Gå til innhold

For sant til å være godt

Vera Vinge

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har du lagt ut bilde før, altså? Det har jeg gått glipp av.

Ikke her. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt eldstegutten i barnehagen denne uka, fordi vi tror det er lurt å holde på rutiner for ham nå. Hadde nok tenkt annerledes om det om han var eldre og forstod mer. Han har hatt kortere dager, da. Men det har også vært fint for oss voksne å kunne sove litt på formiddagen sammen med lillebror, siden det ikke har blitt like mye søvn hver natt. Men altså, i dag var første hele dag som familie på fire, og det var veldig fint! Storebror tar rollen sin mer og mer på alvor. De første dagene var det noe såre følelser blandet med nysgjerrighet. Husker sårheten var på topp da han så meg amme for første gang. Men siden, har han bare vært nysgjerrig. Tror egentlig det meste av sårheten handlet om at jeg hadde vært borte i flere dager, spesielt nå som han har hatt en mammadalt-periode og kanskje litt mindre om at det har kommet konkurranse.

Men han er nå raskt på pletten med den beste bamsen sin når babyen gråter, han blir glad hver gang baby våkner fra sin dype dvale og han vil gjerne gi koser. Han er også veldig forsiktig, og virket nesten redd for å skade babyen i starten, men nå tør han altså å kose. Og det er utrolig søtt å se en sånn gryende søskenkjærlighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Men han er nå raskt på pletten med den beste bamsen sin når babyen gråter, han blir glad hver gang baby våkner fra sin dype dvale og han vil gjerne gi koser. Han er også veldig forsiktig, og virket nesten redd for å skade babyen i starten, men nå tør han altså å kose. Og det er utrolig søtt å se en sånn gryende søskenkjærlighet.

:rodmer: Så utrolig koselig ;) Tror jeg hadde blitt veldig rørt, stolt og supersentimental av et sånt syn ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne babyen er altså så rolig at jeg mer enn en gang har lurt på om han er syk. Han sover masse og flere timer om gangen. Og når han er våken, kan han være helt tilfreds med å ligge og titte på lys. Han er sulten, da. Så det er gjerne sånn at han tanker seg skikkelig opp i perioder, og så sover han alt fra to til fire timer. Vi hadde et par slitsomme netter før vi skjønte hvor sulten han var. Ammet og prøvde å legge ham flere ganger uten å skjønne at han måtte ha ny runde melk selv om han akkurat hadde spist. Så vi satser på skikkelig opptanking om kvelden og det samme når han våkner om natta.

Men det er klart det ikke er topp match å legge seg 23-23.30, etter et par timers opptanking, og så ha en eldre fyr som har våknet kl fem et par dager. I natt tok nattammingen bare en halvtime, mens en annen dag holdt vi på fra tolv til fire, uten å skjønne helt hva vi drev med. Sånn er det med baby. Men det er altså så verdifullt å ha en som kan sove i egen seng og lengre enn en halvtime i slengen. I hverdagene nå har vi mao hatt mulighet til å sove flere timer på formiddagen. Forrige gang var det dårlige netter og lite mulighet til å sove på dagen, fordi vi måtte ut og trille eller ha baby sovende på brystet med hyppige oppvåkninger likevel. Ja, igjen, utrolig hvor forskjellige babyer kan være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:rodmer: Så utrolig koselig ;) Tror jeg hadde blitt veldig rørt, stolt og supersentimental av et sånt syn ;)

Ja, det er virkelig en flott ekstradimensjon ved å få barn nr to. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så nydelig med søskenomsorg og -kjærlighet! Blir faktisk litt rørt av å lese om det, han høres ut som en skikkelig fin liten gutt han storebroren din.:)

Og så herlig med tilfreds baby! Krysser fingrene litt for at vi får det litt mer sånn med vår nr. 2 og. Men om vi ikke får det så går det jo bare godt det og, gjort det før. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nydelig med søskenomsorg og -kjærlighet! Blir faktisk litt rørt av å lese om det, han høres ut som en skikkelig fin liten gutt han storebroren din.:)

Og så herlig med tilfreds baby! Krysser fingrene litt for at vi får det litt mer sånn med vår nr. 2 og. Men om vi ikke får det så går det jo bare godt det og, gjort det før. ;)

Skjønn storebror :rodmer:

Sukk, ja, det er morsomt å se nye sider av de små. Nå vet jeg at den store søskensjalusien også kan komme etter hvert. Men det virker som hans forkjærlighet for små babyer så langt har vært en bra ting. I dag morges begynte han å lete under dynene våre da han kom inn til oss, og trodde tydeligvis at vi hadde gjemt unna lillebror. :ler: Jeg ammer ofte på det tidspunktet, så ikke så rart at han stusset litt da.

I dag insisterte storebror dessuten på å kle på seg selv, noe han ikke har vært interessert i før. Jeg har vært opptatt av at han ikke skal trenge å være så innmari "stor gutt" nå, men at han heller skal få litt ekstra kos osv. Men det er som han selv føler at han har blitt mer voksen. Går ofte rundt med bestemt mine og snakker med seg selv og gjentar uttrykk han hører vi sier - "akkurat", "i alle dager", "ikke no problem" osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jammen herlige dager nå. Jeg orker fortsatt ikke å gå tur - har bare vært et par turer på butikken, og merker jeg blir sliten bare av det. Må nok bare være tålmodig der. Men vi har en stue med mye lys, så suger inn finværet uansett. Og siden vi fortsatt ikke har ordnet egnet solskjerming, har vi det vante stueproblemet med at det blir veldig varmt når sola står på. Så jeg vandrer rundt her i bare undertøyet, mens minstemann sover i kurven sin i bare bleia og en trøye. Rene sommeren, jo.

Og føler meg aldri så lite som Betty Draper fra Mad Men, her jeg er en slags hjemmeværende husmor som forbereder middagen tidlig i undertøyet, mens jeg titter ut på Herr V som raker plenen i skjorte og cardigan. Det eneste vi mangler er hver vår sigarett i munnviken. ;)

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er storebror? :)

Hehe har ikke sett Mad men men det høres fancy ut ;)

Han ble to år i januar. Herlig alder, når de går fra å være små uforstående teletubbier (som jeg også elsker, for øvrig) til å skjønne overraskende mye av det som blir sagt. Litt mer vilje enn tidligere, så det er jo stadig nye utfordringer, men samtidig er det noen ting som sklir lettere når den man snakker til faktisk kan forstå mye. Spesielt da han forstod begrep om tid, at noe skal skje etterpå osv, var en stor overgang når man har ned en utålmodigper å gjøre. Men det aner meg at jeg kommer til å like de fleste aldre, for det er jo så morsomt å se hvordan de utvikler seg. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er to situasjoner hvor mat smaker helt utrolig mye bedre enn normalt, og det er på fjelltur og når man akkurat har født barn. Jeg spiser gjerne tredoble middagsporsjoner om dagen, og absolutt alt smaker ekstremt godt. Jeg kjenner liksom på meg at kroppen trenger kalorier, sikkert mye fordi det ammes mye denne gangen også. Og melk er det nok av. Sist hadde jeg en baby som spiste litt veldig ofte, og nå en som har sånne spiseintervaller, som jeg har nevnt. Krysser bare fingrene for at jeg denne gangen ikke må streve så mye med tette melkeganger, som bl.a. skyldes overproduksjon av melk. Men det tegner bra at jeg nå har en som spiser veldig aktivt når han spiser, sånn at han etter hvert klarer å tømme ett bryst per måltid (noe som for meg er noe av nøkkelen til å unngå tetthet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom jeg er i nærheten av å føle meg som Betty Draper så kort tid etter fødsel så skal jeg jammen meg takke høyere makter. :ler:

Det høres ut som noen veldig fine dager dere har!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom jeg er i nærheten av å føle meg som Betty Draper så kort tid etter fødsel så skal jeg jammen meg takke høyere makter. :ler:

Det høres ut som noen veldig fine dager dere har!

Hehe, burde kanskje påpekt at det var mer snakk om en følelse enn fakta. Men jeg tar meg i å begynne å bli utålmodig. Først og fremst etter å få mer energi, sånn at jeg kan dra på shopping. :fnise: Men jeg må nok belage meg på å bli sliten bare av å hente i barnehagen, slik jeg gjorde i går, mens mann og baby sov. Sånn er det med lav blodprosent - ikke ser det spesielt lyst ut av at jeg ikke tåler jerntilskudd så godt heller... Tør ikke å tenke på hvordan jeg hadde hatt det nå om jeg hadde mistet alt dette blodet med eldstemann, som på dette tidspunktet sov svært mye dårligere. Men, er også utålmodig etter å få tilbake magen. Forrige gang ble jeg helt sjokkert over at livmoren trakk seg sammen på bare en uke, mens nå jobber den fortsatt. Og selv om jeg vet at det var forrige gang som var raskt, vil jeg så gjerne bruke hva som helst av klær igjen. Har så lyst til å ha på meg bukser igjen, selv om jeg ikke egentlig er en ivrig buksebruker, men har bare trange bukser, så kommer nok ikke inn i dem ennå.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Fikk du ikke blodoverføring?

Jeg fikk ikke ned nr 1 og formen var elendig i mange måneder. Med nr 2 fikk jeg og ble supermann etterpå!

Kan du ikke få jern som injeksjon da? Dumt å føle seg så slapp etter fødsel, man har så mye man trenger energi til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk du ikke blodoverføring?

Jeg fikk ikke ned nr 1 og formen var elendig i mange måneder. Med nr 2 fikk jeg og ble supermann etterpå!

Kan du ikke få jern som injeksjon da? Dumt å føle seg så slapp etter fødsel, man har så mye man trenger energi til.

Nei, de mente at blodprosenten var overraskende god til å ha mistet så mye blod, derfor ble det ikke blodoverføring. De mente at jeg bare skulle ta jerntilskudd. Men jeg ser jo at jeg ikke kan ta de sterke jerntablettene hver dag, og har prøvd andre typer tidligere som jeg ikke tåler, så må trikse og mikse med superjernet og sånn flytende mildt jerntilskudd. Hadde nå flere dager uten noen ting, dumme meg, så er vel derfor jeg føler meg mer trøtt igjen. Har fått hodepine også, så det henger vel sammen. Men nå har jeg kjøpt sånt flytende, så håper det kan hjelpe, sammen med litt av den sterke typen. Litt irri, dette, når jeg føler meg topp i hodet, svimmelheten nesten borte, sting begynner å kjennes ok og amming gjør nesten ikke vondt lengre. Og våren er her. Vil jo bare ut og leke!

(Men skjønner også at jeg er litt for utålmodig, altså, siden det bare er litt over en uke siden fødsel. :fnise:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jørild

Ja det er viktig å ta hver dag ja, og sikkert ikke dumt å mikse. Håper formen stiger fort!

Fine, fine lillebror! Gleder meg til vi får en lillebror i hus igjen. :hjerter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er viktig å ta hver dag ja, og sikkert ikke dumt å mikse. Håper formen stiger fort!

Fine, fine lillebror! Gleder meg til vi får en lillebror i hus igjen. :hjerter:

Å, ja, det er bare å glede seg. :) Jeg har innerst inne lyst på enda et barn, mens mannen er mer i tvil, så jeg innstiller meg egentlig på at dette blir siste babyperiode. Men det er noe med følelsen av å skulle bli kjent med et helt nytt menneske, som får meg til å drømme om at dette ikke er siste gangen. Nyter det uansett som det er siste gangen, altså.

Når den første uka dessuten har vært så rolig, føles det egentlig bare som jeg har ferie. Ferie med litt lavt energinivå og masse kos. Jeg sover dessuten mye bedre nå enn de siste par mnd av graviditeten, så jeg har ingenting å klage på. Fantastisk følelse å våke om natta etter å ha sovet tre timer i strekk. Det er lenge siden. Og slippe å ligge våken uten å få sove. Tror jeg kan slutte med ørepropper, faktisk. Men rart hvordan jeg sov gjennom bråkete håndverker i går, men våkner ved første knirk fra lillegutt. Fantastisk.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så mye med lille gutten! :) Det er så koselig å lese om små, nybakte storebrødre. :) Søskenkjærlighet er noe veldig spesielt, tror jeg. :)

Ekkelt å miste masse blod, jeg mistet også en del, men ikke så mye at jeg måtte i narkose for å fikse det. Hva var HB-en din på etter fødsel, da?

Endret av Teriyaki
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...