Gå til innhold

For sant til å være godt

Vera Vinge

Anbefalte innlegg

Ellers så må jeg bare melde de seneste nyheter for de som evt. måtte ha interesse av siste nytt på gravidfronten. Vi var nemlig på privat ultralyd i dag for å sjekke at alt fortsatt står bra til før vi annonserer graviditeten, og også for å sjekke om alt er ok kromosommessig.

Og alt ser fortsatt bra ut! :hoppe:

En liten baby med gigahode, bollemage og kyllingbein. :ler: Sov gjorde den også, nesten så jeg lurte på om det var liv, men hjertet slo og alle proporsjoner så normale ut i følge legen.

Hun syns dessuten den var litt stor til at jeg skulle være 12 uker på vei, og hun ville anslå at jeg egentlig er 13 uker. Men så sa hun at det er litt ustabilt å anslå termin i 1. trimester, og at jeg bør forholde meg til menstruasjonstermin fram til ordinær ultralyd i begynnelsen av august. Hun sa at fosteret var langt, og ikke nødvendigvis så stort ellers (altså normalt ellers), og at det kunne skyldes høye gener. Det stemmer riktignok at det er veldig mange høye mennesker både i min og mannens familie, men jeg kan likevel ikke skjønne at dette skal vise seg allerede i svangerskapet? :klo: Faren min sa forresten i stad at jeg var en lang og smal baby, så kanskje det bare er det?

Uansett, det er ikke så viktig. Det er vel mer ideelt om jeg er kortere på vei, siden terminen da tipper akkurat over i januar, framfor i desember, men akkurat det bryr jeg meg fint lite om. Jeg er bare så lettet at alt er fint, inkl. ingen oppdagede kromosomavvik, noe jeg har tenkt ganske mye på iom. at jeg har en utviklingshemmet person i familien min (ikke Down).

Og for en lettelse å kunne si noe på jobb. Jeg har så vidt kommet meg gjennom arbeidsdagene de siste seks ukene, siden kvalmen satte inn for fullt, så det skal bli godt å forklare det hele. I tillegg begynner jeg allerede å måtte tenke på hva jeg har på meg for å ikke avsløre noe, så greit å ikke stresse sånn med det. Apropos det, så kan jeg ikke skjønne at jeg skal få mage allerede. :klo: Jeg tror nemlig at det ikke lenger er bare oppblåsthet. Jeg kjenner at livmoren er på vei oppover og jeg har liksom en annen type bump på magen. Jeg begynner også å slite med buksene. Det er bare så rart, for jeg trodde at dette ikke ville skje på noen uker ennå. Jeg har også hørt og lest at slanke folk får mage seint. Men så er det ikke akkurat snakk om en gravidmage da. Magen er flat til vanlig, så det skulle nok heller ikke så mye til for at en liten endring syns. Litt morsomt er det da, og ganske så rart, jeg som har hatt den eksakt samme kroppen siden jeg var 12 år. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ringte også moren min i stad, og hun ble først helt stille da jeg fortalte det. Og så kom det noen gråtkvalte spørsmål om diverse. Hun var mao. veldig glad og stolt, og det tar vel kun kort tid før hele bygda vet. :ler:

Det tok heller ikke mange minuttene før hun, ateisten, begynte å planlegge barnedåpen. :ler: Jeg aner ikke en gang om vi kommer til å døpe (mannen vil, jeg vil i utgangspunktet ikke).

Det kommer nok tidsnok til å bli vemodig for meg at hun ikke husker noe av sine egne graviditeter og fødsler, og sånn sett ikke er noen å konferere med, men hva har man vel ikke svigermødre til? For ikke å snakke om mine to gode venninner som har termin henholdsvis fem og to måneder før meg. Dette er uansett en hyggelig ting å dele med moren min som ikke bare har gode dager.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men seriøst, nå må jeg snart begynne å ta magebilder. Mannen maser om det, men jeg vil bare ligge på sofaen i fosterstilling når jeg er hjemme, så det har ikke blitt ennå. Sikkert lurt å ta den første dagen i hver eller annen hver nye uke, sånn at jeg husker det? Er sånt mest interessert å ha for ettertiden med eller uten klær, mon tro?

Hjelp, har jeg blitt en sånn gravidzilla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg spent på hvor lang tid det går før jeg er lei av babyer. Jeg er ikke egentlig så opptatt av sånne i utgangspunktet, da jeg egentlig er mer interessert i større barn. Men jeg skal altså på en skikkelig amerikansk baby shower snart, og det skal bl.a. lages en diger bleiekake og alt. Klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg syns det er morsomt eller kårny. Men den vordende mor kommer nok til å sette pris på det, og det er hyggelig å treffe venninner, så da får det gå. ;)

Jeg driver uansett og strikker dette settet, bare i mørkebrunt, sennepsgult, lysebrunt og lys turkisgrønt, med mørkebrune votter. Det er for øvrig snakk om en guttebaby. Det slår meg at det kanskje ikke er det mest anvendelige for en augustbaby, men jeg bestemte meg litt plutselig for å strikke, så da var det praktisk å bruke garn jeg uansett hadde liggende. Og jeg satser på at september og oktober kommer tidsnok.

Så til tross for at jeg har min første gode dag (fysisk) på halvannen måned, ligger jeg igjen på sofaen og strikker mens jeg ser på Dexter. :ler: I dag var kvalmen såpass håndterlig og slitenheten ikke så overveldende, at jeg faktisk hadde lyst til å gjøre noe. Men jeg bør nok sikkert likevel være lur å ikke ta meg ut siden det tross alt var litt hektisk på jobb i dag. Typisk meg å overanstrenge meg med et eller annet på en sånn dag.

Men satser alt jeg har på at dagens form er første tegn på at noe er i ferd med å snu. :tommel:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Hehe, jeg stemmer for kårny. :ler: Men det er jo uansett hyggelig å støtte opp om ting som betyr noe for den det gjelder. :)

Ellers krysser jeg fingrene for at formen blir bedre fremover, og det er vel dessuten ganske vanlig at den blir det fra og med der hvor du befinner deg i løpet, tror jeg? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fortalte ellers min nærmeste sjef om graviditeten i dag. Det var ikke noe jeg grudde meg til, altså, som jeg faktisk har hørt venninner gjøre. Men ikke bare gratulerte han og alt det vanlige høflighetsgreiene - han virket oppriktig kjempeglad på mine vegne og gjentok det mange ganger at dette var fantastiske nyheter osv. Han kan virke litt hard ved første øyekast, men i dag begynte han sannelig å mimre om da hans egne barn var babyer, og hvilken fantastisk tid det var. Haha, det var det jeg visste, den mannen er en myk pappa, ja.

Jeg fortalte for øvrig en annen kollega om graviditeten også (to andre vet/har gjettet det allerede), og han også ble så overraskende entusiastisk. Ikke for det, jeg regner jo med at folk skal smile pent og gratulerer, men tenker ikke akkurat at dette er månedens nyhet for andre, så må si jeg har blitt (positivt) overrasket over entusiasmen. Og det fra to menn, som jeg hadde trodd ikke ville ha så mye tanker rundt en graviditet. Men de vet begge at jeg har vært uheldig før, så det er vel bare et uttrykk for at de syns jeg virkelig fortjente å ha litt flaks endelig.

Og det slår meg igjen hvor utrolig gode kollegaer jeg har, både de jeg bare omgås på jobb og som er i alle aldersgrupper, og de jeg treffer jevnlig utenom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hehe, jeg stemmer for kårny. :ler: Men det er jo uansett hyggelig å støtte opp om ting som betyr noe for den det gjelder. :)

Ellers krysser jeg fingrene for at formen blir bedre fremover, og det er vel dessuten ganske vanlig at den blir det fra og med der hvor du befinner deg i løpet, tror jeg? :klo:

:ler: Det er nesten så jeg er litt flau når jeg sier til folk hva jeg skal den aktuelle dagen. :fnise:

Og så frykter jeg at det blir leker. :redd:

Ja, jeg vil tro jeg kan se fram mot lettere tider nå, evt. snart. Håper veldig på bedring innen ferien. Ikke at det er så viktig i det store bildet, så lenge resultatet blir bra. Men alltids hyggelig å ikke føle seg fullstendig elendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Så utrolig koselig å høre! :)

Jeg ble også svært positivt overrasket over omgivelsenes entusiasme, forresten. Og for meg betød det dessuten helt sikkert ekstra mye, ettersom graviditeten var noe jeg i bunn og grunn i utgangspunktet var noe jeg ikke ønsket, og som jeg måtte venne meg til. Og bare vent til etter fødselen! Da blir det enda mye mer. I hvertfall var det sånn i mitt tilfelle. Jeg satte utrolig stor pris på det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er forresten ikke bare babyer som står i mitt hode om dagen. Kriminalitet er tydeligvis også noe jeg roter meg borti. I dag så jeg igjen en person bli arrestert og mennesker avhørt da jeg skulle parkere bilen min etter jobb. Merkelig at jeg skulle stifte nærkontakt med politiets arbeid ukentlig for tiden. :klo: Kanskje et tegn på at det er på tide å flytte ut av byn? :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så utrolig koselig å høre! :)

Jeg ble også svært positivt overrasket over omgivelsenes entusiasme, forresten. Og for meg betød det dessuten helt sikkert ekstra mye, ettersom graviditeten var noe jeg i bunn og grunn i utgangspunktet var noe jeg ikke ønsket, og som jeg måtte venne meg til. Og bare vent til etter fødselen! Da blir det enda mye mer. I hvertfall var det sånn i mitt tilfelle. Jeg satte utrolig stor pris på det. :)

Det er jo fint da, at folk er så interessert og omtenksomme. :) I dag ble jeg nesten flau, og tenkte at jeg burde bytte samtaleemne, for det ble nesten for mye. :ler: Jeg er nok ikke den som pleier å dra fokus mot min egen lykke, selv om jeg ikke er en spesielt privat person blant venner og kollegaer og selv om jeg generelt er fornøyd med livet. Jeg er vel vant til en holdning hjemmefra om at man verken klager eller skryter/er veldig oppmerksomhetssøkende på egen person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Jeg er vel vant til en holdning hjemmefra om at man verken klager eller skryter/er veldig oppmerksomhetssøkende på egen person.

Typisk norsk. Og jeg har det dessuten også veldig sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Typisk norsk. Og jeg har det dessuten også veldig sånn.

Hehe, ja veldig norsk. Jeg jobber imidlertid med saken. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatert meg og har egentlig en del å si, men holder meg med :hoppendeglad: i dag.

Utrolig glad på dine vegne!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er så glad for dere!

:klem:

Snart er det vel ferie også? Satser på mer energi og fine sommerdager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdatert meg og har egentlig en del å si, men holder meg med :hoppendeglad: i dag.

Utrolig glad på dine vegne!!

Er så glad for dere!

:klem:

Snart er det vel ferie også? Satser på mer energi og fine sommerdager.

Så søte dere er. :klem:

Ja, jeg har tre uker ferie etter neste uke. Har liksom glemt det oppi alt, men det blir veldig bra! Planen er å besøke familie i fantastisk natur en uke, og forhåpentligvis gå i fjellet og sykle i terrenget (skal holde meg unna stier og sånt som kan utgjøre fare for velt). Men det kommer helt an på formen da. Og så skal vi halvannen uke til Frankrike, hvor vi skal kose oss i høyden i innlandet og bade og gå de fjellturene jeg orker. Mye fjellplaner i sommer mao. Men ser alt an etter hvordan jeg føler meg, for det er ikke verdt å presse seg om jeg fortsatt ikke er i form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi skal en måned til Frankrike :)

Så vi får hilse når vi passerer hverandre :)

For alt jeg vet kan du ha dratt alt, men syns å ha lest du skrev et sted at dere skal til Nord-Frankrike? Jeg syns hvertfall Bretagne og Normandie kan være kjempefint, og et av mine beste ferieminner i Frankrike er fra øya Belle-île-en-Mer i Bretagne.

Vi skal henge lenger sørøst, til tross for mitt iherdige forsøk på å få til ny Bretagne-ferie. Men innlandsferie er jammen ikke å forrakte heller, spesielt når man får både fjell og stor innsjø på kjøpet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag har forresten jeg og mannen tre års bryllupsdag!

Ganske fint. :)

Planen er å dra hjem ganske snart, streame episode 2 av True blood, og så dra i gang en treretter. Det blir veldig enkelt, iom. at jeg fortsatt sliter med mat og deriblant tanken på å lage mat. Men litt friske grønnsaker og jordbær til dessert skal jeg klare. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...