Vera Vinge Skrevet 5. april 2013 Forfatter #1121 Del Skrevet 5. april 2013 (endret) Jeg ser at det rett ikke er så mye å melde herfra om dagen, siden det i grunnen går mye i det jeg skrev i forrige innlegg. Sykdom og grus. Og tenner. I går sovnet ikke pjokken for godt før 22.30. Da hadde jeg tatt ham opp etter gjentatte latterkramper i senga etter å ha fått paracet mot øresmerter (sjekket ørene hos lege i går, og det er ingenting sykt, bare tenner). Av og til kan han bli veldig glad og pigg av å få paracet hvis han har fått sove litt og så våkner for mye. Så han satte i gang med å rydde og koste både stue og kjøkken. Jeg tenkte at han ville slite seg ut til slutt, men han skjønte at han måtte komme og hvile seg i fanget mitt innimellom, og så var han klar for ny økt. Han er nå en herlig fyr. Han har akkurat begynt å gå, og er veldig fornøyd med seg selv. Dessuten har han skjønt at det er gøy å kle seg ut, og vil gjerne ha hjelp til det sånn at han kan få oss til å le. Så tross all sykdom som har vært den siste måneden, er han jammen tapper. Så lenge han ikke har høy feber, er han i strålende humør. Nå har jeg akkurat sett på kalenderen at april byr på mye kveldsjobbing og mai på en del fridager, så det ser ut til at vi kan kose oss mye sammen i våren som er på trappene! Jeg må nemlig si jeg syns han er fin å tilbringe tid med. Han er nå 15 mnd, og det er en gøyal alder, må jeg si. Han har alltid vært kosete av seg, men nå kommer han og deler ut (gjerne snørrete) koser. Han trykker seg liksom inntil ansiktene våre og utbryter en glad lyd. Det er virkelig utrolig å få være nesten hele hans verden akkurat nå. Jeg vet at det ikke kommer til å være sånn alltid, så jeg nyter det. Edit: Bare for å presisere - kveldsjobbing for meg betyr at jeg skyver arbeidstiden, sånn at jeg ikke begynner før kl 15. Det er kanskje den største fordelen for meg med denne jobben framfor den forrige. Det betyr enormt mye å kunne ha kortere uker hos dagmamma, syns jeg. Han har jo generelt vært mye borte derfra pga. sykdom, så i tiden framover vil han forhåpentligvis være litt mindre syk og dermed er kveldsjobbingen enda bedre å ha. Endret 5. april 2013 av Vera Vinge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 5. april 2013 Forfatter #1122 Del Skrevet 5. april 2013 Vi har forresten muligens bestemt fliser til badet vi pusser opp. Etter en lang runddans, er vi nesten tilbake til der vi startet. Det ser ut til at det kan bli store, nesten matte, lysegrå fliser på veggene. Jeg lurer på om størrelsen er 60x60. Disse flisene har vi en prøve av, og vet derfor akkurat hvilke fliser det er snakk om. På gulvet er det mulig vi velger de samme flisene, bare mørkere. I dusjsonen, blir det da mosaikk på den ene veggen i dusjen og på gulvet (vi skal ha nedsenket gulv i dusjen, og det er vanskelig med så store fliser der, derfor er mosaikk passe). Det blir som et belte fra taket og litt ut på gulvet der med mørk mosaikk. Der må jeg innhente flere prøver, da vi ser for oss mørkegrå mosaikk med ulike sjatteringer. Det blir også en liten nisje i dusjen, samt en nisje ved siden av vasken. Begge nisjer vil ha mosaikk inni, sånn at den ved vasken blir en kontrast til resten av veggen der, samtidig som den viderefører elementene i dusjen. Toalett og dusj har vi kjøpt, og dusjen blir sånn kombi takdusj og håndholdt. Toalettet standard, hvitt vegghengt. Speilet vil sannsynligvis bli sånt med lys integrert på hver side. Vask og underskap har vi ikke kjøpt ennå, men sannsynligvis hvitt alt sammen. Og to vasker/kraner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 5. april 2013 #1123 Del Skrevet 5. april 2013 Høres kjempefint ut Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 5. april 2013 Forfatter #1124 Del Skrevet 5. april 2013 M, ja. Og så har vi konkludert med at vi skal ta ned flisene på det lille toalettet i gangen. De skulle opprinnelig stå, men siden vi skal gjøre alt annet der, og flisene er gamle (men helt greit utseende på), fant vi nå ut av vi tar ned de flisene og maler eller legger tapet på veggen i stedet. Og at vi legger svart knottegulv der også, slik det vil være i gangen utenfor og resten av den etasjen. Flisene på veggen passet ikke til knottegulv, derfor tror jeg det blir en grei løsning å ta ned flisene, selv om det føles litt rart siden de ikke er direkte grusomme (men direkte pene er de heller ikke). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 5. april 2013 Forfatter #1125 Del Skrevet 5. april 2013 Og så har jeg en idé om å gjøre noe morsomt med yttergangen. Det blir ikke nå, for det er for mye annet, men det kan bli et lite sideprosjekt utpå høsten når andre ting har roet seg. Vi har en liten yttergang som i dag har en veldig ruglete tapet som skal ligne murpuss, tror jeg. Vi malte den hvit i en fei da vi malte noe annet, men det ser jo ikke bra ut. Siden veggene våre er så nøytrale ellers, kunne det vært morsomt å ønske velkommen med noe litt mer sprelsk. Vet ikke helt hva det skal være ennå, siden det blir rimelig krevende å tapetsere et så lite rom med fire dører. Så kanskje det blir maling. Har sett litt på inspirasjonsbloggen til Lady, og ser fine farger der. Her er den, forresten. Jeg driver også og funderer hvilken farge vi skal velge til gangen/hallen/peisestua (på en måte samme rom). Har tenkt på noe annet enn hvitt, kanskje en lys grå farge. Men foreløpig er det lite vindu der (vi skal sette inn et langt, smalt et litt høyt på veggen neste år, antakelig, så det blir litt bedre), så kan ikke ha det mørkt. Så sa damen i butikken at den lyseste, nøytrale gråfargen vil se hvit ut i praksis. Men jeg er usikker på om den vil det når det er lite lys der. Og så kom jeg på at den ene veggen er i mur, og er skeptisk til andre farger enn hvitt på mur. Hm, kanskje en mulighet er én vegg i en gråtone, for å gjøre noe annet? Hm, bør i grunnen bestemme oss for diverse maling nå, siden det i neste uke er 50% på en malebutikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 5. april 2013 Forfatter #1126 Del Skrevet 5. april 2013 Og det fører meg igjen videre til neste male-tema. Hvilken farge vi skal velge til ytterveggene. Vi vil ha mørkt hus, og vi har bestilt nye vinduer til mesteparten av huset i svart aluminiumsramme. Nå må jeg innrømme at jeg angrer litt i det skjulte, siden jeg ser at det hadde vært morsomt med karmer i en kontrastfarge. At alt nå bli veldig mørkt. Jeg så et hus som var malt svart, med gule aluminiumskarmer, og det likte jeg i grunnen veldig godt. Men uansett, huset blir malt enten i en veldig mørk grå nyanse eller svart. Uten noe skjær av brunt i. Men vi blir ikke helt enige med oss selv om vi skal gå for mørkegrått eller svart. I dag er huset sennepsgult, så det blir litt av en endring. Grunnmuren er i dag hvit, og skal males mellom- eller mørkegrå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 5. april 2013 Forfatter #1127 Del Skrevet 5. april 2013 Høres kjempefint ut Ja, håper det blir bra. Vi har mao. beveget oss bort fra ideen om lyst familiebad, men mer en liten, mørkere oase. Svigermor syns vi er gale som ikke velger hvitt, siden badet ikke er stort. Men jeg er egentlig ikke opptatt av å få det lysest mulig. Selv om jeg ser at vi ikke kan ha mørke fliser over alt heller. Men sånn i utgangspunktet liker jeg godt mørke bad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 5. april 2013 Forfatter #1128 Del Skrevet 5. april 2013 (endret) Her er det rolig i dag, så jeg spammer meg selv litt. Så HMs nye conscious-kolleksjon her, og fikk veldig lyst på den lysrosa kjolen med lange ermer øverst til høyre, og den grønnaktige med utsmykking over bysten, midt i tredje billedserie. Hm, men mulig det er sånt bloggerne stikker av med, før man får sjansen til å se plaggene. Og så skal det sies at jeg ofte har sett et fint HM-plagg på en plakat, og så er det mye mindre fint i virkeligheten. Jeg har visst blitt fin på det når det gjelder stoffkvalitet... Endret 5. april 2013 av Vera Vinge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 7. april 2013 #1129 Del Skrevet 7. april 2013 Skal kommentere litt i morgen, orker ikke på pad Ellers hyggelig å lese her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 11. april 2013 #1130 Del Skrevet 11. april 2013 Det du skal være obs på angående lyse grå farger (N-0500 (klassisk hvit), N-1000 (Skumring) og N-1500 (Morgendis)) er at de i enkelte lys kan få et kjølig, blålilla preg, det gjelder spesielt om rommet er vendt mot nord, og om du har lister i Eggehvit/bomull ((S)0502-Y) så blir det ikke helt heldig. Synes forøvrig at mørke farger kan være fint på bad jeg også. Det krever jo muligheten for bedre lys i rommet, men det kan være skikkelig lekkert. Jeg digger folk som tør å følge sin egen smak! Fine H&M-klær, synd jeg har boikottet de per i dag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 11. april 2013 #1131 Del Skrevet 11. april 2013 O'Hara, det er så spennende å lese det du skriver om farger. Så jeg lurer på, hvilke farger har du hjemme? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 11. april 2013 #1132 Del Skrevet 11. april 2013 (endret) Hjemme er et kompromiss med mannen Har 1005-Y20R på alle rom i hovedetasje, og 2005-Y30R i hele kjelleren. Det hele er passe kjedelig, haha! Men jeg personlig foretekker indigo, orange og grønt, mannen foretrekker rødt og blått, så vi blir sjelden enig Prøver å sprite opp med fargedetaljer, men mannen er sjelden enig så da blir det nå bare slik. Får utløp for mye gjennom jobben da, så det hjelper på Forresten, hvordan gikk det med grønnfargen din? Endret 11. april 2013 av O'hara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 11. april 2013 #1133 Del Skrevet 11. april 2013 Hehe, disse kompromissene, altså. Farger er spesielt vanskelig å enes om. Vi har også landet på veldig nøytrale vegger (morgendis og hvitt overalt) på grunn av det. Så nei, ingen grønn. Jeg skulle gjerne hatt det i teorien, men blir så usikker. Og fra mannen er det ingen hjelp å få, for han er rød/grønn-fargeblind og synes alt ser brunlig ut. Så nå er grønt heller på tepper og puter og denslags. Vera: Mørkt bad er kjempekult. Det ville jeg også ha, men mannen nektet. Han vil stort sett alltid velge veldig klassisk. Og det blir forsåvidt fint også, men jeg kunne i blant tenkt meg noe spenstigere. Jeg synes det høres ut som om huset deres blir kjempefint. Vurdert å starte blogg? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 12. april 2013 Forfatter #1134 Del Skrevet 12. april 2013 Hehe, tror ikke jeg skal starte blogg. Er nok for paranoid for sånt... Selv om det helt sikkert kunne vært veldig morsomt i en slik prosess. Vi prøver å være flinke til å ta bilder da, siden det endres så dramatisk både ut og inne. Dere er tydeligvis mer inne i fargekoder enn meg. Vi har aldri pusset opp noe før, siden den forrige leiligheten ble kjøpt nyoppusset. Men i sommer betalte vi svogeren min til å male stua, barnerommet og kontoret i en helt plain hvit (et eller annet hvit RAL fra Flugger). I stua, som har stort vindu og mye lys, ser den veldig sånn nøytral hvit ut, verken gulaktig eller grålig. De fleste vinduene er her sørvest-vendte. Barnerommet har ett vindu mot nordvest, og her ser den samme fargen mye mer grålig ut, med et blålig skjær. Jeg hadde faktisk ikke trodd fargen var hvit om jeg ikke visste det. Nå er ikke det noe problem da, for jeg syns det passer fint der. Men det er tydelig at farger kan variere. Vi har vært fram og tilbake ang. farge i gangen/hallen/peisestua, og ser der at man fort kan få noe ganske nøytralt til å se kaldt ut pga. mindre lys. Vi gikk derfor bort fra nøytral lysegrå der av den grunn, og vil være så kjedelige å gå for en hvitnyanse. Selv om en del av meg kunne tenkt meg noe helt lyst, lyst lysegrønt. Men det kan vi heller vurdere på et soverom eller noe med tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 12. april 2013 Forfatter #1135 Del Skrevet 12. april 2013 Og så liker jeg så godt dette barnerommet: http://www.klikk.no/bolig/inspirasjonsguiden/article652550.ece#/image/taarnet.no_image_477726 Elsker det blekgule sammen med svart og rødt. En inspirasjon til neste barnerom, kanskje? Barnerom er morsomme. Hos sønnen min står det på stedet hvil nå, ettersom vi ikke har noe sted å sette møblene som er overflødige der. Når garasjen er ferdig, blir saken en annen, og han kan få mer alderstilpassede møbler i morsomme farger. I dag har han en vegg med lysegrå retro bil- og busstapet, grønn sprinkelseng, en gammel, lav lenestol med saueskinn i. Samt et stort, koboltblått avlastningsbord/pult. Og et stort, hvott skap jeg har fundert på å male lys turkis. For lite praktiske løsninger for oppbevaring av leker er det også. Kunne tenke meg noen praktiske kasser å ha under senga, og å kjøpe en lav kommoder eller noe han kan stå og leke ved. Gjerne kjøpt på loppemarked og malt gul f.eks. Evt. en lav kommode med skuffer malt i forskjellige farger. Så i et blad en som hadde malt stoler ved bordet i hhv. lys lilla, lys turkis og gult, noe som var ganske artig sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 13. april 2013 Forfatter #1136 Del Skrevet 13. april 2013 Jeg må bare skrive dette et sted, for jeg er vel fortsatt i sjokk. Min bestemor gjennomgikk en stor hjerteoperasjon for to dager siden, noe som har medført mye bekymring. Det ser ut til å gå bra med henne, og vi skulle besøke i dag. Da de ringte fra sykehuset i går kveld, antok jeg at det hadde med henne å gjøre. Men det var min far. Han var ute og løp, da han fikk hjertestans. Det ble umiddelbart satt i gang livredning og han var raskt på sykehus. Men han ligger nå i kunstig koma, og legene vet egentlig ingenting. Så jeg går rundt meg selv her, og vet ikke hva jeg skal tenke. Det er bare så sjokkerende, siden han ikke ennå er fylt seksti, og er i god form. Har heller aldri vist tegn til hjerteproblemer. Men han har altså en hjertesykdom han ikke har visst om, og dette ville skjedd før eller senere. Og så slo også hodet i fallet, og man vet ikke om han pådro seg skader der. Nei, dette er ikke bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 13. april 2013 #1137 Del Skrevet 13. april 2013 Ånei! Jeg håper virkelig det går bra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 13. april 2013 #1138 Del Skrevet 13. april 2013 Jeg føler med deg, livet tar noen sjokkartede vendinger i blant Jeg håper det går bra med både bestemoren og faren din, og resten av familien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 14. april 2013 Forfatter #1139 Del Skrevet 14. april 2013 Takk for klemmer, dere. Det har vært en utmattende helg. Faren min ligger fortsatt i kunstig koma og utsiktene er fortsatt usikre. Legene sier det taler til hans fordel at han kom veldig raskt til sykehus, han løp sammen med en som begynte hjertekompresjoner med en gang og som hadde hatt opplæring i det, og han er i god fysisk form. Faren min har alltid trent og spist sunt, og aldri røyket. Derfor enda mer overraskende at dette skjedde, men det er tydelig arv inne i bildet. Og det er positivt at han har levd sunt mtp. å komme seg. Han har vært nedkjølt i helga, og de har trappet ned på sovemedisiner for å se om han kan våkne. Jeg tør nesten ikke tenke på risikoen for at han ikke våkner. Eller at han har fått hjerneskade av hjertestansen pga. oksygenmangel til hjernen. Men han er stadig mer stabil, og legene tør ha et lite håp om at det kan gå bra. Men de vet ikke, og det kan oppstå uforutsette ting. Og han må opereres snart, om han våkner i morgen. Skjønner ikke hvordan jeg skal klare å gjøre noe fornuftig på jobb i morgen. Må åpenbart snakke med sjefen, men syns det er vanskelig, siden jeg syns jeg har vært mye borte med sykt barn og egen sykdom i vinter. Men på formiddagen er der uansett ikke vits å være på sykehuset, siden de da driver med undersøkelser og stell, og det da bare blir venting. Men dette er en spesiell situasjon, så regner jo med at sjefen vil forstå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 14. april 2013 Forfatter #1140 Del Skrevet 14. april 2013 Det rare oppi dette, er at jeg var og besøkte bestemoren min etter faren min. Hun hadde fått høre om min far fra min mor, og de hater jo hverandre, min far og min bestemor. Dvs. de hater hverandre kanskje ikke, men de stod hverandre tidligere veldig nære, men så ble det en dyp konflikt under skilsmissen mellom foreldrene mine (bestemoren min er ikke moren til faren min, altså, men tidligere svigermor). Men da jeg kom inn til bestemoren min, satt hun og gråt. Det er tydelig at gamle, gode følelser kan komme fram igjen når det skjer noe dramatisk. Det positive her er også at det går veldig bra med bestemoren min. Men jammen skal jeg sove godt i natt. Jeg blir så sliten av disse dagene, at jeg sover som en stein om natta, tross bekymringer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå