onyx Skrevet 18. november 2011 #721 Del Skrevet 18. november 2011 AAAAhhhhhhhhhh...pickles har lagt ut oppskrifter på fin julekjole...Har jeg tid til å lage to før jul??? Men jeg aner en mulighet til å få brukt litt av det fine silkegarnet mitt. http://www.pickles.no/en-liten-julefinkjole/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 18. november 2011 Forfatter #722 Del Skrevet 18. november 2011 AAAAhhhhhhhhhh...pickles har lagt ut oppskrifter på fin julekjole...Har jeg tid til å lage to før jul??? Men jeg aner en mulighet til å få brukt litt av det fine silkegarnet mitt. http://www.pickles.no/en-liten-julefinkjole/ Hehe, hvor mye fritid har du? Kjempefin kjole, og angrer nesten allerede på at jeg har planlagt å strikke noe annet til min niese til jul. Det er jo ikke store kjoler det er snakk om, så hvis jeg skulle strikket to stk, ville jeg følt at jeg hadde god tid til jul. Men jeg har jo ingen småunger som krever sitt når jeg "egentlig" skal strikke, ei heller vet jeg hvor raskt du strikker. Men jeg syns å huske at jeg ikke brukte alt for lang tid på kjolen som de har tatt utgangspunkt i (den var riktignok med kort erm og i størrelse 3-6 mnd). Bærestykket, som er det som tar forholdsmessig mest tid, er jo ikke så stort heller. Men tror ikke jeg skal inngå strikkeløfter på vegne av andre da. Men den skal helt klart strikkes som til neste jul, enten som julekjole hvis min egen lille baby viser seg å være en jente eller til niesen min. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 18. november 2011 #723 Del Skrevet 18. november 2011 Fritid? Hva er det? Nei, vil tro jeg kanskje ikke klarer til jul, men det kommer jo et nytt år. Jeg må nesten se på saken. Har sjekket garnlagret mitt og har ikke noen farger i alpakka som passer til det silkegarnet og ikke har jeg nok garn til bunnfarge i kjolen heller... MEN svigermor kommer på snarvisitt om en uke og hun kan sikkert ordne garn og ta med om jeg spør. Så nå er det bare å velge farger, om jeg skal lage to like eller to matchende.. Planlegging er jo halve jobben. Har du strikket den teknikken de bruker oppe ved halslinningen? Lurer på om det er vanskelig og tidkrevende. Mulig jeg kan jukse og bruke perlestrikk på det partiet om jeg ikke har orken til å lære nye teknikker akkurat nå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 18. november 2011 Forfatter #724 Del Skrevet 18. november 2011 Fritid? Hva er det? Nei, vil tro jeg kanskje ikke klarer til jul, men det kommer jo et nytt år. Jeg må nesten se på saken. Har sjekket garnlagret mitt og har ikke noen farger i alpakka som passer til det silkegarnet og ikke har jeg nok garn til bunnfarge i kjolen heller... MEN svigermor kommer på snarvisitt om en uke og hun kan sikkert ordne garn og ta med om jeg spør. Så nå er det bare å velge farger, om jeg skal lage to like eller to matchende.. Planlegging er jo halve jobben. Har du strikket den teknikken de bruker oppe ved halslinningen? Lurer på om det er vanskelig og tidkrevende. Mulig jeg kan jukse og bruke perlestrikk på det partiet om jeg ikke har orken til å lære nye teknikker akkurat nå. Jeg syns det er kjedelig nok å strikke to like ting, så jeg ville definitivt valgt ulike farger, bare for variasjonens skyld når man strikker. Men det er meg, da. Jeg syns ikke vevstrikk var vanskelig, det tok bare mer tid enn vanlig glattstrikk. Pickles-jentene har uansett lagt ut en video som viser teknikken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 18. november 2011 #725 Del Skrevet 18. november 2011 (endret) Jeg synes det meste de legger ut er "enkelt", men ser vanskelig ut. Jeg er jo helt novise i strikkegamet, men får til det meste de legger ut. ....at det ikke blir like pent alltid, vel det snakker jeg ikke så høyt om... Edit: Og jeg ville også valgt to ulike farger... Endret 18. november 2011 av O'hara Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 18. november 2011 Forfatter #726 Del Skrevet 18. november 2011 Jeg synes det meste de legger ut er "enkelt", men ser vanskelig ut. Jeg er jo helt novise i strikkegamet, men får til det meste de legger ut. ....at det ikke blir like pent alltid, vel det snakker jeg ikke så høyt om... Edit: Og jeg ville også valgt to ulike farger... Jeg vet at de tilstreber å ha så enkle oppskrifter som mulig sånn at de er mest mulig tilgjengelige for alle som har lyst til å strikke, men at det gjerne kan se avansert ut. Og så er de flinke til å forklare, syns jeg. Jeg syns det er morsomt å lære seg nye teknikker, og det er noe av grunnen til at jeg liker oppskriftene deres så godt, siden de liker å gjøre noe annet enn kun glattstrikk på minipinner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 18. november 2011 #727 Del Skrevet 18. november 2011 Bare tanken på glattstrikk med tynne pinner gjør at jeg får "vondt i kroppen".. *passe utålmodig* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 18. november 2011 Forfatter #728 Del Skrevet 18. november 2011 Bare tanken på glattstrikk med tynne pinner gjør at jeg får "vondt i kroppen".. *passe utålmodig* Helt enig. Min interesse for slik strikking ble kurert etter at jeg ble ferdig med denne for et par år siden. Den brukte jeg virkelig evigheter på, fordi jeg ble så lei og bare strikket litt om gangen over lang tid. Jeg ble så lei av den at jeg kvier meg for å bruke den nå også. Selv om den egentlig ble ganske fin, i en dus lilla farge som jeg strikket den i. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 18. november 2011 #729 Del Skrevet 18. november 2011 Å kjære vene! Jeg bøyer meg i støvet! Jeg holder på med en genser til broren min, det er ille nok... Jeg fatter overhodet ikke hva i all verden jeg tenkte på da jeg proklamerte det... HØYT... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 18. november 2011 Forfatter #730 Del Skrevet 18. november 2011 Å kjære vene! Jeg bøyer meg i støvet! Jeg holder på med en genser til broren min, det er ille nok... Jeg fatter overhodet ikke hva i all verden jeg tenkte på da jeg proklamerte det... HØYT... Men han kommer helt sikkert til å bli kjempefin i den, da, for genseren er veldig fin, syns jeg. Men det verste med sånne store prosjekter er ermene, syns jeg. Man tror man er nesten ferdig, og så er det å styre på med strømpepinner. Og det to ganger! Jeg har lyst til å strikke denne til meg selv, men det får bli når jeg er ferdig med julegaver, babyting jeg har planlagt og disse julekulene jeg nevnte i et tidligere innlegg (morsomt, men du verden så pirkete). Mao. ikke med det første. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 18. november 2011 #731 Del Skrevet 18. november 2011 Det ER faktisk veldig kjedelig å strikke to av alt, så det blir ihvertfall forskjellige farger om ikke annet. Sånn sett er det "dumt" med tvillingstrikkeprosjekter, for man er jo ikke ferdig etter plagg nr 1, man må gjøre alt en gang til! Jeg hater ekstraarbeid.... Jeg har enda ikke strikket noen plagg fra pickles, bare tepper, så hvordan er størrelsene? Store eller små eller akkurat passe? de har jo mange fine oppskrifter, men av og til dukker det opp litt rare ting og inneimellom er det noen mer enn merkelige fargekombinasjoner... Men hei, ingen er perfekte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 18. november 2011 Forfatter #732 Del Skrevet 18. november 2011 Jeg tilbringer kvelden alene hjemme og gjør noe så sjelden som å oppdatere meg på FB. Men skal jeg ha noen interesse av å gjøre det jevnlig, må bare de mest aktive kontaktene mine bruke statusfeltet til noe annet enn å klage over nav. FB-vennene mine kan deles i tre grupper. De som klager og surmuler, evt. krydrer med litt selvfølgeligheter innimellom ("går og legger meg nå", "klar for helg"), de som faktisk skriver morsomt og interessant, men til en sånn grad at jeg får prestasjonsangst selv, og de som aldri viser seg (det gjelder egentlig de fleste av de jeg omgås mest i virkeligheten). FB er ok til skrive meldinger og sånt, men skulle egentlig ønske jeg hadde mer interesse for å både lese og skrive i offentligheten der inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 18. november 2011 Forfatter #733 Del Skrevet 18. november 2011 Det ER faktisk veldig kjedelig å strikke to av alt, så det blir ihvertfall forskjellige farger om ikke annet. Sånn sett er det "dumt" med tvillingstrikkeprosjekter, for man er jo ikke ferdig etter plagg nr 1, man må gjøre alt en gang til! Jeg hater ekstraarbeid.... Jeg har enda ikke strikket noen plagg fra pickles, bare tepper, så hvordan er størrelsene? Store eller små eller akkurat passe? de har jo mange fine oppskrifter, men av og til dukker det opp litt rare ting og inneimellom er det noen mer enn merkelige fargekombinasjoner... Men hei, ingen er perfekte. Størrelsene er hvertfall mindre enn oppskriftene fra garnstudio, er min erfaring. Så ikke alt for store, men ikke veldig små heller. Vet ikke helt hva jeg skal si. Jeg veksler mellom S og M i vanlige klær, men ville valgt M i pickles-størrelser, hvis jeg følger strikkefastheten, men det kommer jo litt an på hva man strikker også. Men så opplevde jeg plutselig at en jakke jeg strikket i sommer ble litt knapp i M, men der har jeg ikke målt strikkefasthet, så kan være de strikket jakka veldig løst, mens jeg strikket som jeg pleier. Så størrelsene er hvertfall ikke spesielt store, hvis man strikker så fast som det er tenkt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 18. november 2011 #734 Del Skrevet 18. november 2011 Lurer på om jeg skal strikke str 1 eller 2 år i den julekjolen. Disse jentene mine er ikke store, men 1 år kan jo bli knapt og hvis jeg ikke blir ferdig før neste jul.... Du vet forresten ikke om en oppskrift på enkel "guttevest" med v-hals? Har sækt litt rundt, men finner ikke noe som passer til det jeg er ute etter. Og muligens har jeg mast om dette før, men jeg eier ikke hukommelse for tiden, so bær over med meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 18. november 2011 #735 Del Skrevet 18. november 2011 Jeg har strikket denne til meg selv, men i blått. Og hjelpes så deilig garnet er! Eller, jeg lyver litt nå altså... Den var MENT til å være til meg, men jeg så så latterlig teit ut i den at jeg ga den til tanteungen i julegave... Jeg har planer om å strikke denne jakken, men da i en annen farge. MEEEEN, det får bli litt senere. Jeg har ett tonn med garn liggende og tenker jeg skal få strikket litt opp først Har akkurat strikket en puff til frøkna, og det var stor suksess. Hun sitter og rugger på den, kryper over og ja den passer henne perfekt! Og genseren til broren min... Jeg strikker den i EN farge?! Kjeeeeeedelig.. Og ermepinner? Neisj, det bruker jeg ikke... Bruker små rundpinner eller slik "magic loop", som forresten er helt supert! Synes jeg får fine overganger og det vises nesten ikke! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 18. november 2011 #736 Del Skrevet 18. november 2011 Hm..jeg liker godt de puffene og har lenge tenkt å lage et par til jentenes lekekrok. Her øyner jeg en mulighet til å bruke opp endel gammelt garn fra sparkjøp og noe etter et gammelt uferdig genserprosjekt jeg startet engang til en ungdomskjæreste... Det er jo ikke like tjukt garn som de har brukt, men flere tråder bør jo løse det problemet greit. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
O'hara Skrevet 18. november 2011 #737 Del Skrevet 18. november 2011 De har jo en puff hos Drops også. Det var litt tungvint med slike tykke pinner, men det gikk greit og forholdsvis fort. Men neste gang strikker jeg med midlertidig opplegg og vever sammen på slutten. Synes ikke monteringen ble helt fin på en slik puff. Vises litt bedre siden man får en gedigen dyne inni.. Tror jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 18. november 2011 #738 Del Skrevet 18. november 2011 Ja, jeg tror en av grunnen til at jeg ikke har strikket slike allerede er at jeg ikke er så fornøyd med snurpe sammen greiene. MEN jeg har vurdert å strikke to runde stykker til topp og bunn og heller ta ekstraarbeidet med å montere sammen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 18. november 2011 Forfatter #739 Del Skrevet 18. november 2011 Lurer på om jeg skal strikke str 1 eller 2 år i den julekjolen. Disse jentene mine er ikke store, men 1 år kan jo bli knapt og hvis jeg ikke blir ferdig før neste jul.... Du vet forresten ikke om en oppskrift på enkel "guttevest" med v-hals? Har sækt litt rundt, men finner ikke noe som passer til det jeg er ute etter. Og muligens har jeg mast om dette før, men jeg eier ikke hukommelse for tiden, so bær over med meg. Men hvor gamle er de nå igjen da? Til barn vil jeg jo tenke at det er bedre å strikke litt stort enn for smått, siden det da vil passe før eller senere. Kjedelig å bruke masse tid på noe som bare såvidt kan brukes én gang eller ikke i det hele tatt. Jeg er ikke noen å spørre om oppskrifter utover det jeg finner på pickles og garnstudio dessverre, for jeg er lite søkende. Dvs. jeg har dumpet innom litt av hvert av gratisoppskrifter når jeg nylig har søkt på strikkede sparkebukser/dresser, men jeg husker ingen av disse sidene nå... Jeg har strikket denne til meg selv, men i blått. Og hjelpes så deilig garnet er! Eller, jeg lyver litt nå altså... Den var MENT til å være til meg, men jeg så så latterlig teit ut i den at jeg ga den til tanteungen i julegave... Haha, ja, da får du vel en glad niese hvertfall. Jeg har planer om å strikke denne jakken, men da i en annen farge. MEEEEN, det får bli litt senere. Jeg har ett tonn med garn liggende og tenker jeg skal få strikket litt opp først Den har jeg strikket! Og den har blitt brukt masse. Kjempedeilig garn som kan has rett på huden og et veldig anvendelig plagg. Den tok ikke eviglang tid å strikke heller, om jeg husker riktig. Har akkurat strikket en puff til frøkna, og det var stor suksess. Hun sitter og rugger på den, kryper over og ja den passer henne perfekt! Jeg har ikke tenkt på at den kan strikkes til barn, men det hørtes jo veldig fint ut da. Og genseren til broren min... Jeg strikker den i EN farge?! Kjeeeeeedelig.. Og ermepinner? Neisj, det bruker jeg ikke... Bruker små rundpinner eller slik "magic loop", som forresten er helt supert! Synes jeg får fine overganger og det vises nesten ikke! Hva er magic loop? Har hørt om det, men husker ikke hva det er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
onyx Skrevet 18. november 2011 #740 Del Skrevet 18. november 2011 Men hvor gamle er de nå igjen da? Til barn vil jeg jo tenke at det er bedre å strikke litt stort enn for smått, siden det da vil passe før eller senere. Kjedelig å bruke masse tid på noe som bare såvidt kan brukes én gang eller ikke i det hele tatt. Hva er magic loop? Har hørt om det, men husker ikke hva det er. De er nettopp fylt ett år, så tiden går ja. På ettårskontrollen var de begge ca 73 cm lange og 8,6 kg så ikke akkurat digre, men veldig aktive og alt for smarte for sitt eget beste.... vel, ihvertfall for mitt beste... Jeg strikket nettopp garnstudiokjoler i str 6/9 mnd og de er nesten for store! Jeg får sammenligne målene med pickles, så finner jeg vel ut hvilken str jeg går for. Magic loop ja. Bare hørt om, men ikke fått testet ut. Burde se nærmere på den teknikken når hodet mitt blir litt mer velfungerende.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå