O'hara Skrevet 24. mai 2013 #1181 Del Skrevet 24. mai 2013 Finnes mange flotte gule farger, du vet at gult står for intellekt, lese, lære? Eneste jeg ville spurt om angående slik dør, er noe jeg ble obs på for 20 år siden da jeg bygde, er innbruddssikkerhet. De har sikkert endret en del der, men noe av grunnen til at vi valgte bort slike dører med mye glass var at det er lettere å kbuse et vindu for å åpne døren, men de har kanskje gjort noe med glassene i dag? Uansett, skjønner godt lysbehov. Skriver mer senere Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 25. mai 2013 #1182 Del Skrevet 25. mai 2013 Forstår deg godt! Vi har mye av det samme her i huset. Her er mannen opprinnelig håndverker, jeg har ikke praktisk peiling, men liker interiør. Derfor har vi en ypperlig samarbeidsform - jeg slenger ut mange gode ideer, mange forkaster mannen av praktiske årsaker ikke jeg har tenkt på, og som regel ender vi med løsninger som er både praktiske og fine. Men siden vi har forskjellig utgangspunkt irriterer vi oss også. Som når han blir irritert på meg for at jeg ikke vet om alle trinnene mellom A og Å, og derfor tror en endring innebærer mindre jobb enn der faktisk gjør. Mannen på sin side er ikke flink til å forklare det heller, han glemmer at dette faktisk er fag, ikke allmennkunnskap. Legg til at jeg gjør det meste med unger og husarbeid for at mannen skal få jobbet med huset. Begge blir slitne på hver sin måte. Og jeg blir irritert når besøk hos oss konstant skal fortelle meg hvor heldig jeg er som har en så flink mann. Bevares, de har helt rett. Men noen jobber faktisk kontinuerlig med barn og hjem for at han skal få det til også. Det er også ganske mye jobb å bestemme alt mulig av produkter og innhente priser. Men ja, definitivt et i-landsproblem... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 27. mai 2013 Forfatter #1183 Del Skrevet 27. mai 2013 Finnes mange flotte gule farger, du vet at gult står for intellekt, lese, lære? Eneste jeg ville spurt om angående slik dør, er noe jeg ble obs på for 20 år siden da jeg bygde, er innbruddssikkerhet. De har sikkert endret en del der, men noe av grunnen til at vi valgte bort slike dører med mye glass var at det er lettere å kbuse et vindu for å åpne døren, men de har kanskje gjort noe med glassene i dag? Uansett, skjønner godt lysbehov. Skriver mer senere Hehe, jeg har alltid vært glad i gult, særlig i interiør. Det har vel blitt litt mer trendy med gule innslag enn jeg liker, men det får så være. Mannen vil nå gjerne ha sitrongul dør, mens jeg tror det vil være mer tidløst med en litt varmere gulfarge, uten at den blir oker heller. Ja, vi ha diskutert det med glass og innbruddssikkerhet. Denne døra har en sånn spesiell lås, hvor man kan vippe ned en hendel i låsen før du låser, som gjør at låsen ikke kan låses opp fra innsiden uten nøkkel. Vi er litt skeptiske til dette, fordi døra da får smekklåsfunksjon. I tillegg syns vi det er lite brannsikkert om natta å måtte bruke nøkkel for å komme seg ut. Noe som vil bety at vi ikke bruker den funksjonen nattestid, og da er vi nesten like langt. Men vi har alarm, altså. Og vi syns vi så veldig trenger det lyset. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 27. mai 2013 Forfatter #1184 Del Skrevet 27. mai 2013 Forstår deg godt! Vi har mye av det samme her i huset. Her er mannen opprinnelig håndverker, jeg har ikke praktisk peiling, men liker interiør. Derfor har vi en ypperlig samarbeidsform - jeg slenger ut mange gode ideer, mange forkaster mannen av praktiske årsaker ikke jeg har tenkt på, og som regel ender vi med løsninger som er både praktiske og fine. Men siden vi har forskjellig utgangspunkt irriterer vi oss også. Som når han blir irritert på meg for at jeg ikke vet om alle trinnene mellom A og Å, og derfor tror en endring innebærer mindre jobb enn der faktisk gjør. Mannen på sin side er ikke flink til å forklare det heller, han glemmer at dette faktisk er fag, ikke allmennkunnskap. Legg til at jeg gjør det meste med unger og husarbeid for at mannen skal få jobbet med huset. Begge blir slitne på hver sin måte. Og jeg blir irritert når besøk hos oss konstant skal fortelle meg hvor heldig jeg er som har en så flink mann. Bevares, de har helt rett. Men noen jobber faktisk kontinuerlig med barn og hjem for at han skal få det til også. Det er også ganske mye jobb å bestemme alt mulig av produkter og innhente priser. Men ja, definitivt et i-landsproblem... Jeg har akkurat snakket med et par venninner om de greiene der også, og det er visst ganske vanlig det at vi damer tror endringer innebærer mindre jobb enn det faktisk gjør... Men det mannen min kan bruke som argument i en del diskusjoner, er også at han faktisk ikke er håndverker. Han leser seg opp på internett og snakker med folk, og mye av hans kunnskap om diverse gjøremål kommer derfra. Han sier derfor at jeg godt kan undersøke de samme tingene, sånn at vi bedre kan samarbeide. Mens jeg a. syns det er forferdelig kjedelig og b. syns det blir unødvendig at to gjør samme jobb, når det er mange ting som må gjøres. Dessuten er det jo sånn at mannen syns disse tingene er spennende å lese om å kunne noe om, og han har denne snekringen som en hobby. Derfor syns jeg han er urettferdig når han forventer det samme engasjementet for en del av grunnarbeidene som han har. Samtidig som jeg ser at han har et poeng, fordi det fort blir til at han følger opp flere saker når han allerede har lest seg opp. Og han er så rask. Plutselig har han kontaktet en haug med folk, før jeg aner ordet av det. Og så er han i gang, og jeg rekker ikke å ta saken. Ja, hva skal jeg si. Jeg ser godt hva som er våre svakheter, også mine egne, og hva vi gjør feil når vi kræsjer. Men det er likevel ikke det samme som at man klarer å ordne det i praksis. Her er mannen flink til å rose meg for det jeg gjør med hus, barn, matlaging, handling og de greiene der. Men jeg føler vel likevel at han tenker at han ligger et lite stykke foran meg i regnskapet, når det gjelder hvem som bidrar mest, selv om han med ord verdsetter min innsats. Jobb med hus og hjem blir vel alltid delvis usynlige oppgaver, som noen bare gjør, uten at resultatene synes umiddelbart, slik som når man gjør noe praktisk med oppussing. Her er også besøkende flinke til å rose far i huset, som både har krevende jobb, er pappa og sjonglerer mye med husprosjekter. Og han er utrolig flink - det ville jeg aldri si noe på - han har mer kapasitet enn de fleste. Men det kan føles litt sårt når jeg de siste månedene ikke akkurat har ligget og slappet av selv. Dessuten har svigerfar begynt å komme med små kommentarer som egentlig er stikk til svigermor. Litt sånn hvis det kommer fram at jeg har glemt å ringe en håndverker f.eks, hvorpå mannen min blir oppgitt, og så kan svigerfar himle med øynene og si "ja, er det ikke typisk". Ikke ment som en direkte kritikk til meg, men som en sympatirespons til sønnen sin, fordi han selv kan huske at hans kone har glemt lignende ting. Det syns jeg er både veldig sårende og en forferdelig uting overfor svigermor. Han er egentlig en flott fyr, som jeg har et nært forhold til, men alle disse stikkene til svigermor, foran oss, er unødvendige. Jeg tror ikke han skjønner at han sårer meg med det heller, nesten som han tror jeg ikke hører det, fordi det ikke sies til meg, og gjerne med lav stemme. Jeg vurderer å si noe om det, men det er noe ganske ubehagelig å blande seg borti andres utfordringer i parforholdet. Kan si såpass at jeg fikk dosen min i forkant, under og etter mine egne foreldres skilsmisse for 12 år siden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 27. mai 2013 Forfatter #1185 Del Skrevet 27. mai 2013 I tillegg er det et ikke uvesentlig problem at jeg sliter en del med konsentrasjonen for tiden. Dvs. helt siden sønnen min ble født, har jeg hatt problemer med hukommelsen, samt å ordlegge meg. Det er ikke i den grad at jeg tror folk rundt meg merker det godt, eller at jeg har gjort feil på jobben f.eks. Men jeg må skrive opp alt mulig, og jeg glemmer mange helt vanlige ord. Vegrer meg en del ganger for å ta ordet i møter, hvis det jeg skal si er litt komplisert, fordi jeg da sliter litt med å få det riktig (jeg snakker også en del i møter, altså, men jeg er mer sensurert enn jeg ellers ville vært). Jeg har egentlig alltid vært god til å huske navn, telefonnumre, hva som har blitt sagt av hvem i ulike sammenhenger osv. Nå blander jeg masse. Etter fødselen av sønnen min, var jeg fullstendig surrete. Det var f.eks. et problem å skrive på KG de første månedene, fordi jeg syns det var vanskelig å fremføre en tankerekke, både muntlig og skriftlig. Det har blitt mye bedre, men jeg kjenner at noe ikke er som det skal. Hadde veslegutt sovet dårlig om nettene, hadde jeg tenkt at det var det. Og til tross for alt jeg skriver om alt vi holder på med, kjenner jeg meg ikke spesielt stressa. Vi er jo mye hjemme og har lite planer etter jobb og i helger, fordi jeg passer gutten samtidig som vi er hjemme for å være litt sammen med mannen mellom bygging. Men jeg er rett og slett ikke meg selv, intellektuelt sett. Det er også en grunn til at jeg syns en del av oppussingsgreiene blir litt mye å holde oversikt over, fordi jeg kan glemme mer enn jeg ellers ville gjort. Jeg har også skammet meg en del for at jeg har vært surrete, og har derfor ikke snakket med mannen min om det før nå nylig. Jeg mistenker jo at noe ikke er som det skal. Jeg har derfor bestilt time hos fastlegen i dag, i håp om at det kan gi et svar. Vi får se. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 29. mai 2013 Forfatter #1186 Del Skrevet 29. mai 2013 Puh, forkjøla igjen. Jeg kan telle antall sykedager jeg har hatt siden jeg kom ut i arbeidslivet for noen år siden, på ikke mange fingre. Dvs. fram til jeg begynte i ny jobb samtidig som gutten begynte hos dagmamma. Helt uten unntak, blir jeg forkjøla, gjerne etterfulgt av ørebetennelse eller bihulebetennelse, etter hver sykdomsperiode hos veslegutt. Nå er jeg rimelig lei. Kanskje spesielt frustrerende å sitte her så inaktiv, når jeg ser på alt jeg kunne gjort. Så jeg veksler på å gjøre fornuftige ting, som å surfe etter hagebeplantning og å se på gamle klipp fra Beverly Hills 90210 på youtube (!). Jeg prøvde å sove, men når det er en som dunker i grunnmuren med en stor grabb, fordi vi har noen som tar drenering på huset for tiden, var det ikke så lett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 29. mai 2013 Forfatter #1187 Del Skrevet 29. mai 2013 Jeg tror forresten vi har landet på en form for bøkehekk. Vi har to steder vi vil ha hekk på tomta. Dvs. egentlig er det tre steder, men det tredje stedet er helt nederst, hvor vi enn så lenge skal ha naturtomt. Der har vi en liten grense mot en nabo vi ikke liker, og han har akkurat tatt ned noen trær, slik at det er litt glissent langs grensa vår. Der vil vi bare ha opp noe som vokser fort, så vi kommer til å gå for billig-tuja. Jeg liker ikke tuja, men det er så langt unna der vi vil oppholde oss i hagen, i tillegg til at det halvveis er noe buskas og div. der allerede. Så der må det bare komme opp noe, så vi ikke trenger å tenke på at de titter på oss når vi leker i hagen. Dette er folk som er beryktet i nabolaget for å blande seg oppi alt mulig, og de lagdeye baluba da vi skulle bygge garasje. Dessuten har de akkurat kjeftet på mannen min for noe helt annet. Ordentlig møkkafolk, rett og slett. Heldigvis deler vi ikke oppkjørsel eller vei med dem, så vi kan forhåpentligvis hekke dem greit ute av syne. Uansett, det øverste platået i hagen går som et belte under verandaen, og der blir det en bratt skråning ned til neste platå. Så vi må ha hekk eller gjerde langs kanten, evt. begge deler. Og så har vi en lang garasjemur vi vil dempe inntrykket av. Jeg har alltid vært svak for blodbøk, sikkert fordi jeg tilbragte mange lange sommerferier på gården til mine besteforeldre, hvor naboen hadde to store blodbøker på hver sin side av huset. Så jeg fikk det for meg å ha en hekk av blodbøk langs muren. Men ble litt usikker på pris. Dyrt nok blir det uansett, så hvis den røde koster det dobbelte, blir det nok ikke. Her er forresten et blogginnlegg jeg fant, som viser både bøk og liguster, som vi også vurderte: http://planter-for-norske-hager.blogspot.no/2009/03/hekkvinterliguster-og-bk.html Den viser bare bøken på vinteren da, men jeg syns den gjør seg overraskende bra da også. Det eneste jeg kan lure på om bøk gir et for herskapelig inntrykk, eller hva jeg skal kalle det. Huset vårt kler typiske retro-elementer, da det er et typisk 50-tallshus (ikke et husbankhus, for øvrig - det er arkitekttegnet, og gir nesten litt sommerhyttefølelse, hvertfall utenfra - noe som for øvrig er en grunn til at vi skal male huset nesten svart). Vi har et par furutrær på tomta, og det er noe som passer veldig opplagt til dette huset. Vi vil helst ha hekkene ganske smale, og jeg kan lure på om stramt formklippede bøkehekker ikke passer optimalt, utseendemessig. Furuhekk er for øvrig uaktuelt, siden den blir så bred. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 29. mai 2013 #1188 Del Skrevet 29. mai 2013 Bøkehekk er fint. Vi har hekk blank mispel, fin den også, men tror ikke den vokser like fort som bøk? Kan muren dekkes med en klatreplante? Har litt dilla på det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 29. mai 2013 Forfatter #1189 Del Skrevet 29. mai 2013 Bøkehekk er fint. Vi har hekk blank mispel, fin den også, men tror ikke den vokser like fort som bøk? Kan muren dekkes med en klatreplante? Har litt dilla på det Ja, vi har tenkt på klatreplante, men mannen er veldig skeptisk i utgangspunktet. Og jeg liker det, men føler det kan gi et litt utselt, gjengrodd inntrykk om det blir for mye. Det er nemlig en god del mur (både grunnmur/kjellermur til den ene langsiden av garasjen, og videre støttemur til gårdsplassen). Det var en veldig flott kaprifolium utenfor soveromsvinduet da vi flyttet hit, men den ville vi fjerne i høst da vi hadde museproblem og leste om såkalte musebroer (som gjør det enkelt for mus å klatre inn vinduer og andre sprekker). Så jeg har veldig lyst på ny kaprifolium, men da en enkelt plante på hjørnet der muren svinger, etter der den er lang og rett. Men du sier noe. Det er lenge siden vi har snakket om det nå, og det hadde nok egentlig vært det beste der, siden det vil bli en veldig smal passasje mellom en hekk og mur (vi vil nok gå der mye, fordi vi vil ha tilgang til kjelleren i garasjen, hvor vi skal ha verksted og treningsrom). Klematis er jo også fint, forresten. Har dere klatreplanter på huset deres? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 29. mai 2013 Forfatter #1190 Del Skrevet 29. mai 2013 Haha, nå sitter jeg på kjøkkenbenken og ser på en fyr vandalisere inngangspartiet mitt, mens jeg spiser karamellis. Det å være syk har sine fordeler. En gravemaskin har revet hele trappa og murer rundt, som går ned til inngangsdøra. Det er veldig bra, for da er vi et skritt nærmere å klare å få gravemaskinen ned i hagen igjen, så de kan planere ferdig. Da kan det bli plen på oss i sommer, får vi håpe. Men det var overraskende tilfredsstillende å se masse trappetrinn bli plukket fra hverandre på null komma niks. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 29. mai 2013 #1191 Del Skrevet 29. mai 2013 Vi har klematis. Men de har ikke fått endelig plassering ennå, og er ganske ferske. Men gleder meg til å se hvordan det blir. Vi skal også ha klatrehortensia ved inngangen. Der er det noen bjelker den kan klatre på (den kan ødelegge kledning og mur). Elsker klatreplanter. Synes de gir et så frodig inntrykk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 29. mai 2013 #1192 Del Skrevet 29. mai 2013 Det er forresten veldig spennende å lese om alt dere gjør. Det høres ut som et vakkert hus og som spennende forandringer dere gjør Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 29. mai 2013 #1193 Del Skrevet 29. mai 2013 Plant rødkattebusk, gjerne en hunn og han, da får du spiselige bær på også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 30. mai 2013 Forfatter #1194 Del Skrevet 30. mai 2013 (endret) Vi har klematis. Men de har ikke fått endelig plassering ennå, og er ganske ferske. Men gleder meg til å se hvordan det blir. Vi skal også ha klatrehortensia ved inngangen. Der er det noen bjelker den kan klatre på (den kan ødelegge kledning og mur). Elsker klatreplanter. Synes de gir et så frodig inntrykk. Vi har hatt klatrehortensia på en mur ved siden av inngangen. Jeg syns den var fin, men mannen likte den ikke. Men det var nok fordi den hadde vokst ut av kontroll, og vi gjorde ikke noe med den i fjor fordi vi visste at det meste i hagen skulle endevendes i år likevel. Men klematis og kaprifolium er mine favoritter av klatrearter. Det er forresten veldig spennende å lese om alt dere gjør. Det høres ut som et vakkert hus og som spennende forandringer dere gjør Det er fint hvis dette kan være av interesse for andre også. Og ja, jeg liker huset godt. Da vi var på visning, forelsket vi oss i utsikten og planløsningen, men jeg var skeptisk til størrelsen. Vi hadde sett uforpliktende på hus en stund, og deltatt i én budrunde tidligere. Men de husene var en del større. Dette huset har 141 i primærrom. Me det er en del som ikke regnes inn pga. lav takhøyde i kjeller. Men det er f.eks. lite bodplass til et hus å være, så huset er maks utnyttet av de forrige eierne, som innredet kjelleren. Det var en grunn til at det var så viktig for oss å få opp garasje fort. En dobbeltgarasje med lagringsloft og full kjeller. Planen er å lagre det aller meste av div. stæsj der, og så på sikt både øke takhøyden i kjelleren, samt ta inn boden i det øvrige huset. Sånn at kjelleren blir som en vanlig del av huset. Altså, for å utdype det siste litt mer. Huset består av fire halvplan. Det øverste planet inneholder tre soverom og bad, det neste inneholder stue med utgang til veranda, og kjøkken, så kommer et plan som inneholder yttergang, bitteliten bod, toalett, hall og peisestue, og det nederste er kjelleren som i dag inneholder enda et bad, vaskerom, gjesterom og en romslig bod i tillegg til en korridor. På badet i kjelleren er takhøyden kurant, fordi de pigget ned gulvet der da de bygde bad for en del år siden. I gangen og på gjesterommet er takhøyden lavere. Planen om noen år, er å pigge opp gulvet i korridoren, på gjesterommet og i boden. Så å hive ut oljetanken som også står i boden. Så å lage kun et lite teknisk rom/bod innerst i en krok, og lage deler av boden pluss en utvendig hagebod til soverom, og så ha resten av boden som en del av gangen/kjellerstue evt. Vi vil da åpne opp vegger til korridoren, slik at det hele blir mye mer åpent og mindre kjelleraktig der nede. Og så lage store skyveglassdører som utgang til hage, framfor en vanlig dør som i dag. For å slippe inn mer lys. Puh. Vet ikke om andre enn de som har sett huset klarer å henge med på det. Vi har i dag fire soverom, men grunnen til at vi tenker på enda et rom i kjelleren, er fordi de to barnerommene oppe er ganske små (vi delte et større rom i to da vi flyttet inn for å ha to barnerom oppe ved vårt soverom), og tenåringer vil få lite privatliv der. Og jeg er opptatt av at tenåringer skal ønske å ha med seg folk hjem framfor å bare reke ute, derfor er vi opptatt av å lage det større i kjelleren. Jeg ser for meg å gjøre dette om noen år, mens mannen har avslørt at han har en hemmelig plan om å sette dette i verk når han er i pappaperm med neste barn. Vi så at det var praktisk for ham å være hjemme i perm da vi satte i gang med garasje, fordi han da var tilgjengelig for å dirigere hodeløse håndverkere. Tanken er da å leie inn noen han kan holde kustus på da. Men ærlig talt, så syns jeg det er alt for tidlig. Vi trenger ikke den plassen ennå. Men han har fått det for seg at det virker deilig å bli ferdig med de store løftene en gang for alle i løpet av kortest mulig tid. Mens jeg tenker at den perioden vi er inne i nå, med små barn, er en tid vi aldri får igjen, og at jeg ikke vil drive med oppussing hele småbarnsperioden. Og den står jeg ganske sterk på, så tviler på at det blir med det første. Endret 30. mai 2013 av Vera Vinge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 30. mai 2013 Forfatter #1195 Del Skrevet 30. mai 2013 Nå måtte jeg bare klippe fortsettelsen over i neste innlegg, så det ikke ble helt uutholdelig langt å lese... Etter at vi er ferdige med alle de sprikende prosjektene vi holder på med nå (garasje, hele utområdet inkl. hage, inngangsparti, gårdsplass, grusvei til inngangsparti, div. støttemurer, samt hele planet hvor gang, peisestue, toalett m.m er, og bad i øverste etasje), gjenstår også noen mindre greier på kjøkkenet, så vi kommer ikke til å kjede oss framover uansett. På kjøkkenet skal vi forresten heldigvis gjøre lite, siden kjøkkenskapene er så fine. Poggenpohl-kjøkken viste seg å være verdt kronene. Det ble kjøpt i 1990, og det er helt utrolig nok nesten like fint! Alle tror kjøkkenet er ganske nytt når de ser skapene, og blir litt forvirret når de ser koketopp og benkeplate, samt fliser over benken. De forrige eierne hadde vett til å kjøpe skapfronter som er svært tidløse. Helt glatte, matte hvite dører, med kraftige, buede stålhåndtak som både ser moderne og retro ut. Ikke 90-talls over hodet. Siden de er så fine, og passer så godt til huset, gjør vi ingenting med dem. Dessuten valgte de mange overraskende moderne løsninger, som mange store skuffer, framfor skap som var mer vanlig på den tiden. Og stekovn i arbeidshøyde. Ovnen er det eneste vi har byttet da vi fant en Miele-ovn på bra tilbud. Planen for kjøkkenet er å skifte benkeplate. Svart steinplate blir det. Over benken har jeg lyst på mosaikkfliser, helst i smaragdgrønt. Men det har jeg ikke sett noe sted, så mulig jeg må se lenge etter det. Og så skifter vi koketopp og vask. Og maler det lille som er av vegg foruten det. Så for å si det mildt er det et mye mer avgrenset og håndterlig prosjekt enn det andre vi holder på med. Men det er uansett ting som skal tas stilling til. Og om jeg blir gravid igjen om ikke lenge, kjennes det vel mer enn nok ut, vil jeg tro. Hvis jeg blir like trøtt og kvalm i starten som sist hvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 30. mai 2013 Forfatter #1196 Del Skrevet 30. mai 2013 (endret) Nå er det den der mamma-justisen som snakker, men jeg syns nesten jeg må legge til at alle disse greiene ikke går så mye på bekostning av veslegutt. Dvs. mannen tilbringer mindre tid i helger med ham enn hva han ellers ville gjort. Men gutten og jeg pleier å være hjemme når mannen jobber med ting, så de ser hverandre en del likevel. Det er sjelden vi gjør byggegreier på ettermiddagene, da det meste foregår etter leggetid. Derfor har jeg vært litt trøtt i det siste. *gjesp* Vi legger oss gjerne for seint, fordi vi bare skal gjøre litt til. Det er nok heller sånn at byggegreier går på bekostning av vårt sosiale liv. Vi har vært utrolig lite sosiale i det siste, da vi har satt inn et ekstra støt med oppussing. Vi pleier å invitere en god del hjem til oss, men de siste ukene har vi knapt sett andre enn familie. Men dette er for en periode, og da går det greit. Tilfeldigvis har vi flere venner som helt nylig har fått baby eller driver med samme oppussingsgreier selv, så vi er en gjeng i samme båt, med felles forståelse av at vi vil sees mer om en liten stund igjen. Og takk og lov så har vi satt bort alt utearbeidet. Det samme med en del inne, selv om jeg helst skulle sett at vi leide dem til enda flere jobber. Men så blir det en økonomisk avveining oppi det hele. Jeg syns for øvrig vi har en ro oppi det hele, så det er ikke en sånn stressa oppussingsstemning hjemme hos oss. Heldigvis føles det ikke som vi bor midt oppi kaos i hverdagen heller, siden hele etasjen med stue og kjøkken, samt soverom er uberørt av dette. Om vi skulle drevet med greier der også, da ville jeg kjent det godt, både for min egen del og fordi jeg da ville syns det gikk for mye utover familielivet. Endret 30. mai 2013 av Vera Vinge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 30. mai 2013 #1197 Del Skrevet 30. mai 2013 Både hortensia og klematis er giftig for barn, slik at du vet det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 30. mai 2013 Forfatter #1198 Del Skrevet 30. mai 2013 Både hortensia og klematis er giftig for barn, slik at du vet det Nei, det visste jeg ikke. Men etter å ha tenkt litt på det der med giftige planter, har jeg kommet til at jeg ikke ønsker busker med giftige bær på tomta. Fordi det er noe barn lett kan finne på å spise. Men giftige planter tenker jeg man får lære dem å holde seg unna, hvertfall å ikke spise. Plutselig er de på farten alene i skogen i nærheten eller hos naboen, og så har man ikke kontrollen lenger. Når de er veldig små, er man jo der. Når det er sagt, tenker jeg ikke å bevisst velge giftige planter av den grunn. Og upraktisk å ha masse av det rett ved der et svært lite barn pleier å leke mest, fordi det er greit å kunne se bort innimellom også. Men om jeg svært gjerne vil ha noe som er giftig, men som ikke er bær, tror jeg vi kommer til å gå for det. Men, veldig greit å vite hva som er giftig, og hva man bør passe på. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 30. mai 2013 #1199 Del Skrevet 30. mai 2013 Rødkattebusk! :D Altså, jeg tenker å ha det selv, derfor jeg roper høyt.. Tenkte først på klematis selv, men revurderte. Og nå er frøkna 2,5, men finner fortsatt på å spise blader... Har en rhododendoron som hun i dag rasket med seg noen blader av og var på tur til å spise. Men, alle barn er ulike, noen spiser alt, andre er flinkere til å ikke gjøre det. Men, jeg er enig med deg, dessuten så skal det ofte svært mye til for at det er kjempefarlig, sett bort fra Belladonnaplanten. Der, som med alt annet, man må holde bena litt plantet på jorden og unngå det som er aller farligst. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 30. mai 2013 #1200 Del Skrevet 30. mai 2013 Vi har svart granitt på kjøkkenet og er superfornøyde! Absolute black fra Diapol. Kjempebra service og rimelig, og resultatet ble perfekt Synes det høres ut som et spennende hus! Helt enig med deg i at det er greit å legge opp til at tenåringer kan ha besøk hjemme. Vi har stor kjellerstue og er glade for det. Det er ikke veldig høyt under taket - 2,15 - men helt greit Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå