Gå til innhold

For sant til å være godt

Vera Vinge

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

:strix: Nå ble jeg veldig glad på deres vegne, Vera, så fantastiske nyheter! :strix:

Ikke sant? :) Jeg har landet litt nå, men herlig er det å vite at oddsene er så mye bedre enn noensinne før (ifølge legene hadde fosteret aldri kommet ordentlig i gang, med hjerteaktivitet f.eks. før det gikk til grunne de andre gangene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og så må jeg si det er deilig at arbeidssituasjonen min er så annerledes nå enn begge de andre gangene jeg var gravid. Selv om formen sannsynligvis er litt dårligere nå, siden jeg er mye mer kvalm enn de andre gangene (og hormonnivået er påvist å være mye høyere enn sist gang), føler jeg meg ikke fullt så sliten. Jeg tror nemlig ikke jeg er så mye mindre trøtt i utgangspunktet, men jeg føler meg hvertfall mer opplagt på jobb. I høst hadde jeg mer ansvar og jeg måtte koordinere og holde oversikten over en hel masse greier. Det var for mye jobb for selv en ikke-gravid, og jeg hadde klart det høyeste tempoet blant mine kollegaer. Sånn er det ikke nå. Og det er helt klart en forskjell. I høst hadde jeg mer å gjøre enn jeg noen gang har hatt i denne jobben, og i tillegg kjente jeg et ansvar som tynget psykisk, spesielt fordi jeg hele tiden hadde følelsen av at jeg skulle hatt overskudd til å gjøre enda mer. Jeg kjente meg ikke sånn superstressa at jeg f.eks. ikke fikk sove om nettene osv, og det handlet nok om at det i utgangspunktet skal litt til før jeg lar meg stresse. Men det tok likevel på, gjerne mer enn jeg forstod der og da.

Nå har jeg faktisk også tid til å lukke døra og ta meg en liten power nap i blant, og det er deilig. Kanskje betyr jobben for mye for meg, men det er viktig for meg å ikke ha mange oppgaver jeg ikke syns jeg klarer å følge opp ordentlig. Jeg merker jo også at kollegaene mine har en viss tiltro til at jeg har oversikt over ting, sikkert fordi jeg er engasjert og liker å følge med på de større linjene, ikke bare de avgrensede oppgavene jeg ble ansatt for å gjøre. Og jeg liker nok å ha den rollen også og føler det i utgangspunktet ikke belastende. Det er ikke uten grunn at jeg lenge har tenkt at jeg godt kunne tenke meg lederansvar på sikt. Men kollegaene mine har også sagt til meg at jeg må vise det tydeligere når det blir for mye, fordi de så ikke tegnene på at jeg var overbelastet i høst. De har påpekt at humøret og energien virket å være nesten som normalt (de visste ikke da at jeg var gravid, de periodene jeg var det), noe som i ettertid har gitt dem dårlig samvittighet for at de ikke skjermet meg mer.

Men der ser jeg at det var mitt ansvar. Man har selv et ansvar for å ikke ta på seg for mye, og jeg tenker jo på hvordan de skulle se at det ble mye for meg når jeg aldri klaget eller ga dem noen signaler. Så jeg fikk meg en lærepenge der. Det var ikke noen selvelskende martyrrolle jeg tok på meg der heller, det var vel mer en ureflektert tanke om at jeg gjorde det som trengte å gjøres. Vel, jeg tar med meg erfaringene videre. Jeg trenger å utfordre meg selv på å ikke være flinkest i klassen. Selv om det ikke koster meg noe til vanlig, og tvert om oppleves positivt, kommer det stunder hvor det er helt greit å ta det roligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, nå har jeg endelig fått slange meg på sofaen etter en søvnløs natt (lå våken med kvalme...) og kollegabesøk rett etter jobb. Veldig deilig å kunne slappe av nå, men så har jeg av alle ting skrudd tven på feil kanal. Der ser jeg nemlig forferdelige 4 stjerners middag, hvor to av deltakerne attpåtil er Signy Fardal (*grøsse*) og Pia Haraldsen. Og jeg orker ikke å reise meg for å hente fjernkontrollen for å skifte kanal heller. :grine:

Men det kunne så klart vært verre. Trine Grung kunne også vært der... Da skulle jeg alltids klart å hente fjernkontrollen, ja.

Og en annen ting; er det ikke lenger mulig for Pia Haraldsen å vise seg offentlig uten å ha på seg en av de forferdelige, egendesignede Agape-kjolene sine? :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:hoho:

Jeg liker ikke Agapekjoler så godt i utgangspunktet, og Pia Haraldsen sine er enda verre. :sprettoy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:ler: Kvalme og trøtte mennesker burde virkelig vært forskånet for sånt, men det er ille nok om man er i normal form, vil jeg si. :fnise:

Til slutt måtte jeg bare skru av hele maskinen. Men ikke før jeg hadde rukket å reflektere over hvor irriterende jeg syns det er med folk som har en slags tilgjorthet i måten de snakker og oppfører seg på. Uten at jeg har noe grunnlag for å ha noe personlig imot jenta, får jeg mark av å se på Pia Haraldsen, fordi jeg syns hun snakker på en veldig tilgjort måte. Når jeg møter slike mennesker i det virkelige liv, blir jeg rett og slett litt ukomfortabel. Jeg er rett og slett ingen tilhenger av kokett.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig enig. Det er ett eller annet med måten hun snakker og ter seg på som er enormt kunstig. Og jeg skjønner ikke at hun liksom skulle være en moteguru for en tid tilbake, i min verden er hun et typisk ekempel på at penger ikke nødvendigvis medfører stil og klasse. :sjenert::fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullstendig enig. Det er ett eller annet med måten hun snakker og ter seg på som er enormt kunstig. Og jeg skjønner ikke at hun liksom skulle være en moteguru for en tid tilbake, i min verden er hun et typisk ekempel på at penger ikke nødvendigvis medfører stil og klasse. :sjenert::fnise:

Da vil det sikkert glede deg å se at Pia H nå deler sine beste motetips for ferien. :fnise:

Nå er det ikke sånn at jeg syns hun nødvendigvis alltid kler seg grusomt, men hun er for meg ingen moteguru. Et moteforbilde er for meg en som er hakket mer innovativ enn henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir ellers skralt med oppdateringer fra denne fronten for tiden. Jeg har vært bortreist i helga, hvor jeg har delt rom med ni andre personer. Ergo lite søvn. På toppen av det hele var jeg så kvalm i natt at det jammen ble lite søvn i natt også. Nå ligger jeg på sofaen. Oppsummert, så var det en hyggelig helg, men jeg registrerer at kvalmen ikke akkurat roer seg av å være på farta. Dvs. det er bedre når jeg holder på med noe, f.eks. når jeg er på jobb, men så setter den inn for fullt når jeg setter meg ned/er ferdig på jobb.

Jeg er som tidligere nevnt også glad for kvalmen, fordi den jager bort det meste av mine bekymringer. Men det blir litt i overkant når jeg gjentatte ganger holder på å kaste opp på jobb. Heldigvis har jeg bare kastet opp en gang hittil, i forrige uke (beklager litt ekle skriverier), men det er litt pes å gå rundt og tro at det skal skje igjen. Inkl. når jeg kjører bil om morgenen - for hva gjør jeg om behovet melder seg når jeg kjører på motorveien? :klo:

Vel, jeg er i uke 10 nå, så jeg satser på at formen er bedre innen ferietid. ;) For nå for tiden er jeg litt kjedelig...

Ikke klarer jeg å finne helt ut av hvor mye trening som er fornuftig heller. På torsdag løp jeg en fast løperunde på 1 mil, og selv i svært så rolig tempo, var det nesten for mye. Jeg er glad for at jeg orker å trene, men om jeg tar meg for mye ut, virker det som om kvalmen kommer sterkere etterpå. Men det er litt ufordrende å gå fra å være aktiv og lite opptatt av å lytte til egen kropp, til å faktisk måtte ta hensyn til slitenhet o.l. for å det hele tatt fungere. Men igjen, satser på at det går bedre snart. Og da av de rette grunnene. For jeg tar mer enn gjerne noen slitsomme uker om dette bare kan gå bra. Satser på ny (privat) ultralyd om et par uker.

Endret av Vera Vinge
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg aldri vært i stand til å løpe ei mil, og når jeg var 10 uker på vei sov jeg fra 15 - 21 på sofaen før jeg flyttet meg til senga og sov videre til kl 7, så er kanskje ikke rette personen til å komme med treningstips for nygravide :ler: Men - gjør det du føler for, og tenk på mest sannsynlig får du mye mer overskudd om ikke så veldig lenge. For min del ble jeg mye mer aktiv igjen fra rundt uke 20 og kom meg på trening igjen. ("alle" påsto at det skulle bli bedre i uke 12, så jeg var rimelig lei når jeg passerte uke 12 og enda var sliten.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalmen ja... Var uggen og ustlitt til uke 16-17 eller noe, men kastet aldri opp. Bare en sånn konstant ulmende kvalme. Husker jeg prøvde meg på trening, men det gikk ikke særlig bra. Kroppen likte dårlig å anstrenge seg og en treningsrunde ble gjerne straffet med 2-3 dager full utmattelse. Vel, det går jo over, for noen. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå har jeg aldri vært i stand til å løpe ei mil, og når jeg var 10 uker på vei sov jeg fra 15 - 21 på sofaen før jeg flyttet meg til senga og sov videre til kl 7, så er kanskje ikke rette personen til å komme med treningstips for nygravide :ler: Men - gjør det du føler for, og tenk på mest sannsynlig får du mye mer overskudd om ikke så veldig lenge. For min del ble jeg mye mer aktiv igjen fra rundt uke 20 og kom meg på trening igjen. ("alle" påsto at det skulle bli bedre i uke 12, så jeg var rimelig lei når jeg passerte uke 12 og enda var sliten.)

Ja, jeg tenker på at det kommer bedre tider. :) Høres slitsomt ut å bare sove når man ikke er på jobb. Det slipper jeg heldigvis. Dvs. jeg hadde nok klart det, men det er ikke tvingende nødvendig for at jeg skal klare å fungere på jobb.

I dag måtte jeg faktisk for første gang i min yrkeskarriere gå hjem fra jobb. Nå er jeg heldig som er veldig sjelden syk, men jeg er i tillegg veldig opptatt av å være og fungere på jobb. Så det blir veldig rart for meg å måtte melde meg syk. Men etter at jeg hadde et ublidt møte med toalettskåla i dag tidlig gikk jeg bare kontinuerlig og følte at jeg måtte kaste opp på jobb. Mildt sagt veldig upraktisk å måtte løpe ut fra møter fordi jeg var redd jeg skal måtte ta søppelbøtta i møterommet i bruk...

Kvalmen ja... Var uggen og ustlitt til uke 16-17 eller noe, men kastet aldri opp. Bare en sånn konstant ulmende kvalme. Husker jeg prøvde meg på trening, men det gikk ikke særlig bra. Kroppen likte dårlig å anstrenge seg og en treningsrunde ble gjerne straffet med 2-3 dager full utmattelse. Vel, det går jo over, for noen. ;)

Ja, man må jo bare tenke at det går over. Og jeg innser at jeg skal være glad jeg orker å trene, selv om intensiteten er lavere enn normalt, og det de siste ukene bare har blitt to økter per uke. Jeg har samtidig gått mer tur, siden jeg merker at det hjelper på formen å holde seg i aktivitet.

Nå skal jeg ikke klage mer på formen, altså. :ler: Jeg har det egentlig bra så lenge jeg antar at den lille har det bra. Det er bare det at de siste dagene har vært vel slitsomme. Men satser på at det hele varierer i positiv retning igjen, spesielt hvis jeg klarer å sove godt i natt (og i dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget mitt forsvant visst i går...

Jaja, jeg bare hev meg med jeg... Husker vagt en konstant "eviggvarende" kvalme og enormt trøtthet de første ukene. Så, gjett hvor romantisk Barcelonaturen vår ble? :fnise:

Får håpe du slipper unna alt for mange møter med doskåla. Jeg slapp heldigvis det.

:klemmer:

Ellers, jeg er forøvrig utrolig glad på deres vegne!! :strix:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innlegget mitt forsvant visst i går...

Jaja, jeg bare hev meg med jeg... Husker vagt en konstant "eviggvarende" kvalme og enormt trøtthet de første ukene. Så, gjett hvor romantisk Barcelonaturen vår ble? :fnise:

Får håpe du slipper unna alt for mange møter med doskåla. Jeg slapp heldigvis det.

:klemmer:

Ellers, jeg er forøvrig utrolig glad på deres vegne!! :strix:

Det er hyggelig å høre. :klem: (Det siste, altså, ikke det andre. :ler:)

Skjønner at Barcelona-tur ikke er det optimale i en slik tilstand. Jeg har også alle planer om å være fin innen juli, for da skal vi på kjøretur i Frankrike. (Når jeg leser det nå, tenker jeg at mil med kjøring var et dårlig valg, men bil og billetter ble bestilt før vi visste at jeg var gravid. Evt. får vi ta korte etapper om jeg fortsatt er kvalm da. Om alt går etter planen er jeg vel 14-15 uker på vei da.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kvalmen min forsvant i uke 14-15, og for de aller, aller fleste så blir formen bedre i de tider. Så krysser fingrene for at du er fin til ferien :)

Jeg brukte forresten mye en app i svangerskapet. Var litt ok å kunne få følge med hva som skjedde hver uke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvalmen min forsvant i uke 14-15, og for de aller, aller fleste så blir formen bedre i de tider. Så krysser fingrene for at du er fin til ferien :)

Jeg brukte forresten mye en app i svangerskapet. Var litt ok å kunne få følge med hva som skjedde hver uke..

Jeg har faktisk klart å laste ned en app allerede! Jeg er jo en iphone-novise, etter at jeg for få uker siden overtok min brors iphone3. Men jeg klarte altså å laste ned en what to expect-app. Den kunne bl.a. opplyse meg om at fosteret i forrige uke var på størrelse med en plomme. :ler: Det er en ny frukt hver uke, men akkurat fruktfunksjonen er litt forsinka, så jeg må vente til i morgen for å få vite denne ukas frukt. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:fnise:

Plomme..

Hva i all verden blir det til slutt?? Gresskar? Vannmelon?

Noe sånt. :fnise: En venninne av meg bærer nå rundt på et salathode. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...