Gå til innhold

For sant til å være godt

Vera Vinge

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Takk, Ciara! Kommer til å bli en spent dag. I tillegg til en skitten en. Siden formiddagen tilbringes i en skråning. Like greit å ha noe å gjøre mens jeg venter hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da puster jeg ut for denne gang. Utrolig nok ser det ut til at det gikk bra tross en god del blødning og rar følelse i magen. Hormonnivået har steget mye, og i følge det legesekretæren sa og det jeg selv kan lese på nett, ligger jeg godt over normal referanseverdi for den uka jeg skal være i. Med sønnen min var det også sånn, og da tippet legen tvillinger. Det er jo også flere toeggede tvillingpar på min mors og hennes mors side, så jeg har alltid tenkt at jeg må forberede meg på å kunne få tvillinger. Men sist var det jo bare en, så hormonene har ikke svaret akkurat.

Og jeg har fortsatt henvisning til ultralyd, så kommer til å se om jeg kan få time på bakgrunn av den. Eller så bestiller jeg privat ultralyd om noen uker, hvis det ikke har skjedd noe mer dramatisk innen da. Nei, vi som har spontanabortert er nok ikke like tilbakelent som jeg egentlig skulle ønske jeg kunne være. Jeg liker dårlig å føle meg hysterisk, men på dette området trenger jeg rett og slett litt ekstra trygghet. Å se et hjerte slå er tross alt også noe annet enn hormoner som stiger på ett tidspunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest åffårno

Da puster jeg ut for denne gang. Utrolig nok ser det ut til at det gikk bra tross en god del blødning og rar følelse i magen. Hormonnivået har steget mye, og i følge det legesekretæren sa og det jeg selv kan lese på nett, ligger jeg godt over normal referanseverdi for den uka jeg skal være i. Med sønnen min var det også sånn, og da tippet legen tvillinger. Det er jo også flere toeggede tvillingpar på min mors og hennes mors side, så jeg har alltid tenkt at jeg må forberede meg på å kunne få tvillinger. Men sist var det jo bare en, så hormonene har ikke svaret akkurat.

Og jeg har fortsatt henvisning til ultralyd, så kommer til å se om jeg kan få time på bakgrunn av den. Eller så bestiller jeg privat ultralyd om noen uker, hvis det ikke har skjedd noe mer dramatisk innen da. Nei, vi som har spontanabortert er nok ikke like tilbakelent som jeg egentlig skulle ønske jeg kunne være. Jeg liker dårlig å føle meg hysterisk, men på dette området trenger jeg rett og slett litt ekstra trygghet. Å se et hjerte slå er tross alt også noe annet enn hormoner som stiger på ett tidspunkt.

Snikleste litt her, jeg :sjenert:

Du er nok absolutt ikke hysterisk, det er normalt å bli engstelig når man blør.

Jeg løp jo nærmest ned legekontoret med hCGtester og ønske om UL ved blødninger ;)

Det er jo kjempegod nyhet at hormonene har steget :blomst: Du får nok fortsatt bruke henvisningen din, det hadde jeg gjort iallefall. Er nok fint for deg å vite at du kan sjekke forholdene etterhvert om du fortsatt føler deg usikker :) 18 uker er litt lenge å vente uansett, synes jeg.

Og for å kommentere noe i en helt annen sammenheng enn den ovennevnte, så støtter jeg tapet fra Ferm. Ferm Living :hjerte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hallo åfforno! :goodbye: Nei, det er ikke barebare å være gravid. Jeg simpelthen elsket å være gravid etter at jeg entret 2. trimester. Men den første tiden var bare helt pyton. Ikke pga. at jeg var så kvalm, men pga. all engstelsen.

Og ja, Ferm living har så mye fint. De har også flere fine barnetapeter, og vi vurderte et lite øyeblikk å velge det til toalettet. Men tror det vi landet på blir bra. Det er kun på rull foreløpig. Men jeg gleder meg allerede til å tapetsere veggen på neste barnerom. Sønnen min har en vegg med den grå biltapeten deres, og jeg liker den veldig godt. Men nestemann får noe med mer farge, tenker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jippi! :)

Oi, tenk hvis det blir tvillinger! :)

Hehe, jeg har det i bakhodet, men jeg tror egentlig ikke det. Jeg mener å ha hørt at den viktigste indikatoren for tvillinger før man ser det på ultralyd, er at hormonnivået stiger veldig raskt, mer enn at verdiene i seg selv er høye. Hvor høyt det er, er visst veldig individuelt. Og siden jeg var høy med forrigemann, kan det godt være det bare er sånn min kropp er. Men det gir hvertfall mye symptomer. Jeg har liksom ikke villet forskuttere noe, men jeg har jo vært ordentlig kvalm innimellom denne uka i tillegg til uggenhet. Så kjenner det stiger for hver dag. Den eneste grunnen til at jeg ikke er i koma nå, er at jeg drakk en iskaffe for noen timer siden, siden jeg jobbet seint i dag, i tillegg til at jeg jobbet i hagen fra jeg stod opp til jeg dro på jobb (jeg drikker ikke kaffe vanligvis, så blir faktisk litt kafferusa).
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vi har fått hage! Vi har lagt plen i halve hagen, og jeg plantet 200 krypmispler i to svært bratte skråninger. Et under at jeg ikke trillet ned for øvrig, siden det var mer slitsomt enn jeg hadde tenkt, noe jeg ble litt svimmel av. Men det gikk bra, og resultatet om et par år blir kanskje noe a la dette: http://www.google.no/search?um=1&hl=nn&biw=1024&bih=672&tbm=isch&sa=1&ei=VaTMUe78IYLNtAarwYGYDg&q=plante+i+skr%C3'>

Plenen blir trolig ferdiglagt i morgen, og jeg planter agnbøkhekk langs det øverste platået i helga. Så må den ikke gås på på to uker, men når vi kommer tilbake fra ferie, blir det så bra, så bra.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig!! :hoppendeglad:
Nå ble jeg glad på dine vegne! Krysser fingrene for at alt er bra på UL. :klem:

Og :tommelsmil: for plen! Godt jobbet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Vi er tilbake fra ferie, og nyter deilige dager hjemme i hagen. En helt ubeskrivelig følelse å komme hjem fra ferie til en hage vi nå kan gå i (nylagt plen kan jo ikke gås på de første to ukene). Veslegutt syns det er skummelt å gå barbeint i gresset, men det blir det nok snart slutt på, tenker jeg. Og selv om vi til min store sorg måtte ta nesten alle frukttrærne i fjor fordi vi skulle planere, gleder jeg meg stort over at kirsebærtreet som står igjen i år har masse bær. Det står dessuten igjen noe villbringebær og markjordbær nederst på tomta, i tillegg til at jeg oppdaget et tre med villmoreller jeg trodde stod på naboens tomt. Sistnevnte bær er ikke så gode, men det er koselig. Jeg har også funnet rabarbra! Imorgen skal vi kjøpe bringebær til å plante som en hekk langs deler av grensa mot den ene naboen.

Oh, herlige fruktsommer!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har hatt en super ferietur til sydlige strøk. Sammen med svigers, som er helt tussete etter gutten vår. Så det ble noen avslappende dager på oss, bl.a. siden svigermor stod opp og spionerte på veslegutt hver morgen, så hun kunne snappe ham før jeg og mannen våknet.

Formen min er veldig varierende, noe som selvsagt er en kilde til bekymring på lettere dager og slitsomt de dagene hvor jeg er ekstra kvalm, svimmel og sliten. Og så klarer jeg ikke å fri meg fra at jeg var enda mer kvalm med sønnen min, og jeg kan derfor fundere på om noe nå er galt. Men så har jeg inntrykk av at jeg var kvalmere enn mange andre med ham også. Nå har jeg jo pauser uten kvalme og jeg har bare kastet opp en gang så langt. Syns jeg har vært mindre trøtt i det siste også, men så har jeg også hatt ferie i to uker. Nei, men kan bli sprø av dette.

Men dette vil jo vise seg allerede i morgen. Uten at jeg visste det, har fastlegen min henvist meg til tidlig ultralyd på sykehuset, hvor jeg har time i morgen. Jeg har litt ultralyd-angst, så skulle gjerne hatt med mannen, men de vil jo ikke ha barn der. Dessuten er det midt i sovetiden hans. Og familie som kan passe har besøk av masse annen familie, som vi ikke har lyst at skal vite om ultralyden. Så jeg drar nok alene. Men syns det er litt vondt hvis ting ser dårlig ut. Jeg tar lett til tårene av sånt styr, og har sittet på flere venterom og kjempet mot tårene før. Man føler seg liksom litt mindre halvgal om man har noen sammen med seg da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jammen om ikke den babyen der tilsynelatende vokser som den skal. Jeg var litt pessimistisk før jeg dro i dag, men alt så bra ut så langt. Og som legen sa er det veldig sjelden fostre går til grunne når hjertet først har begynt å slå. Legen tippet blødningene skyldes at jeg har foranliggende morkake. Det er visst ikke uvanlig så tidlig, men det kan altså forklare blødninger. Jeg blødde jo i mange former med sønnen min, men aldri så store mengder friskt blod. Men sånt kan tydeligvis gå bra også!

Jeg har egentlig prøvd å glemme graviditeten litt de siste ukene, men det ble så tydelig for meg da jeg så den lille. Den beveget til og med på seg, og jeg kunne se armer og hode. Legen trodde jeg kanskje var bittelitt lengre på vei enn jeg tror, men ikke så mye. Terminen er foreløpig i februar.

Jeg har jo til min store forundring sett mistenkelig gravid mage som har poppet fram de siste kveldene. Jeg skjønner at det sikkert bare er luft, selv om jeg ikke føler meg oppblåst, men det skjedde aldri med sønnen min. Da så jeg ingen gravidlignende mage før mange uker senere. Vet jo at tidlig mage er vanlig hos andregangsgravide da. Men greit å samtidig få sjekket at det bare er en der. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å, så flott! :) Da kan du puste ut litt :) Når blir det ordinær ultralyd? Og vil dere vite kjønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke regnet helt på det, men ordinær ultralyd blir vel i september, tror jeg. Jeg er ikke helt sikker på om jeg vil vite kjønn. Forrige gang ville vi egentlig vite, men tross så mange ultralyder vi var på, kunne de aldri se kjønnet. Og da var det liksom litt koselig å ikke vite kjønnet, av en eller annen grunn. Men tror mannen gjerne vil vite egentlig, og jeg klarer nok ikke å la være å vite hvis han skal få vite det.

Og jeg skjønner enda mer hvorfor han vil vite nå. Kjønn er for meg likegyldig i utgangspunktet, men det er samtidig litt interessant å vite om det blir fotball for alle penga i årene som kommer eller ikke. :ler: Mannen min og hans familie er nemlig svært fotballinteresserte, så det er nok ikke mulig å holde gutter unna det. Han er dessuten over snittet interessert i biler også, og når jeg ser reaksjonene hver gang veslegutt lager billyder, blir det sikkert en bilinteresse også. Heldigvis har mannen min mange typiske feminine interesser også, og som jeg har sagt i mange diskusjoner på KG, må man jo bare forsøke å påvirke småguttene med sine interesser også, da det er ingenting som tilsier at barn kun kan like en ting. Men dette blir altså detaljer for meg. Jeg tar gjerne en gutt til. Lurer på om det kanskje er enda morsommere for sønnen min med en bror enn en søster? Nei, jeg vet ikke. Men det ser nå ut til å bli en liten flokk på fire søskenbarn her, og siden de to andre er jenter, kunne det vært greit med en gutt til for balansens skyld. Min svoger flytter nemlig til denne delen av landet snart, og det vil da kunne bli fire søskenbarn født innenfor tre år. Ganske så koselig (og uansett kjønn selvsagt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, post-ferie-race. Jeg så for meg noen rolige sommerlate dager på jobb, men siden det nesten bare er meg der, faller jammen mye på de som var så dumme å ikke insistere på fire ukers ferie, gitt...

Neida, det gikk bedre enn fryktet, faktisk, spesielt siden jeg ikke fikk sover før seint i går og jeg måtte opp kl seks. Og jeg ble til alt overmål hentet på jobb og kjørt til hagesenteret, hvor vi kjøpte bærbusker. Vi er da et skritt nærmere i å realisere bringebærdrømmen. Det blir nemlig bringebærhekk ved naboen ved inngangspartiet vårt. Mm, jeg gleder meg allerede!

Og så kjøpte vi noen stikkelsbær-, solbær- og ripsbusker. Spesielt stikkelsbærene har jeg store forventninger til, siden det er et av bærene som gir meg mest barndomsnostalgi. Jeg har alltid elsket de bærene. Vi kjøpte en busk med vanlige grønne og en med røde. Planen er å lage syltetøy av det, i tillegg til småspising. Vi har sett oss ut en solrik rad, langs gjerdet mot naboen, hvor vi allerede har noen rabarbra.

Nå venter vi bare på at frukttrær skal komme på halv pris, for det har vi hørt skjer om høsten eller sensommeren en gang. Herr V har store epleambisjoner, dvs. han vil at vi skal dyrke masse epler som vi kan sende til presseri og få vår egen saft. Det er selvsagt fantastisk å kunne gjøre. Men det er tanken på plommer og kirsebær som virkelig gir meg vann i munnen. Der tviler jeg på at vi rekker å sylte eller lage noe før de er spist opp, for jeg kan seriøst spise flere kilo plommer på rappen. Får faktisk ikke vondt i magen en gang. Jeg holder på å lære opp veslegutt på samme viset. :lur:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var lenge siden jeg hadde vært innom her, og jeg satt med hjertet i halsen mens jeg leste meg frem til innlegget ditt om at du fortsatt var gravid. Gratulerer så mye kjære Vera! :klemmer:

Jeg er en av dem som syntes det å få barn var langt mer slitsomt enn jeg hadde forestilt meg, men det skyldtes nok i bunn og grun fødselsdepresjon. Men det å få nummer to har stort sett vært mindre slitsomt enn jeg hadde forestilt meg, selv om jeg skal innrømme at jeg har holdt på å bli gal til tider. Hehe. Likevel, nå som lillebror nærmer seg året så ser jeg hvor mye glede de to har av hverandre, og det er så utrolig kjekt å se. Å ha storesøster i nærheten er faktisk en avlastning, iallefall i mange situasjoner. :)

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for gratulasjoner, Engle! Jeg begynner å innbille meg at dette kan gå bra. Særlig siden jeg faktisk ser magen vokse. Og det er et seriøst problem å klare å skjule den på jobb. Er bare litt over 10 uker nå, så vil gjerne holde det skjult et par uker til. Men en kollega kom bort til meg i dag og spurte direkte, så jeg har vel ikke klart den jobben så godt. Jeg har mye ettersittende klær, så føler jeg nesten jeg må handle en ny garderobe om jeg skal klare jobben ordentlig. En venninne så det også godt i forrige uke. Dvs. jeg ser jo ikke spesielt gravid ut, egentlig, men magen ble jo flat igjen etter forrige graviditet, så da skal det egentlig ikke mye til for at man ser endring.

Men det er nesten så jeg fortsatt mistenker at det gjemmer seg en tvilling der, for jeg kan liksom ikke tro at jeg skal begynne å få mage allerede! Forrige gang ventet jeg jo så utålmodig, så det er jo bare koselig med mage. Og egentlig var jeg så freidig å ha et lite håp om tvillinger før forrige ultralyd, om jeg skal være helt ærlig (ja, ikke riktig vel bevart...).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...