Gå til innhold

Tilrettelegging for gjester med spesielle behov i bryllup

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer rett og slett på hva KG-folket mener om følgende. Om noen uker er jeg bedt i bryllup til en venninne av meg. Jeg har cøliaki og går derfor på glutenfri diett. For noen dager siden snakket jeg med henne om hvordan det blir med maten. Bryllupet inkluderer nemlig både en vennefest og en lunsj i tillegg til selve bryllupet, så det blir tre dager med feiring og dermed tre dager med mat. Når det gjelder middagen på bryllupsdagen, er det noe som i utgangspunktet er glutenfritt, så det er jo kjempefint. Når det gjelder maten på fredagen og søndagen, som ikke er middag i like stor skala som lørdagen, men likevel middag, spør hun om jeg kan ta med noe å spise selv.

Jeg tenkte ikke noe over det først, og sa at det selvfølgelig var greit. Jeg har ikke gått på diett så lenge heller, og har dermed ikke vært i så mange slike sammenhenger hvor jeg må ha tilrettelagt mat. Men så tenkte jeg på hvor upraktisk dette er for meg, siden bryllupet er et annet sted i landet. Jeg har da valget mellom å ha med meg noen brødskiver med pålegg, som jeg også må oppbevare til søndag. (Jeg kan nemlig ikke regne med å få dratt på butikk på lørdagen på grunn av hvordan vi skal bo og hvordan opplegget er.) Eller jeg kan lage meg noe middagsmat på torsdagen og ta med meg i en boks, samt håpe på kjøleskapsmuligheter til søndagen. For å være helt ærlig, syns jeg det er ganske stusselig å sitte og spise brødskiver når de andre spiser middag, så jeg heller mot å ha med meg middag i en boks.

I tillegg har jeg allerede sagt at jeg kan bake en kake og ha med, hvis jeg finner en lur måte å frakte den på flyet. Så, jeg får servert mat under bryllupsmiddagen, men står for det andre selv, sånn for å oppsummere.

Og så tenker jeg på mitt eget bryllup den gangen jeg giftet meg, og hvordan vi da ordnet og la til rette for gjestene som hadde spesielle behov. Og hvor uaktuelt det var for oss å be gjester ta med sin egen mat, selv de som bodde i nabolaget hvor vi hadde feiringen vår. Men kanskje det var vi som var overopptatt av dette. Hva mener dere andre? Og hvordan pleier det å være for andre her med cøliaki eller andre spesielle matgreier? Pleier dere å få tilpasset mat, eller ha med selv?

For å ha sagt det, skjønner jeg at brudeparet har mye å tenke på, og at det føles som en bagatell å ordne flere spiselige måltider til "særingen". Men det er samtidig nettopp litt sånn jeg føler meg nå; som en "særing", og det er egentlig ikke noen god følelse. Men det er kanskje bare noe jeg som ikke har hatt diagnosen så lenge, må jobbe med. Og så vil jeg legge til at jeg nok hadde følt det litt annerledes om det var et bryllup her i området, og spesielt da ser jeg det som en selvfølge å bidra med en glutenfri kake.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Din venninne er en selvsentrert dust.

Jeg giftet meg i sommer, og vi hadde alternativer til gjester med cøliaki. Det er ikke umulig; din venninne er bare en vrang primadonna.

Skrevet

Din venninne er en selvsentrert dust.

Jeg giftet meg i sommer, og vi hadde alternativer til gjester med cøliaki. Det er ikke umulig; din venninne er bare en vrang primadonna.

Enig med dette. Det er ikke så veldig vanskelig å tilrettelegge for gjester med diverse matallergier, derunder cøliaki, og vegetarianere, og jeg hadde vært direkte FLAU dersom jeg var i et selskap og noen av gjestene måtte ta med egen servering. Dessuten er det nå slik at alle kan spise den tilrettelagte maten, så det går faktisk an å finne alternativer til de to dagene som alle kan spise, dersom man som vertskap finner det vanskelig å skulle lage speialmat for kun en gjest. Og kake du kan spise må de da vitterlig klare å stille med - send de oppskrift på en god kake du kan spise, for å gjøre det litt enklere for de.

Gjest Rosemor
Skrevet (endret)

Jeg har cøliaki selv, og jeg forventer ingenting av tilrettelegging når jeg skal spise hos andre.

Når det er sagt, opplever jeg at de fleste ønsker å tilrettelegge til en viss grad, men dessverre er det så lite kunnskap om hva cøliakere kan spise, og jeg har gjentatte ganger måtte takke nei til mat spesiallaget til meg, fordi den ikke er glutenfri.

Som oftest er det snakk om at de har benyttet spelt i stedet for hvete, men det hender også at jeg får høre "jeg brukte bare en ss mel til å jevne sjyen/sausen", og tror at det er tilstrekkelig glutenfritt.

På grunn av dette reiser jeg aldri noe sted uten egen mat...

Feltrasjoner (noen av dem er glutenfri), brød/knekkebrød, "rett i koppen", kaker/kjeks, egen brødkniv/brødfjøl, alt har sin plass i min koffert når jeg skal noe sted, så blir jeg heller positivt overrasket når noen har ordnet det slik at jeg kan spise det som blir servert. :)

Endret av Rosemor
Skrevet

Vi hadde konfirmasjon i vår, og noen av gjestene trengte tilrettelagt ma; deriblant cøliaki. Tok en prat med kokken, null problem. Ble ikke tillegg i prisen heller...

Kokken "safet" litt, og hadde laget klar det han kunne dagen før på helt rent kjøkken slik at sjansen for at noe skulle havne feil var minimal. Han hadde også "merket" fatene med glutenfrimat med egen undertallerken i farge som faktisk matchet bordpynten samt satt på en liten sløyfe på riktige bordkort slik at servitørene ikke skulle bomme! ;-)

Synes det skal være unødvendig at du må ta med egen mat for tre dager, spesilet siden du må reise langt og dermed må styre litt med oppbevaring\oppvarming.

Skrevet

Vi tok hensyn til alle allergikere! Det skulle da bare mangle! Enten de kommer med fly eller bor i huset ved siden av! Ta med deg niste for flere dager når du er en flyreise unna hjemmet ditt? Ta med kake på flyet? Nei, dette synes jeg var direkte frekt!

Skrevet

Vi hadde konfirmasjon i vår, og noen av gjestene trengte tilrettelagt ma; deriblant cøliaki. Tok en prat med kokken, null problem. Ble ikke tillegg i prisen heller...

Kokken "safet" litt, og hadde laget klar det han kunne dagen før på helt rent kjøkken slik at sjansen for at noe skulle havne feil var minimal. Han hadde også "merket" fatene med glutenfrimat med egen undertallerken i farge som faktisk matchet bordpynten samt satt på en liten sløyfe på riktige bordkort slik at servitørene ikke skulle bomme! ;-)

Jøss, dette hørtes utrolig flott ut! :) Sånn kan det altså gjøres, jeg synes det er helt feil å be en gjest om å ta med egen mat. TS kan jo ikke noe for at hun har cøliaki. TS, vet du om venninnen din i det hele tatt har snakket med kokken/ cateringselskapet om de kan ta hensyn til allergikere?

Jeg har bl.a. nøtteallergi selv, men dette er ikke et stort problem, er ikke hyperallergisk og kan jo bare la vær å spise kake med nøtter. Likevel får jeg nesten alltid "spesialkake" hvis noen f.eks. har laget Verdens beste. Da har de laget en del av kaken uten nøtter, sånn at jeg også skal få en bit. Dette setter jeg veldig stor pris på. Det har vel noe å gjøre med at når man først er vert og inviterer til selskap, da vil man at gjestene skal ha det bra!

Skrevet

Hun har jo tilrettelagt for deg i bryllupet?

Jeg synes ikke du kan "kreve" at fredag og søndag også skal være glutenfritt. Jeg har en svigerinne som har cøliaki. På store tilstelninger er det tilrettelagt for henne, men på mindre "samlinger" så tar hun med seg sitt glutenfrie brød og spiser pålegg/tilbehør som resten. Hun fortrekker selv denne måten, og synes sitt eget brød er bedre enn om noen "uøvde" skal prøve å bake med glutenfritt mel.

Gjest Pippelipp
Skrevet

Virker ikke som om hun har tilrettelagt noe som helst siden TS skriver at det skulle være noe som i utgangspunktet var glutenfritt...

Når det gjelder å tilrettelegge synes jeg det er litt gi og ta. Min tante har cøliaki og vi kjøpte en bryllupskake på nøttebunn for at hun skulle kunna være med og spise av den, i tillegg var kransekaken glutenfri. Vi passet på hele veien å ha glutenfrie alternativer selv om vi feiret i tre dager. Det var ikke noe vanskeligere enn at vi ba om det der vi skulle ha mat og når vi stod for maten, hadde vi glutenfrie muligheter. I tillegg hadde hun alltid med seg glutenfritt knekkebrød for sikkerhets skyld og så gikk hun til og med og kjøpte en glutefri kake, selv om vi allerede hadde sørget for glutefritt til henne. Det siste var hennes bidrag til kakebordet, så det var jo bare søtt :)

Jeg opplevde det ikke på noe tidspunkt som vanskelig å sørge for et glutenfritt alternativ, det var bare å be om det det vi skulle spise og så ble det ordnet. Brudeparet må jo diskutere meny med de stedene de skal ha mat uansett og det tar et halvt minutt ekstra å be om glutenfritt alternativ til et menneske.

Gjest Blondie65
Skrevet

Jeg synes det er en selvfølge å tilrettelegge når man vet om "problemet" på forhånd og da gjelder selvsagt denne tilretteleggingen hele brylluppet, ikke bare festen.

Problemet oppstår kun når man ikke vet på forhånd.

De aller fleste profesjonelle aktører - fra catering til hotellkjøkken - vet hva en gluteinfri diett består av og klarer lage alternativer.

For de aller fleste med allergi er det ingen eller liten utfordring å styre dette selv når de har kontroll på matvarene som kjøpes inn. Men når man plasserer sine gjester uten mulighet til denne styringen får man også sørge for at de har mat de kan spise - alt annet er faktisk smålig.

Og jeg er helt enig i at det er stusselig å spise svette brødskiver når resten spiser stor middag. Så stusselig synes jeg faktisk dette er at jeg ville reagert som med-gjest.

Gjest Mahareth
Skrevet

Det er vel alltid en god del som er naturlig glutenfritt på bordet, så til vennelunsjen holder det vel nesten å ta med glutenfritt brød/knekkebrød.

I mitt bryllup var det tilrettelagt for vegetarianere, glutenallergikere og for et par andre allergier. Vi hadde egen forrett til noen, egen hovedrett til andre, og flere glutenfrie kaker (inkludert bryllupskaka!).

Hvis du ikke har noen muligheter til å handle inn noe du kan spise på søndagen ville jeg snakket med venninnen og spurt om hun kunne ordne noe likevel.

Skrevet

Har man cøliaki så må man regne med å fikse en del selv. Men å bli bedt til 3-dagers bryllupsfeiring og spise brødskiver?? Jeg hadde vært en skamfull brud om dette var mitt bryllup. Det må vel gå an å finne en mellomting? F.eks om dere skal spise kjøtt, poteter osv og det er gluten i sausen, at du da får en tallerken uten saus eller du tar med egen saus som de lagrer kaldt for deg. Har man allergier kan man ikke regne med at menyen er perfekt tilpassa deg, men vertene bør ihvertfall samarbeide med deg for at du også skal få i deg noe mat. Du er jo tross alt invitert på middag!

Skrevet

Jeg tenker at det er litt gi og ta, du kan ikke forvente at hun skal tilrettelegge alt, men at hun gjør det lettere for deg å spise mat du tåler. Dersom de ikke skal lage maten selv fredag og lørdag kan hun jo høre med kokkene om de kan fikse mat til deg også, hvis de skal lage maten selv syns jeg du må forvente at det blir styrete for brudeparet og ta med mat selv. På selve dagen kan du spise det samme som andre, så den er jo tilrettelagt.

Syns også det er forskjell på om det er kun deg som trenger tilrettelagt mat, eller om det er flere. Jeg skulle arrangere for 80 gjester der en hadde cøliaki, en laktoseintolleranse, en tålte ikke sitrus, en er hyperallergisk for egg og en har hyperallergi for nøtter. I tillegg var det en vegetarianer. På ingen måte enkelt, og syns det er kravstort å skaffe middagsalternativer til 5-6 ulike mennesker, i en sånn setting må man kunne bidra litt selv. Hos oss ble løsningen kombinasjon av tapas og koldtbord, så var det noe for alle. Men veggisen var misfornøyd med å spise mat som hadde stått på samme bordet som kjøtt, så det var visst ufint det også... Alternativet hadde vært at de som ikke tålte maten ikke ble innvitert, men det hadde ikke vært en god løsning det heller.

Skrevet

Jeg synes ikke det var riktig å flytte denne tråden over i bryllupsforumet. Det er jo ikke bryllupet som er hovedsaken, problemstillingen kan være relevant for et hvilket som helst selskap.

Skrevet

Tror vi hadde 3 forskjellige allergier i vårt bryllup. Vi tok hensyn til alle! Nå hadde vi catering som fikset det, men selv om vi skulle laget maten selv, så kunne vi aldri drømme om at gjestene skulle ordne mat selv. Selv om vi hadde tilstelninger over flere dager. Det er ikke SÅ enkelt å ordne seg matpakke for mangfoldige måltider når man bor på hotell!

Kravstort å skaffe middagsalternativer til 5-6 ulike mennesker? Hver person ber jo bare om hensyn til seg selv, ikke for de andre. De kan ikke noe for at 4-5 andre personer har andre allergier.

Skrevet

Til bryllupet vårt hadde vi flere forskjellige allergier, og flere med mer enn én allergi hver. Det var ikke noe problem for vårt cateringselskap. Vi ble enige om å unngå nøtter og skalldyr i det hele tatt, som det var flere som ikke tålte, og så ble det laget spesialmat til cøliakerne (vi hadde 2), pescetarianeren og min bestemor som har flere allergier. Servitørene hadde full oversikt, og forsikret blant annet min søster som er en av cøliakerne om at "den er uten kjeksen".

Vi hadde tre glutenfrie kaker og én diabetiker-kake. Disse ble selvfølgelig også spist av andre gjester.

Som direkte råd til TS: bruden er nok usikker på hva som trengs av tilrettelegging for cøliakere, og du som ny cøliakere vet sikkert ikke hva som er greit å be om. Ta med brødskiver eller rundstykker til dagen før/etter, men be bruden om å sørge for at det er matretter der som du kan spise. Sjekk hva det er de lager til middag - det er jo ikke sikkert det er gluten i det i utgangspunktet? Alternativt er det kanskje en salat som serveres - spør da om den kan lages uten pasta og krutonger, så er jo den også helt grei.

Hvis middagen har mel i seg, er det ikke vanskelig å gjøre den glutenfri, med mindre det er pizza eller pasta. Sausen eller gryteretten jevnes ut med Maizena istedenfor hvetemel, så er den grei.

Hvis det er flere retter tilgjengelig, burde det være relativt greit å sørge for at ihvertfall noen av dem er glutenfrie - det er faktisk ikke for mye å be om. Hvis det ikke er bruden som lager maten, så spør om å få snakke med den eller de som lager den, så kan du forklare direkte til kokken hva som er greit.

Lykke til med både feiring og fortsatt liv som cøliaker! Jeg håper det går greit!

Skrevet

Om hun ikke kan være behjelpelig med å LAGE glutenfri mat, så kunne hun kanskje være grei nok til å være behjelpelig med å kjøpe inn råvarer så du kan lage deg noe selv, siden det er vanskelig med flyet etc...

Skrevet

Siden min mann har cøliaki var det ganske naturlig at vi i bryllupet vårt hadde en del tilrettelagt mat. (i tillegg var det flere andre med cøliaki, min svigermor som nesten ikke tåler noe mat, to muslimer derfor ikke svinekjøtt og flere med nøtteallergi og på toppen av det hele en som ikke tåler glutenfritt mel - puh!) Men det gikk seg da til på en måte det også, og alle var kjempefornøyde. Til TS: Husk å sjekke om sausen til middagen er glutenfri!

Men jeg vet at i andre selskaper som vi ikke selv er ansvarlige for, liker min mann å ha med seg mat selv da han ikke er sikker på om maten er glutenfri. Det er som noen skrev tidligere at en del ikke helt skjønner hva det vil si at maten må være glutenfri. Eksempel en onkel som ikke skjønte at det gjorde noe at hamburgere (som er glutenfrie og som min mann skulle spise) ble grillet sammen med hamburgerbrød... Ble ingen hamburgere på min mann, men vi hadde heldigvis med oss noe han kunne ha.

Var jeg deg TS ville jeg tatt med meg noe mat uansett. Ta med deg glutenfritt brød, gi evt beskjed om at det er fint om folk ikke "hiver" brødskiver over bordet slik at du også kan ha andre ting som er satt frem. Og snakk med venninnen din om dette igjen, jeg tviler på at hun ønsker at du ikke skal ha noe god mat. Du sier jo selv at du før du tenkte deg rundt sa at du kunne ta med mat selv... Spør henne om hva som blir servert. Og om du kjenner noen andre som skal i bryllupet og som bor nærmere enn deg, spør om kanskje de kan hjelpe deg og kjøpe inn ting på forhånd!

Skrevet

Vi har også noen gjester som ikke spiser det vi i utgangspunktet servere av forskjellige årsaker. Jeg ser ikke det som noe problem og synes faktisk det er en selvfølge at jeg legger til rette for mat til dem. Kunne ikke falt meg inn å be noen ta med sin egen mat. Og hvertfall ikke hvis de kom langveisfra!

Skrevet

Er en barnefamilie som skal i bryllupet mitt,de kommer til å lage egen mat til barna. De er så sterk allergisk at jeg vil ikke ta en sjans.Men jeg er vell en grusom verdt i mitt eget bryllup forde jeg ikke vil risikere noen sykehus besøk?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...