Vera Vinge Skrevet 15. februar 2013 Forfatter #1101 Del Skrevet 15. februar 2013 Og hvis jeg blir båret over med for et strikkeinnlegg til. Jeg har tatt meg i å allerede planlegge garderoben for et neste barn. Ikke at vi har begynt å prøve på noe en gang. Men jeg skal hvertfall strikke denne omslagsjakka til neste baby i mørkerødt: http://www.pickles.no/olivias-omslagsjakke/ Men ikke ennå. De neste på lista etter det som stod skrevet i forrige innlegg, er denne til min nye niese som kommer til våren: http://www.pickles.no/enda-en-kose-kurvjakke/ I beige med gule innslag, og kanskje fargerike knapper. Og sønnen min vokser og vokser, så han må nok få denne i løpet av våren: http://www.pickles.no/hverdagstopper Enten i fargen til gutten på bildet eller en mint-variant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 16. februar 2013 #1102 Del Skrevet 16. februar 2013 Tror du ville bli fin i de nye angorafargene Jeg har ikke testet angoragarnet enda, har du? Kjekkasgenseren er fin, jeg har strikket ett par av de. Strikket de i det superwashgarnet de hadde. Har enda noen nøster liggende, kanskje jeg skulle strikket en til Jeg liker den omslagsjakken, og det garnet er bare så utrolig deilig, mykt og lett Ha en flott lørdag! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 18. februar 2013 Forfatter #1103 Del Skrevet 18. februar 2013 Tror du ville bli fin i de nye angorafargene Jeg har ikke testet angoragarnet enda, har du? Kjekkasgenseren er fin, jeg har strikket ett par av de. Strikket de i det superwashgarnet de hadde. Har enda noen nøster liggende, kanskje jeg skulle strikket en til Jeg liker den omslagsjakken, og det garnet er bare så utrolig deilig, mykt og lett Ha en flott lørdag! Ja, har strikket tre gensere i angoraen deres, og noen plagg med angora + merino. Og det er bare så deilig å ha på seg! Det er både lett og supermykt. En del røyting i starten, men jeg syns det gir seg. Det har nå blitt mitt favorittgarn å strikke i til meg selv, fordi plaggene blir både deilige og "eksklusive". Nå ble det korall på meg, selv om jeg ærlig talt er spent på om jeg kler fargen. Jeg føler at jeg bør være litt forsiktig med enkelte sterke farger, siden jeg er lys i huden. Men den er ikke alt for skarp heldigvis. Har du strikket med garnet de bruker på omslagsjakka? Jeg har en forkjærlighet for mørkerøde plagg til nyfødte, skulle det vise seg (og det garnet fins i en fin mørkerød farge). Strikket lue og votter i mørkerødt til gutten min da han ble født, og de vottene fulgte ham lenge. Forbinder det dermed veldig med babytiden og det å få ta med seg baby hjem fra sykehuset for første gang. Så fargen må nok videreføres til nestemann;) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 18. februar 2013 #1104 Del Skrevet 18. februar 2013 Nei, jeg har ikke strikket med det garnet, men kjente på det da jeg var innom de i romjula. Angora/merino-miks fungerer sikkert bra. Jeg tror jeg må strikke noe til meg selv snart og. Eller, jeg har begynt på en jakke, men kanskje litt mer og. Tenker å strikke Knæsj cardigan, men og en av de genserne de har i angora (ikke studert nøye, men tror de har flere?). Tenkte litt å strikke Topp til tå settet til frøkna, eventuelt 1:hjerte:U-genseren, men jeg er så skrekkelig dårlig på mønsterstrikk.. Vinrød/burgunder liker jeg godt Tror korallfargen vil bli fin til deg jeg. Nestemann på vei eller? (Elsker du ikke slike spørsmål? ) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 19. februar 2013 #1105 Del Skrevet 19. februar 2013 Hvordan går det med oppussingen? Har dere bestemt dere for fliser på badet? Her går prosjektet sin gang. Har tatt en rekke beslutninger, så nå er vi i gang med å få det gjort. Litt kaos her, selvfølgelig, men tror det skal bli fint til slutt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 19. februar 2013 Forfatter #1106 Del Skrevet 19. februar 2013 Nei, jeg har ikke strikket med det garnet, men kjente på det da jeg var innom de i romjula. Angora/merino-miks fungerer sikkert bra. Jeg tror jeg må strikke noe til meg selv snart og. Eller, jeg har begynt på en jakke, men kanskje litt mer og. Tenker å strikke Knæsj cardigan, men og en av de genserne de har i angora (ikke studert nøye, men tror de har flere?). Tenkte litt å strikke Topp til tå settet til frøkna, eventuelt 1:hjerte:U-genseren, men jeg er så skrekkelig dårlig på mønsterstrikk.. Vinrød/burgunder liker jeg godt Tror korallfargen vil bli fin til deg jeg. Nestemann på vei eller? (Elsker du ikke slike spørsmål? ) Haha, nei nestemann er ikke i planleggingen en gang (dvs. en tentativ igangsettingsplan har vi ). Jeg har forresten strikket det alpakka-settet til sønnen min, bortsett fra buksa. Jakka fikk en litt rar passform hos meg, men mulig det er fordi jeg strikket litt for løst. Ermene ble hvertfall for korte sammenlignet med resten av jakka. Og partiet over ermene er liksom uforholdsmessig langt i forhold til det under ermene. Det kan tyde på at mønsterstrikken ble litt for løs. Samtidig må man nesten passe på å ikke strikke for stramt når man skal ha mønster og rundfelling samtidig. Jeg endte med å klippe av vrangborden etter litt bruk, og strikket ermene lengre nedover igjen. Og nå ser den fin ut på. Veldig godt med en sånn litt tykk jakke. Og jeg syns ikke det var avskrekkende med mønsterstrikk, selv om det er noe jeg sjelden gjør. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 19. februar 2013 Forfatter #1107 Del Skrevet 19. februar 2013 Hvordan går det med oppussingen? Har dere bestemt dere for fliser på badet? Her går prosjektet sin gang. Har tatt en rekke beslutninger, så nå er vi i gang med å få det gjort. Litt kaos her, selvfølgelig, men tror det skal bli fint til slutt Akk, ja, bad. Jeg klarer bare ikke bestemme meg for fliser. Det siste nå, er at vi vurderer om vi ikke skal flislegge alt likevel, men bare i dusjen/dusj + den ene veggen, og så male resten. Og fliser på gulvet da. Men er usikker på om jeg syns det blir "eksklusivt" nok. Hvis det blir total flislegging, er det mulig det går mot blanke, hvite 5x5 mosaikkfliser på alle vegger og lysegrå/mellomgrå store på gulvet. Hva endte dere med da? Vanskelig valg mellom noe klassisk og noe litt spenstig. Vi har revet hele badet nå da. Eller vi og vi, mannen har gjort det. Så nå er det hull ned i peisestua og bare vegger. Neste punkt blir en som skal komme og legge vannbåren varme på badet, peisestue og gang, samt legge knottegulvet vi har kjøpt i hele gang/peiseområdet. Han er klar til å sette i gang med badet videre også, så vi må bare bestemme oss for det estetiske. Vi har kjøpt toalett og deler til dusj da, så er liksom i gang. Men kan ikke kjøpe innventar før vi har bestemt fliser. Det heldige for oss er at vi har et velfungerende bad i kjelleren også. Men pga. husets konstruksjon, er det langt å gå fra soverommene og ned fire halvetasjer for å gå på badet. Så vi trenger å pusse opp det oppe, men vi har ikke tidspress på oss, slik man gjerne har med ett bad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 19. februar 2013 #1108 Del Skrevet 19. februar 2013 Hvit 5x5 skal vi ha på kjøkkenet Vi endte med koksgrå 10x10 til gulvet. Hvite 20x50 på veggen, og grå mosaikkfliser i forskjellige sjatteringer på badekar og over vask. Alle flisene er matte. Tror det blir fint Vi har også to bad og priser oss lykkelige for det, det gjør liksom livet en hel del enklere. Vi kommer til å ha samme fliser på begge bad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 19. februar 2013 #1109 Del Skrevet 19. februar 2013 ...forøvrig er vår konklusjon den samme som murerens: Man MÅ opp i pris på fliser hvis det skal se eksklusivt ut. Glasuren er mye tynnere på billigere flis, og gir den litt udefinerbare billige looken. Vi endte opp med dyre fliser, men betaler likevel "bare" 15000. En del penger, ja, men en dråpe i havet i et baderomsbudsjett. Har aldri forstått at folk kompromisser på flisene av alle ting når man pusser opp bad. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 11. mars 2013 Forfatter #1110 Del Skrevet 11. mars 2013 Glemte helt å kommentere innleggene dine, Ciara. Men det hørtes ut som fine flisvalg. Jeg var nylig på et toalett med koksgrå, matte 10 X10 på gulvet og tilsvarende hvite på vegger, og det var i grunnen veldig fint. Jeg klarer dog ikke å fri meg fra store fliser på gulv, selv om jeg syns det er hakket kjedeligere enn små. Med mindre fliser på gulv, syns jeg også man kan gjøre et bad mer spennende, samtidig som man har nøytrale fliser på veggene. Så vi er i grunnen på stedet hvil. Men nå skal jeg innom og se på noen prøver som har blitt holdt av til oss på en lokal flisebutikk. Å finne 5 x 5 hvite fliser som er skikkelig blanke, er ikke lett. Og jeg har hengt meg litt opp i det. Så får vi se hva de har klart å lete fram til meg i dag, men tviler på at det er blankt nok. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 11. mars 2013 Forfatter #1111 Del Skrevet 11. mars 2013 Forresten, har jeg konkludert med det samme som deg ang. kvalitetsfliser. Jeg har hatt det du og andre har sagt om det i bakhodet, og syns også jeg ser det når jeg er rundt og titter. Men, nå har vi en prøve på mosaikkfliser i en slags varm mellomgrå farge liggende hjemme. De vil gjerne mannen ha i dusjen, men jeg kan ikke skjønne hva som skal passe med det av andre veggfliser. Kanskje vi må male resten av badet i så fall. Dette er ting man kan bli litt sprø av å tenke på, fordi man vet at bad er noe man ikke akkurat pusser opp stadig vekk. Skal man velge trygt eller litt artig. Fornuften tilsier trygt. Men trygt kan bli kjedelig. Og jeg angrer oftere på kjedelige enn spenstige valg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 11. mars 2013 Forfatter #1112 Del Skrevet 11. mars 2013 Men nå jobber jeg mest for å holde meg frisk en liten stund. Både jeg og minimannen har vært syke annen hver uke siden nyttår. Jeg med min andre ørebetennelse i forrige uke, men heldigvis ikke så intenst som forrige gang. Men må si jeg blir oppgitt. Så kjenner jeg pollensesongen har startet, og jeg tror rett og slett jeg skal gå ut og kjøpe allergitabletter med en gang, i påvente av time hos fastlege. Slitsomt å konsentrere seg om skjermen når man konstant har "rusk" på øyet. Og så sitter jeg spent og venter på om dagmammaen ringer eller om det går bra. Gutten var rett og slett litt sur i går, og det er typisk tegn på sykdom i gjære. Evt. så er det tenner, og jeg håper på det siste. Siden jeg startet i den nye jobben for to mnd siden, har jeg vært heldig om det har gått en hel uke uten sykt barn-dag. Jeg sender ham åpenbart ikke av gårde om han er syk, men holder ham jo ikke hjemme om han bare er litt sutrete heller. Men mannen er bortreist hele uka med jobb, så er lite lysten på å bruke opp resten av årets sykt barn-dager allerede i begynnelsen av mars. Puh, kan kjenner meg litt igjen i kronikken som ble skrevet i forrige uke, om mødre som beklager seg til alle. Når gutten er syk, kjenner jeg litt sånn "beklager at dere ansatte en som enten er syk, hanglete eller har sykt barn, når dere sikkert kunne funnet mer stabil arbeidskraft"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 11. mars 2013 #1113 Del Skrevet 11. mars 2013 Höganäs har slike blanke hvite som du er ute etter. De finnes på Alnabru i Oslo, men vet ikke hvor i landet du bor... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 11. mars 2013 #1114 Del Skrevet 11. mars 2013 Du kan jo godt male en vegg på badet og ha flis på resten. Greit med fliser i våtsoner, men malingen i dag er tilsatt soppmiddel så det er ikke problem å bruke våtromsmalingen i rommet. Du kan jo også bruke en fototapet å lakke over. Mulighetene er mange! Personlig synes jeg fliser er litt kjedelig.. Men, har det selv (mannen er kjedelig og det er hans hus). Samtidig kan man gjøre mye lekkert med flis. Ingen fasit der nei. Og ja, glasuren i litt dyrere fliser er gjerne litt bedre, men murervennen vår forteller at når en flis er lagt, så er den lagt og da er de fleste like gode. Nå er jeg ikke helt sikker på akkurat den da han er sunnmøring og, vel, de er kjent for å spare litt.. Men som i mye annet så er det ikke nødvendigvis bedre kvalitet jo dyrere noe er. ..bare sånn litt over middels interessert i interiør... Ikke uten grunn at jeg både har tatt utdanning og jobber med det, selv om det ikke ser sånn ut hjemme Håper dere ikke blir syke igjen nå! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 14. mars 2013 Forfatter #1115 Del Skrevet 14. mars 2013 Takk for tips til dere begge to! Jeg syns egentlig det kan være veldig morsomt med sånn fototapet som du viser, O'hara. I grunnen syns jeg kanskje at det estetisk fort kan bli finere med malte flater eller tapet, og så fliser i dusjsonen. Men jeg klarer ikke å fri meg fra at det liksom må være fullstendig flislagt for at det skal føles som et ordentlig bad... Jeg skulle sånn sett nesten ønske vi skulle pusset opp det lille toalettet i gangen eller badet i kjelleren, fordi man der kunne gjort noe mer spennende. Men føler av en eller annen grunn at det som hvertfall blir mitt hovedbad (barnebadet/gjestebadet blir uansett det i kjelleren) bør være flislagt. På det lille toalettet skal vi bare legge nytt gulv, siden vi skal legge vannbåren varme der, noe som igjen skal skje fordi vi skal legge vannbåren varme i hele den etasjen. Flisene på veggen der er helt nøytrale hvite etter at vi malte over en liten, rød bord øverst. Der kunne jeg godt tenkt meg noen spenstige gulvfliser. Enten noen med mønster eller fliser i ulike farger. Fant noen fliser i en liten lokal butikk, med noen fine toner i hhv. grått, gult og lys turkis. I størrelsen jeg antar må være 20x20 eller noe sånt. Kunne vært artig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 27. mars 2013 Forfatter #1116 Del Skrevet 27. mars 2013 Jeg opplever en ny vår disse dager, i dobbel forstand. Etter å ha vært på synstest og fått meg linser i går, etter lengre tids svaksynthet, ser jeg brått alt. Jeg er som en av vampyrene i disse seriene, som har fått skjerpet alle inntrykk. Det er nesten som om ting smaker bedre også. Ganske fantastisk. Og samtidig overveldende. Jeg gikk glad og fornøyd ut av optikeren i går og rett på shopping. Der gikk jeg på en smell. Alle menneskene og fargene. Barneavdelingen på HM slo meg nesten i bakken. Da jeg kom hjem og skulle se nyheter, tenkte jeg at det var fint å kunne se hva slags hårfrisyre oppleserne hadde. Men jammen var det litt godt å slippe å ta innover seg all elendigheten også, den tid jeg så alt meg filter. Særlig etter at jeg var gravid og fikk så dårlig syn, har jeg gått fornøyd (men i blant litt frustrert) i min egen verden. Skjermet fra mye. Og jeg skjønner nå at oppvåking har sin pris. Og at hjernen er utrolig tilpasningsdyktig, som tillater at vi kan fokusere på noe, men glemme mye annet. Jeg er litt sånn. Kan sitte fullstendig fordypet i noe, og miste alt annet i øyeblikket. Så jeg regner med at hjernen fikser denne midlertidige forvirringen også. For om jeg skal fortsatt ta inn alt, klarer jeg ikke å ta inn noe. Men det jeg virkelig skal nyte, er det å kunne ta innover meg alle konturene i naturen. Det er noe jeg har savnet. Og så trakk Herr V et lettelsens sukk over at jeg fortsatt vil ha ham. Tross noen grånede hår siden sist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 27. mars 2013 #1117 Del Skrevet 27. mars 2013 Godt! Ha en skikkelig god påske Vera! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Englefjes- Skrevet 27. mars 2013 #1118 Del Skrevet 27. mars 2013 Herlig! Ha en flott påske! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 29. mars 2013 Forfatter #1119 Del Skrevet 29. mars 2013 (endret) Takk for påske-ønskninger. Håper dere også har en strålende påske! Endret 29. mars 2013 av Vera Vinge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 29. mars 2013 Forfatter #1120 Del Skrevet 29. mars 2013 Dvs. her er påska litt så som så, med grus i halve huset og sykdom hos alle mann. Nå er det min tur til forkjølelse og svimmelhet (av alle ting). Lillegutt har hatt to runder omgangssyke og en skikkelig forkjølelse siden rett før påske og nå. I grunnen greit at vi skulle være hjemme fordi byggemennesker har revet opp gulvet i halvplanet som huser gangen, et toalett og peisestua. Jeg blir litt skremt av synet, men håper rørlegger kan komme snart og legge vannbåren varme, så vi kan få på plass knottegulvet vi har liggende. I dag har jeg ligget på stuegulvet mens lillemann har vekslet mellom å klatre på/stjele koser fra meg og å trylle med mitt gamle tryllesett. Heldigvis er han enkel å aktivisere. Siden mannen og min far har holdt på med å snekre plater på badet vi pusser opp. Her skjer liksom alt samtidig. Noen bygger også buet støttemur som skal støtte opp gårdsplassen. Og hagen begynner for alvor å ligne et parkanlegg. Jeg er egentlig imot å gjøre så mye samtidig, men mannen klarte å lure seg til det, uten at jeg egentlig skjønte hva som skjedde. Sånn sett skal det bli ekstra godt når vi er over denne fasen. Bl.a. så vi kan slå ihjel en vanlig lørdag som familie, framfor at mannen jobber med noe mens jeg og mini gjør våre egne ting (bortsett fra når han sover - da jobber jo jeg også med noe). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå