal prøve å få det til tidlig (hvis hun kommer til termin vil hun være ca 6 uker) eller noen mnd senere. Ulempen med det siste, selv om det er mest praktisk, er at da er det vinter, noe som gjør det "vanskeligere" for tilreisende gjester (noe de fleste er). Ang kaker går det jo an å ha feks gele til barna, istedenfor en egen sjokoladekake. Det er jo så godt som null arbeid, og kan se fint ut hvis de lages i former evt små (babymat?)glass som du setter sløyfer på. Vi hadde også noen små skåler med rosa godteri og (tror jeg, hvis dette ikke var i fødselsdagen) noen små skåler med potetchips i. Da ble det også litt salt tilgjengelig, samtidig som utvalget økte. Koselig med dessert-bord. Fine linker. Jeg har også den store guttestrikkeboka, og har planer om å prøve ut flere oppskrifter der i fra. Må og skal bare, først... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kisskissbangbang Skrevet 9. mai 2014 #1590 Del Skrevet 9. mai 2014 Jeg er så misunnelig på strikkeferdighetene dine! Og på det du poster ser det ut til at vi har lik smak også. Heldige velkledde gutter du har Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 10. mai 2014 Forfatter #1591 Del Skrevet 10. mai 2014 Jeg husker ikke hvorfor jeg lurte på om det var dåp sist helg Fine dåpsplaner. Vi døper ikke, men skal ha navnefest. Kan ikke velge så veldig når man vil, så jeg er usikker på om vi skal prøve å få det til tidlig (hvis hun kommer til termin vil hun være ca 6 uker) eller noen mnd senere. Ulempen med det siste, selv om det er mest praktisk, er at da er det vinter, noe som gjør det "vanskeligere" for tilreisende gjester (noe de fleste er). Ang kaker går det jo an å ha feks gele til barna, istedenfor en egen sjokoladekake. Det er jo så godt som null arbeid, og kan se fint ut hvis de lages i former evt små (babymat?)glass som du setter sløyfer på. Vi hadde også noen små skåler med rosa godteri og (tror jeg, hvis dette ikke var i fødselsdagen) noen små skåler med potetchips i. Da ble det også litt salt tilgjengelig, samtidig som utvalget økte. Koselig med dessert-bord. Fine linker. Jeg har også den store guttestrikkeboka, og har planer om å prøve ut flere oppskrifter der i fra. Må og skal bare, først... Navnefest høres fint ut. Det er hva jeg kunne tenkt meg selv, men her "gir" jeg mannen dåp, da det er viktig for ham. Navnefest etter seks uker kan kanskje bli tidlig, dersom man selv ikke er helt i form eller babyen er urolig, men det kommer kanskje an på hvor mye man gjør ut av det og hva slags hjelp man kan få? Men høres egentlig fint ut å feire barnet tidlig også. Takk for tips om gele. Kanskje vi skal gå for det. Rød gele med jordbær eller bringebær oppi. Storebror her får ikke godteri eller potetgull ennå, så skal nok ikke sette fram noe sånt da. Selv om han kunne vært godtroende nok til å godta en forklaring om at sjokoladen bare er for voksne/jenter/sett inn det som passer. Jeg har strikket flere ting i boka nå, og selv om jeg har oppdaget noen småfeil og noen av oppskriftene kunne blitt gjort enklere, er det mange fine ting.Jeg er så misunnelig på strikkeferdighetene dine! Og på det du poster ser det ut til at vi har lik smak også. Heldige velkledde gutter du har Hehe, jeg må le, for mannen er ikke like tilhenger av alt jeg strikker. Jeg strikket en shorts fra Guttestrikkboka, som storebror bruker med strømpebukse under, og mannen føler alltid at han må unnskylde guttens antrekk når han bruker den. Han mener det er jentete, spesielt siden jeg er motstander av å klippe de lyse lokkene til gutten i tillegg (men det er ikke helt sant, for han er klippet flere ganger, og han har ikke langt hår, men ikke pigg heller), men jeg mener det bare er retro. Syns dessuten dagens gutter blir raskt nok tøffe, både i klesveien og ellers. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 14. mai 2014 Forfatter #1592 Del Skrevet 14. mai 2014 (endret) Ah, er så fornøyd. Dåpsprat igjen. Mangler bare seler på seleshortsen til dåpen, men fikk prøvd den på sammen med bodyen. Jeg ser nå at dette kommer til å bli veldig bra! Ser det er noe tull med linken jeg lagde over (som om google har fjernet bildet fra søket?). Det er altså denne, bare i lys gråbeige bomullsblanding: http://musmei.blogspot.no/2014/02/babydrakt-pa-en-lrdagskveld.html Og med kanter og seler i perlestrikk i stedet for å gjøre det hakket mer staselig, med knapper foran i perlemor og litt lavere "utringning" foran, for de som interesserer seg for sånt. Alltid spennende å se resultatet når man gjør endringer, inkl bruker et helt annet garn. Dette er jo noe som skal passe på et gitt tidspunkt, ikke noe barnet kan vokse i, og det ser ut til å bli akkurat passe romslig. Jeg kjøpte denne bodyen til, bare med lysegrå broderier: http://www.zara.com/no/no/mini/samling/body-med-brodert-krage-i-økologisk-bomull-c539007p1690823.html En av få pyntede bodyer til baby jeg har sett, som ikke har masse blonder eller påtegnede bukseseler. Hvit strømpebukse skal kjøpes. Og jeg skal strikke denne kysa i hvitt, med hvite silkebånd:http://ministrikk.no/produkt/kyse/ I sånt tynt bomullsblandingsgarn. Og trolig hvite sokker, kanskje også med silkebånd som snøring. Det blir forhåpentligvis passende til dåp, selv om vi ikke skal ha lang kjole. Og ekstra morsomt å stå for antrekket selv, skal jeg vedgå. Endret 14. mai 2014 av Vera Vinge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 14. mai 2014 Forfatter #1593 Del Skrevet 14. mai 2014 Ellers har jeg oppdaget gledene med hage. I fjor lagde vi hele hagen fra bunnen, men jeg var i koma pga 1. trimester graviditet mesteparten av den sommeren, så jeg lå for det meste i senga når jeg syns jeg kunne etter jobb og i ferien. Nå er mitt personlige prosjekt luking. Vi beplantet en stor og en liten skråning med krypmispel, for å gjøre det enkelt. Men nå er det ugress hostile take over. Og det på et område ikke direkte egnet til luking. Men jeg tar den klatringen som trening. Og jeg har en liten hjelper som tar imot upresset jeg kaster ned, og putter det i trillebåret sitt, hvorpå han triller av gårde og tipper i nærheten av en slags komposthaug. Men han ble redd da han så et ekorn i dag, og det hjalp ikke at jeg befant meg flere meter over bakken, slik at jeg ikke kunne komme umiddelbart til unnsetning. Da var lukejobben over for i dag, for ekornet var det som fikk det til å renne over for en trøtt type. Men arbeidsom er han jammen. Og jeg var ikke udelt ironisk i startsetningen. Akkurat nå er det fint å luke som en aktivitet jeg kan gjøre utendørs og sammen med storebror mens lillebror sover. Men blir sikkert tidsnok lei, da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 14. mai 2014 Forfatter #1594 Del Skrevet 14. mai 2014 Og jeg må si jeg digger storebrors alder nå, selv om den også har sine krevende sider. Han blir 2,5 til sommeren, og det er så gøy å for alvor høre alt han tenker på. Det går mye i følelser om dagen, da det bl.a. meldes fra barnehagen at han har noen sinneutbrudd de ikke har sett å mye av før. Vanskelig å si om det er forsinket søskenreaksjon eller alderen han er i. Jeg mistenker mest det siste. Uansett, det er nok lurt å få satt ord på det, både når han er/har vært sint og glad. Han forteller at han kjefter på sin favorittansatt og "sier bare nei". Og så at han har sagt unnskyld til henne når han har nektet å skifte bleie. Jeg syns det er helt fascinerende alt som renner ut av ham om dagen, og hvordan det aller meste gir mening. Og hvordan relasjoner er den store greia. Det og klatring. Det er dette jeg får høre om under legging. Hvem han fikk kos av, hvem som ikke ville ha av ham (og at han ble lei seg), hvem som er kjærester, hvem som var med og klatre osv. Det er bare utrolig at han var min lille teletubby på dette tidspunktet i fjor. Han er fortsatt liten, selv om han virker stor sammenlignet med lillebror, så klart, og dette er en tid hvor vi ikke skal ha for store forventninger til ham. Men sprøtt hvordan språkutviklingen setter fart. Det har jeg tenkt lenge, men skulle likt å vite hvor mange. nye ord det er om dagen nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 16. mai 2014 Forfatter #1595 Del Skrevet 16. mai 2014 Her forberedes 17. mai med graving (selvsagt, alltid, alltid graving i hagen) og stryking. Tre av fire av husstandens medlemmer har nå bunad. Jeg har nå prøvd mine tre bunader og festdrakten, og konkludert med hvilken som er mest ammevennlig. Som eneste jente i min generasjon på min morsside, har jeg altså endt opp med en liten haug av bunader og drakter, da de over meg driver og vokser ut av sine bunader av ulike grunner. Lillebror skal ha på marineblå, strikket seleshorts og hvitt tilbehør. Storebror har proklamert at han "skal pise fire is" og "se på noske flagg". Dette skal bli bra. Vi jobber med å bli mer lokale, da vi egentlig ikke kjenner lokalmiljøet veldig godt tross to år her nå. Så vi skal gå i tog til den lokale skolen og klistre oss på halvkjente fjes. Nettverking er ikke vår sterke side. Så innom min bestemor for å vise fram bunader, spesielt storebror som hun er helt forelska i. Så middag og overnatting hos svigers. Gleder meg! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 19. mai 2014 Forfatter #1596 Del Skrevet 19. mai 2014 Jeg elsker disse sommerskiftene i været. Sol og så plutselig torden, lyn og regn. Og så, vakkert lys. Jeg har også antydning til "farmers tan" fra da jeg i går plantet blomster i t-skjorte før jeg skjønte tegninga og skiftet til singlet. Det aller meste av denne dagen har også blitt tilbragt i hagen, og en betydelig andel i en skråning. Dvs. når jeg ikke har ammet innendørs eller i skyggen. Så snart lillebror har sovet har jeg klatret opp i en kjempestor skråning vi har, for der er det en seriøs lukejobb på gang fortsatt. I går var vi både på hagesenter tilgjengelig for alle og vårt personlige hagesenter, nemlig svigers. Der fikk vi masse avleggere av alt mulig rart. Vi har egentlig tre ganske store skråninger som skal beplantes, hvorav en som er veldig stor. Med alt det ugresset som har kommet opp, ser jeg at de velkomne plantene kommer til å trives i disse solfylte skråningene. Og så har jeg kjøpt markjordbær som jeg skal plante på litt hemmelige steder. Vi har noe av det rundt omkring, men jeg skal plante mer, til stor glede for storebror. Glemmer ikke gleden i barneøynene da vi fant bringebær langs veiene her i fjor, og gleder meg til vi endelig kan finne mer av diverse i egen hage i sommer. Vi har nå ganske mye bringebær og flere andre bærbusker, så spennende å se hvor mye som kommer. Nå skjønner han jo også mer, så han går og gleder seg til både det ene og det andre av fine ting som skal skje "til sommeren". Nå ligger lillebror og ler for seg selv i søvne, så jeg benytter anledningen til å legge beina på bordet før jeg skal ut og plante mer. Bl.a. busker mot en nabo vi ikke trenger å se mer av enn vi absolutt må... (heldigvis er det ganske lite, siden husene våre har innkjøring fra ulike veier). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 20. mai 2014 Forfatter #1597 Del Skrevet 20. mai 2014 Det er noe rart i barnehagen om dagen, og jeg vet ikke om jeg skal bli lei meg eller oppgitt. For jeg vet ikke om problemet ligger hos mitt barn eller en ansatt. Flere ganger i det siste har jeg fått høre av denne nyansatte om hvor umulig sønnen min har vært i det siste. Skal visstnok ha dyttet og slått etter andre barn og blitt fort sint. Hun uttrykker en oppgitthet over gutten min som jeg blir litt forundret over. I dag skjønte hun at hun burde slenge på et "men han er jo søt også, da" til slutt. Men på mitt spørsmål om han er mer sint og vrang enn hva hun oppfatter som normalt for en 2-åring, svarte hun faktisk ja. Og dette skjønner jeg bare ikke. Hjemme er han ikke mer sint enn vanlig. Mao stort sett veldig blid og fornøyd, men når han blir sint, blir han veldig sint. Dette gjelder både når vi er alene og sammen med andre barn. Det er en del ca jevngamle barn blant våre venner og familie nå, og vi får stadig høre av disse at sønnen vår er så blid og virker så enkel å ha med å gjøre. Men det viktigste er kanskje at jeg i forrige uke spurte de to andre ansatte på avdelingen hvordan humøret har vært i det siste. De bekrefter at det er noen flere episoder med sinneutbrudd om dagen, men de ler mer av det og sier de ikke bekymrer seg for det, fordi det er så normalt i den alderen. Disse to har jobbet der siden gutten begynte i barnehagen, mens hun andre er ganske så ny. Nå skal det sies at jeg tilfeldigvis vet at et par av de andre foreldrene der også har stusset litt på denne ansatte (kjenner disse litt privat - har ikke for vane å stå og slarve om ansatte på gangen). Men jeg antar at enten så er gutten min ekstra vanskelig rundt den ene ansatte eller så tolker hun hans normale og aldersadekvate oppførsel unødvendig negativt og problematiserende. Blir litt trist av begge deler, for jeg vil jo gjerne at gutten skal trives med de voksne han tilbringer dagene med. Jeg har for øvrig oppfattet henne som littvel streng overfor et par av de eldre barna på avdelingen, og nå lurer jeg på om hun er mest opptatt av å ivareta de yngste barna og at det er det det handler om. At hun ikke ønsker å bruke så mye energi på 2- og 3-åringene. Og det er forsåvidt sympatisk. Men man har jo mye baby-lignende behov som 2-åring også. Så blir litt bekymret for høsten, da gutten min vil være den absolutt eldste på avdelingen fra høsten og et år framover, fordi han er født så tidlig på året. De har også helt siden han begynte sagt at de tar seg i å glemme at han er et halvår yngre enn noen av de andre, fordi han er stor og visstnok har godt språk for alderen. Man kan mao fort få litt for høye forventninger til væremåten hans totalt sett av den grunn. Jaja, dette ble litt langt. Men kan bare ane hvordan de som har barn med spesielle behov har det, da jeg vet noen foreldre kan merke at barnehage eller skole ikke liker barnet deres. Det må være vondt. (Ikke at dette er sammenlignbart, selvsagt.) Hvordan kommunisere til foreldre er hvertfall alfa og omega. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 22. mai 2014 Forfatter #1598 Del Skrevet 22. mai 2014 Som en liten oppdatering i barnehage-thrilleren, så ble jeg selvsagt liggende våken store deler av natta og gruble på de greiene over. Nattesøvnen min har blitt litt skjør etter at jeg fikk barn, jeg som alltid har hatt veldig godt sovehjerte. Håpløst å møte en ny dag med så få timers søvn, særlig når lillebror sov seg gjennom alt sammen. Men jeg dro nå og snakket med en annen ansatt i barnehagen i går, for jeg måtte bare komme til bunns i om gutten min trives der og om han er i ferd med å bli avdelingens bølle. Hun andre kjenner gutten min mye bedre, og er hans erklærte favorittansatt. Hun ga et ganske annet bilde. Han bekreftet riktignok at han har vært mer sint i barnehagen enn tidligere, men dette var hun over hodet ikke bekymret for. Og til min lettelse er det ikke umotivert sinne mot andre barn, men han har ikke tålmodighet med de yngre barna. De som er yngre er alle et halvår yngre, og barnehagen mener min gutt i tillegg ligger foran sin egen alder utvikllingsmessig. Derfor sliter han visstnok med tålmodigheten overfor dem, fordi de skjønner mye mindre når han prøver å forklare at han ikke vil at de skal komme og ødelegge når han sitter og legger puslespill f.eks. Det høres logisk ut for meg, da han både er veldig utålmodig og samtidig ekstremt fokusert når han holder på med det han liker. Ja, blabla. Jeg setter hvertfall stor pris på å vite at de tenker noe rundt situasjonen, ikke bare stempler ham som "umulig". Holdningen overfor barna er så viktig! Jeg tenkte jo at min samtale med den andre ansatte ville bli et tema, fordi jeg jo egentlig gikk feil vei i systemet. Jeg burde sikkert ha snakket med pedagogisk leder, så jeg ble kalt inn "på teppet" i dag. Neida, fikk ikke skjenn. Men en oppklaring. Jeg vet hva jeg hørte og tenker fortsatt at vedkommende i det minste bør jobbe med kommunikasjon med foreldre, men trolig også med holdningen overfor barna i praksis. Men jeg skal nå la saken ligge, når jeg de siste par dagene har sett at de har forsøkt noe nytt, som å holde gutten min litt unna de yngste som er veldig klåfingra, men heller sysselsette i litt ulik lek. Føler meg litt som en nærtakende forelder som reagerte på hele greia og endte med å litt ufrivillig lage en sak ut av det. Kanskje litt sånn førstegangsforelder-fenomen. Men oppdaget hvertfall at ingen skal komme og stadig klage på sønnen min, uten synlig evne til å forstå hva det dreier seg om. Jeg tåler jo fint å høre om hans negative sider/utfordringer, og føler ingen prestisje i at han skal være den flinkeste, snilleste osv. Men jeg ønsker at han skal føle seg likt av de ansatte - det er det viktigste for meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kisskissbangbang Skrevet 22. mai 2014 #1599 Del Skrevet 22. mai 2014 Jeg hadde gjort akkurat det samme. Både blitt lei meg, slitt med nattesøvnen, og bedt om å få en ordrntlig forklaring. Godt at bildet var et litt annet enn du først fikk inntrykk av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kisskissbangbang Skrevet 22. mai 2014 #1600 Del Skrevet 22. mai 2014 Og jeg er helt enig i at denne ansatte burde jobbe med sin holdning overfor ungene. Som deg er jeg veldig opptatt av at barna skal føle seg likt og forstått av de ansatte. De tilbringer tross alt veldig mye tid sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå