Air Skrevet 15. august 2010 #1 Skrevet 15. august 2010 Strikker genser, og i oppskriften står det at jeg skal fellle 3 masker i hver side til ermehull. Men det står også: Felletips (gjelder hals- og ermhull): Alle fellinger skjer fra retten. Det felles innenfor 1 kantm slik: Etter kantm: Ta 1 m løst av p som om den skulle strikkes rett, 1 r, løft den løse m over. Før kantm: 2 sm. Er det noen måte jeg kan felle i slutten av pinnen uten å måtte klippe av tråden og begynne på nytt? Veldig takknemlig for hjelp!
Virvel Skrevet 15. august 2010 #2 Skrevet 15. august 2010 (endret) Her strikker du fram og tilbake? Du skal felle ved siden av den ytterste masken på hver side. Når det står "etter kantmasken" betyr det at du strikker den første masken på pinnen (fra retten) som vanlig, deretter løfter du den neste masken over på høyre pinne uten å strikke den, den tredje masken strikker du rett, og deretter løfter du den løse masken over rettmasken du nettopp strikket, slik at du "mister" en maske. Strikk videre til du har tre masker igjen på pinnen, strikk to sammen, og deretter kantmasken. Så snur du og strikker tilbake (altså fra vrangen) uten å felle. På neste pinne fra retten gjentar du akkurat samme felling, og totalt tre ganger. Håper det var forståelig. Endret 15. august 2010 av Virvel
Air Skrevet 15. august 2010 Forfatter #3 Skrevet 15. august 2010 Men blir det hull til ermet da? Ser bare ut som jeg har felt av en maske... Tusen takk for svar
Virvel Skrevet 16. august 2010 #4 Skrevet 16. august 2010 (endret) Visst blir det det. Altså, du setter alle maskene som skal være på ryggen over på en tråd eller en annen pinne, og glemmer dem for øyeblikket. Så strikker du fram og tilbake over det som skal være foran. Etterpå strikker du det som er bak på samme måte. Da får du et hull på hver side ettersom arbeidet ikke lenger henger sammen her, og ettersom du feller blir kanten også litt avskrådd - skjønner? Edit: NB! Glemte å si i mitt forrige innlegg at det ikke er sikkert du skal felle på hver rette pinne når du lager armfellingen, da må du se hva det står i oppskriften (du har jo ikke sitert hele, så det er vanskelig for meg å si) - det kan hende det står at du skal felle på hver fjerde omgang eller noe sånt. Men uansett skal det bare felles fra retten, ikke fra vrangen. Endret 16. august 2010 av Virvel
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå