Gå til innhold

For sant til å være godt

Vera Vinge

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hyggelig lesning! :hjerte: Det er så fint når man får mer kontakt og de første smilene dukker opp.

Surfing med én hånd ledig høres forresten ekstremt velkjent ut. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La hus være hus, de fleste av oss har det rotete i den fasen. Det er faktisk viktig at også du slapper av og henter deg inn litt igjen :)

Og, når det gjelder strikking, hehe, jeg har omtrent de samme plaggene på min liste..

Men jeg har og begynt å se på Marte Helgetun sin blogg. Hun har også utrolig mye fint. Har bestilt en kjole og en bukse, og det garnet er utroooolig deilig!!

Jeg er ingen ryddenazi, men jeg blir rett og slett nedfor om det ser helt bomba ut her, så noe huslige sysler må det bare bli. For ikke å snakke om de vanvittige mengdene håndklær, kluter, babyklær og våre klær som må vaskes, tørkes og brettes (han gulper, ja). Det må jo bare vaskes, ellers så går det tomt. Det går helt fint, altså. Så lenge jeg ikke har monsternetter, er ikke overskuddet så verst. Vurderer å åpne Sats-medlemsskapet mitt snart, så da kan det ikke være for ille;) Håper også at veslegutt blir noe mindre glupsk med tiden sånn at jeg får sove enda litt mer om natta.

Jeg syns bare det er litt kjipt at mannen ble forfremmet akkurat nå. Skvis og dårlig samvittighet på flere baner for ham og kjedelig for meg. Men det bli bedre da, når han bare kommer seg gjennom en travel periode nå. Bare litt utypisk oss å planlegge på dette viset. Det hadde vært mer typisk oss å bli oppgitt over andre som planla ny jobb og baby samtidig, men så befinner man seg jammen der selv.

Har vært inne på bloggen til Marthe Helgetun, ja. Mye fint der. :) Det eneste jeg alltid har lurt på er hvorfor hun alltid strikker i så triste farger? :klo: Jeg liker grått, altså, men jeg liker først og fremst variasjon. Blir faktisk mindre fristet til å strikke tingene hennes av den grunn... Selv om mange av tingene hennes er fine, som sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott det går bra hos deg. Jeg er helt imponert over at du faktsik har tid og overskudd til alle de strikkeprosjektene. :fnise: Jeg er faktisk nesten litt misunnelig på det, kjenner veldig på at man går glipp av mye med tvillinger... :sjenert:

Så du plages med tette melkeganger. Har ikke noe tips, å få tømt brystene var egentlig ikke noe problem her i huset siden begge brystene ble tømt til hvert måltid uansett. Jeg mener derimot å huske å ha lest at man må ta mangedobbeldose med lecithin for full effekt? Ellers er det greit å huske at babyer med tett nese ofte får problemer med ammingen fordi de må slippe taket for å puste (kan de egentlig puste gjennom munnen når de er så små, synes å ha lest de ikke kan..). Her løste jeg det ved å bruke en nesepumpe/saltvannsløsning og rense opp nesen før ammingen og da gikk det lettere.

Her sitter jeg forøvrig og nyter en rolig formiddag. Har kapitulert for overmakten og tvillingene er to halve dager i uka i barnehagen. Koster en sinnsyk formue, men det var bare helt nødvendig før jeg klikket............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyggelig lesning! :hjerte: Det er så fint når man får mer kontakt og de første smilene dukker opp.

Surfing med én hånd ledig høres forresten ekstremt velkjent ut. :fnise:

Men gjett hva jeg har fått til nå - amming uten hender! Jeg ser for meg en verden av uante muligheter. :ler:

Smilingen er virkelig fantastisk. Da jeg ammet i stad, så jeg at han lå og studerte meg og da jeg lurte på hvorfor han plutselig sluttet å spise, så jeg at det var fordi han satte opp verdens største glis. :ler: Kan jo ikke spise og smile til mamman sin samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott det går bra hos deg. Jeg er helt imponert over at du faktsik har tid og overskudd til alle de strikkeprosjektene. :fnise: Jeg er faktisk nesten litt misunnelig på det, kjenner veldig på at man går glipp av mye med tvillinger... :sjenert:

Så du plages med tette melkeganger. Har ikke noe tips, å få tømt brystene var egentlig ikke noe problem her i huset siden begge brystene ble tømt til hvert måltid uansett. Jeg mener derimot å huske å ha lest at man må ta mangedobbeldose med lecithin for full effekt? Ellers er det greit å huske at babyer med tett nese ofte får problemer med ammingen fordi de må slippe taket for å puste (kan de egentlig puste gjennom munnen når de er så små, synes å ha lest de ikke kan..). Her løste jeg det ved å bruke en nesepumpe/saltvannsløsning og rense opp nesen før ammingen og da gikk det lettere.

Her sitter jeg forøvrig og nyter en rolig formiddag. Har kapitulert for overmakten og tvillingene er to halve dager i uka i barnehagen. Koster en sinnsyk formue, men det var bare helt nødvendig før jeg klikket............

Håper jeg ikke har gitt inntrykk av å ha satt i gang noen storproduksjon av barneklær ennå. :ler: Jeg strikket nemlig for første gang siden fødselen for et par dager siden. Men etter at jeg fikk til den armløse ammingen, har jeg strikket litt under amming. Veldig praktisk iom. at jeg ammer mer enn hver andre time i døgnet i snitt og ammingen tar ca. 30 min hver gang. Og jeg har tenkt at det eneste jeg virkelig har savnet etter at gutten kom, utenom mer søvn, er strikkingen. Savner jobben også, men den er jeg såpass innstilt på at er på pause at det går bra foreløpig. Mye av mitt sosiale liv har jeg faktisk også inntakt siden to gode venninner også er hjemme i permisjon. Men nå ser jeg for meg å kunne produsere litt framover og garn til neste prosjekt er allerede kjøpt.

Men ser helt klart at livet med tvillinger levner enda mindre tid mellom slagene. Jeg syns i grunnen jeg har det helt passe travelt så lenge jeg ikke styrer med tette melkeganger. Som jeg oppdaterte tråden med, er jeg nå bra igjen. Og det gikk rasende fort til at det var så *%&#! vondt. Min kropp er tydeligvis laget for å fø tvillinger (som jeg har nevnt tidligere er jeg tilfeldigvis også arvelig disponert for å få toeggede tvillinger), så neste prosjekt blir å få kroppen til å skjønne at der bare er én.

Høres deilig ut med tvillingpause og jeg er sikker på at det er deg vel unt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dagene mine er så forskjellige. De veksler mellom pur lykke og skikkelig bånn i bøtta. De fleste dager består av å kose seg sammen med en blid gutt, men noen dager, som i dag, har jeg tette melkeganger. For tredje gang på en uke nå, for sjette gang på de siste tre ukene. Det er så vondt og hemmende og jeg blir tidvis fortvila av det.

Alle sier det går seg til når melkemengden stabiliserer seg, men når skal det skje? Jeg syns bare det blir vondere for hver gang og kommer oftere. Fikk låne en elektrisk pumpe i går, men rakk ikke å begynne mitt nye regime med pumping hver morgen før jeg fikk problemer igjen.

Sukk, burde sove for nå har gutten sovnet ved siden av meg. Men er redd for å sove også, fordi jeg føler jeg burde bruke all tid på å pumpe/håndmelke. Men jeg føler meg vel ikke bedre uten søvn heller. Bør vel ta en Ibux så jeg i det hele tatt får sove, for det verker jo enormt.

Huff, et skikkelig syteinnlegg. Men jeg sendte mannen i bursdagsselskap, så har ingen andre å klage til akkurat nå heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der våknet han,ja. Men egentlig like greit, for jeg trenger å amme (selv om jeg har ammet nesten sammenhengende siden kl seks).

Da kan jeg benytte anledningen til å fortelle om historien bak hvorfor jeg nå halter. Jeg hadde knapt med tid til seksukerskontrollen min hos legen, da jeg oppdaget at noen hadde pælma understellet til vogna innerst i sykkelboden. Det så jo ut som det var kastet dit, for foran stod masse sykler og undestelle lå sidelengs oppå noen sykler. Med krikende baby i bagen og dårlig tid skulle jeg altså løfte dette ut av sykkelmylderet og klarte å falle oppÅ en sykkel og skrape meg opp langs skinnleggen så blodet rant.

Saken er jo at jeg i går flyttet en trehjulssykkel for å plassere undestellet unna inngangen (en liten sykkel er som kjent lettere å plassere hvor som helst enn en halv barnevogn). Så så jeg i dag at den samme sykkelen var plassert der hvor jeg hadde satt vogna. For meg åpenbart at vedkommende ble sur fordi jeg "tok" plassen dere. Jeg vet jo hvem som eier sykkelen, så jeg konfronterte dem. Men de nektet all kjennskap. Hvertfall den delen av husstanden jeg snakket med. Skjønner ikke at noen ønsker å gå til "krig" mot naboene sine over en slik sak. Ble fristet til å gjøre et og annet med den trehjulssykkelen, for humøret var det rette, men jeg avstår selvsagt.

Det manglet bare at legen pirket i stingene mine og kunne konstatere at en liten del er betent. Bra å få resept på salve, men au, at hun måtte grave i det.

Jeg begynner nesten å lure på om det er noen del av kroppen min som fungerer over hodet. :vetikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem: til deg

Håper dere får en fin og rolig helg sammen, alle tre.

krysser fingrene for at melkegangene ikke tetner mer og at trehjulssykkelproblemet løser seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha!

Kroppen din kommer ikke til å være seg selv på laaang tid... :fnise:

:klemmer:

Usj for tette melkeganger! Det må være skikkelig kjipt OG vondt! :troest:

Jeg har ingen tips angående det.

Irriterende med kasting av understell og trehjulssykler. Håper det retter på seg :)

Ha en flott helg!! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for sympatien, dere. :klem:

Jeg har fått fikset det ene brystet, men det andre er fortsatt steinhardt. Stakkars min tålmodige gutt, som kan ligge og spise i to timer i strekk uten å bli mett. Fordi det kommer så lite ut. Men plutselig løsner det nok og da skal jeg være glad.

Planen er å lenke meg til senga med babyen i dag og ikke gi meg før det har sluppet taket. Det går vel alltids til slutt.

Bare så forferdelig slitsomt og irriterende. Dette er en skikkelig søvnstjeler også, og det er ikke sånn at jeg har noe søvn å gi (selv om jeg på det jevne ikke sover så verst til å ha en liten baby tross alt - sover en del timer, det er bare at det gjerne er en halvtime, en time og halvannen om gangen pga sulten baby, men med så mye som tre timer på starten av natta i blant også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem:

Jeg har dessverre ikke så mange gode råd å komme med ang. tette melkeganger. Jeg var en del plaget sev, men tilstanden ble aldri så ille som du beskriver den, så jeg kom meg stort sett unna med varme dusjer/varmeflaske, massering og hypping amming samt noe pumping. Har du tatt kontakt med sykehuset/ammepoliklinikken?

For noen duster som kastet understellet inn i sykkelboden! Vi pleider faktisk å låse understellet fast til trappegelenderet. Hovedgrunnen til det var faren for tyveri, men jeg ser at vi sikkert unngikk ganske mange kjipe bortflyttinger av understellet fordi vi (irriterte naboen med) å låse det fast.

Endret av -Englefjes-
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klem:

Jeg har dessverre ikke så mange gode råd å komme med ang. tette melkeganger. Jeg var en del plaget sev, men tilstanden ble aldri så ille som du beskriver den, så jeg kom meg stort sett unna med varme dusjer/varmeflaske, massering og hypping amming samt noe pumping. Har du tatt kontakt med sykehuset/ammepoliklinikken?

For noen duster som kastet understellet inn i sykkelboden! Vi pleider faktisk å låse understellet fast til trappegelenderet. Hovedgrunnen til det var faren for tyveri, men jeg ser at vi sikkert unngikk ganske mange kjipe bortflyttinger av understellet fordi vi (irriterte naboen med) å låse det fast.

Jeg har skrevet e-post og fått svar fra ammehjelpen. Så jeg har håp om at jeg kan klare å forebygge noe når jeg først blir bra av denne runden. Venter nå på svar på flere spørsmål fra en hyggelig dame der.

Rart også at ammingen skulle gå helt av seg selv i fire uker, og så først begynte problemene. Men jeg lurer på om det var den forkjølelsen til lillegutt som startet det hele, da han spiste mindre. Hun fra ammehjelpen sier at jeg nok har økt produksjonen for hver runde, siden det nå kommer oftere, nå på begge bryst og gjør vondere.

Vi låser også alltid vogna, men låser bare fast et hjul i selve vogna fordi det ikke er noe sted å låse vogna fast. Vi syns det ble litt i overkant å borre en bolt i veggen å låse i. Og jeg som hadde tenkt at vi skulle la bagen stå der nede etter hvert når det blir for tungt å bære gutten i den opp og ned tre etasjer. Blir litt skeptisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjør virkelig ikke noe annet enn å "amme" (setter det i hermetegn, fordi det knapt kommer noe ut) og å sitte med gutten sovende i fanget i dag. Men, det er ikke helt sant, for jeg har funnet drømmehuset! Litt dyrt (men innenfor hva vi tåler hvis det ikke går mye over) og likevel en del som må gjøres, men utsikt, kveldssol, stor hage delvis i flukt med stue, garasje, gårdsplass, nærhet til skiløype og turområde, nærhet til kollektivtransport, bra boområde, god plass (fire soverom, kjellerstue, hobbyrom/sykkelbod/verksted, lite støy, innerst i blindvei m.m.

Aberet er at det er på hjemstedet mitt, som vi egentlig hadde tenkt å vente med å flytte til. Det betyr bl.a. at jeg må skifte jobb (jeg som er så glad i jobben min). Men det at det vil ha blitt store endringer der når jeg kommer tilbake fra permisjon, gjør det lettere å tenke på ny jobb. Og så vil vi flytte litt bort fra nettverket vårt, men ikke veldig langt. Og en god venninne i samme livssituasjon som meg har akkurat kjøpt hus ikke langt unna.

Har begynt å tenke mer på hva vi egentlig vil ha og innser at hus i nærheten av her vi bor går mye over (høy) prisantydning. Rekkehus frister lite. Og bare på den korte tiden vi har hatt barn, har behovet for mer plass meldt seg. Spesielt for meg, som er mye hjemme. Og så er vi hos/sammen med foreldrene våre hele tiden nå, noe jeg tror fortsetter (de bor alle fire i min hjemkommune).

Vi får se. Ikke optimal timing, men vi går på visning hvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marla Singer

Jeg har skikkelig få ammeråd å gi :vetikke:, men det høres veldig slitsomt ut. Håper rådene du fikk hjelper til neste runde.

Drømmehuset! :hoppe: Jeg synes det hørtes kjempeflott ut, blir spennende å se hvordan inntrykket er etter visning. Ligger hjemstedet ditt langt unna der dere bor nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med visning på drømmehus! Ser jo at det kanskje er nok nytt som det er akkurat nå, men alt går. Særlig om det er drømmehuset, og på stedet dere uansett ønsker dere å ende om noen år. :) Vi hjalp forøvrig et vennepar med å flytte for noen uker siden, de fant drømmehuset når hun var gravid, og kunne ikke la det gå fra seg selv om det var litt dårlig timing. Og samme kveld som alt var i hus, begynte fødselen. Det vel litt typisk at alt skjer på en gang. Men alt går. :)

Jeg er også nysgjerrig på om det er langt unna. Og håper du snart blir bedre. :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har skikkelig få ammeråd å gi :vetikke:, men det høres veldig slitsomt ut. Håper rådene du fikk hjelper til neste runde.

Drømmehuset! :hoppe: Jeg synes det hørtes kjempeflott ut, blir spennende å se hvordan inntrykket er etter visning. Ligger hjemstedet ditt langt unna der dere bor nå?

Fikk akkurat en ny, innholdsrik e-post fra dem. Skriver med en som hadde akkurat de samme problemene selv. Og det er veldig motiverende å lese at hun med metoden jeg planlegger å ta i bruk fra i morgen, reduserte produksjonen drastisk på veldig kort tid. Må si ammehjelpen viser seg å være en veldig bra tjeneste, både nettsiden deres og tilbudet om å snakke/skrive med en ammehjelper. Ammetrøbbel blir jo så frustrerende, fordi det stort sett er amming man driver med i starten. Dvs. jeg har jo ikke problemer med ammingen i seg selv da, siden det hele tiden har gått av seg selv. Har nemlig en skikkelig kosete og matglad gutt. :)

Jeg gleder meg til visning, for det er ikke mange hus vi faller for, med alle kravene vi har. Hjemstedet mitt er noen få mil fra der vi bor nå, så det blir ikke en veldig dramatisk flytting. Men det er jo klart vårt sosiale liv blir veldig endret, men så tror jeg det å få barn er en større endring i så måte enn en flytting. ;)

Men jeg drømmer virkelig om hage! Og plass! Men salg av leiligheten er det jeg ville grue meg mest til. Flytting er jo noe mer fram i tid i så fall. Samtidig merker jeg at så lenge jeg ikke sliter med melk, er overskuddet helt ok. Gjør jo stort sett en del greier om dagene og har ikke behov for å slappe masse av hjemme. Var jeg totalt skutt, kunne vi ikke en gang tenkt på visning. Og skulle vi ende med å kjøpe noe nå (tviler egentlig litt på at det blir i praksis, men skal aldri si aldri) ville vi ikke gjøre noe som helst med huset hvertfall det neste halvåret. Vi ville nemlig gjort en del, men det går fint an å ta litt etter hvert.

Er bare spent på om noen er villig til å gi (for) mye for solforholdene og utsikten, eller om prisantydningen er avskrekkende for et hus med oppgraderingsbehov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så gøy med visning på drømmehus! Ser jo at det kanskje er nok nytt som det er akkurat nå, men alt går. Særlig om det er drømmehuset, og på stedet dere uansett ønsker dere å ende om noen år. :) Vi hjalp forøvrig et vennepar med å flytte for noen uker siden, de fant drømmehuset når hun var gravid, og kunne ikke la det gå fra seg selv om det var litt dårlig timing. Og samme kveld som alt var i hus, begynte fødselen. Det vel litt typisk at alt skjer på en gang. Men alt går. :)

Jeg er også nysgjerrig på om det er langt unna. Og håper du snart blir bedre. :klem:

Vi har ikke hatt akutte flytteplaner, men det siste året tenkt at vi ville slå til dersom det kom noe midt i blinken. Drømmehus kommer ikke så ofte at vi kunne vente til vi absolutt ville flytte før vi begynte å lete, hvertfall ikke hvis det er snakk om enebolig. Men man kan fort brenne seg såklart. En venninne kjøpte hus med baby som var enkel å ha med å gjøre, men han begynte plutselig å lage masse bråk om natta i det de skulle i gang med seriøs oppussing i det nye huset, mens de fortsatt skulle bo i leilighet et stykke unna. Et stykk seriøst søvndeprivert mor som fikk null avlastning fra en mann som hadde fullt opp med jobb og planlegging og gjennomføring av oppussing. Og utmattet han også selvfølgelig. Vi ville nok uansett ikke lagt opp et så stort og slitsomt løp (vårt krav har vært at det må kunne gå an å ta oppussing veldig gradvis mens vi bor der - et og et prosjekt og da beboelig standard i utgangspunktet), men samtidig vanskelig å vite hvordan en baby sover tre måneder fram i tid.

Artig med vennene dine. Kaotisk, men flaks at de hadde kommet seg over dørstokken da. :)

Se forrige post for hvor langt det ville være å flytte. :)

Begynner å ane bedring. Men burde nok være flinkere til å spise og drikke i går og i dag. Har jo vært alene, og lenket til seng eller sofa, så det har blitt dårlig. Men har kjørt nedpå enn 200 g Walters mandler i dag da. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så spennende med drømmehus! Spent på å høre hvordan det går.

Ja, nesten litt i overkant spennende. Hvertfall når man blir liggende våken og dele felles husdrømmer om natta når baby sover, og jeg har måttet vekke baby for mating to ganger allerede for å fjerne antydninger til tette melkeganger. For i natt sov han jammen fredelig og ikke sånn lett gryntende som han ofte gjør. :ler: Gleder meg til jeg skal kunne utnytte sovetiden når han sover.

Visning om en uke = lenge til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...