Gå til innhold

For sant til å være godt

Vera Vinge

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

:hug:

Jeg skjønner så godt at du reagerte kraftig i en slik situasjon. I tillegg til spontanabortene dine, så blir man jo også ekstra sårbar når man er gravid. Man er så vant til å klare alt selv og være tøff, men med et voksende liv i magen så blir alle følelser mer påtagelige. Ikke kan man påvirke særlig hvorvidt ting går som det skal i magen (bortsett fra med de rent åpenbare tingene man ikke skal og skal gjøre, så klart), og kontrollen over hva som skjer er fraværende. Jeg syntes iallefall at det gjorde meg ekstremt sårbar. Jeg var inne på ekstrauldtralyd to ganger siste trimester; den første gangen pga. jeg ikke hadde kjent liv på et par dager, den andre gangen pga. mistanke om svangerskapsforgiftning. Jeg gråt av lettelse begge gangene da det viste seg at alt var bra.

En stor klem til deg og herr V! Ta ham med deg på kontroller fremover, be om ekstra kontroller om/når du føler for det, og la deg selv få lov til å være sårbar. Det er ikke bare blåbær å være gravid, hverken fysisk eller psykisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hàr morkaken liggende foran babyen, og da kan det nok være vanskeligere å høre hjertelyden. :vetikke:

Jeg har også hørt det, men det er faktisk ikke tilfelle hos meg (den ligger plassert bak).

:hug:

Jeg skjønner så godt at du reagerte kraftig i en slik situasjon. I tillegg til spontanabortene dine, så blir man jo også ekstra sårbar når man er gravid. Man er så vant til å klare alt selv og være tøff, men med et voksende liv i magen så blir alle følelser mer påtagelige. Ikke kan man påvirke særlig hvorvidt ting går som det skal i magen (bortsett fra med de rent åpenbare tingene man ikke skal og skal gjøre, så klart), og kontrollen over hva som skjer er fraværende. Jeg syntes iallefall at det gjorde meg ekstremt sårbar. Jeg var inne på ekstrauldtralyd to ganger siste trimester; den første gangen pga. jeg ikke hadde kjent liv på et par dager, den andre gangen pga. mistanke om svangerskapsforgiftning. Jeg gråt av lettelse begge gangene da det viste seg at alt var bra.

En stor klem til deg og herr V! Ta ham med deg på kontroller fremover, be om ekstra kontroller om/når du føler for det, og la deg selv få lov til å være sårbar. Det er ikke bare blåbær å være gravid, hverken fysisk eller psykisk.

Ja, det er noe med den sårbarheten som de fleste sikkert opplever uavhengig av tidligere erfaringer. Både fordi man er hormonell og sikkert aller mest pga. det du nevner med at man ikke har kontroll og det er så mye å tape. Er man i tillegg en som er vant til å ha det meste på stell og vant til at det bare er å gjøre noen grep for å ordne opp i ting, blir alt som har med graviditeter å gjøre en enorm kontrast. Kanskje nettopp derfor er det en aldri så liten overraskelse for meg at jeg skulle trives så godt med å være gravid, når jeg først kommer over startfasen med mye usikkerhet. Jeg har et aldri så lite kontrollbehov og derfor er det deilig å kjenne at jeg lever fint med det så lenge det ikke skjer noe ekstraordinært.

Men jeg skal bli flinkere til å ta med mannen, ja. Han vil det jo også, så det var jo jeg som var dum som nektet ham. Men så skal det sies at jeg aldri hadde forventet at det skulle være noe som kunne gi grunn til bekymring, eller at jordmor skulle være så opptatt av å snakke om følelser med både meg og mannen. Jeg trodde kontroller var en ren teknisk greie, jeg, men sånn er det tydeligvis å gå til jordmor framfor fastlege.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg sovner neste her jeg sitter. Hele helga har gått i ett med diverse planer og sene kvelder. Derfor var det typisk at jeg brukte tid på å sovne i går kveld. Og så stod Herr V opp halv seks i dag for å bake rundstykker. Det var kjempegodt og veldig koselig, men jeg må samtidig innrømme at sånne tidlige oppstandelser fra hans side forstyrrer min morgensøvn mer enn jeg liker. :ler: Jeg sover nemlig så lett om morgenene for tiden, og ligger gjerne våken lenge før klokka ringer. Rart, når jeg alltid har vært et utpreget B-menneske.

Men jeg tror det kan ha noe med sparkeaktivitet å gjøre. Lille hjelper er særdeles aktiv om dagen og sparker meg stadig med en kraft som gjør at jeg skvetter skikkelig til. Men det kan variere mye fra dag til dag. Mens han/hun kan være kjempeaktiv én dag, kan det være rolig neste dag. Det er ikke alltid det henger sammen med mitt aktivitetsmønster heller, selv om det noen ganger gjør det. Men jeg lurer på om den sliter seg selv ut etter å ha festet et døgn, og at den så trenger å hente seg inn igjen før en ny rangling. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg tror det kan ha noe med sparkeaktivitet å gjøre. Lille hjelper er særdeles aktiv om dagen og sparker meg stadig med en kraft som gjør at jeg skvetter skikkelig til. Men det kan variere mye fra dag til dag. Mens han/hun kan være kjempeaktiv én dag, kan det være rolig neste dag. Det er ikke alltid det henger sammen med mitt aktivitetsmønster heller, selv om det noen ganger gjør det. Men jeg lurer på om den sliter seg selv ut etter å ha festet et døgn, og at den så trenger å hente seg inn igjen før en ny rangling. :fnise:

Ligger vel til lading innimellom, så bare bli vant til det. Blir ikke bedre etter at den er kommet ut heller. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ligger vel til lading innimellom, så bare bli vant til det. Blir ikke bedre etter at den er kommet ut heller. :fnise:

Det er bare så morsomt å tenke på. :fnise: Men sikkert litt deilig når de kommer ut også, hvis de faktisk er rolige mellom slagene...

Jeg var sammen med min niese i helga og det slo meg hvor slitsomt det må være å ha en aktiv en som begynner å ville ta seg rundt (hun er bare 6 mnd), for ikke å snakke om to stk, som i ditt tilfelle. Nå er nok min nieses foreldre i overkant på å aktivisere ungen, syns jeg, og jeg må innrømme at jeg ble mer stressa av dem enn barnet. For jeg tror jenta også kunne klart å sitte i ro og ikke bli aktivisert av en leke eller morsomme grimaser hvert våkne minutt. Men jeg har ikke barn, så jeg skal ikke late som jeg forstår hvordan det er heller. Så lenge barnet er veltilpasset og foreldre fornøyde, får de bare holde på som de ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De er jo rolige når de sover, om du er heldig. :sjenert:

Når det kommer til oppmerksomhets og aktivitetsbehov tror jeg det er stor forskjeller. Da de var mindre kunne hun ene ligge litt for seg selv på gulvet, mens det var helt umulig for andremann å finne roen. Det var utrolig mye bæring og jeg kunne bokstavelig talt ikke snu ryggen til de uten at de hylgrein de første 6 månedene. Det har blitt bedre heldigvis, men de er fortsatt ganske krevende selv om de fint kan leke lenge alene/sammen nå. De er veldig aktive da, så jeg har kjøpt "lekegrind" og gjerdet inn halve stua... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld meg, men har Øystein Stray Spetalen gått helt av skaftet?!?

Jeg stemmer ikke SV og Audun Lysbakken er vel også en radikaler i partiet, men å si "en gang nazist eller marxist, alltid nazist/marxist" gjør at det ikke går an å ta Spetalen seriøst. Jeg er rett og slett sjokkert over så mye usmakelige kommentarer. Jeg husker ikke navnet på den andre investoren som ble intervjuet, men å si at "gir man folk nok tau, så henger de seg til slutt"? :roll: Spetalen mente også at man ikke kan stemme på den rødgrønne regjeringen så lenge Stoltenberg tillater at en marxist sitter i regjering.

(Saken var for øvrig at Spetalen er kritisk til at Lysbakken som tidligere var enda mer radikal, vurderes som ny leder i SV.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er jo rolige når de sover, om du er heldig. :sjenert:

Når det kommer til oppmerksomhets og aktivitetsbehov tror jeg det er stor forskjeller. Da de var mindre kunne hun ene ligge litt for seg selv på gulvet, mens det var helt umulig for andremann å finne roen. Det var utrolig mye bæring og jeg kunne bokstavelig talt ikke snu ryggen til de uten at de hylgrein de første 6 månedene. Det har blitt bedre heldigvis, men de er fortsatt ganske krevende selv om de fint kan leke lenge alene/sammen nå. De er veldig aktive da, så jeg har kjøpt "lekegrind" og gjerdet inn halve stua... :fnise:

Jeg skjønner at jeg har mye moro i vente. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at jeg har mye moro i vente. ;)

Tror ikke du skal bekymre deg så mye for arbeidsmengden, for jeg er ganske sikker på at en normal baby neppe er i nærheten av å bli så mye jo bb som to på en gang (selv om mange bestemt mener at det er like mye jobb med en, tvillinger kommer visstnok med "arbeidsrabatt". :fnise: ). Ikke misforstå, jeg har full forståelse for at man opplever en som fulltidsjobb og man blir dødssliten, men alt er relativt og når man ikke kjenner til annet, måler man vel opplevelsen opp mot egene forestillinger? Ok, det ble kanskje ikke så klart formulert... Det blir jo litt sånn som jeg svarer når folk spør om det er mye jobb. Klart det er mye jobb, men jeg vet jo ikke bedre for har aldri hatt bare en baby. :fnise:

Ellers er jeg litt glad jeg ikke trenger engasjere meg i politikk for tiden. Merker at hjernen ikke er blitt helt som før, hormoner og søvnmangel er drepen for all fornuftig tankevirksomhet. Jeg er glad når jeg greier å formulere en hel setning på mer enn 5 ord uten å måtte ty til "den tingen du vet, bak dingsten". :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke du skal bekymre deg så mye for arbeidsmengden, for jeg er ganske sikker på at en normal baby neppe er i nærheten av å bli så mye jo bb som to på en gang (selv om mange bestemt mener at det er like mye jobb med en, tvillinger kommer visstnok med "arbeidsrabatt". :fnise: ). Ikke misforstå, jeg har full forståelse for at man opplever en som fulltidsjobb og man blir dødssliten, men alt er relativt og når man ikke kjenner til annet, måler man vel opplevelsen opp mot egene forestillinger? Ok, det ble kanskje ikke så klart formulert... Det blir jo litt sånn som jeg svarer når folk spør om det er mye jobb. Klart det er mye jobb, men jeg vet jo ikke bedre for har aldri hatt bare en baby. :fnise:

Ellers er jeg litt glad jeg ikke trenger engasjere meg i politikk for tiden. Merker at hjernen ikke er blitt helt som før, hormoner og søvnmangel er drepen for all fornuftig tankevirksomhet. Jeg er glad når jeg greier å formulere en hel setning på mer enn 5 ord uten å måtte ty til "den tingen du vet, bak dingsten". :fnise:

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg monterer barnevogn! I det vi hadde bestemt oss for å bestille vogn fra Sverige, så vi et godt tilbud på Babyshop på akkurat den vogna vi skulle ha. Ikke i fargen jeg hadde tenkt riktignok, men til et så godt tilbud er svart helt greit. ;)

Deilig å bare kunne kjøpe og få den med seg med en gang. Mannen mente den burde stå flatpakket på loftet fram til nyttår, men jeg satte ned foten. Selvsagt skal vi montere og se hvordan den blir. Med et fargerikt babtteppe oppi, ser alt klart ut. Men jeg håper jo at astronauten holder seg inne en stund til da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror vi hadde ferdigmontert tvillingvogn i stua fra juli og til de ble født i slutten av oktober... :sjenert:

Det var i grunnen ikke meningen, men siden den ikke sto i veien ble det bare sånn. Dessuten hadde jeg håp om at den skulle hjelpe på mental forberedelse, men det fungerte ikke så bra. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi monterte også da vi fikk den, like greit å se om alt som skal være der er der osv. Men vi var jo fryktelig trege med å kjøpe vogn, jeg var iallefall over 30 uker på vei. :sjenert:

I det hele tatt anbefaler jeg å montere litt for tidlig fremfor i seneste laget. Her måtte stellebordet monteres etter at vi kom hjem fra sykehuset med nyfødt baby. :ler: Litt av grunnen var dårlig plass i leiligheten, men læll. Kunne jo spandert på oss å montere et par uker i forveien iallefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det ble Brio happy duo med lufthjul.

Og jeg ser for meg at vi fort kunne gjøre det samme som dere, Englefjes, å vente litt for lenge med å sette opp noen ting fordi vi ikke har allverdens plass. Men nå er egentlig det eneste vi må sette inn av ekstra møbler en seng, fordi vi har en stor benk på badet som kan brukes som stellebord allerede. Og vi besluttet i går å kjøpe den billigste babysenga på Ikea, og så skal mannen kappe den til så den får plass på langsiden av senga vår, uten at vi trenger å hive ut noen andre møbler. Det blir mao. en liten seng, så vi må nok ha en ny innen første leveår, men da lager vi kontoret til barnerom i løpet av den tiden og der er det ikke noe plassproblem hva en større seng angår. Vi tenker å lage senga i det jeg antar er en standardstørrelse for babyvugger/mindre babysenger vi har sett i butikken, så det blir greit å kjøpe madrass og laken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå ligger jeg på sofaen etter en lang dag i byn, med butikktitting, kafé og restaurantbesøk med Herr V. Vi har leid "Kongens tale", og han lager epledessert til filmen. :sikle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så smart å kappe til sengen!

Vi brukte liten sprinkelseng (Troll bedside crib) frem til snuppa var nesten ni måneder. Det var litt for lenge siden den ble litt liten til slutt, men det gikk greit siden hun var litt treg ute motorisk og ikke begynte å reise seg opp i sengen før hun var over året. :fnise: Kantene er nemlig ganske lave, men akkurat det problemet får jo ikke dere med vanlig sprinkelseng i krympet størrelse.

Og grattis med superfin vogn! Vi vurderte den samme vognen. Jeg likte den veldig godt, og jeg husker egentlig ikke hvorfor vi endte opp med Emmaljunga Duo Edge i stedet for. :klo: Men det var sikkert en god grunn. :ler: Og så må jeg bare få anbefale å kjøpe joggevogn etterhvert som babyen er stor nok til det. Virkelig genialt mtp. trening for en selv, og det å kunne trene sammen med mann. Dyrt med to vogner, men vi har iallefall innstillingen at barneutstyr som gjør det lettere for oss som familie å gjøre ting sammen er prioritert foran en del annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin vogn! Vi kjøpte og Due Edge, men den ble fort lagt vekk da den ikke fungerte for meg. Vi har Easywalker sky nå :)

Smart å kappe til senga. Vi brukte vugge for lenge, nå nekter han å sove i senga si og sover mellom oss. Vi burde vurdere å gjøre noe med det :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...